HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Tappat horn 12" P.Audio Färdigmonterad!
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 3

sladdbarn
Member

2846 Posts

Posted - 2011/04/27 :  07:08:23  Show Profile Send sladdbarn a Private Message  Reply
PetterPersson: jag har läst alla TH-trådar på hifi-forum minst 3-4 gånger (vad jag minns är en annan femma) är det något särskilt du tänker på? -3db vid 35Hz och -9db vid 20Hz?

Opethic: Om jag förstått circomanen rätt är det tvärtom, expanderande=hifi rak=tungt bioljud.
Jag hoppas kunna få till en riktigt bra rak eftersom det blir lättare att bygga, är jag riktigt
på hugget så bygger jag kanske 2 olika för att jämföra vilken jag gillar bäst.

Mickemackel: tack för tips! Ska posta bild på groupdelay i afton.

Drömmer om bra ljud...
Go to Top of Page

martinsson
100.000-klubben

3311 Posts

Posted - 2011/04/27 :  09:52:32  Show Profile  Visit martinsson's Homepage Send martinsson a Private Message  Reply
Beträffande raka vs expanderande och hur man uppfattar dem kan jag säga att jag upplever de cirlomaniska kontruktionerna varmare, mulligare och mkt kapabla för sin storlek, mer så än rent expanderande konventionella konstruktioner.

Men som sagt, upplevelsemässigt alltså, men vill man ha en mindre volym med väl definierat passband som sträcker ut snyggt neråt för storleken är det circlomaniska "konstanta tvärsnittet" att föredra enligt vad jag har hört.

martinssons DIY funderingar och projekt - http://www.martinsson.cc/blog/
Go to Top of Page

PetterPersson
Brutal-Harry 2007, 100.000-klubben

5803 Posts

Posted - 2011/04/28 :  18:28:29  Show Profile  Visit PetterPersson's Homepage Send PetterPersson a Private Message  Reply
quote:
PetterPersson: jag har läst alla TH-trådar på hifi-forum minst 3-4 gånger (vad jag minns är en annan femma) är det något särskilt du tänker på? -3db vid 35Hz och -9db vid 20Hz?

Ja, typ det samt veckningens inverkan på resultatet. Hur skulle du själv kommentera din simulering?

http://img13.imageshack.us/img13/9059/spl.png
Go to Top of Page

sladdbarn
Member

2846 Posts

Posted - 2011/04/28 :  19:44:56  Show Profile Send sladdbarn a Private Message  Reply

Jag ökade S4 för att få lite extra känslighet, hög känslighet är aldrig fel

Comments,

med aktuell data kommer:
-lådan vara i en okej storlek, drygt 100 liter invändigt.
-hög känslighet
-kommer gå ganska djupt, stämmer dina antaganden att rummet plussar på 9db
så kommer jag att ha nästan 100db känslighet vid 20Hz
-kurvan lutar lite uppåt för att kompensera "boosten" vid 35Hz
-den att vara lättbyggd, tack vare räta vinklar

Tyvärr har jag inte lyckats få så djup hängmatta som du vill ha Petter.

Men som sagt så har jag ingen praktisk erfarenhet utan är än så länge teoretiker!

Drömmer om bra ljud...
Go to Top of Page

Mickel-mackel
RödaTråden vinnare

4935 Posts

Posted - 2011/04/29 :  07:10:28  Show Profile Send Mickel-mackel a Private Message  Reply
Den där höga peaken i GD runt 150Hz antyder att du bör dela lågt och brant så du fått ner nivån ordentligt där.
Annars ökar problemen med tidsdifferens mellan ljudet från hornen och de högtalare som tar vid över. (Om jag fattat sakerna rätt ... )

Men GD är inte jättestor eller hemsk jämfört med vad många andra horn simulerar, så bli inte orolig över vad jag nu skrev.

Kanske 90Hz (80-90 Hz) och 24db/okt.

