HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Bildreportage - Teknik & DIY
 Q&D - Granny Smith Ugly Computor Speakers
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

rannagarden
Reportage-Harry 2006

4161 Posts

Posted - 2011/04/22 :  08:42:14  Show Profile  Visit rannagarden's Homepage Send rannagarden a Private Message  Reply

Q&D - GSUCS


I brist på bättre namn eller morgonfantasi får ämnesraden duga. Återknyter liksom till titeln senare i tråden.

Efter ett par, tre tristressbryt sög det svårt i diy-tarmen för några veckor sedan. Jag vara bara tvungen att hitta på något. Men utan tillgång på trevligheter om vare sig det ena eller andra stod man liksom och stampade. Jag orkade inte dra igång något lödprojekt... Jag vill inte in och rota i anläggningen för att tweaka osv... Vandrade rastlös och förlorad.

Tillslut hamnade jag i skrothögen med elektronik vi skulle köra till återvinningen (storstädat huset och hittade massa bråte). Ögonen föll på ett par gamla datorhögtalare som inte dög något till och som inte använts på flera år.

Rent skräp!


Ser större ut än vad det är...


Skärmad magnet.


Ordentliga anslutningar!


Även om elementen var små och fula var de i gott skick och såg förvånansvärt seriösa ut vid närmare inspektion. En tveksam googling siktade på att det skulle kunna vara något från Visaton(?!).

http://www.visaton.de/en/industrie/breitband/sc5_9_8.html

Nu säger jag ju inte att det är det, men det finns vissa likheter så kanske att mina element här är en tidigare version eller en beställning från tredjepart etc...

Vad kan man åstadkomma med ett sånt här pluttelement?

/M

Labbe
Medlem, HiFi Norr

2052 Posts

Posted - 2011/04/22 :  09:31:13  Show Profile  Visit Labbe's Homepage Send Labbe a Private Message  Reply
Det bara skriker horn om dessa element, och gärna dipolvarianten.

In a world without walls and fences, who needs Windows and Gates.

Ansvarig för EleganZe Project

Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2011/04/22 :  09:55:08  Show Profile Send soundbrigade a Private Message  Reply
Kolla våra fOKEN-trådar Rannagarden-mannen!!!! Det kanske går att göra en specialfonkenlåda, alltså en 1,5 till 2-liters låda med en BR-slits.
Jag har två par liknande (men runda) högtalarelement från slaktade datorhögtalare.
Go to Top of Page

rannagarden
Reportage-Harry 2006

4161 Posts

Posted - 2011/04/22 :  17:52:52  Show Profile  Visit rannagarden's Homepage Send rannagarden a Private Message  Reply
Labbe - Planer för horn ligger i pipen, som man brukar säga. Men inte denna gång. Nu är det mer desperat Q&D som gäller och då är det mer av att skjuta från höften och se om man träffar något.

Soundbrigade - Dina fOnken har jag kikat på. Smidiga saker. Det blir nog något liknande... men lite mindre.



En idé hade tagit fart och det skulle bli intressant att se vad det skulle bli av den.

Jag började med att planera...



... och så planerade jag...



... och så började grunderna av tillverkningsprocessen klarna.



Det blir en liten låda. Tänkta att ha invid datorn. Men när jag kikade lite på Visatons elementbeskrivningar (ingen exakt träff, men det borde vara i närheten iaf) så var det inte något "halleluja"-moment direkt. Om det bara stämde mellan tummen och pekfingret så kan frekvensgången i bästa fall vara hygglig, men i allt som allt sorgligt trögdrivet. Något som tidigare erfarenheter då elementen satt i plastlådorna i första inlägget bekräftar. De behöver lite pulver för att låta, liksom. Sluten eller basreflex? Plastversionen hade ett hål... så kanske reflex.

/M
Go to Top of Page

rannagarden
Reportage-Harry 2006

4161 Posts

Posted - 2011/04/23 :  09:26:37  Show Profile  Visit rannagarden's Homepage Send rannagarden a Private Message  Reply

Ibland är det härligt att skita i konventionerna! Köra på lite magkänsla. Jag har inga större krav på ljudet vid datorn. Lyssnar inte där så ofta. Blir det bra så blir det. Om inte så gråter jag inte för det. Materialinsatsen jag siktar på är noll - investeringsmässigt. Det jag hittar i lådorna/garaget får duga.

