HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Ersättare till 78 o 79 serien
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Tobbe_L
Klubbmästare i AÖ

9028 Posts

Posted - 2011/04/21 :  07:56:08  Show Profile Send Tobbe_L a Private Message  Reply
Vad finns det för pin kompatibla spänningsregulatorer som är trevligare är standard 78 o 79?

Jag ska ta o se vad man kan göra för kul med Bearwiks Dacmagic 1.

Att ersätta alla 15 regulatorer med Tent labs shuntregulatorer för 39¤/st känns inte helt lockande.

Jag är inte dum....
Jag har bara otur när jag tänker

Edited by - Tobbe_L on 2011/04/21 08:00:27

Lovan
Member

3166 Posts

Posted - 2011/04/21 :  12:12:28  Show Profile Send Lovan a Private Message  Reply
Du kan ju alltid bygga ett gäng med ytmonterade regulatorer som du bara fäster tre pinnar på. Då är du ju inte begränsad till fasta regulatorer och kretskopplingarna på kretskortet
Det är ju bara att cadda upp två kort och sen göra en Beställning på olimex så har du en hel bunt för priset av två.
Go to Top of Page

bugared
Member

135 Posts

Posted - 2011/04/21 :  23:17:42  Show Profile Send bugared a Private Message  Reply
Jag har bytt till sådana här i min gamla dac med ett ruskigt bra resultat.
http://www.newclassd.com/index.php?page=70
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8626 Posts

Posted - 2011/04/21 :  23:41:50  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message  Reply
Paul Hynes http://www.paulhynesdesign.com/
Men det kostar ju oxå lite.
Annars finns ju LM/LT 317/337

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
Go to Top of Page

manw
Member

445 Posts

Posted - 2011/04/21 :  23:46:46  Show Profile  Visit manw's Homepage Send manw a Private Message  Reply
Japp, load regulation, det är det som är grejen! Ju närmare lasten ju viktigare! Returen för signalvägen är ju faktiskt genom spänningsmatningen :)

Som snäppet bättre än "78 och "79 serien brukar jag använda LM317 / LM337, och gärna lasta dem lite grann med en resistiv last, för att göra dem snabbare. Har inte gjort någon direkt jämförelse själv, men det sägs att de skall prestera bättre.

Testade däremot dessa http://waltjung.org/Regs.html i ett försteg, och tyckte de presterade helt fantastiskt. Nu hade jag bytt hela försteget, så det är svårt att säga exakt VAD som gjorde den stora förbättringen.

Eller de finns bland länkarna, men skickar den övergripande länken, för det finns en del intressant att läsa.

/Mats, född nyfiken
Go to Top of Page

Tobbe_L
Klubbmästare i AÖ

9028 Posts

Posted - 2011/04/22 :  15:41:17  Show Profile Send Tobbe_L a Private Message  Reply
Humm egna kort vore ju inte så dumt.
Det tåls att funderas på.

Jag är inte dum....
Jag har bara otur när jag tänker
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.12 sekunder. Snitz Forums 2000