Vad tror expertpanelen om en helmholz-absorbent i hornet avstämd vid GD-peaken?
Go to Top of Page

sladdbarn
Member

2846 Posts

Posted - 2011/04/30 :  13:01:01  Show Profile Send sladdbarn a Private Message  Reply
Är det inte så att hornresp kan hitta på en del tokigheter över 100Hz
när man simmar tappade horn? Eller minns jag fel?

Saknar en sågning från almighty circlomanen

Om ingen protesterar så börjar kika på en ritning till senaste sim!

Drömmer om bra ljud...
Go to Top of Page

opethic
Member

2890 Posts

Posted - 2011/05/03 :  07:59:28  Show Profile  Visit opethic's Homepage Send opethic a Private Message  Reply
Hur går det med bygget?
Glöm inte att dokumentera och visa upp för oss

Vilka apparater ska driva och dela hornen?

"Dela hornen" Jag menar såklart - Vilken lösning på delningsfilter blir det?

Hårdrock på CD & vinyl, nytt och begagnat: http://voodoomusic.tictail.com/
www.facebook.com/BurningSkullRec
Go to Top of Page

sladdbarn
Member

2846 Posts

Posted - 2011/05/03 :  08:23:26  Show Profile Send sladdbarn a Private Message  Reply
Jo jag har börjat skissa på designen men det är en del saker som
är oklara för mig, har ställt frågor men responsen på forumet
är inte överväldigande för tillfället, jag får ställa frågorna igen
och kanske vara tydligare

Kommer att driva med en gammal HK-receiver, till en början åtminstone.
Delningen är ett olöst "problem".

Drömmer om bra ljud...
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2011/05/03 :  09:39:57  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply
quote:
Saknar en sågning från almighty circlomanen

Här sågas inget som ser bra ut.
Om du ökar upp S1 tillockmed S3 till 420 cm2 eller så, så kommer hängmattan uppenbara sig. Lådvolymen går upp såklart..

Annars ser allt bra ut. Bygg bygg bygg.
Ingen enkelveckad affär bara. Det blir lite för fult uppåt då. Visst kan/skall du prova om du vill, men jag har blivit missnöjd varje gång jag har varit lat med veckningen. Flera veck = bra!!! Ett veck = mindre bra.

Mvh Johannes.
Go to Top of Page

opethic
Member

2890 Posts

Posted - 2011/05/03 :  11:30:53  Show Profile  Visit opethic's Homepage Send opethic a Private Message  Reply
Jag kapar den här tråden en liten stund, hoppas det är OK.
quote:
Ingen enkelveckad affär bara. Det blir lite för fult uppåt då. Visst kan/skall du prova om du vill, men jag har blivit missnöjd varje gång jag har varit lat med veckningen. Flera veck = bra!!! Ett veck = mindre bra.
Det här verkar ju oroväckande! Mer exakt vad är det som blir sämre med ett veck jämfört med tex. två? Har andra som byggt liknande erfarenheter och åsikter som Circlomanen?
Jag hade ju nästan "spikat" mitt bygge, men nu kanske jag måste tänka om...

Go to Top of Page

sladdbarn
Member

2846 Posts

Posted - 2011/05/03 :  11:55:28  Show Profile Send sladdbarn a Private Message  Reply
Tack för input! Nä, tanken är att det ska bli en flerveckad historia.

Kan mynningen sitta på sidan av lådan eller måste den sitta framåt?
Har jag mynningen framåt kommer den att spela längs med väggen, mynningen åt sidan så kommer
den att spela ut i rummet. Kanske inte har någon betydelse?

Drömmer om bra ljud...
Go to Top of Page

martinsson
100.000-klubben

3311 Posts

Posted - 2011/05/03 :  12:18:33  Show Profile  Visit martinsson's Homepage Send martinsson a Private Message  Reply
Som jag har förstått det så är en flerveckad lösning bättre på att filtrera bort de resonanser som desvärre kan uppstå beroende på eventuell otillräcklig filtrering alternativt resonanser hos materialet/konstruktionen som sådan.

