Author |
Topic |
|
everwake
Member
268 Posts |
Posted - 2011/04/25 : 14:53:33
|
är det någon här som byggt 38Hz tappat horn alá volvotreter eller liknande design?
hittar många referenser här till 6.5" TB TH, men inga konkreta trådar.
räcker eg. 38Hz nedåt? TH faller ju av ganska fort, bor i lägenhet 20kvm rum och lyssnar alltid på låg ljudvolym, så 15" 130dB TH är inte det jag söker, tilltalas av den kompakta formfaktorn hos volvotreters veckade TH.
några tips på trådar jag borde hitta vid en sökning? |
|
sladdbarn
Member
2846 Posts |
|
everwake
Member
268 Posts |
Posted - 2011/04/25 : 22:29:02
|
verkade ju onekligen intressant, lite googlande visade ju att du sladdbarn redan gjort lite research?
kan inte hitta vad som egentligen skiljer w6-1139si från "sg" eller "sc" versionen, kan det vara samma element?
måste lösa ett sätt att fixa hp-filter och ändå driva subben från hög-nivå på förstärkaren också...en nackdel med passivt försteg är frånvaron av pre-out... |
|
|
Mickel-mackel
RödaTråden vinnare
4935 Posts |
Posted - 2011/04/26 : 00:40:06
|
quote: räcker eg. 38Hz nedåt? TH faller ju av ganska fort, bor i lägenhet 20kvm rum och lyssnar alltid på låg ljudvolym, så 15" 130dB TH är inte det jag söker, tilltalas av den kompakta formfaktorn hos volvotreters veckade TH.
Svaret kan givetvis endast ges i kombination med lite kunskap om vad det brukar lyssnas på.
Men jag har byggt tappade horn som trillar av raskt vid ca 40Hz, jag var lite orolig i början att det skulle ge taskig djupbas. Men ack vad jag bedrog mig, trots att jag lyssnar relativt mycket på synt-musik med otäckt lågfrekventa och onaturliga basgångar så tycker jag mig ha allt jag önskar av lågbas. Rumsbidraget i basen spelar ju också in, jag har kanske gott om sådant?
Skulle jag smida ett TH avsett för hembio skulle jag nog stämma av det 10-20 Hz lägre, för att jordbävningar och vulkanutbrott ska komma till sin rätt.
Men för någorlunda normal musik tror jag 40Hz ofta räcker ganska bra. |
|
|
everwake
Member
268 Posts |
Posted - 2011/04/26 : 15:33:39
|
just synth-musik var det jag tänkte på, men o.a.s. kan det ju vara en fördel att det faller av mot botten, fastnade nog bara på att kurvan föll av så brant och det var inte mycket kvar vid 30Hz, jämförde med martinsson's 6.5" audes bygge, den faller av lite snällare mot botten.
kom på mig själv att kanske fokusera lite för mycket på de hela 10Hz som ligger mellan 30-40Hz med rumsbidraget från en 20kvm betong-kista så är förmodligen lågbas inget jag kommer sakna...
TH för hembio blir så dyrt, när man räknat in en villa att ställa det i...
Det största hindret just nu är väl frånvaron av lågnivå ut, en plate amp med 20-30Hz high pass och högnivå-ingångar verkar inte direkt billigt...och aktivt försteg adderar ju en del till byggkostnaden... |
|
|
Mickel-mackel
RödaTråden vinnare
4935 Posts |
Posted - 2011/07/19 : 19:02:20
|
Jag läste i hornta's tråd att du byggt.
Blev det någon byggtråd, diy-bild-tråd ... |
|
|
everwake
Member
268 Posts |
Posted - 2011/07/19 : 21:05:11
|
det blidde tyvärr inte det, byggde dem i hallen till lägenheten, så det blev ganska hektiskt, eftersom det ändå var en tidigare känd design som jag bara plankade tyckte jag inte byggtråd var så intressant. tog dock några bilder på saker som jag klantade till
annars är jag väldigt nöjd med dem, enorm skillnad mot mina tidigare subbar, har ju ingen tidigare erfarenhet av TH, men nu är jag frälst |
|
|
Imperial
Medlem i AÖ
2682 Posts |
Posted - 2011/07/20 : 09:31:19
|
Tjenare!
Det är inte mycket musik som går ner till 20Hz.
Jag hade Klipsch hörn horn tidigare å dom faller av brant under 35Hz å dom levde jag flera år med utan sub. När jag sedan byggde Imperial så märktes det att dom gick djupare. Dom satte fart på möbler å annat löst i lägenheten som jag tidigare aldrig haft problem med tidigare.
/ |
Rör å tillbehör när jag är med i matchen. jbl2480@hotmail.com Deltidare på Hifikit |
|
|
|
Topic |
|