HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Dyra högtalarkablar vs billiga
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

fixarstig
Member

1752 Posts

Posted - 2011/03/02 :  20:37:29  Show Profile Send fixarstig a Private Message  Reply
Har läst många inlägg här och läst mycket reklam för kablar som kostar multum. Många hembyggare säger sig uppleva en bättre ljudbild och säljarna höjer kablarna till skyarna. Vad jag saknar är mätningar som visar skillnaden mellan t.ex. 2,5 mm2 vanlig kabel ( som jag själv kör med ) och de dyra kablarna. Ser många simmade mätningar på filter här men aldrig har jag sett kabelmätningar. Om det stämmer skulle jag skaffa mig såna men tills jag blir överbevisad behåller jag mina. Har nån gjort blindtest, alltså låtit nån annan koppla och sen avgjort vilken kabel som används?

Mera bilder åt folket

Edited by - fixarstig on 2011/03/02 22:24:57

Rolf-san
Member

2137 Posts

Posted - 2011/03/02 :  21:28:18  Show Profile Send Rolf-san a Private Message  Reply
Nu fixarstig är du ute på minerat område.
Om man ska tro mätteknikerna så finns det inga mätbara skillnader, om man ska tro medicinmännen så finns det stora hörbara skillnader. Fråga Linnar om och när han kommer tillbaka på forumet.
Till och med tidningen HiFi&Musik hör skillnader mellan Clas Ohlsson och Biltema. Eller kanske var det signalkabel.
Såvitt jag förstår finns det ett direkt samband mellan ljudupplevelse och pris. Därmed inte sagt mellan ljud och kvalitet.
Som svar på din sista fråga är det nog så att det gjorts många blindtest men inga resultat som presenterats på grund av MIN kabel inte skiljde sig positivt från lampsladden.
Hoppas nu bara att jag inte blir hängd för detta inlägg.

När elefanterna slåss, så trampas gräset ner.
Go to Top of Page

fixarstig
Member

1752 Posts

Posted - 2011/03/02 :  21:37:39  Show Profile Send fixarstig a Private Message  Reply
quote:
Nu fixarstig är du ute på minerat område

Jag vet, det är därför jag försiktigt kikar fram bakom soffan

Mera bilder åt folket
Go to Top of Page

Gordi
fd. Mikael_1979

1922 Posts

Posted - 2011/03/02 :  21:40:53  Show Profile  Visit Gordi's Homepage Send Gordi a Private Message  Reply
från standard 2x0,75 till supra 2x2,5 lr 2x4 tycker jag att det finns en stor skillnad ....
Jag har dock nästan ingen erfarenhet av dyrare kablar

Nåt jag skulle vilja testa är potentialjord tester och skärmning o sånt (skulle tro att dyra kablar har sånt)

wHy r u here? ask yourself

Go to Top of Page

bearwik
200.000-klubben

4289 Posts

Posted - 2011/03/02 :  21:48:54  Show Profile Send bearwik a Private Message  Reply
På hifi-mässan berättade en representant för Entreq hur extremt viktigt det var med bra kablar, lite senare tyckte killen som demade ATC att det räckte med en hyfsad kopparkabel och tyckta att man skulle lägga pengarna på högtalare istället. Jag lånade svindyra högtalarkablar av byZan men hörde ingen skillnad. Däremot upplevde jag en skillnad med bättre signalkablar.

Jävligt nöjd Tannoyägare!
Mer membranyta åt folket!
Min rigg: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=70066

Go to Top of Page

fixarstig
Member

1752 Posts

Posted - 2011/03/02 :  21:52:50  Show Profile Send fixarstig a Private Message  Reply
quote:
lånade svindyra högtalarkablar av byZan men hörde ingen skillnad

Tack,precis vad jag hade tänkt göra men nu slipper jag det.

