HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Ojämn volymbalans mellan höger/vänster, förstärkar
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Gorgar
Starting Member

21 Posts

Posted - 2011/04/07 :  06:48:34  Show Profile Send Gorgar a Private Message  Reply
Har lite problem med min förstärkare. Det började med att vänster kanal inte "kom igång" när jag satte på förstärkaren, den var tyst tills jag rörde på volymkontrollen. Det löste sig med lite tryckande på högtalarväljaren samt vridande på volymkontrollen. Det som kvarstår är att vänster kanal spelar lägre.

Mätte lite ovetenskapligt upp högtalarutgångarna medan jag spelade en ton på 100Hz.

Första mätning:
Höger kanal= 0.145V
Vänster kanal= 0.099V

Andra mätningen, stängde av förstärkaren och bytte plats på kablarna (höger utgång till vänster högtalare och vice versa):
Höger kanal= 0.145V
Vänster kanal= 0.065V

Tredje mätningenen, stängde av förstärkaren och bytte tillbaka kablarna till "rätt" högtalare:
Höger kanal= 0.145V
Vänster kanal= 0.09V

Höger kanal håller alltså jämn volym mellan avstängningarna, medan vänster varierar sig.

Håller förstärkaren på att ge upp?

(Ställde samma fråga på ett annat forum, men kollar om även ni har nåt bra svar.)

Edited by - Gorgar on 2011/04/07 13:05:34

sopwith
Member

595 Posts

Posted - 2011/04/07 :  07:09:02  Show Profile Send sopwith a Private Message  Reply
På många förstärkare sitter det ett vanligt relä på utgången, det vanligaste med relän är att det varje gång de "slår till" bildas en liten gnista, denna gnista bildar så småningom en liten beläggning som ser ut som att det är bränt på reläkontakterna, denna beläggning isolerar signalens väg mot högtalaren.
Man kan göra på två sätt, antingen så byter man relät mot ett nytt eller så knäcker man bort den skyddskåpa som omger relät och försiktigt filar bort beläggningen (smärgel funkar bra), sen brukar det funka.
Go to Top of Page

Gorgar
Starting Member

21 Posts

Posted - 2011/04/07 :  07:19:07  Show Profile Send Gorgar a Private Message  Reply
Dessa alltså. Dom sitter ju ganska illa till, nåt jag bör tänka på innan jag tar fram lödpennan? Behöver jag ladda ur kondensatorerna, eller dylikt?
Go to Top of Page

iMac
Member

476 Posts

Posted - 2011/04/07 :  08:48:23  Show Profile Send iMac a Private Message  Reply
Är det samma på B utgången oxå?

"David mot Goliat" HK DPR 2005 vs AVR7000
Go to Top of Page

Gorgar
Starting Member

21 Posts

Posted - 2011/04/07 :  09:46:59  Show Profile Send Gorgar a Private Message  Reply
Bra fråga, tänkte inte på att kolla upp det. Men jag misstänker att det är ett relä per kanal, oavsett A eller B.

Ska i alla fall försöka löda bort relät nu och rengöra.
Go to Top of Page

Bardis
Member

3345 Posts

Posted - 2011/04/07 :  10:11:04  Show Profile Send Bardis a Private Message  Reply
Skit i volymkontrollen?

Modda allt som går att modda!
Go to Top of Page

iMac
Member

476 Posts

Posted - 2011/04/07 :  10:47:22  Show Profile Send iMac a Private Message  Reply
Jag skulle rengjort kontaktytorna med vanligt A4 papper. Ta en remsa papper o dra det mellan kontaktytorna samtidigt som du trycker på ankaret! Går att ta lite kontaktspray (utan olja) på pappret oxå.

Ofta är kontaktytorna pläterad med tex silver så därför ska man inte slipa på kontaktytorna.

"David mot Goliat" HK DPR 2005 vs AVR7000
Go to Top of Page

Gordi
fd. Mikael_1979

1922 Posts

Posted - 2011/04/07 :  13:10:23  Show Profile  Visit Gordi's Homepage Send Gordi a Private Message  Reply
Eftersom att du öppnat burken och verkar ha koll på vad som finns i den vet du kanske redan att dessa komponenter inte är kompis med värme.

wHy r u here? ask yourself


Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.23 sekunder. Snitz Forums 2000