HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Tips om vägghängt/barnvänligt system önskas!
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

svanbo
Member

1240 Posts

Posted - 2011/04/04 :  09:47:17  Show Profile Send svanbo a Private Message
Hej på er!

De senaste åren (sen jag fick barn) har fokus för mig mer och mer glidit bort från HiFi. De gånger jag sätter på anläggningen numera är nästan uteslutande när vi ska kolla film. De högtalare jag har är rätt stora (Canton RC-L) och eftersom de måste stå en bit ut i rummet också tar de rätt bra plats. Som lägenheten ser ut är det svårt att placera dem bra, de står väldigt klumpigt till och lillkillen springer runt högtalaren och använder den som gömställe o.s.v. vilket känns lite småfarligt.

Av dessa anledningar har jag börjat umgås med tanken på att sälja mina kära högtalare till förmån för något som man kan hänga på väggen, om möjligt. Detta är bara ett embryo till tanke än så länge men jag hoppas att med mina forumvänners hjälp kunna forma tanken lite tydligare.

Jag tror inte ett par stativare hjälper mig eftersom dessa måste stå på ett stativ och en bit ut i rummet, det känns snarare farligare då de kan puttas ner från stativet... eller tänker jag fel?

Min setup idag (5.0):

Canton RC-L front
Canton 502 center (denna får plats i stereobänken så denna är inget problem)
Canton Ergo F vägghängda surround

En tanke som slog mig var att köpa ytterligare ett par Ergo F och använda som frontar, sälja RC-L och köpa en ordentlig sub. Hur tror ni detta system skulle funka, till musik men framför allt film? Jag tror Ergo F är rätt hyfsade egentligen men de kan ju inte mäta sig med en fullstor golvare såklart. Frågan är var man skulle behöva dela för att få systemet att spela hyfsat?

Finns det något annat vettigt vägghängt system som inte kostar skjortan? Jag tror inte jag får så jättemycket för mina högtalare idag och jag har inte råd att lägga massa emellan för ett annat system. Begagnat är självklart intressant, kanske t.o.m. en förutsättning.

Tacksam för kommentarer, synpunkter, ja all form av input i frågan

RuneStone
Member

1961 Posts

Posted - 2011/04/04 :  20:32:32  Show Profile  Visit RuneStone's Homepage Send RuneStone a Private Message
måste bara tipsa om http://www.bremen.se/main/HT12.0/HT12.0.html har tyvärr inte hört den själv men den får bra betyg om bygger på principen rundstrålande, själva högtalaren är 180grader rundstrålande men med hjälp av väggen blir det 360grader.
Mycket intressant och väldesignad högtalare..

"syftet är som sagt att efterlikna ett transistorsteg.."
Go to Top of Page

svanbo
Member

1240 Posts

Posted - 2011/04/04 :  23:26:00  Show Profile Send svanbo a Private Message
Fina! Återförsäljare? Pris? Känns dyrt...
Go to Top of Page

forken
semester på egen begäran

818 Posts

Posted - 2011/04/05 :  12:56:33  Show Profile Send forken a Private Message
Har hört 30'000 kr paret.
Go to Top of Page

svanbo
Member

1240 Posts

Posted - 2011/04/05 :  14:40:37  Show Profile Send svanbo a Private Message
Hoppsan, en bit över min budget.. inga andra förslag?
Go to Top of Page

bearwik
200.000-klubben

4289 Posts

Posted - 2011/04/05 :  14:46:34  Show Profile Send bearwik a Private Message
DLS har en del vägghängt.
http://www.dls.se/sv/home/prod.html?produkt=sv_542

Jävligt nöjd Tannoyägare!
Mer membranyta åt folket!
Min rigg: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=70066

Go to Top of Page

Gordi
fd. Mikael_1979

1922 Posts

Posted - 2011/04/05 :  14:52:09  Show Profile  Visit Gordi's Homepage Send Gordi a Private Message
http://www.fynda.se/show_kat.php?katid=309

detta skulle ju funka? kan ju inte springa runt iaf

wHy r u here? ask yourself

Edited by - Gordi on 2011/04/05 14:52:25
Go to Top of Page

Dr.Nope
Member

631 Posts

Posted - 2011/04/05 :  17:28:28  Show Profile Send Dr.Nope a Private Message
Själv har jag ett par dynaudio 1.3SE som flyttades ner från sina stativ till benno TV-bänk med mjuka kuddar under och de står ca 5cm från väggen. Låter fortfarande bra trots det och jag ser fram emot den dagen jag kommer att kunna ställa tillbaka dem där de skall vara. Så om du inte vill byta utan är nöjd egentligen så kanske det är en ide att vänta några år och ställa dem mot väggen istället ett tag? min lill-flicka på snart 2år har än så länge inte gjort några dumheter med vare sig högtalare, skivspelare eller stereo. Och då står skivspelaren oskyddad uppe på benno-bänken, runt 50cm över golvet mao. PepparPeppar.....