Jag börjar med baffeln. Det skall till ett hål. Men hur sjutton fräser man ett ovalt hål? Typ 85x40mm? Tja, man kanske inte fräser alls? Kanske jag kan borra två hål och bara fila upp det som blir över mellan hålen.

Typ, så här:



Först ett hål i ovankant sedan ett i nederkant. Men hålsågen närmast i storlek blev lite för stor... Jag povar att gör den mindre med ett buntband.



Se där. Rätt storlek. Men i vanlig ordning gäller att testa på något innan när man kör oprövade metoder.

/M

Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2011/04/23 :  09:53:47  Show Profile Send soundbrigade a Private Message  Reply
Min erfarenhet är att hålsågar wobblar en del varför en mindre storlek kan funka bra.
Egentligen skulle man ha en sådan där runt putsgrunka till borrmaskinen så man sakta och säkert kunde ta upp hål som blivit för små.

Sån här, typ:
Go to Top of Page

rannagarden
Reportage-Harry 2006

4161 Posts

Posted - 2011/04/23 :  10:40:05  Show Profile  Visit rannagarden's Homepage Send rannagarden a Private Message  Reply
Vobblar? Precision med hålsåg utan pelarborrmaskin var bara att glömma. Ja, jisses. Kunde lika gärna ha slagit ett hål i baffeln med hammare. Mitt tålamod under ett Q&D-projekt är limiterat varpå jag skrotar hålsågsmomentet. Fram med den gamla, hederliga överhandsfräsen. Orkar inte göra en jigg. Det fick bli stadig-på-hand-och-öga som gällde istället.

En sådan där putsgrunka ser funktionell ut. Får kika på nåt sådant framöver.
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2011/04/23 :  10:44:36  Show Profile Send soundbrigade a Private Message  Reply
Finns sådana där slippapper är klistrat på en rulle i lätt sviktande material.
Go to Top of Page

rannagarden
Reportage-Harry 2006

4161 Posts

Posted - 2011/04/24 :  08:19:41  Show Profile  Visit rannagarden's Homepage Send rannagarden a Private Message  Reply

Jag skrotade hela idén med hålsåg och satsade på frihandsfräsning. Jag ritade således upp hur det första uttaget skulle se ut och fräste sedan det med en pinnfräs. När jag var nöjd med det första hålet använde jag den första som "mall" för den andra baffeln och använde där en kullagrad pinnfräs för att få hålen lika. Lätt-plätt. Inga bilder från fräsmomentet då händerna var upptagna med uppdraget. Min erfarenhet är också att kameror trivs ungefär likabra som lungor i mdf-damm. Dvs inget vidare.


Materialet jag fann för bafflarna består således av 19mm mdf. Och eftersom elementen är så förbenat små blir det inte mycket över om man skulle fästa elementen traditionellt framifrån. Så jag satsar på montering inifrån.

Helnöjd med frihandsfräsningen!




Som man kan se av bilderna blir det en reflexhögtalarkonstruktion. Jag undrar hur elementets djupa montering påverkar ljudet (blir ju nästan lite horn). Vilketfall så rundade jag av ordentligt i övergången (kändes bra) med 9,5mm radiefräsen.

/M
Go to Top of Page

AlfaGTV
600.000-klubben

4819 Posts

Posted - 2011/04/24 :  10:14:55  Show Profile  Visit AlfaGTV's Homepage Send AlfaGTV a Private Message  Reply
Görsnyggt! Kommer bli ett par avundsvärda PCeakers av di dära!
Kanske den måttliga hornladdningen förstärker dynamik o verkningsgrad på ett behövligt sätt?
Ser med spänning fram emot fortsättningen!
MVH

Junepes uttryck "mindlessness" beskriver ett underskattat tillstånd
Go to Top of Page

Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben

6793 Posts

Posted - 2011/04/24 :  10:26:18  Show Profile Send Bubbel a Private Message  Reply
Ser lite fräckt ut med mdf mot den vita ytan.

anders

Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge.
Go to Top of Page

rannagarden
Reportage-Harry 2006

4161 Posts

Posted - 2011/04/25 :  10:44:38  Show Profile  Visit rannagarden's Homepage Send rannagarden a Private Message  Reply

Alfa - ja kanske pyttehornet hjälper till lite. Ingen aning faktiskt.