Mera bilder åt folket
Go to Top of Page

FForsman
100.000-klubben

2593 Posts

Posted - 2011/03/02 :  22:01:19  Show Profile  Visit FForsman's Homepage Send FForsman a Private Message  Reply
Nelson Pass skrev ett par rader om detta 1980. Hur aktuellt eller rätt han har vet jag inte men hans sammanfattning tilltalar mig.

quote:
CONCLUSIONS

Who am I to dispute the feelings of audiophiles who, evaluating any
cable in the context of program source, amplifier, speaker, and listening
room, decide they can hear the difference? A few guidelines have
emerged here, but the final judgment belongs to the user. All the special
cables mentioned worked well on the test bench and, given the
assumption that series impedance should be minimized, all of them
work better than 16 gauge wire. If, like many audiophiles, you have
spent a small (or large) fortune on your hi-fi system, money spent for
high quality cables and connectors is a reasonable investment.

http://www.passdiy.com/pdf/spkrcabl.pdf

/mvhff

Ett forum blir till det som medlemmarna bidrar med. Skriv!

Go to Top of Page

miaber
Member

1345 Posts

Posted - 2011/03/02 :  22:06:51  Show Profile  Visit miaber's Homepage Send miaber a Private Message  Reply
Jag har samma upplevelser som bearwik. Jag har lånat hem svindyra högtalarkablar (för mig är femsiffrigt svindyrt för kabel), men inte kunnat uppfatta skillnad mot enkla Supra ply. Går man ner till riktigt klena dimensioner kanske det blir annorlunda.
Men, det är minerat område. Att jag inte uppfattar skillnader kan också bero på att min hörsel inte har tillräcklig upplösning.

Mellan signalkablar tycker jag mig dock uppfatta skillnader.

Vore jag i dina kläder, skulle jag kanske gå ner lite i dimension. Enligt mina erfarenheter blir kabel på 2,5 m2 väldigt jobbig att hantera. Jag tror det räcker med 2,5 mm2.

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=50098
Go to Top of Page

Gordi
fd. Mikael_1979

1922 Posts

Posted - 2011/03/02 :  22:17:30  Show Profile  Visit Gordi's Homepage Send Gordi a Private Message  Reply
Jag tycker det finns många kul diy kablar man kan testa (typ flättad cat5/cat6)

toslink tycker jag funkar bra som signalkabel

wHy r u here? ask yourself

Go to Top of Page

fixarstig
Member

1752 Posts

Posted - 2011/03/02 :  22:23:14  Show Profile Send fixarstig a Private Message  Reply
quote:
Enligt mina erfarenheter blir kabel på 2,5 m2 väldigt jobbig att hantera. Jag tror det räcker med 2,5 mm2.

Jaja, ett felstav då och då förgyller tillvaron för andra

Mera bilder åt folket

Edited by - fixarstig on 2011/03/02 22:24:33
Go to Top of Page

Mathias på Öckerö
fd. Morfendite

795 Posts

Posted - 2011/03/02 :  23:40:07  Show Profile Send Mathias på Öckerö a Private Message  Reply
2,5 m2! Var är gillaknappen?

Detta kan bli en intressant tråd.
Flera uppfattningar finns ju. Själv hör jag mer skillnad mellan olika högtalarelement så just där lägger jag min omsorg och pengar. Men det slutliga omdömet lämnar jag åt de av oss som upplever skillnad. För det är den personliga upplevelsen det handlar om.
Prova olika kablar, högtalarelement dämpfötter mm. Upplever du skillnad så gör du det. Men om inte, ja då har man ju pengar över till annat.

Varje timmas spekulerande över sådant man inte kommer att märka nån skillnad av är en timma förlorad lyssningstid.

Edited by - Mathias på Öckerö on 2011/03/03 00:01:37
Go to Top of Page

Bardis
Member

3347 Posts

Posted - 2011/03/03 :  05:46:20  Show Profile Send Bardis a Private Message  Reply
Min erfarenhet är att en kablel låter olika i olika anläggningar. Så att prova är ett måste.