Man ska dock i flerveckade fall ge akt på vilka paralella delmått konstruktionen innehåller samt försöka få dessa sådana att de genrerar sina felbridrag utanför arbetsområdet, dessa mått beror således på hur högt upp i frekvens hornen är tänkta att arbeta.

För ett flerveckat horn som har ett tänkt arbetsområde upp till ca 100Hz gör man bäst i att undvika mått av de slag som beskrivs ovan som är över 1/4 av våglängden för den övre tänkta gränsen av arbetsområdet då detta skulle medföra att deras bidrag huserar inom arbetsområdet.

I de fall detta inte kan undvikas bör man laborera med reflektorer eller resonatorer i de kritiska avsnitten, dock ifallet med det senare kan detta bli en utmaning på grund av de relativt generösa volymkrav detta kan medföra.

Dämpning är enligt mig en nödlösning som så långt som möjligt bör undvikas, att absorbera bort en utsäckning/resonans enligt ovan i tillräcklig utsträckning är i det närmaste omöjligt utan att förstöra bra mkt mer än man åtgärdar.

Vidare kan det även vara fördelaktigt att se till att merparten av veckningen sker så nära hornets början som möjligt.

Ta inte det jag skriver för någon form av sanning, och det finns säkerligen brister i det, men detta är lite vad jag funderar på, rättning av mina resonemang eller påpekande av rena felaktigeter välkomnas.

martinssons DIY funderingar och projekt - http://www.martinsson.cc/blog/
Go to Top of Page

sladdbarn
Member

2846 Posts

Posted - 2011/05/04 :  07:25:16  Show Profile Send sladdbarn a Private Message  Reply
Tack för input martinsson!

Tar ni med elementets volym i beräkningarna?
Håller nämligen på att göra en ritning i googlesketch, skoj faktiskt!
Blir den bra kommer jag att posta filen.

Drömmer om bra ljud...
Go to Top of Page

opethic
Member

2890 Posts

Posted - 2011/05/04 :  07:54:47  Show Profile  Visit opethic's Homepage Send opethic a Private Message  Reply
quote:
För ett flerveckat horn som har ett tänkt arbetsområde upp till ca 100Hz gör man bäst i att undvika mått av de slag som beskrivs ovan som är över 1/4 av våglängden för den övre tänkta gränsen av arbetsområdet då detta skulle medföra att deras bidrag huserar inom arbetsområdet.
Okej... (nu blev det snurrigt för mig)
Säg att man har tänkt att dela sina TH vid 90 Hz (24 db/oktav) - Vilka mått är det man ska undvika?

Go to Top of Page

Mickel-mackel
RödaTråden vinnare

4935 Posts

Posted - 2011/05/04 :  08:22:36  Show Profile Send Mickel-mackel a Private Message  Reply
1/4 våglängd av 90 Hz är ca 95 cm. Så det är väl det måttet och längre du ska undvika. Om jag förstått det hela rätt.
Go to Top of Page

sladdbarn
Member

2846 Posts

Posted - 2011/05/05 :  18:56:36  Show Profile Send sladdbarn a Private Message  Reply
Har gjort en ritning i sketchup.

Vad säger expertpanelen? Im i good to go?

Drömmer om bra ljud...
Go to Top of Page

sladdbarn
Member

2846 Posts

Posted - 2011/05/05 :  18:57:45  Show Profile Send sladdbarn a Private Message  Reply
Lite frågor,

-spelar det någon roll åt vilket håll elementet är monterat?

-spelar högtalaren in eller ut ut lådan?

Drömmer om bra ljud...
Go to Top of Page

RuneStone
Member

1961 Posts

Posted - 2011/05/05 :  19:15:33  Show Profile  Visit RuneStone's Homepage Send RuneStone a Private Message  Reply
förhoppningsvis spelar elementet åt båda hållen, annars blir det nog skumt.. Du kan sätta elementet åt vilket håll du vill, det är bara att vända fasen om det blir bakfram..

