HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Aktiva delningsfilter?
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Gordi
fd. Mikael_1979

1922 Posts

Posted - 2011/04/06 :  12:36:12  Show Profile  Visit Gordi's Homepage Send Gordi a Private Message  Reply
Samson S-3WAY

Två-vägs stereo eller tre-fyrvägs monodelningsfilter. Flera möjliga crossoverinställningar. S-3way är utrustad med Linkwitz-Riley 24 dB/Octave filters, LED-indikatorer, separat subwooferutgång, limiterkontroll samt delayfunktion för optimerad fasrespons i PA-system.




lr finns det ett lättare sätt att nå samma resultat?

finns det färdida kretsar?

ett billigare alternativ?

wHy r u here? ask yourself


more10
Member

2112 Posts

Posted - 2011/04/06 :  16:27:10  Show Profile Send more10 a Private Message  Reply
Vad ska du ha det till? Delayfunktion tyder på att det är ett digitalt filter. Denna tråd handlar om digitala filter för horn http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=82884. Om du inte behöver delay så blir det billigare (och kanske bättre?) med ett vanligt analogt filter.

Alla delningsfilter på prisjakt: http://www.prisjakt.nu/kategori.php?k=686

Alla filter på Thomann: http://www.thomann.de/se/frekvensvisning.html

Jag har DBX 234 XL, lite olika Labgruppen (ACN3C, 2S, 2B), och ett Zachry. DBX och Labgruppen kan jag rekommendera, utom 2B som inte är har balanserade utgångar och drivs med 24V. Man hittar dom på blocket och tradera ibland, LAB är vanligare. Ett begagnat LAB delningsfilter brukar kostar 800-1000, ett DBX lite dyrare.

Akta dig för Behringer och Zachry, dålig kvalitet. Samson vet jag inget om, men det känns som ett lågprismärke.

Det finns inga genvägar till det perfekta ljudet
Go to Top of Page

Wheels
Semester på egen begäran

821 Posts

Posted - 2011/04/06 :  18:06:32  Show Profile Send Wheels a Private Message  Reply
quote:
Akta dig för Behringer och Zachry, dålig kvalitet

Jag har inte haft några problem med min DCX2496 men vissa har haft
glappkontakt i nån av flätorna på kretskortet.
Men du får väldigt mycket delningsfilter med digitalt in till oslagbart pris.
Go to Top of Page

Harry_up
Member

1593 Posts

Posted - 2011/04/06 :  19:31:53  Show Profile Send Harry_up a Private Message  Reply
quote:
Om du inte behöver delay så blir det billigare (och kanske bättre?) med ett vanligt analogt filter.


Min erfarenhet är att delay är väldigt viktigt och personligen så känns analoga filter ointressanta. Men det finns säkert analoga filter som om dom är skräddarsydda kan fungera utmärkt.

mvh/Harryup

Inget är så bra så att det inte borde bytas ut.
Go to Top of Page

more10
Member

2112 Posts

Posted - 2011/04/06 :  20:08:56  Show Profile Send more10 a Private Message  Reply
Elliot har en del färdiga kort, om du gillar att löda: http://sound.westhost.com/projects-3.htm.

Jag har inte byggt något han har konstruerat, någon annan som har erfarenheter?

Det finns inga genvägar till det perfekta ljudet
Go to Top of Page

Gordi
fd. Mikael_1979

1922 Posts

Posted - 2011/04/06 :  22:18:04  Show Profile  Visit Gordi's Homepage Send Gordi a Private Message  Reply
Finns det nåt filter som inte har snabbkopplingar?
Finns ju iaf jävla många fler än vad jag hitta =) Tack


wHy r u here? ask yourself


Go to Top of Page

more10
Member

2112 Posts

Posted - 2011/04/07 :  10:02:58  Show Profile Send more10 a Private Message  Reply
Men vad ska du ha filtret till Gordi?

Det finns inga genvägar till det perfekta ljudet
Go to Top of Page

Gordi
fd. Mikael_1979

1922 Posts

Posted - 2011/04/07 :  10:21:22  Show Profile  Visit Gordi's Homepage Send Gordi a Private Message  Reply
Hade hoppas på att kunna använda aktivt filter för att kunna testa olika element volymer o sånt.
det ser dock ut som att man kan ha ganska många olika passiva för priset av ett par aktiva filter.

PA anslutningar känns lite merjobb??
Go to Top of Page

martinsson
100.000-klubben

3311 Posts

Posted - 2011/04/07 :  10:27:17  Show Profile  Visit martinsson's Homepage Send martinsson a Private Message  Reply
Gordi - betänka att man med ett aktivt filter lätt och snabbt kan justera delningsfrekvens och gain, i vissa fall även slope och delay, oerhört mkt snabbare än man kan med ett pssivt dito, om detta nu känns viktigt villsäga, jag tror att aktiva filter kan vara en hjälp vid konstruktion av passiva filter, för att svara på frågan om man hyffsat rätt ute i början.

Håller för övrigt med more10 - kvalitet kostar, och de erfarenheter jag hittills har ahft av behringer har inte varit särskillt bra, men de är prisvärda, inget snack om saken.

martinssons DIY funderingar och projekt - http://www.martinsson.cc/blog/
Go to Top of Page

Gordi
fd. Mikael_1979

1922 Posts

Posted - 2011/04/07 :  10:44:54  Show Profile  Visit Gordi's Homepage Send Gordi a Private Message  Reply
Aktiva filter är bäst lättast att anpassa, billigt är billigt och prisvärt.

dyrast är ju inte bäst? vad är bäst? lr mest prisvärt?

wHy r u here? ask yourself


Go to Top of Page

more10
Member

2112 Posts

Posted - 2011/04/07 :  12:29:07  Show Profile Send more10 a Private Message  Reply
Om du ska ha det hela till att mäta på högtalare med så är en (bärbar) dator mycket mer användbart än ett filter. Det finns säkert en massa experter på forumet som kan hjälpa dig att välja hårdvara och mjukvara (filter).


Det finns inga genvägar till det perfekta ljudet
Go to Top of Page

Gordi
fd. Mikael_1979

1922 Posts

Posted - 2011/04/07 :  12:49:05  Show Profile  Visit Gordi's Homepage Send Gordi a Private Message  Reply
Det låter ju lite hi tec :) hade tänkt gå mer på känsla :) fly by ear :)

wHy r u here? ask yourself


Go to Top of Page

more10
Member

2112 Posts

Posted - 2011/04/07 :  19:46:12  Show Profile Send more10 a Private Message  Reply
http://www.tradera.com/Aktivt-delningsfilter-i-byggsatsform-1-kanal-auktion_171008_131051395

Billigare kan det inte bli :-)

Om du sätter stift så kan du enkelt ändra komponentvärden.

Det finns inga genvägar till det perfekta ljudet
Go to Top of Page

Gordi
fd. Mikael_1979

1922 Posts

Posted - 2011/04/07 :  20:45:53  Show Profile  Visit Gordi's Homepage Send Gordi a Private Message  Reply
bra billigt alternativ

vet dock inte om jag vill testa med kallöddningar


wHy r u here? ask yourself


Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.28 sekunder. Snitz Forums 2000