HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Tappat horn 12" P.Audio Färdigmonterad!
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Previous Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 3

sladdbarn
Member

2846 Posts

Posted - 2011/05/07 :  16:39:03  Show Profile Send sladdbarn a Private Message  Reply
Kalmargubben: tack!

Nu har en pdf klar till byggcenter som ska få såga upp spån till mig,
åker dit på måndag.

Fan va skoj det är att bygga högtalare

Drömmer om bra ljud...
Go to Top of Page

sladdbarn
Member

2846 Posts

Posted - 2011/05/12 :  18:50:39  Show Profile Send sladdbarn a Private Message  Reply
Drygt 360 spänn för skiva + sågning, snacka om att det inte är värt att göra det själv!

Min sambo älskar när jag snickrar i vardagsrummet, nåja jag har ju faktiskt byggt bordet själv.

12 tum är ganska stort...

Borrar i 2 skivor samtidigt, effektivt (hoppas jag iaf..)

Det är inte lätt att spela in 12:a med 105db känslighet i en lägenhet så jag kör in dom lite med diverse basfrekvenser.

Första skivan limmad.

Tillverkade ett enkelt verktyg för att borra rakt, återstår att se om det blir bra,
kommer lägga upp bilder på den sen.

Nu blir det inga updates på ett tag för jag åker till Skottland imorgon

Drömmer om bra ljud...
Go to Top of Page

sladdbarn
Member

2846 Posts

Posted - 2011/05/18 :  17:42:53  Show Profile Send sladdbarn a Private Message  Reply
Min sticksåg är helt jävla värdelös att göra runda hål med... får bygga ett litet verktyg till fräsen! Åker jag väl på att köpa en helt ny skiva nu när jag saknar 2 bitar, suck. Lägenheter är inte gjorda för att bygga högtalare i, bläää.

Drömmer om bra ljud...
Go to Top of Page

iMac
Member

477 Posts

Posted - 2011/05/18 :  18:23:31  Show Profile Send iMac a Private Message  Reply
quote:
Lägenheter är inte gjorda för att bygga högtalare i, bläää.

Vänt tills du har kört med fräsen o slipat lite, då är det ett fint lager med damm i hela lägenhetet
Var ihop med en tjej som slipade en stol i hallen, råkade sedan luta mig mot väggen lite o blev vit o fin på armen..

"David mot Goliat" HK DPR 2005 vs AVR7000
Go to Top of Page

Gubben i Kalmar
200.000 klubben

2446 Posts

Posted - 2011/05/18 :  18:23:59  Show Profile Send Gubben i Kalmar a Private Message  Reply

quote:
Min sambo älskar när jag snickrar i vardagsrummet,.....

Hörrö "sladdis",.......va redd om dendära pinglan alltså

Tommy Björklund

fam_bjorklund@msn.com
Go to Top of Page

sladdbarn
Member

2846 Posts

Posted - 2011/05/20 :  22:37:42  Show Profile Send sladdbarn a Private Message  Reply
Mest för att visa att det händer nåt "Blue Monster" bör bli spelbar någon gång nästa vecka

Som vanligt blir högtalarna större än det är tänkt

Drömmer om bra ljud...
Go to Top of Page

Mickel-mackel
RödaTråden vinnare

4935 Posts

Posted - 2011/05/20 :  22:57:07  Show Profile Send Mickel-mackel a Private Message  Reply
quote:
Mest för att visa att det händer nåt "Blue Monster" bör bli spelbar någon gång nästa vecka

OK, jag förvarnar seismologiska institutionen här i Uppsala då !
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2011/05/21 :  18:27:26  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply
Det ser mycket lovande ut. Med lite färg på, inskjutna mot väggen så kommer dom inte se så stora ut. Ljudet däremot kanske är en annan sak.
Go to Top of Page

sladdbarn
Member

2846 Posts

Posted - 2011/05/21 :  20:53:48  Show Profile Send sladdbarn a Private Message  Reply
Har en 16 år gammal fikus som kommer dölja den, jag hade gärna haft "motorhuven öppen" och låtit den stå mitt i rummet som en trofe av de största slag men jag har en tjej här som inte är funtad som mig

Blev ovän med sticksågen som bekant och blev vän med fräsen istället.

Gick riktigt bra med mitt lilla verktyg jag byggde.

