HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Dyra högtalarkablar vs billiga
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Previous Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

Mickel-mackel
RödaTråden vinnare

4935 Posts

Posted - 2011/03/03 :  17:03:25  Show Profile Send Mickel-mackel a Private Message  Reply
Jag ska prova hänga gem i gardinerna.
Tack för tipset.
Go to Top of Page

läktarörnen
Semesterfirare

480 Posts

Posted - 2011/03/03 :  17:26:40  Show Profile Send läktarörnen a Private Message  Reply
Blir det bättre så är det ju bättre, hör man ingen skillnad kan man ju strunta i att byta. (oavsett vad det mäter) För jag hör i alla fall inte själva mätningen

Tror personligen att man allt som oftast testar för kort period för att kunna avgöra skillnader, man bör nog spela ganska mycket och länge så man lär sig hur just den kabeln låter. Att bara byta fram och tillbaka lönar sig sällan. Och att gå på vad andra säger brukar heller inte löna sig i längden då vi alla har olika öron.

Mvh.
Go to Top of Page

PetterPersson
Brutal-Harry 2007, 100.000-klubben

5803 Posts

Posted - 2011/03/03 :  17:48:49  Show Profile  Visit PetterPersson's Homepage Send PetterPersson a Private Message  Reply
Mätningen från fynda är ett perfekt avtryck av högtalarens impedans. I detta fall

Syns det tydligt att skillnaderna mellan kablarna är konstant ca 0.5 dB
förutom där denna typ av högtalare har sin impedanstopp, vid ca
1.5kHz. Strax över denna ligger delningsfrekvensen och Le från basen
har ökat impedansen innan. Skillnaden är mindre vid 20k än vid 4k Hz
beroende på diskantens talspoleinduktans. Inga konstigheter!

Så det är helt klart möjligt att höra skillnad. Beroende på högtalare
tillför den tunna kabeln det där lilla extra i serieresistans som
behövs medan i andra hgt. kan det bli platt fall...

Ska man jämföra kablar måste man därför göra det på rättvisa villkor,
exempelvis samma resistans men olika impedans. Variera en parameter
i taget. Olika isolering men samma kabeluppbyggnad osv...Annars har
man ju ingen koll på vad man jämför...

Edited by - PetterPersson on 2011/03/03 17:50:18
Go to Top of Page

fixarstig
Member

1752 Posts

Posted - 2011/03/03 :  19:22:53  Show Profile Send fixarstig a Private Message  Reply
Visst ser man skillnaden. Det är ju självklart att en ledare på 0,75mm2 har högre resistans än en på 2,5mm2. Men att det sen ska bli lika stor skillnad mellan en 2,5mm2 och t.ex. Furutech Speaker Reference III N1, 04 för ca 13000kr tvivlar jag på. Speciellt när man som jag bara har drygt 1m långa kablar på just 2,5mm2.

Mera bilder åt folket
Go to Top of Page

Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben

6797 Posts

Posted - 2011/03/03 :  20:10:59  Show Profile Send Bubbel a Private Message  Reply
sedan får man också tänka på att apparaterna i båda ändarna (även högisar) påverkar resultatet att det låter bra. Jag har själv funderat på hur man skulle mäta kablar för att få fram ett resultat som kan jämställas med en lyssning, jag har även diskuterat det med likasinnade utan något egentligt bra svar själv tror jag att vi inte har tekniken för detta ännu men den kommer.

Jag har byggt en hel del kablar både signal och till högtalare med framgång men en hel del skräp också.

Anders

Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge.
Go to Top of Page

RuneStone
Member

1961 Posts

Posted - 2011/03/03 :  20:49:32  Show Profile  Visit RuneStone's Homepage Send RuneStone a Private Message  Reply
Kabeldebatten fortsätter..
I mina ögon är kablar det roligaste som finns, det är något som fascinerar mig oerhört.
Något vi ska reda ut, som Petter redan skrivit är att man inte kan jämföra skillnaden mellan 2 kablar av olika tjocklek.
Med en för tunn kabel kommer dämpfaktorn att påverkas, vilket direkt kommer att påverka ljudet..
En tumregel är:
quote:
The acceptable upper limit of wire resistance when used with an 8-ohm speaker is 5% or 0.4 ohms.

Detta är enkelt att räkna ut mha. allmänt kända formler.

