Author |
Topic |
|
Mey
Member
899 Posts |
Posted - 2011/05/06 : 22:09:26
|
I dagens läge finns det oändliga mängder information tillgänglig, i kombination med många olika informationskanaler. I takt med att möjligheterna har ökat, har även nyttjandet ökat men frågan är om vi behöver all den information vi förses med numera. Risken finns att man trubbas av och inte tar till sig informationen med samma uppmärksamhet som förr.
Två exempel från den gångna veckan, som väckte denna tanke;
1. Beställde en trave skivor från en svensk musikdistributör. En skiva hade releasedag några dagar efter beställningen. Sammanlagt 7 (!) mail har skickats ut med status på beställningen, samt 2 SMS från Posten om att varorna är skickade, i två sändningar. Totalt 9 notifikationer, för en näve CD-skivor. Dessa fyllde dock ingen nytta då jag inte kan påverka transporten något, och inte heller behöver jag göra något i denna process då brevbäraren ser på försändelserna att de skall till min brevlåda och där dimper de ner.
2. Bokade ett hyrsläp på en bensinmack för några olika datum, och blev sedan tvungen att boka om ett datum pga. ändrad tid. Gick in på webbokningen, tog bort bokningen och gjorde en ny enligt givna instruktioner. Får bekräftelser på skärmen, med bokningsnummer, får även mail med bokningsbekräftelser, får SMS samtidigt med bokningsbekräftelser, och får även allt detta för avbokningen. Dessa behövs dock ej när man hämtar släpet, efternamnet är tillräckligt för att de skall hitta bokningen i sitt system.
Frågan är hur mycket information vi egentligen behöver (eller snarare vill) ha? Som det är nu gödslar vi med den och därmed tappar informationen sitt egentliga värde. Nästa aspekt på detta är att det blir ganska många mail och SMS att sålla igenom och radera. Det är inte alltid det går att välja bort dessa notifieringar, därav min irritation över detta. Då jag snart är färdig ingenjör och troligen kommer bli inblandad i utveckling av nya tjänster och produkter, undrar jag lite över hur mycket information framtidens nätanvändare egentligen vill ha.
Vad tycker publiken?
|
|
Eref
Member
1029 Posts |
Posted - 2011/05/07 : 08:20:59
|
Har också noterat denna absurda överinformation i samband med postförsändelser. Helt onödigt! Men det som framför allt tar tid och energi tycker jag är att urskilja verklig information från informationsliknande reklam och ibland på gränsen till desinformation. Riktig och användbar information har jag däremot svårt att se att vi får för mycket av. Jag tror inte det stora problemet oftast är för mycket information utan snarare fel information. Men jag vet inte säkert. |
Project9+TorlaiDL103+VandenHulD502Hybrid+LehmannBlackCubeSE+SupraSword+Shanling stp80+OriginalLeonardo+GrundigAudiorama+AudioProB1.39 |
|
|
sladdbarn
Member
2845 Posts |
Posted - 2011/05/07 : 10:12:43
|
Information är härliga ting, jag älskar information "getting high on information"
Men,
Onödig information är lika bedrövande som intressant information är glädjande. I dagens samhälle har vi mycket bedrövande information som ditt exempel och ett annat är reklam på ex TV, jag äger ingen TV och klarar inte av att titta på reklamkanalerna.
Vidare tror jag att dagens extrema informationsflöde påverkar minnet negativt, jag är 30+ och vi verkar vara en hel generation med dåligt minne. Vet inte om det beror på att vi bombas med information eller om min subjektiva bedömning är felaktig. |
Drömmer om bra ljud... |
|
|
Lovan
Member
3166 Posts |
Posted - 2011/05/07 : 18:26:40
|
Det känns lite grann som att det har bakats in flera saker under kategorin information här som kanske gör det svårt att svara på om man inte delar upp det. Information i sig är nästan alltid nyttigt. Ju mer information vi har desto bättre har vi kunnat fatta beslut och det är något som jag tycker har blivit bättre med tiden. Det ser jag som en direkt effekt av att man idag har mera information. Sen så tycker jag att man måste särkilja på information och skriftligt. Att inte få ett mail när man har gjort en beställning oavsett om man har en bekräftelse på skärmen direkt efter man gjort beställningen eller inte, är bara fel. Man behöver oftast ha skriftliga kopior på avtalet utifall man hamnar i en konflikt med den andra parten.