Runt och fint. Fräsen VS sticksåg: 100 - 0.

Like a gloove!

Limmade islagsmuttrar.

Ek och ett kraftig element är bättre än dom blå pillren, mmmm

Imorgon ska det jagas kontakt så att jag kan fortsätta bygga!

Drömmer om bra ljud...
Go to Top of Page

sladdbarn
Member

2846 Posts

Posted - 2011/05/29 :  13:09:17  Show Profile Send sladdbarn a Private Message  Reply
Updates!

Högtalarkontakterna passade inte så jag fick försänka dom med fräsen.

Insida

Utsida

Baffel på plats

Nästsista brädan

Katten inspekterar

Färdig! (förutom ev finish)

Drömmer om bra ljud...
Go to Top of Page

PetterPersson
Brutal-Harry 2007, 100.000-klubben

5803 Posts

Posted - 2011/05/29 :  13:14:55  Show Profile  Visit PetterPersson's Homepage Send PetterPersson a Private Message  Reply
Spännande! Nu väntar vi på lyssningsrapport!!!

Inga stag?!
Go to Top of Page

everwake
Member

268 Posts

Posted - 2011/05/29 :  13:36:53  Show Profile Send everwake a Private Message  Reply
vad hände med bilderna på vertyget för att borra rakt? skulle behöva en sån uppfinning, och google sviker mig.

ändå en ganska hanterbar storlek, koppla in nu o berätta hur det låter =)
Go to Top of Page

more10
Member

2112 Posts

Posted - 2011/05/29 :  20:26:22  Show Profile Send more10 a Private Message  Reply
Prydligt! Hur har du tänkt fixa snyggt yttre?

Det finns inga genvägar till det perfekta ljudet
Go to Top of Page

sladdbarn
Member

2846 Posts

Posted - 2011/05/30 :  21:41:10  Show Profile Send sladdbarn a Private Message  Reply
Petter: nope inga stag, borde jag kanske haft? Ingen sa något under byggets gång.

Everwake: verktyget är mycket enkelt men fungerade mycket bra.

De 2 hålen vänster är för att borra rakt i 2 olika diametrar, håll plastbit still och borra, hur jag än gjorde så blev det nästan spikrakt, behöver jag ett större hål så förborra jag ett mindre sen var det lätt att borra rakt med ett större borr. Hålen i plastbiten borrades på jobb i en pelarborr med hjälp av lodstock.

Dessa 2 hålen gjorde jag för att kunna borra rakt och mitt i på kanten av en 19mm#180;s spånskiva, enkelt och bra!

More10: blir ingen större finish, spacklar o slipar den hyfsat bra sen så blir den rollad i hårdrocksfärg (mattsvart). Fräsen får fixa till kanterna.

Lyssningsintryck är oförskämt att skriva då jag bara har en gammal H/K som stärkare,
kan bara dela med 12 db och justeringsmöjligheterna är små. Men! Det finns helt klart potential

Drömmer om bra ljud...

Edited by - sladdbarn on 2011/05/30 21:41:52
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2011/05/30 :  23:14:49  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply
Jag måste bara upplysa dig om att PA-basar inte kan spela bas, och om dom trots allt spelar bas så är det bara för diskobruk. Tråkig, skränig och massor med dist. Mannen som berättade detta för mig hade en rörförstärkare och var således en audiofil och därför är det sant...

Skulle du trots allt höra en extremt detaljerad, högupplöst, dynamisk och bra basåtergivning via detta simpla PA-element så är det bara placeboeffekt och du skulle ha fått samma upplevelser av sockerpiller.

Hoppas den låter lika bra som min..
Mvh Johannes.
Go to Top of Page

martinsson
100.000-klubben

3311 Posts

Posted - 2011/05/31 :  06:44:36  Show Profile  Visit martinsson's Homepage Send martinsson a Private Message  Reply
Precis som att 10" inte kan spela mellanregister menar du ? :) än mindre 15", världen är full av sanningar och man får sortera ut sina egna :)

Ser fram emot att få höra lite lyssningsintryck, den ända liknande jag har haft hemma till låns lät minst sagt kalas, varmt, trevligt och brutalt.

martinssons DIY funderingar och projekt - http://www.martinsson.cc/blog/
Go to Top of Page

opethic
Member

2890 Posts

Posted - 2011/05/31 :  22:14:19  Show Profile  Visit opethic's Homepage Send opethic a Private Message  Reply
Läckert!