Bubbel - Ja, lite fräckt ser det allt ut. Men även om det är Q&D så ville jag nog ändå ha anständigheten att ge dem ett par omgångar med färg.



Ingen vila, ingen ro. Jobbet fortskred och jag hittade lite bitar att ha till botten tak och sidor. Svag som jag är för "lutande" högtalare blev det ett litet "lut" på dessa minisar också. Vet inte, men eftersom de förmodligen kommer stå på en bordsyta och ganska nära lyssnaren är det kanske bra om de vinklar sig från bordet (mindre reflektion?) och mer mot öronen (för bästa direktljudet?)

Högtalaren ser fortfarande jättestor ut på bild...


Hum... Sidorna jag valde består av 3mm mdf. Ja, jag vet. Inte det bästa valet - inte ens för en sån här liten högtalare. Det rör sig mycket energi inne i en högtalarlåda. Å andra sidan är det inte mycket till högtalarlåda vi talar om. Baffel, tak och botten samt bakstycke blir i 19mm, vilket borde staga den lilla yta som blir kvar av sidorna. Eller? Äsch, skit i det! Ett problem jag får ta hand om senare om det skulle visa sig bli ett bekymmer. Jag siktar på en liten högtalare här och siktet är fortfarande bekvämt avvägt från höften. Kör bara, tänk sen.

*limma, limma* *vänta, vänta*


I vanlig ordning: Inga skruv eller dumheter. Bara lim!

/M
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2011/04/25 :  10:50:27  Show Profile Send soundbrigade a Private Message  Reply
Skruv och spik är definitivt övervärderat!!!

En bra limfog är guld värt. Just MDF är ju lika kompakt som ett mariekex.
Go to Top of Page

rannagarden
Reportage-Harry 2006

4161 Posts

Posted - 2011/04/25 :  19:01:46  Show Profile  Visit rannagarden's Homepage Send rannagarden a Private Message  Reply

Mariekex!


Medan sidornas limfogar torkar kan man inte sitta och rulla tummarna. Jag passade på att fräsa ut en försänkning på vardera sida av baffeln för att slippa få limningen synlig framifrån. Tänkte fasa av där senare och vill inte hamna i limfogen.

Vidare kapade jag till avloppsrör till handfat/tvättställ i badrum som reflexrör. Passade perfekt. Limmade faktiskt fast dem med vanligt trälim. Efter lite noggrann inpassning satt de som berget.



Det blev likaså en riktig kalaspassning med fronten som en handske i de limmade lådorna.



Nu skall bafflarna limmas också. Hål för elementen är redan gjorda och lämpliga skruvar utvalda. Snart är det dags att provspela! Men... sidostyckena är lite tunna. Får se hur de ter sig med musik. Kanske blir som ett par extramembran på vardera sida?

/M

Edited by - rannagarden on 2011/04/25 19:03:01
Go to Top of Page

rannagarden
Reportage-Harry 2006

4161 Posts

Posted - 2011/04/26 :  15:42:55  Show Profile  Visit rannagarden's Homepage Send rannagarden a Private Message  Reply

Dags för provlyssning! Allt limmat utom bakstycket som jag tror jag kommer skruva fast för enkel åtkomst. Ryggen inte riktigt klar ännu så jag har fäst den primitivt med snabbtvingar. Mest bara för att få mig en uppfattning om ljud, vibrationer och om det låter över huvud taget.



Gamle Sten-Klen driver på bra som vanligt. Tänkte det var bäst att lyssna i lilla rummet då jag anar att vardagsrummet kan bli liite stort för dessa små GSUCS att fylla med ljud.



