Author |
Topic |
|
Smulgeten
Member
162 Posts |
Posted - 2011/03/27 : 17:15:38
|
Hej Jag har tänkt att bygga en skyddstrafo för att "rena" strömmen lite hos mig. Jag har tänkt att koppla in försteg, dac, spelare i denna.
För att göra detta så har jag två fulltransformatorer på 1000VA var. De har dock inget mittutag och jag skulle vilja ha "balanserad" ström (vet inte vad det kallas men med en egen flytande nollpunkt). Skulle denna funka?
Verkar kopplingen ok? Jag antar att man måste koppla rätt när man seriekopplar lindningarna Ingångarna har svart och gul sladd, utgångarna blå och röd.
Kan man tänka sig några andra förbättringar som att sätta ett nätfilter innan man matar trafosarna?
/Andreas |
|
peranders
Member
2456 Posts |
Posted - 2011/03/27 : 21:44:28
|
Det är svårt att veta hur mycket det förbättrar när du nu inte vet hur mycket problem du har, eller? Har du gjort några mätningar på nätkvaliteten? |
/Per-Anders eller P-A |
|
|
Smulgeten
Member
162 Posts |
Posted - 2011/03/28 : 10:14:26
|
Nja jag tänker så här
Jag har tillgång till trafosarna och tänkte pröva att bygga. Sen lyssnar jag om hör om jag märker någon förbättring. Den är det kul att prova nåt nytt.
Funkar kopplingen annars?
/Andreas |
|
|
fixarstig
Member
1752 Posts |
Posted - 2011/03/28 : 10:22:25
|
Kommer det inte att ryka en del när trafofaserna till höger är kopplade till jord? |
Mera bilder åt folket |
|
|
peranders
Member
2456 Posts |
Posted - 2011/03/28 : 10:49:24
|
Det kommer att funka bara du håller koll på polariteten men tänk på att 2000 VA trafo har troligen en saftig startström samt att tomgångseffekten är väsentlig. Är det EI-kärnor? Ej toroider? |
/Per-Anders eller P-A |
|
|
Smulgeten
Member
162 Posts |
Posted - 2011/03/28 : 13:20:27
|
Det är två toroider på 1000VA var. fixarstig: Jag har inte tänkt att dra utgångarna (mittuttaget) till chassijord. Det borde väl resultera i 115v i chassiet och det är inte så bra :)
peranders: Polariteten håller jag koll på hurdå? Jag antar att jag skall koppla svart mot gul när jag seriekopplar trafosarna, eller är detta fel? |
|
|
mr.olle.norell
Member
443 Posts |
Posted - 2011/03/28 : 15:27:11
|
Toroider är väl just en av de transformatortyperna som har riktigt hög bandbredd. Det borde väl resultera i att de släpper igenom den eventuellt förekommande på 50Hz:en överlagrade högfrekvensen ganska bra?
Jag är inne på Peranders linje! Undersök först ifall du har problem!
Dock kan fulltrafos vara mycket användbara i mätsammanhang då man vill koppla in diverse mätapparatur och samtidigt undvika jordloopar.
Även vid labbänkar kan det vara smidigt att ha fulltrafos ur elsäkerhetssynpunkt då de isolerar galvaniskt från nätet
Om du skulle mäta upp nätkvaliteten så måste du veta vad du gör! Det är farliga spänningar! |
Olle Norell |
|
|
pix
200.000-klubben
4175 Posts |
Posted - 2011/03/28 : 15:48:07
|
Är dessa trafos inte 100% identiska får du osymetrisk signal ut. Det skapar brum Fö, håller jag med föregående talare. Detta handlar mer om en galvanisk avskiljare. högfrekventa störningar och störningar med hög stigtid (spikar) går rakt igenom trafon pga dess läck kapacitans.
Sekundärlindningarna måste som sagt läggas rätt i fas om det skall fungera. Det hittar man bäst genom att mata trafon med en AC-signal på några volt, sedan mäta fasläget på primär + sekundärsignal med ett 2-kanaligt oscilloskåp.
Mvh /Lars
|
"The total harmonic distortion is not a measure of the degree of distastefulness to the listener and it is recommended that its use should be discontinued", Radiotron 3rd edition. |
Edited by - pix on 2011/03/28 15:48:27 |
|
|
mr.olle.norell
Member
443 Posts |
Posted - 2011/03/28 : 16:00:18
|
Med de där toroidernas primärer parallellt och sekundärer i serie får du ju ut 460VAC. Det bör räcka till ett rörsteg modell större med tanke på trafarnas storlek |
Olle Norell |
|
|
Smulgeten
Member
162 Posts |
Posted - 2011/03/28 : 16:10:59
|
hmm jahaja. Jag som tyckte jag hade en sån bra idé. Får väl låna ett oscilloskop från jobbet och mäta lite på mina uttag, så jag får se hur det ser ut.
Inga andra idéer på vad jag kan använda trafosarna till? Köpa billig amerikahifi som kör på 110v?
Idéer? |
|
|
mr.olle.norell
Member
443 Posts |
Posted - 2011/03/28 : 17:01:15
|
Tänk på vad du gör bara! Vid mätning av 230VAC är nog lite dämpning på sin plats!
Jag har två skåp där skyddsjord från nätet är direkt sammankopplat med mätjord, alltså den jorden i proben. Du förstår säkert att det kan leda till kortslutningar på alla möjliga sätt! Jag kör alltid mitt skåp med fulltrafo av just den anledningen! Att skilja galvaniskt från nätet för att kunna mäta hur jag vill
|
Olle Norell |
|
|
RuneStone
Member
1961 Posts |
Posted - 2011/03/28 : 19:02:05
|
Varför inte bara sätta dom parallellt ? |
"syftet är som sagt att efterlikna ett transistorsteg.." |
|
|
mr.olle.norell
Member
443 Posts |
Posted - 2011/03/28 : 19:57:55
|
Jag mäter sällan med båda skåpen, utan jordproblem har alltid uppstått vid ihopkoppling med andra apparater exempelvis min skyddsjordade tongenereator, samt en förstärkare. Kortslöt utgången till min gainclone på så vis, men skyddskretsarna tycks räddat den för jag har spelat musik i två år sedan dess |
Olle Norell |
|
|
|
Topic |
|