HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 Diverse
 HiFi Off Topic - Fritt Forum
 Måla plåtade gavlar?
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

BosseBula
Klubbmästare eoJeud, 100.000-klubben

3057 Posts

Posted - 2010/09/18 :  12:17:04  Show Profile Send BosseBula a Private Message  Reply
Hej,

Det brukar finnas kunskap om det mesta på detta forumet.

Vi har ett hus i gult tegel med plåtade gavlar (ovanvåningen) och med trä mellan fönsterna på bottenplan. Vi skulle vilja måla både gavlar och träpartier grått. Men jag vet inte om det är en bra idé att måla de plåtade partierna.

Har vi någon här med erfarenhet av detta? Kanske nån målare? Vi hade inte tänkt ge oss på plåtpartierna själva utan det får bli experter till det.

Mvh
Bosse

Klubbmästare eoJeud - Kontakta mig eller Anton om ni vill bli medlemmar
Min medlemstråd

rannagarden
Reportage-Harry 2006

4161 Posts

Posted - 2010/09/18 :  12:33:36  Show Profile  Visit rannagarden's Homepage Send rannagarden a Private Message  Reply
Gå till färghandeln. Det finns bra färg att grundstryka som grund för att få bra vidhäftning på plåt. Sedan finns det färg för respektive ändamål (trä, tegel, plåt) som är anpassat bättre för vad det skall målas på. Det går utmärkt att bryta färgen så att de olika anpassade färgerna blir samma. En för plåt, en för trä osv.
Go to Top of Page

Kmj
Member

2870 Posts

Posted - 2010/09/18 :  17:08:31  Show Profile Send Kmj a Private Message  Reply
Och skippa inte grundfärgen. Det finns många som gör det och det tar inte lång tid innan det flagar av. Min gamla kemilärare hade visst ett litet projekt som behandlade just detta och resultatet utan grundfärg var inte direkt positivt.

.....where the music comes to die.
Go to Top of Page

BosseBula
Klubbmästare eoJeud, 100.000-klubben

3057 Posts

Posted - 2010/09/18 :  17:39:31  Show Profile Send BosseBula a Private Message  Reply
Jag har inga illusioner om att det är lätt att måla på plåt. Så att skippa grundfärg skulle inte falla mig in.

Är det målning med pensel som är aktuellt? Annars känns det mer naturligt när gäller plåt med sprutmålning.

Klubbmästare eoJeud - Kontakta mig eller Anton om ni vill bli medlemmar
Min medlemstråd
Go to Top of Page

rannagarden
Reportage-Harry 2006

4161 Posts

Posted - 2010/09/18 :  18:09:50  Show Profile  Visit rannagarden's Homepage Send rannagarden a Private Message  Reply
Skall du plocka lös plåtarna eller sätta upp nya så kan du sprutmåla. Att sprutmåla plåtarna på plats är inte att rekommendera på grund av ryk till intilliggande ytor, fönster etc. Är du rask med pensel så brukar det gå bra. Se upp med dropp.
Go to Top of Page

BosseBula
Klubbmästare eoJeud, 100.000-klubben

3057 Posts

Posted - 2011/05/08 :  21:24:16  Show Profile Send BosseBula a Private Message  Reply
Om man skulle ta tag i detta... Lite trist att den lokala färghandlaren dit vi gick innan har slagit igen. Men men, får väl se om Hornbach-nissarna kan något i frågan.

Klubbmästare eoJeud - Kontakta mig eller Anton om ni vill bli medlemmar
Min medlemstråd
Go to Top of Page

Mickel-mackel
RödaTråden vinnare

4935 Posts

Posted - 2011/05/09 :  12:58:30  Show Profile Send Mickel-mackel a Private Message  Reply
Rent generellt är jag myyyycket skeptisk till alla sort råd man kan få på ställen såsom:
Bauhaus, Hornbach, Jula, Biltema, ClasOlsson, Lidl, K-rauta, Byggmax m.fl.
Inte ens t.ex. Beijers har full koll på många bitar.

En riktig färghandel som brukar förse proffsen med prylar (för då får dom jättemycket nyttig feedback) är nog
det allra bästa.

Penselmåla du, jag skulle tycka det vore absolut snyggast och passa bra gentemot en fasad med en anings synliga penseldrag.
Sprutmålad plåt skriker ju ut att det är blandade material.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.2 sekunder. Snitz Forums 2000