Modda allt som går att modda!
Go to Top of Page

sopwith
Member

595 Posts

Posted - 2011/03/03 :  06:40:50  Show Profile Send sopwith a Private Message  Reply
Frågan är hur en kabel skall mäta för att låta "bra".
Huvudsaken är ju att ha en kul hobby och att få tillåtas att ha det utan att någon skall dissa det egna tyckandet.
Go to Top of Page

matta
Member

627 Posts

Posted - 2011/03/03 :  08:31:53  Show Profile Send matta a Private Message  Reply
Även om man inte "tror" på att kablar låter olika, tycker jag det är värt att prova. Jag vet inget om mätning och sånt, men om jag upplever att en kabel låter mer musik än "hifi" så har jag träffat rätt tycker jag. Men upplever man ingen skillnad, kan man ju lägga ner sökandet och köpa mer skivor för pengarna istället...

Marantz -> Leben RS-100 + Leben CS660P <- EAR834P <- ZYX R-1000 Airy3 <- Continuo+Cantus =>Tannoy Kensington se (ihopsnörat med auditorium 23)
Go to Top of Page

byZan
200.000-klubben

4435 Posts

Posted - 2011/03/03 :  08:53:43  Show Profile Send byZan a Private Message  Reply
quote:
Min erfarenhet är att en kablel låter olika i olika anläggningar. Så att prova är ett måste.

Det är min erfarenhet också.
quote:
Frågan är hur en kabel skall mäta för att låta "bra".

Ingen aning, jag lyssnar bara och hör eller tycker jag att det låter bättre/sämre så går jag på den känslan.
quote:
Huvudsaken är ju att ha en kul hobby och att få tillåtas att ha det utan att någon skall dissa det egna tyckandet.

Det är min uppfattning också, ha kul

"Att lyssna är berikande - att berika är att dela med sig av sina erfarenheter och kunskaper"

Mina system...

Huvudsystem
Dan D#8217;Agostino S250 / Dan D#8217;Agostino HD Preamp / Lumin X1 / Clearaudio Master Reference, Absolute Inside, Goldfinger v2 / Roon Nucleus / PS Audio P20 / TAD Reference One / Stillpoint Ultra 5
Andrasystem
Absolare Signature Integrerad / Lumin S1 / Nucleus - Roon / TAD CR 1 /PS Audio P10

Hemma hos reportage...

HiFiForum Magazine
Go to Top of Page

fixarstig
Member

1752 Posts

Posted - 2011/03/03 :  08:58:08  Show Profile Send fixarstig a Private Message  Reply
Med att mäta menade jag inte kabeln själv utan det borde ju gå att mäta högtalarljudet. Dom mätningarna avslöjar ju ljudnyanser man själv knappt kan höra. Lite dyrt dock att själv köpa kabel a' flera tusen för att mäta. Hoppades nån redan gjort detta och kanske kunde lagt upp resultatet. Men som det nu låter så sparar jag nog de pengarna och lägger dem på nästa bygge.

Mera bilder åt folket
Go to Top of Page

CarlssonH
Skämtsam

1265 Posts

Posted - 2011/03/03 :  09:01:20  Show Profile Send CarlssonH a Private Message  Reply
Lite OT, att mäta skillnaden mellan högtalarkablar är svårt men att mäta högtalare med olika kablar för att få fram skillnader har Fynda gjort.

Kolla deras sida:
http://fynda.se/show_kat.php?katid=56

Nu vill jag inte påstå att deras mätningar är rätt eller fel men enligt deras grafer ser man ju en liten skillnad mellan högtalarna när de mäts med olika kablar.
Deras mätningar är gjorda med Proson 0,75 mm kabel och deras egen Crystal Smoke 2,5 mm kabel men jag tror inte alls att någon av dessa kablar kan räknas som "bättre" eller "dyrare".