Fått ordning på förstärkaren än? Jajamensan, den står där borta och svänger för sig själv!

You can kalla mig James, eller Jimmy för de svenska
Go to Top of Page

svanbo
Member

1240 Posts

Posted - 2011/04/05 :  22:30:17  Show Profile Send svanbo a Private Message
Tack för era tips! Dr.Nope, tack för tipset om att ställa dem dikt an väggen, har faktiskt inte ens tänkt så långt, det är ingen dum idé, då tar de ju betydligt mindre plats och även om ljudet blir lidande så har jag ju kvar burkarna för framtida bruk...

bearwik: DLS var klart intressanta, det verkar som att man kan få hyfsat ljud trots tunna vägghängda högtalare. Ska nog försöka få till en provlyssning av några såna.

Gordi: Inga inbyggnadshögtalare, bor i hyresrätt så jag kan inte göra några större ingrepp i väggarna :-)
Go to Top of Page

Marina Jansson
Member

2328 Posts

Posted - 2011/04/05 :  22:48:24  Show Profile Send Marina Jansson a Private Message
Jag hade förmånen att lyssna på DLS på CES i Las Vegas 2009. Det lär i mina öron helt acceptabelt, och hög WAF med den slimmade designen.

Waf, Waf!

Go to Top of Page

svanbo
Member

1240 Posts

Posted - 2011/04/06 :  16:53:16  Show Profile Send svanbo a Private Message
DLS verkar helt klart ett intressant alternativ. Frågan är bara hur mycket jag får för mina RC-L, kanske inte mer än vad ett par Flatbox Large kostar, vilket lämnar mig utan sub... jag lutar nog mer och mer åt att bara knuffa in högtalarna mot väggen och behålla dem tillsvidare... men jag måste medge att jag attraheras av idén med vägghängda högtalare, är lite trött på stora burkar som tar massa plats i rummmet... ska nog försöka få till en provlyssning av DLS någon gång...
Go to Top of Page

svanbo
Member

1240 Posts

Posted - 2011/04/09 :  22:48:28  Show Profile Send svanbo a Private Message
Var förbi Akkelis audio och lyssnade på DLS Flatbox large. Måste säga att jag nog missuppfattat produkten, det är ett par pyttesmå högtalare som främst är tänkta att ersätta högtalaren i en platt-tv, inte som att ersätta ett fullstort system. De lät väl rätt OK som sådana, men jag hade nog haussat dem i mitt huvud.

Stefan, som har butiken, sa "jag vill visa dig ett annat system" och satte på ett par "datorhögtalare", och jag säger bara WOW!! Att så löjligt små högtalare kan låta så bra, det hade jag faktiskt aldrig trott.

Jag har hört många sub-sattelitsystem som bara spelar bas och diskant men dessa små rackare kunde verkligen spela mellanregister. På denna front har utvecklingen verkligen gått framåt. Jag satt bara och gapade. Systemet kostar 3000 och då ingår sub och förstärkare!

Systemet heter Acoustic Energy Aego M:
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=80093

Om ni är ute efter ett par riktigt bra datorhögtalare, eller som ett system någonstans typ sommarstugan, köket eller liknande - look no further. Ta er en provlyssning iaf innan ni bilder er en uppfattning. För dessa rackare trotsar all logik. På riktigt.

Tillbaka till huvudfrågan; dessa små godingar till trots så tror jag att jag börjar inse att "size matters". Jag tror det blir svårt att få lika bra ljud som jag har i mina golvare från ett väsentligt mindre system. Jag tror jag behåller dessa ett tag till.

Edited by - svanbo on 2011/04/09 22:49:51
Go to Top of Page

CC
Member

3981 Posts

Posted - 2011/04/10 :  01:36:08  Show Profile Send CC a Private Message
Tryck du upp dina burkar mot väggen så länge. Tiden går fortare än du tror och snart har du barnfritt på kvällarna och kan ta fram högtalarna. Och då kommer du bara ångra dig om du gjort dig av med dina burkar...

Och bortsett från ovan så tycker jag att stora högtalare är "säkrare" än små vilka lättare kan puttas omkull/dras ned (med högtalarekabeln). Desto större å tyngre = Stabilare! (ska till om någon skulle välta våra Respons Grand!)

Ytterligare så är det bättre att vänja barnen. Själva har vi inte haft några problem med våra tre, men kompisar till dem som inte har vanan har varit värre med :-(

"I am not young enough to know everything"
- Oscar Wilde -

"Simplicity is the ultimate sophistication"
- Leonardo da Vinci -
Go to Top of Page

emanuelgbg
Member

743 Posts

Posted - 2011/04/10 :  04:40:04  Show Profile  Visit emanuelgbg's Homepage Send emanuelgbg a Private Message
System Audios stativare har möjlighet att montera fästen och bli vägghängda (takhängda oxå tror jag). Sedan finns väl dedäringa runda Eclipse?
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.38 sekunder. Snitz Forums 2000