HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 Diverse
 HiFi Off Topic - Fritt Forum
 Rådjursstek
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

modernman
Member

278 Posts

Posted - 2011/04/07 :  19:29:27  Show Profile Send modernman a Private Message  Reply
Någon som har något förslag på tillagning av rådjursstek? Råkar ha en i frysen. Jo, recept finns ju. Skulle bara vara trevligt att höra hur ni tycker det är godast att äta den.

Mickel-mackel
RödaTråden vinnare

4935 Posts

Posted - 2011/04/07 :  19:42:59  Show Profile Send Mickel-mackel a Private Message  Reply
Har du varit ute och kört bil idag ?
Go to Top of Page

modernman
Member

278 Posts

Posted - 2011/04/07 :  20:22:58  Show Profile Send modernman a Private Message  Reply
Haha...ja, det gäller att att tillvara på godsakerna
Go to Top of Page

Gubben i Kalmar
200.000 klubben

2446 Posts

Posted - 2011/04/07 :  20:38:28  Show Profile Send Gubben i Kalmar a Private Message  Reply

Rådjur går utmärkt att laga som nötkött.

Vill man mildra "viltsmaken" kan köttet läggas
i mjölk eller marinad någon dag.

Om djuret inte tömdes på blod direkt efter den
skjutits, smakar det lever hur man än gör.

Stekas i järngryta är min favorit, för jag vill
har en god sås till.
Gelé och lite "rött" är inte dumt till steken.


Tommy Björklund

fam_bjorklund@msn.com
Go to Top of Page

drkim
Klubbmästare HKS

2647 Posts

Posted - 2011/04/08 :  16:52:23  Show Profile Send drkim a Private Message  Reply
Ett annat tips på detta kött, passar för övrigt utmärkt även till annat vilt, nöt och gris.

Är att göra en variant av "Tjälknöl", in i fryst tillstånd ugnen på låg värme (50 grader?) i 12 - 14 timmar, gärna över natten, låt den sedan ligga och svalna i en marinad några timmar, marinaden består av vatten, ett par deciliter soja, några deciliter salt, lite socker, grov hackad svart peppar - vitlök, lök, ev vin och andra kryddor tillsätts efter smak...

Kanongott som kallskuret, till potatissallad eller andra tillbehör, eller som pålägg på mackan...

Mvh
Jocke

Med vänliga hälsningar
Jocke


Mitt system! Maila mig!
Go to Top of Page

modernman
Member

278 Posts

Posted - 2011/04/11 :  04:51:21  Show Profile Send modernman a Private Message  Reply
Tack för tipsen!
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.19 sekunder. Snitz Forums 2000