Om vi utgår från att vi jämför 2 lika kablar, kan man då mäta skillnader ? tja, elektriskt kan man mäta massa skillnader, bla. Jenving har mätningar på hemsidan.
Flera andra mäter också sina kablar, dock är det få som öppet redovisar skillnaderna, men vi ska komma ihåg att det är inte bara inom Hifi som kablar är intressant, mätningar och utveckling av kablar pågår inom många branscher, bla. kraftledningar, nätverk och medicinsk utrustning.
Det är allmänt(ingenjörer och branschfolk) känt att kabels isolering har stor påverkan på signalerna, att kardelernas storlek har betydelse(skin-effekt), att induktans och kapacitans spelar in.. Det finns många faktorer och alla går att mäta..

Hur många av dessa faktorer som faktiskt påverkar ljudet i högtalarna kan diskuteras. Detta är svårare att mäta.
Dock så mäter vi oftast idag bara tonkurva, efterklang och fas.
Hur stor upplösning har vi på mätningarna ?
Hur mäter man om övertonerna i ett ljud spelas upp tydligare.
Kan man mäta små förbättringar i transientsvar ?

Min personliga åsikt är att man kan höra skillnad mellan kablar och precis som cc beskrev så bra så är det lättare ju bättre anläggning man har.
Fakta är att det går att mäta skillnader i kablar.
Allt annat är skitsnack.

Dock behöver det inte alltid låta bättre bara för att kabeln är dyrare.. Jag har provat en del kablar till min anläggning och just nu har jag ett par för 15 000 som är dom bästa jag provat, men jag har tidigare haft ett par för några hundra och visst, dom lät inte lika bra men dom var betydligt mer prisvärda, för sådana stora skillnader är det inte även om jag helt klart väljer dom dyrare.

Du skulle kunna få låna ett par kablar för ca 3500 av mig och prova om du vill.
Helt säkert är att man iaf måste prova innan man avfärdar det..

"syftet är som sagt att efterlikna ett transistorsteg.."
Go to Top of Page

fixarstig
Member

1752 Posts

Posted - 2011/03/03 :  21:05:34  Show Profile Send fixarstig a Private Message  Reply
quote:
Du skulle kunna få låna ett par kablar för ca 3500 av mig och prova om du vill.

Det skulle jag gärna göra, skulle verkligen vara kul att testa och mäta lite, på mina droppar, med mitt avancerade HOLMImpuls. Känner ingen som har dylika kablar. Bara det är bananer i ena ändan!

Mera bilder åt folket
Go to Top of Page

levande
200.000-klubben

2054 Posts

Posted - 2011/03/03 :  21:14:24  Show Profile  Visit levande's Homepage Send levande a Private Message  Reply
Mycket intressanta disskutioner detta.
Här finns några bra påståenden och fakta som jag kan hålla med om
Hoppas detta leder till några fina serigösa tester som vi på forumet kan sticka ut med

Min anläggning
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=41668
Go to Top of Page

sopwith
Member

595 Posts

Posted - 2011/03/04 :  03:48:29  Show Profile Send sopwith a Private Message  Reply
Vi har ju även aspekterna "örat" och "humöret", vi hör olika allihop och jag tror att en Topz eller en annan vinkling mot lyssningspositionen kan spela stor roll.
Humöret spelar defenitivt roll (tycker jag) är man glad och allt är frid å fröjd så är även sinnena "öppnare" och det låter bättre.
Go to Top of Page

nisseW
Member

531 Posts

Posted - 2011/03/04 :  09:13:01  Show Profile Send nisseW a Private Message  Reply
Det kanske är viktigare med olika kablar om man kör aktivt, alltså olika kablartyper
till bas, mellan och diskant.

Blufföretag är ingen bluff, de finns i verkligheten!
Go to Top of Page

fixarstig
Member

1752 Posts

Posted - 2011/03/04 :  11:12:27  Show Profile Send fixarstig a Private Message  Reply
Hittade en gammal tråd från JWO om kablar. Han säger att hans nya flätade kablar låter bättre än hans gamla. Tråkigt nog säger han inte vilka de gamla var. Är det nån som har samma erfarenhet. Flätade kablar kan man ju sätta ihop själv antar jag?