Jo, nog låter det alltid. Ingen dämpning eller stagning gjord. Och det "poppar" på ganska trevligt. Men jisses vad det är trögdrivet! HFLS-1:orna är ju inga decibelmonster direkt med sina 85-86dB i känslighet(?). 20W Sten-Klen kan lira med god behållning en hel dag för att bara bli fes-ljummen med dem. Dessa små GSUCS med Visaton-element får gainclonen att visa temperament och faktiskt bli varm när det skall höjas volym.

Den behövs dämpull och troligtvis en hel del bitumen på sidorna då de vibrerade rätt gott med musiken. Helt otroligt att ett sådant litet element kan skapa så stora vibrationer...

/M

Go to Top of Page

ztenlund
Administrator, RödaTråden-vinnare, 300.000-klubben

8771 Posts

Posted - 2011/04/26 :  18:23:10  Show Profile Send ztenlund a Private Message  Reply
Hmm... Sådana där datorhögtalare har jag haft. Årsmodell kring -99 och av märket Polk Audio, tillhörandes en HP-dator och dito 17"-skärm. Meningen var att de skulle köras direkt från ljudkortet, vilket väl inte genererade någon jordbävning direkt. Onekligen ambitiöst att bygga riktiga lådor till elementen.

Har du synpunkter på något? Hör gärna av dig via PM!
HiFiForum.nu's
Artikelregister | Regler
Go to Top of Page

PetterPersson
Brutal-Harry 2007, 100.000-klubben

5803 Posts

Posted - 2011/04/26 :  21:14:35  Show Profile  Visit PetterPersson's Homepage Send PetterPersson a Private Message  Reply
Hur låter de i 2 kHz-området?
Go to Top of Page

rannagarden
Reportage-Harry 2006

4161 Posts

Posted - 2011/04/27 :  15:15:18  Show Profile  Visit rannagarden's Homepage Send rannagarden a Private Message  Reply
quote:
Årsmodell kring -99 och av märket Polk Audio, tillhörandes en HP-dator
Ztenlund är Spot on, som man säger. Jag tror bestämt att dessa reliker härstammar från en liknande tjockskärm till HP. Drevs från ljudkortet och även med volymen på max hände knappt något ljudmässigt. Lagda på hyllan för framtida generationer att hitta, men jag hann före. DIY-nerven kittlade och de fick duga. Vi får se vart det tar vägen.

Petter undrar hur de låter i 2kHz-området. Bra fråga. Jag kanske hittar något att mäta med senare i tråden om det vill sig. För tillfället avslöjar iaf några tonsvep att det är lite berg-o-dalbana med några dB. Exakt vart är tufft att avgöra. Jag får återkomma.



Det är knappast några vetenskapliga dunderburkar detta och så länge de låter är jag nöjd.



Undertiden spacklas halvhjärtat med 2-komp.spackel. Får slipa lite och ge dem en omgång på jobbet.

/M
Go to Top of Page

rannagarden
Reportage-Harry 2006

4161 Posts

Posted - 2011/04/28 :  17:56:23  Show Profile  Visit rannagarden's Homepage Send rannagarden a Private Message  Reply

Sagt och gjort. Ned med dem i bärkassen. Upp med dem i cykelkorgen och trampa iväg.



Sedan följde ett par omgångar med slipmyggan. Sist med inte minst så blev det några varv med färgsprutan.

My precious...


Nu väntar lite härdning innan jag börjar talla på lådorna.

/M
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2011/04/28 :  18:16:07  Show Profile Send soundbrigade a Private Message  Reply
Det där är definitivt fusk!!! Ska man inte använda en billigt pensel som tappar håren från Clas-i-Sjön och gammal klumpig färg???
Go to Top of Page

PG Jeppsson
100.000-klubben

7768 Posts

Posted - 2011/04/28 :  18:43:03  Show Profile Send PG Jeppsson a Private Message  Reply
quote:
Det där är definitivt fusk!!! Ska man inte använda en billigt pensel som tappar håren från Clas-i-Sjön och gammal klumpig färg???


Varför ska du överdriva, det finns tuschpenna

Förövrigt är det ett kul projekt.

Är numera säljare av
biostimulerande grejor.....

Är lagliga grejor.......

HiFiForum.nu det kloka forumet.


Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2011/04/28 :  19:09:05  Show Profile Send soundbrigade a Private Message  Reply
Jag håller med! Jag hoppas att det dykar upp en hel del småprojekt på DIY-träffen.
Själv har jag precis limmat fast baffeln i ena skon till mina doj-högtalare. Jag får ett betydligt större problem med ytbehandling när jag kommer så långt.
Go to Top of Page

rannagarden
Reportage-Harry 2006

4161 Posts

Posted - 2011/05/01 :  17:48:06  Show Profile  Visit rannagarden's Homepage Send rannagarden a Private Message  Reply

Okej, härdat och klart. Hittade några riktiga skrothögtalarterminaler i byrålådan också. Billig plast och krom från Clas Ohlson. Men det får duga till detta experiment.



Dags att knyta an till trådens titel äntligen - Granny Smith. Syftar lite löst till den färg (på äpplesorten gumman döpt) som blev vald att täcka dessa kreationer med.

*harkel* Grönt är skönt?


Terminalerna var inte tillräckligt djupa för att räcka hela vägen genom 19mm mdf med skruvmån varpå det blir till att göra ur lite material.



/M
Go to Top of Page

rannagarden
Reportage-Harry 2006

4161 Posts

Posted - 2011/05/02 :  09:13:41  Show Profile  Visit rannagarden's Homepage Send rannagarden a Private Message  Reply

Monterat elementen igen och lade på dubbla lager bitumen på sidorna internt. Gjorde även en ram inväntigt för att lägga de försänkta bakstyckena emot. Enklast möjliga montering: Ett par försänkta skruv att dra i denna ram för att hålla bakstycket på plats. Funkar fint.



Interna kablaget var något överlivet från ett tidigare elementköp. Färdigterminerat med kabelskor mot elementet. Vid högtalarterminalerna blev det mer kabelsko av gaffeltyp för att enkelt dra fast med mutter. Ordentligt med dämpning blev det också. Lådan är liten så det var tajt, men reflexporten går ändå hyggligt fri.

/M
Go to Top of Page

optimus
Member

398 Posts

Posted - 2011/05/02 :  11:47:02  Show Profile Send optimus a Private Message  Reply
Snyggt!
Låter det bättre med dämpningen?
Go to Top of Page

rannagarden
Reportage-Harry 2006

4161 Posts

Posted - 2011/05/03 :  08:49:25  Show Profile  Visit rannagarden's Homepage Send rannagarden a Private Message  Reply

optimus - Tack. har dock inte ägnat mycket arbete på finish eller kalkyler. Det får bli som det blir. Bättre med dämpning? Jo. Mycket bättre.


Gjorde en uppställning i vardagsrummet (på tvärs) för lite mera inspelning. Stativen är ett par HFLS-1:or som var inne på refurbish.



Dessa element har ju inte sett mycket musik över tid så jag tänkte att det kan inte skada med lite timmar bakom sig innan mer lyssning. Elementen har ju gummiupphängning och allt. Fräscha och pigga fortfarande.

De dubbla lagren bitumen gjorde susen på vibrationerna och dämpningen (fårullsjoxet) fick det att bli lite snärtigare. Vardagsrummet var aningen stort - det går inte att trolla med element som mäter typ 4x8 cm i en låda som 10x16x16 cm (BxHxD) på lite mindre än 2,5l. Det märktes mao att det är en pluttig högtalare.

Då trivdes de betydligt bättre - faktiskt förvånande bra(!) - i lilla lyssningsrummet.

Bokhyllehögtalare?


Några dagar med plågomusik avslöjas ett par högtalare som jag uppfattar som väl utsträckta i toppen och som faktiskt presterar en gnutta bas(?). De blev väldigt "snärtiga" och "pigga" i ljudet och reflexporten flyttar ordentligt med luft. Har inga direkta missljud för sig eller låter jättemycket låda (så som innan all dämpning osv). Frekvenssvepet 20-20 pekar ut några dB-toppar och dalar, men hey - dessa byggdes för att det var kul, inte för att det skulle bli världsbäst.

/M

Edited by - rannagarden on 2011/05/03 11:43:19
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.17 sekunder. Snitz Forums 2000