Author |
Topic |
|
svanbo
Member
1240 Posts |
Posted - 2011/04/04 : 09:47:17
|
Hej på er!
De senaste åren (sen jag fick barn) har fokus för mig mer och mer glidit bort från HiFi. De gånger jag sätter på anläggningen numera är nästan uteslutande när vi ska kolla film. De högtalare jag har är rätt stora (Canton RC-L) och eftersom de måste stå en bit ut i rummet också tar de rätt bra plats. Som lägenheten ser ut är det svårt att placera dem bra, de står väldigt klumpigt till och lillkillen springer runt högtalaren och använder den som gömställe o.s.v. vilket känns lite småfarligt.
Av dessa anledningar har jag börjat umgås med tanken på att sälja mina kära högtalare till förmån för något som man kan hänga på väggen, om möjligt. Detta är bara ett embryo till tanke än så länge men jag hoppas att med mina forumvänners hjälp kunna forma tanken lite tydligare.
Jag tror inte ett par stativare hjälper mig eftersom dessa måste stå på ett stativ och en bit ut i rummet, det känns snarare farligare då de kan puttas ner från stativet... eller tänker jag fel?
Min setup idag (5.0):
Canton RC-L front Canton 502 center (denna får plats i stereobänken så denna är inget problem) Canton Ergo F vägghängda surround
En tanke som slog mig var att köpa ytterligare ett par Ergo F och använda som frontar, sälja RC-L och köpa en ordentlig sub. Hur tror ni detta system skulle funka, till musik men framför allt film? Jag tror Ergo F är rätt hyfsade egentligen men de kan ju inte mäta sig med en fullstor golvare såklart. Frågan är var man skulle behöva dela för att få systemet att spela hyfsat?
Finns det något annat vettigt vägghängt system som inte kostar skjortan? Jag tror inte jag får så jättemycket för mina högtalare idag och jag har inte råd att lägga massa emellan för ett annat system. Begagnat är självklart intressant, kanske t.o.m. en förutsättning.
Tacksam för kommentarer, synpunkter, ja all form av input i frågan |
|
RuneStone
Member
1961 Posts |
Posted - 2011/04/04 : 20:32:32
|
måste bara tipsa om http://www.bremen.se/main/HT12.0/HT12.0.html har tyvärr inte hört den själv men den får bra betyg om bygger på principen rundstrålande, själva högtalaren är 180grader rundstrålande men med hjälp av väggen blir det 360grader. Mycket intressant och väldesignad högtalare.. |
"syftet är som sagt att efterlikna ett transistorsteg.." |
|
|
svanbo
Member
1240 Posts |
Posted - 2011/04/04 : 23:26:00
|
Fina! Återförsäljare? Pris? Känns dyrt... |
|
|
forken
semester på egen begäran
818 Posts |
Posted - 2011/04/05 : 12:56:33
|
Har hört 30'000 kr paret. |
|
|
svanbo
Member
1240 Posts |
Posted - 2011/04/05 : 14:40:37
|
Hoppsan, en bit över min budget.. inga andra förslag? |
|
|
bearwik
200.000-klubben
4289 Posts |
|
Gordi
fd. Mikael_1979
1922 Posts |
|
Dr.Nope
Member
631 Posts |
Posted - 2011/04/05 : 17:28:28
|
Själv har jag ett par dynaudio 1.3SE som flyttades ner från sina stativ till benno TV-bänk med mjuka kuddar under och de står ca 5cm från väggen. Låter fortfarande bra trots det och jag ser fram emot den dagen jag kommer att kunna ställa tillbaka dem där de skall vara. Så om du inte vill byta utan är nöjd egentligen så kanske det är en ide att vänta några år och ställa dem mot väggen istället ett tag? min lill-flicka på snart 2år har än så länge inte gjort några dumheter med vare sig högtalare, skivspelare eller stereo. Och då står skivspelaren oskyddad uppe på benno-bänken, runt 50cm över golvet mao. PepparPeppar..... |
Fått ordning på förstärkaren än? Jajamensan, den står där borta och svänger för sig själv!