Mera bilder, nu

Hårdrock på CD & vinyl, nytt och begagnat: http://voodoomusic.tictail.com/
www.facebook.com/BurningSkullRec
Go to Top of Page

more10
Member

2112 Posts

Posted - 2011/06/01 :  00:42:16  Show Profile Send more10 a Private Message  Reply
Sladdbarn, du kan relativt enkelt få bra finish och slippa spackling/slipning. Limma på tunn björkplywood och betsa (svart förstås) och lacka.

Det finns inga genvägar till det perfekta ljudet
Go to Top of Page

sladdbarn
Member

2846 Posts

Posted - 2011/06/21 :  20:10:05  Show Profile Send sladdbarn a Private Message  Reply
Pga en massa oväsentliga saker så har det varit dålig framfart.

Men jag har köpt en sån här:

Lågbudget men den går att uppgradera

Köpt lite kontakter också

Ska även investera i högtalarkabel, idag har jag olika typer och dessutom olika längder på kablarna till mina högtalare... Optimalt? Nein nein nein nein

Stay tuned.

Drömmer om bra ljud...
Go to Top of Page

sladdbarn
Member

2846 Posts

Posted - 2011/07/25 :  14:12:13  Show Profile Send sladdbarn a Private Message  Reply
Tänkte att det var dags att koppla in de tappade hornet på riktigt,
har börjat laborera med room analyzer. Detta är bakgrundsbruset i
min lägenhet, den är väldigt tyst, kan detta verkligen stämma?
50Hz och 70db när rummet upplevs som väldigt tyst.. hmm..

Drömmer om bra ljud...
Go to Top of Page

sladdbarn
Member

2846 Posts

Posted - 2011/07/25 :  19:03:09  Show Profile Send sladdbarn a Private Message  Reply
Har experimenterat med delningsfrekvenser och xtz room analyzer hela dagen.

Room analyzer är ett mycket märkligt program, jag fattar inte ett skit ska ja säga.

Inga lyckade försök med det tappade hornet heller, tror att det åker ut.

/väldigt trött på diverse elektroniska apparater

Drömmer om bra ljud...
Go to Top of Page

Mickel-mackel
RödaTråden vinnare

4935 Posts

Posted - 2011/07/27 :  10:55:23  Show Profile Send Mickel-mackel a Private Message  Reply
Händer det något på TH-fronten?

Jag tvivlar på att du slängt ut det ...
Go to Top of Page

opethic
Member

2890 Posts

Posted - 2011/07/27 :  12:50:09  Show Profile  Visit opethic's Homepage Send opethic a Private Message  Reply
Men om du struntar i vad Room Analyzer säger och använder öronen istället.
Får du inte till något vettigt då?

Jag har själv inget mätprogram, utan tänkte förlita mig till hörseln när jag bygger mina TH.

Hårdrock på CD & vinyl, nytt och begagnat: http://voodoomusic.tictail.com/
www.facebook.com/BurningSkullRec
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2011/07/27 :  15:05:48  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply
De flesta som har problem med tappade horn har stämt av dem för djupt eller har kraftiga resonanser i rummet, eller en kombination av de två.
Jag brukar inte vilja EQa dem så mycket. EQ brukar bara döda karaktär och glädje. Jobba mer med placering och riktning. Slutstegskvalitet är viktigt. En sub-förstärkare på platta som skall monteras in i lådan brukar inte kunna driva tappade horn värst bra.
QSC och LAB-gruppen gör bra saker.
Go to Top of Page

RuneStone
Member

1961 Posts

Posted - 2011/07/27 :  21:33:04  Show Profile  Visit RuneStone's Homepage Send RuneStone a Private Message  Reply
Då vi hade mitt lilla 3,5" TH på Gbg-mässan fick vi det inte att lira nå bra alls då vi inte hade någon delay, efter mycket laborerande så fick vi det att lira riktigt bra då vi vände TH'n så mynningen hamnade uppe istället för att koppla mot golvet och så flyttade vi fram den 2 meter framför resten av systemet..

"syftet är som sagt att efterlikna ett transistorsteg.."
Go to Top of Page
Page: of 3 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.25 sekunder. Snitz Forums 2000