HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 WiFi och flerkanalsHiFi
 Meridian Media Core 200 mm
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Lars S
Starting Member

48 Posts

Posted - 2011/04/03 :  17:17:06  Show Profile Send Lars S a Private Message  Reply
Var inne och kollade på ovanstående kompponent i veckan och blev mäkta imponerad. Den innehåller "bara" en 500GB hårddisk men det räcker till över 1000 CD i FLAC. Man ansluter den till nätverket och kan sedan rippa skivorna via datorn. Har 700 CD-skivor i dagsläget så det börjar bli ont om utrymme. Men någon påstod att den tar 1500 skivor. Vet inte vad jag ska tro.

Det som lockar är att kunna sitta i soffan med en iPad och se hela sin CD-samling där via en app. Välja och vraka bland album och låtar. Och albumomslagen ser man i full färg på skärmen. Ljudet påstås vara långt bättre än från någon CD-spelare under 100 000:-. Kommentarer?

Givetvis spelar det stor roll vad man ansluter den till men för min del blir det nog en Naim Nait5i för stereoljudet. Ska även ha anläggningen till Hemmabio så för surroundljudet blir det en Marantz SR7005. Och som optisk spelare blir det en Marantz UD7006 (eller en OPPO) för uppspelning av filmer och skivor man hyrt eller lånat av en polare och ännu inte hunnit rippa. Filmerna lagrar jag på en QNAP 412 NAS, 4x2TB i RAID5 ger 6TB lagring och spelar upp via en TviX N1 eller Boxee eller något liknande. Är inte så insatt i filmbiten ännu.

Har en kompis som har 600 rippade BluRay-filmer med full HD, surroundljud etc som jag ska få kopiera. Men där får man väl välja film med fjärrkontrollen och TV:n. Vore snyggt om även det gick att göra på iPaden men det ser mörkt ut i dagsläget.

Men vad säger ni om setupen som sådan men främst, vad säger ni att rippa alla skivor man har och lägga dem på Media Core 200? Och blir verkligen ljudet så fantastiskt bra?

Och vad säger ni om hela grejen. En av försäljarna är riktigt hardcore och har packat ner sina CD-skivor i kartonger och burit upp på vinden. Jag gillar lukten av ett nytt album, att kunna bläddra i texthäftet, se vilka instrumen som varit med på de olika låtarna mm mm så det dröjer nog innan jag packar ner mina älskade skivor.

Men det är väl bara att acceptera, den fysiska CD-skivan är på utdöende. Om tio - tjugo år tror jag knappt att de finns att köpa. Man köper via nätet, precis som alla under 23 gör och alltid har gjort.

Harry_up
Member

1593 Posts

Posted - 2011/04/04 :  07:40:58  Show Profile Send Harry_up a Private Message  Reply
Om du kör Hdi Dune spelare för filmerna så funkar det att styra uppspelningen ifrån iPad inom kort.
500GB idag till Meridianpris känns för litet oavsett hur det låter. Varför inte en Naim HDX eller Linn spelare kopplad till ytterligare en Nas att växa med?

Mvh/Harry

Inget är så bra så att det inte borde bytas ut.
Go to Top of Page

räven
Member

3653 Posts

Posted - 2011/04/04 :  08:38:07  Show Profile  Visit räven's Homepage Send räven a Private Message  Reply
500GB är lite och FLAC är väl inte så där jättekul tycker jag åtminstonde inte för 25000:-.

ombud för Intelligent Sound
Go to Top of Page

Lars S
Starting Member

48 Posts

Posted - 2011/04/05 :  12:51:08  Show Profile Send Lars S a Private Message  Reply
Tack för svaren! Ja, jag tycker att 500GB är lite snålt. Hårddiskar är ju så billiga nu så jag vet inte varför de inte valt en större. Kanske har med ljudnivån att göra, jag vet inte. Att kunna välja filmer med iPad vore verkligen toppen. Så Hdi Dune spelare kommer att klara detta inom kort? Kommer ändå att behöva spara ett bra tag för att ha råd med detta. Eller sälja min kropp till forskningen.

Då kanske Meridian har skärpt sig och uppgraderat till åtminstone 1TB och det bör räcka en livstid för mig. Men vad är det för fel på FLAC? Kan inte så mycket om det här som ni förstår.

Men berätta gärna mer om Hdi Dune. Vilken modell, för de har ju en del att välja på, är bäst och mest prisvärd? Naim HDX är tyvärr en bra bit över min prisklass. Och Linn menade de i butiken jag besökte inte var i närheten av Meridian i kvalitet. Men det kanske var för att de inte hade den i sitt sortiment.

Tack än en gång!

//Lars
Go to Top of Page

Lars S
Starting Member

48 Posts

Posted - 2011/04/05 :  22:26:13  Show Profile Send Lars S a Private Message  Reply
Glömde en grej. Om man vill stuva undan sina skivor och lagra dessa digitalt men ändå få riktigt, riktigt bra ljud, vad finns det då för alternativ till Meridian idag. Stort plus om det går att styra med iPad. Jag är inte så intresserad av HTPC då ljudkvaliteten från dessa, enligt min mening, lämnar en del att önska.

Tack igen!
Go to Top of Page

Jonas
Member

738 Posts

Posted - 2011/04/06 :  08:24:35  Show Profile Send Jonas a Private Message  Reply
Squeezebox styrt av Ipeng! Så gör jag (fast styr med Iphone). Köp en extern D/A om du tycker att du hör skillnad. Min musik ligger på en Bubba 3 med 2 Tb HD. Funkar finfint. Den lagrar även filmer osv vilka jag spelar upp med min LG BD390 bluray (kan köras både kablat och trådlöst, men 1080p-filmer laggar lite lite grand trådlöst så jag kör kablat). Du kommer undan bra mycket billigare än de 25000:- nån nämner här ovan.

"My head kissed the ground, I was half the way down"
Mina system
Go to Top of Page

Harry_up
Member

1593 Posts

Posted - 2011/04/06 :  14:46:42  Show Profile Send Harry_up a Private Message  Reply
Jag har mycket svårt att tänka mig att Meridian skulle läta "bättre" än Linn, möjligen annorlunda.
HDI DUNE går nu att köra ifrån iPad men det är bara ett bra gränsnitt för film, musik är inte snyggt ännu men går ifs 24/192 Flac.
Flac är det absolut inget fel på. Är ju en förlustfri kopia av wav så man spelar ju en wav fil då den packas upp i samband med avspelningen.
Personligen tycker jag inte att HiFi-firmor skall utveckla servrar. Man kommer aldrig få nog med plats och tekniken blir föråldrad. Man går inte till sin HiFi-butik med en trasig dator så varför skall man släpa dit en server? Lösa NAs eller servrar och separata HiFi-spelare tycker jag är bästa konceptet.
Då blir dte inte heller HiFi-priiser på hårddiskar.

mvh/Harryup

Inget är så bra så att det inte borde bytas ut.
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2011/04/07 :  12:06:40  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message  Reply
quote:
Glömde en grej. Om man vill stuva undan sina skivor och lagra dessa digitalt men ändå få riktigt, riktigt bra ljud, vad finns det då för alternativ till Meridian idag. Stort plus om det går att styra med iPad. Jag är inte så intresserad av HTPC då ljudkvaliteten från dessa, enligt min mening, lämnar en del att önska.



Sonos eller Squeezebox med en bra extern DAC.

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.23 sekunder. Snitz Forums 2000