Så egentligen så tycker jag inte att man får för mycket information idag utan att man får för mycket...ja jag vet inte vad vi ska kalla det? Desinformation? Vilseledning? |
|
|
Mey
Member
899 Posts |
Posted - 2011/05/07 : 19:24:46
|
Det var just det som jag åsyftade med mitt inlägg, hur ska vi sålla det som skickas till oss, ex. vis 7 st. mail angående en beställning och avgöra vad som är "information", och vad som är "desinformation"? En orderbekräftelse vill man naturligtvis ha, och den innehåller för det mesta den information man vill ha. De övriga 6 mailen ser likadana ut, och värdet på innehållet där är synnerligen begränsat då jag inte kan påverka leveransprocessen. Först när ett problem uppstår, behöver man informeras ytterligare och då har informationen fått ett värde. Att få veta varje steg i detalj med vad som händer med skivan på väg till mig känns irrelevant. Mängden "information" som skickas ut ökar hela tiden, utan att man känner sig mer informerad, snarare mer desinformerad. Något som däremot är mer intressant i detta exempel är att se en låtlista (vilket ofta saknas) för en viss skiva i webshopen, det tillför mer nytta tycker jag.
Problemet kvarstår, det skickas mycket onödig "information" som folk inte läser och resultatet torde bli att information som är värdefull riskerar att raderas oläst tillsammans med det som endast fungerar som "desinformation".
Hur gör vi som konsumenter för att påverka denna utveckling? Vill vi sitta och ta emot SMS i tid och otid med notifieringar om saker vi vet kommer att ske, som inte är viktiga? (Kaka på kaka-fenomenet) Vilken nytta har man av ett SMS som berättar att paketet är skickat, när man tidigare under dagen fått ett mail som berättar samma sak? Behöver vi ha denna redundans för detta, när det finns annat som är viktigare att föra fram?
Less is more, brukar det heta och det kanske går att tillämpa på informationsflöden också? (Dvs. att rätt information är mer värd än oändligt med information som måste sållas och övervakas)
Det finns dock leverantörer som förstått detta och lyckats pricka in rätt information och skicka ut den i rätt tid och rätt mängd när det behövs, och dessa förtjänar givetvis en eloge för detta |
|
|
pix
200.000-klubben
4172 Posts |
Posted - 2011/05/07 : 19:46:19
|
Jag får 60-70 mail om dagen på jobbet... Är inte detta en informations-inflation? /Pix
|
"The total harmonic distortion is not a measure of the degree of distastefulness to the listener and it is recommended that its use should be discontinued", Radiotron 3rd edition. |
Edited by - pix on 2011/05/07 19:47:26 |
|
|
ztenlund
Administrator, RödaTråden-vinnare, 300.000-klubben
8776 Posts |
Posted - 2011/05/07 : 20:07:10
|
Är det inklusive eller exklusive Nigeriabrev och Viagraspam?
Mer allvarligt talat så handlar hela grundfrågan om att det är så lätt att producera mängder med mail, SMS eller vad det nu må vara utan att det kostar särskilt mycket. Eller snarare så kostar det inte så mycket synligt och direkt hänförligt till skapandet. Att någon sedan kanske ska sitta på betald tid och sortera ut vad som är väsentlig och oväsentlig information hamnar i en annan resultaträkning.
Annars tycker jag i och för sig att man emellanåt kan råka ut för motsatsen, d v s total frånvaro av information. Har de tagit emot beställningen? Är den beställd från leverantör? Försenad? Hallå?! Att det snöar in mail är dock betydligt vanligare. |
Har du synpunkter på något? Hör gärna av dig via PM!HiFiForum.nu's Artikelregister | Regler |
|
|
|
Topic |
|
|
|