You can kalla mig James, eller Jimmy för de svenska |
|
|
svanbo
Member
1240 Posts |
Posted - 2011/04/05 : 22:30:17
|
Tack för era tips! Dr.Nope, tack för tipset om att ställa dem dikt an väggen, har faktiskt inte ens tänkt så långt, det är ingen dum idé, då tar de ju betydligt mindre plats och även om ljudet blir lidande så har jag ju kvar burkarna för framtida bruk...
bearwik: DLS var klart intressanta, det verkar som att man kan få hyfsat ljud trots tunna vägghängda högtalare. Ska nog försöka få till en provlyssning av några såna.
Gordi: Inga inbyggnadshögtalare, bor i hyresrätt så jag kan inte göra några större ingrepp i väggarna :-) |
|
|
Marina Jansson
Member
2328 Posts |
Posted - 2011/04/05 : 22:48:24
|
Jag hade förmånen att lyssna på DLS på CES i Las Vegas 2009. Det lär i mina öron helt acceptabelt, och hög WAF med den slimmade designen. |
Waf, Waf!
|
|
|
svanbo
Member
1240 Posts |
Posted - 2011/04/06 : 16:53:16
|
DLS verkar helt klart ett intressant alternativ. Frågan är bara hur mycket jag får för mina RC-L, kanske inte mer än vad ett par Flatbox Large kostar, vilket lämnar mig utan sub... jag lutar nog mer och mer åt att bara knuffa in högtalarna mot väggen och behålla dem tillsvidare... men jag måste medge att jag attraheras av idén med vägghängda högtalare, är lite trött på stora burkar som tar massa plats i rummmet... ska nog försöka få till en provlyssning av DLS någon gång... |
|
|
svanbo
Member
1240 Posts |
Posted - 2011/04/09 : 22:48:28
|
Var förbi Akkelis audio och lyssnade på DLS Flatbox large. Måste säga att jag nog missuppfattat produkten, det är ett par pyttesmå högtalare som främst är tänkta att ersätta högtalaren i en platt-tv, inte som att ersätta ett fullstort system. De lät väl rätt OK som sådana, men jag hade nog haussat dem i mitt huvud.
Stefan, som har butiken, sa "jag vill visa dig ett annat system" och satte på ett par "datorhögtalare", och jag säger bara WOW!! Att så löjligt små högtalare kan låta så bra, det hade jag faktiskt aldrig trott.
Jag har hört många sub-sattelitsystem som bara spelar bas och diskant men dessa små rackare kunde verkligen spela mellanregister. På denna front har utvecklingen verkligen gått framåt. Jag satt bara och gapade. Systemet kostar 3000 och då ingår sub och förstärkare!
Systemet heter Acoustic Energy Aego M: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=80093
Om ni är ute efter ett par riktigt bra datorhögtalare, eller som ett system någonstans typ sommarstugan, köket eller liknande - look no further. Ta er en provlyssning iaf innan ni bilder er en uppfattning. För dessa rackare trotsar all logik. På riktigt.
Tillbaka till huvudfrågan; dessa små godingar till trots så tror jag att jag börjar inse att "size matters". Jag tror det blir svårt att få lika bra ljud som jag har i mina golvare från ett väsentligt mindre system. Jag tror jag behåller dessa ett tag till. |
Edited by - svanbo on 2011/04/09 22:49:51 |
|
|
CC
Member
3981 Posts |
|
emanuelgbg
Member
743 Posts |
Posted - 2011/04/10 : 04:40:04
|
System Audios stativare har möjlighet att montera fästen och bli vägghängda (takhängda oxå tror jag). Sedan finns väl dedäringa runda Eclipse? |
|
|
|
Topic |
|