"syftet är som sagt att efterlikna ett transistorsteg.."
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2011/05/05 :  19:15:38  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply
Den är mycket lik min 128 liters tappade pipa.
Samma layout. Inte riktigt samma mått.

Bygg bygg bygg!!!
Om bara elementet gör vad det skall så borde detta horn kunna berika din hemmabio med avgrund och glädje i överflöd.

Go to Top of Page

Mickel-mackel
RödaTråden vinnare

4935 Posts

Posted - 2011/05/05 :  19:59:13  Show Profile Send Mickel-mackel a Private Message  Reply
Ryms magneten?
Go to Top of Page

sladdbarn
Member

2846 Posts

Posted - 2011/05/05 :  20:21:03  Show Profile Send sladdbarn a Private Message  Reply
Runestone: kanske skrev lite dumt men nu vet jag, tack.

Mickelmangel: Japp, det gör den, ritning stämmer ganska exakt vad gäller elementet.

Circlomanen: Visst är den lik din, du har inspirerat mig

Har inte riktigt förstått hur man räknar på pipans längd när S4 sitter "fel", stämmer det
som på bilden nedan eller hur räknar man?

Drömmer om bra ljud...
Go to Top of Page

FForsman
100.000-klubben

2593 Posts

Posted - 2011/05/05 :  20:51:50  Show Profile  Visit FForsman's Homepage Send FForsman a Private Message  Reply
Brian Steele på diyAudio har gjort ett fint blad för att räkna om hornrespreusltat till ritning. Han utgår från samma vikningsidé som du. Kan kanske vara intressant.

http://www.diyaudio.com/forums/subwoofers/171747-spreadsheet-folded-horn-layouts.html

/mvhff

Ett forum blir till det som medlemmarna bidrar med. Skriv!

Go to Top of Page

sladdbarn
Member

2846 Posts

Posted - 2011/05/06 :  17:17:02  Show Profile Send sladdbarn a Private Message  Reply
Inspirerad av Forsmans länk (tack!) så gjorde jag en ny ritning,
kan detta vara rätt sätt att mäta hornetslängd?

Anledningen till att jag är noggrann är att jag vill ha simuleringen så exakt så möjligt,
sen när jag mäter så vill jag veta vad jag ev ska ändra på tills jag bygger nästa TH

Drömmer om bra ljud...
Go to Top of Page

PetterPersson
Brutal-Harry 2007, 100.000-klubben

5803 Posts

Posted - 2011/05/06 :  19:30:21  Show Profile  Visit PetterPersson's Homepage Send PetterPersson a Private Message  Reply
quote:
1/4 våglängd av 90 Hz är ca 95 cm. Så det är väl det måttet och längre du ska undvika. Om jag förstått det hela rätt.

Nja...jo, men i hornet kan den skenbara ljudhastigheten vara
annorlunda. Man får därför normera ljudhastigheten först. I ett
expanderande horn ändrar till och med ljudet hastighet i horngången...

Groupdelayen är svår att kommentera eftersom den kommer ändras till det
färdiga hornet. Dessutom är ljudtrycket så lågt vid de frekvenserna
att groupdelay är det minsta av problemen.
Go to Top of Page

Gubben i Kalmar
200.000 klubben

2446 Posts

Posted - 2011/05/06 :  20:01:27  Show Profile Send Gubben i Kalmar a Private Message  Reply

quote:
Har gjort en ritning i sketchup.

Koanon bra!
Dokumentationen fyller sitt syfte med god marginal.

quote:
Anledningen till att jag är noggrann är att jag vill ha simuleringen så exakt så möjligt,
sen när jag mäter så vill jag veta vad jag ev ska ändra på tills jag bygger nästa TH

Ingenjörs mässigt!

Tummen upp!

Tommy Björklund

fam_bjorklund@msn.com
Go to Top of Page
Page: of 3 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.31 sekunder. Snitz Forums 2000