A balanced diet is a cookie in each hand.

Edited by - CarlssonH on 2011/03/03 09:06:30
Go to Top of Page

CC
Member

3981 Posts

Posted - 2011/03/03 :  09:16:19  Show Profile Send CC a Private Message  Reply
I början av 90:talet satt jag å en kompis och försökte analysera olika signalkablar på min dåvarande anläggning. Det var inte lätt. Vi kunde höra nyanser men inte avgöra vad som var bättre/sämre...

Idag kan jag höra skillnad på olika kontakter på strömkablarna!

Varför?

"I am not young enough to know everything"
- Oscar Wilde -

"Simplicity is the ultimate sophistication"
- Leonardo da Vinci -
Go to Top of Page

fixarstig
Member

1752 Posts

Posted - 2011/03/03 :  09:56:31  Show Profile Send fixarstig a Private Message  Reply
quote:
Idag kan jag höra skillnad på olika kontakter på strömkablarna!

Det är bara att gratulera, de flesta av oss får sämre hörsel med åren.

Nu var jag inte ute efter att "dissa" nån men kabelinlägget utan bara ute efter info eftersom jag lekte med tanken att införskaffa begagnade "dyrkablar".

Mera bilder åt folket

Edited by - fixarstig on 2011/03/03 10:01:14
Go to Top of Page

CC
Member

3981 Posts

Posted - 2011/03/03 :  10:25:18  Show Profile Send CC a Private Message  Reply
Tror det är mycket svårt att mäta "normala" kablars skillnader. Fast jag kan inte mycket om mätningar skall erkännas... Jag har fått förlita mig på min hörsel (vilken faktiskt är drastiskt sämre idag än för 15-20 år sedan!).

Jag tror att det är så här enkelt: Ju mer "trimmad" din anläggning blir (tid och omsorg) desto lättare blir det att höra skillnader. När jag började jämföra kablar satt jag i en "vanlig" lägenhet med en "hyfsad" stereo. Det var inte så väldans lätt då... Extremt olikt konstruerade kablar var inga problem, men först efter att jag börjat åtgärda grunderna ("ren" strömkabel från elskåp och akustik) så började det bli lättare och lättare att snabbt kunna urskilja skillnaderna. Vartefter som elektroniken blivit bättre så har det naturligtvis även det påverkat urskiljbarheten....

Idag kan jag utifrån erfarenheten säga att börja med en "hyfsad" anläggning som har förutsättningen att låta bra. Fixa grunderna med akustiken så att rummet blir anständigt. Dedikera en strömkabel till stereon. Sedan kan du börja labba med olika kablar! Var konsekvent i början och försök att köra så snarlikt kablage rakt genom och ha det som en utgångspunkt.

lycka till! :-)

- Oscar Wilde -

- Leonardo da Vinci -
Go to Top of Page

Bardis
Member

3347 Posts

Posted - 2011/03/03 :  14:10:26  Show Profile Send Bardis a Private Message  Reply
quote:
Nu var jag inte ute efter att "dissa" nån men kabelinlägget utan bara ute efter info eftersom jag lekte med tanken att införskaffa begagnade "dyrkablar".

Tycker absolut du skall prova. Köper du kablarna begagnade kan du alltid sälja dem om de inte faller dig i smaken. Gör du en vettig affär kan du säkert sälja dem för samma pengar du köpte dem för.
Sedan måste du absolut skriva här i tråden vad du tycker.

Vill du ha mer teorier varför kablar låter olika så hojta till.