Mera bilder åt folket
Go to Top of Page

fixarstig
Member

1752 Posts

Posted - 2011/03/05 :  14:50:37  Show Profile Send fixarstig a Private Message  Reply
Ville bara tacka för alla svar och har insett att detta är mycket personligt och svårt. Alltså hur man upplever ljudet. Mixtrade med mina droppar idag och fick bättre mätresultat men är osäker på jag verkligen hör detta så jag inser att något definitivt svar på detta med dyra och vanliga hyffsade kablar inte finns.

Mera bilder åt folket
Go to Top of Page

RuneStone
Member

1961 Posts

Posted - 2011/03/05 :  19:31:42  Show Profile  Visit RuneStone's Homepage Send RuneStone a Private Message  Reply
vad hände här ? dog tråden redan ?
dessa kabeltrådar tenderar ju annars att eskalera i åsikter och fakta..

Go to Top of Page

fixarstig
Member

1752 Posts

Posted - 2011/03/05 :  19:50:59  Show Profile Send fixarstig a Private Message  Reply
Åsikter och verkliga fakta är tydligen helt skillt från vad man upplever och hör. Därför lägger jag ner mitt tydligen ganska känsliga ämne. Har ju testat med dubbelt så stor area och inte märkt skillnaden. Kan kanske bero på min ålder och kraftigt belastade hörsel, hör ju inte över 15000Hz. Men det var ju väldigt roligt att höra/se åsikterna. Tacksamt att ingen nervärderade någon annans åsikt! Sånt kan ge ont blod.
Varför jag släpper så lätt beror också på vad jag idag upplevde med mina droppar. Se den länken; http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=78958

Mera bilder åt folket
Go to Top of Page

RuneStone
Member

1961 Posts

Posted - 2011/03/05 :  20:14:05  Show Profile  Visit RuneStone's Homepage Send RuneStone a Private Message  Reply
Helt säkert kan du också höra skillnad, dock beror det ju på dom övriga förutsättningarna en hel del, som CC skrev så är det lättare att höra skillnader i en riktigt bra anläggning..
Sen hänger mycket på hur pass van lyssnare man är, ju mer man analyserar och lyssnar på skillnader desto lättare lär man sig att höra dom..
Jag själv upplevde inte så stora skillnader mellan t.ex. olika förstärkare i början. Idag är det mycket lättare att höra skillnader..
Man måste träna örat/hjärnan.

Det hände väl inget så allvarligt att du inte klarar att lösa det ?

Go to Top of Page

fixarstig
Member

1752 Posts

Posted - 2011/03/05 :  20:22:51  Show Profile Send fixarstig a Private Message  Reply
quote:
Det hände väl inget så allvarligt att du inte klarar att lösa det ?

Nejdå, det var bara detta att jag såg folk lägga ut, den värsta jag sett hittills hade gett över 100000 för ett par 3m kablar, förmögenheter på kablar som inte nån kan bevisa tillför deras dyra anläggningar ett dyft.
Fan också, nu är jag där igen. Hoppas ingen tar illa vid sig.

Mera bilder åt folket
Go to Top of Page

adi6606
Member

550 Posts

Posted - 2011/03/08 :  19:07:45  Show Profile Send adi6606 a Private Message  Reply
Jag själv återkommer ofta till den här sidan:

http://www.high-endaudio.com/magaz.html#Cab

Ta dig samman och gör något onyttigt!
Go to Top of Page

Rolf-san
Member

2137 Posts

Posted - 2011/03/08 :  21:20:30  Show Profile Send Rolf-san a Private Message  Reply
Utan att at ställning kan man ju också läsa denna artikel:
http://www.auriclepublishing.com//page3_assets/Bill%20Low%20Interview%20for%20web.pdf

Jag tror att jag klargjort min inställning, men man måste alltid vara öppen för andras åsikter.

När elefanterna slåss, så trampas gräset ner.
Go to Top of Page

Buggsson
Medlem i AÖ

1657 Posts

Posted - 2011/03/11 :  09:29:49  Show Profile Send Buggsson a Private Message  Reply
Det där med "skin effect" råder det ju väldigt delade meningar om bara det.

En fundering kom just över mig, är det svårare att höra skillnad just på högtalarkabel och annan kabel då just kabeldebatter kan skapa superinfekterade trådar på ingen tid alls medan t.ex. jämförelser på förstärkare aldrig (vad jag sett) förmår ens komma i närheten av upprördhet hos debattanterna

J. Ullberg
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.17 sekunder. Snitz Forums 2000