Modda allt som går att modda!
Go to Top of Page

markusA
Member

578 Posts

Posted - 2011/03/03 :  15:46:04  Show Profile Send markusA a Private Message  Reply
Kablar är luriga.
Som det redan sagts så går meningarna isär. Det är nog få ämnen inom Hi-Fi som är så infekterade som just kabelfrågan.
Imho är det viktigaste lyssningsupplevelsen. Om du kan förhöja din upplevelse genom att byta högtalare, byta kablar eller hänga gem i gardinen är mindre intressant. Huvudsaken är att du är nöjd och får en bra musikupplevelse. :)

Personligen så tror jag att man får ha ganska bra grejer för att dyrkablar ska kunna visa sig. Jag säger inget om bättre eller sämre men jag tror man måste ha nått upp till en viss nivå på anläggningen rent generellt innan kablarna börjar lysa igenom. För mig innebär det DIY kablar för att det är kul med experimenterandet.

Icke att förglömma är faktiskt den visuella aspekten. Jag föredrar att ha en anläggning som jag tycker ser bra ut och lakritssnören är inte speciellt sexiga i mina ögon. Just lakritssnören har jag faktiskt haft problem med btw, problem som löstes när jag stoppade dit bättre kablage.

Så köp kablar eller bygg egna men gör det för att du är nyfiken och gillar pillandet. Skillnaderna är sannolikt rätt små när du har kommit upp till en rimlig nivå på kablaget. Att köpa kablar för att de är snygga är imho helt ok då det ökar trivseln.

Om du faktiskt hör skillnader så är det bara bra då du har en chans att justera det lilla extra i din anläggning. :)

Något att hålla utkik för är dåliga kontakter/lödningar och oxiderade kontakter då det kan påverka långt mer än kablarna.
Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7709 Posts

Posted - 2011/03/03 :  16:09:14  Show Profile Send Micke Y a Private Message  Reply
Några saker går ju att mäta som sedan kan verifieras som hörbara.t ex. serieresistansen påverkan i basområdet. Kombinationen tunn kabel och låg impedans i högtalaren kan nog ge 3 dB skillnad i basen vilket de flesta enkelt kan höra. Lägg sedan till ett rörsteg och du kan för andra kombinationer som ger samma påverkan.

En annan variant är som gissningsvis skulle kunna ställa till det i diskanten är en kabel med två helt separata ledare (i två olika skal) som ligger brett isär. Induktansen skulle nog kunna rulla av toppen mätbart.

Båda dessa exempel är exempel på LCR påverkan och har inget med pris eller utseende att göra.

Micke

When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page

Mathias på Öckerö
fd. Morfendite

795 Posts

Posted - 2011/03/03 :  16:34:23  Show Profile Send Mathias på Öckerö a Private Message  Reply
Detta kan bli en intressant tråd.
Flera uppfattningar finns ju. Själv hör jag mer skillnad mellan olika högtalarelement så just där lägger jag min omsorg och pengar. Men det slutliga omdömet lämnar jag åt de av oss som upplever skillnad. För det är den personliga upplevelsen det handlar om.
Prova olika kablar, högtalarelement dämpfötter mm. Upplever du skillnad så gör du det. Men om inte, ja då har man ju pengar över till annat.

Varje timmas spekulerande över sådant man inte kommer att märka nån skillnad av är en timma förlorad lyssningstid.
Go to Top of Page

pix
200.000-klubben

4175 Posts

Posted - 2011/03/03 :  16:37:56  Show Profile Send pix a Private Message  Reply
Jag vill inte lägga mig i debatten om man hör skillnad mellan dyra och billiga högtalarkablar, men vänd på det så här:

Om man hör förbättringar, trots att denna ej är mätbar, hur stora förbättringar får man då inte genom att byta andra saker, där förbättringarna är mätbara
Bara en tanke..
/Lars

"The total harmonic distortion is not a measure of the degree of distastefulness to the listener and it is recommended that its use should be discontinued", Radiotron 3rd edition.
Go to Top of Page

CC
Member

3981 Posts

Posted - 2011/03/03 :  16:56:39  Show Profile Send CC a Private Message  Reply
Följdfråga: Är den svagaste länken mätbar..?

- Oscar Wilde -

- Leonardo da Vinci -
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.27 sekunder. Snitz Forums 2000