HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 TOP-A (försteg med inbyggt RIAA)
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 8

Stajo
Member

592 Posts

Posted - 2011/06/11 :  22:52:09  Show Profile Send Stajo a Private Message  Reply
Jag beställer lite grejor snart. Någon annan som vill dela frakt, jag kör jag en repa på onsdag.
Go to Top of Page

opethic
Member

2890 Posts

Posted - 2011/06/27 :  21:55:42  Show Profile  Visit opethic's Homepage Send opethic a Private Message  Reply
Jaha, då har även mitt Budgie-kort kommit.
Det börjar dra ihop sig till match

Hårdrock på CD & vinyl, nytt och begagnat: http://voodoomusic.tictail.com/
www.facebook.com/BurningSkullRec
Go to Top of Page

Stajo
Member

592 Posts

Posted - 2011/06/27 :  22:33:27  Show Profile Send Stajo a Private Message  Reply
Trevligt! Dessvärre får jag inte Mouser att svara på om de kan delleverera restade saker eller skicka substitut. Har beställt zenern på Elfa och frågat Mouser om de kan skicka ett snarlikt relä de har på lager.

Sitter och löder ihop en ny strömförsörjning till mina 6C19p buffersteg. Om andan faller på så börjar jag montera komponenter på budgie-korten inom kort och snickrar lite på en PSU till dem också. Kör på en 2 x 55 voltare från Elfa med lite filter mm. Orginalkomponenterna tål 60 V B+.

Tog in prylar till en Grounded Grid också. Tänkte jag behöver någon referens för de andra prylarna. Mycke projekt är det. Men vem vill sitta i en baden baden och sippa mojitos.
Go to Top of Page

opethic
Member

2890 Posts

Posted - 2011/08/05 :  12:19:30  Show Profile  Visit opethic's Homepage Send opethic a Private Message  Reply
Jag kopplade in en 18V väggbula till TOP-A, med mycket bra resultat
Oron för nätbrum och annat elände visade sig vara helt obefogad.
Det verkar tom. som att buffersteget presterar bättre pga. att väggbulan är strömstarkare än batterierna.

Bulan mäter 20,5V obelastad...
Efter att ha kontrollmätt ett gäng bulor så ser jag att samtliga mäter 1-4V mer än den angivna spänningen, hur beräknar man "arbetsspänningen" och hur stor tolerans kan man acceptera?
Jag tänker främst på glödspänningen till mina ECC88'or, jag har en bula som är angiven till 6V men mäter 9,6 obelastad...?

Go to Top of Page

opethic
Member

2890 Posts

Posted - 2011/08/08 :  01:19:48  Show Profile  Visit opethic's Homepage Send opethic a Private Message  Reply
Lite byggbilder, Rör-RIAA Budgie by "DIY-tube".
Snart färdigt...

Vad tror ni, hur kinkigt är det med glödspänningen?
Enligt konstruktören ska den vara ca 6,3V - hur mycket tolerans kan man tillåta (uppåt) utan att det låter illa eller utan att rören tar skada?

Edited by - opethic on 2011/08/08 01:35:23
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8623 Posts

Posted - 2011/08/08 :  01:55:00  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message  Reply
Tror det är +-10%.

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
Go to Top of Page

RobertH
Member

400 Posts

Posted - 2011/08/08 :  07:35:57  Show Profile Send RobertH a Private Message  Reply
Du förkortar ju livslängden på rören lite också om du matar med för hög spänning.

Wilson Benesch ACT Two | Pass B1-Buffer | Pass Labs X250 | Opera Reference 2.2 MkIII CD | Clearaudio Evolution Magnum | Lyra Kleos/Sumiko Palo Santos Presentation | Tom Evans Microgroove Plus X RIAA
Go to Top of Page

reVintage
Medlem i AÖ

3445 Posts

Posted - 2011/08/08 :  11:03:46  Show Profile Send reVintage a Private Message  Reply
Kör ej över nominell spänning! Vad skulle det vara för problem att lägga ett seriemotstånd för att hamna rätt? Det anses dessutom låta aning bättre med lägre spänning än nominell. Kör två 6V SMPS väggbulor så är du hemma. Finns på eBay för ca 30kr/st inkl. frakt. Har köpt 6V/1A och de fungerar klockrent.

mvh
Lars
"Back To Basics"
Bygger reVintage Amps, www.revintage.se
Sur man med svart själ!

Edited by - reVintage on 2011/08/08 11:06:16
Go to Top of Page

opethic
Member

2890 Posts

Posted - 2011/08/08 :  11:28:01  Show Profile  Visit opethic's Homepage Send opethic a Private Message  Reply
Lars, har du mätt spänningen på väggbulorna?
Jag har två st 6VDC (100mA & 50mA, kanske är för klent?) båda mäter (obelastade) runt 9V.

Visst kan jag lägga motstånd i serie, ska jag sikta på 6,2V obelastat el vad?

Go to Top of Page

reVintage
Medlem i AÖ

3445 Posts

Posted - 2011/08/08 :  11:36:31  Show Profile Send reVintage a Private Message  Reply
Det går inte med de aggregat du har, glöden drar ju ca 600mA per kanal. Att de varierar visar också att de är ostabbade.

Det måste var SMPS. 60 spänn kan väl inte var något problem att hosta upp. De är högstabila och varierar inte något som helst upp till 1A.

Allt nys om att man inte kan använda switchat är tramsigt när det gäller IDHT-glöd.

Som jag sa lägre, lägg dig på 6V!

mvh
Lars
"Back To Basics"
Sur man med svart själ!
Go to Top of Page

opethic
Member

2890 Posts

Posted - 2011/08/08 :  11:40:24  Show Profile  Visit opethic's Homepage Send opethic a Private Message  Reply
OK, ska kolla efter en sådan.

Det handlar inte om pengar, utan om att den bula jag beställde från början var slutsåld (när jag beställde lite andra grejor) så jag blev utan - och nu är jag snart färdig med resten av RIAAt och vill provköra.

Go to Top of Page

reVintage
Medlem i AÖ

3445 Posts

Posted - 2011/08/08 :  14:13:16  Show Profile Send reVintage a Private Message  Reply
Ett motstånd i serie är alternativet, funkar lika bra bara du har ström så det räcker.

mvh
Lars
"Back To Basics"
Sur man med svart själ!
Go to Top of Page

opethic
Member

2890 Posts

Posted - 2011/08/19 :  11:38:48  Show Profile  Visit opethic's Homepage Send opethic a Private Message  Reply
Jag håller på med lådan nu, den blir i trä med lite skärmning av aluminium.

Fråga:
Hur varma blir rörhållarna (de är av bakelit)? min tanke är att fästa RIAA-kortet i topp-plattan (7mm plywood) och borra ut hål där hållarna och rören ska sticka upp.
20 mm blir riktigt tight och fint, men det kanske blir för varmt?
Bör jag satsa på lite större hål typ 25mm?

Blir det för ugly med 25 mm så finns det ju alltid sånt här:

Go to Top of Page

Stajo
Member

592 Posts

Posted - 2011/08/19 :  13:05:40  Show Profile Send Stajo a Private Message  Reply
Om rörhållaren sticker upp i hålet bör det inte bli problem med 20 mm
Go to Top of Page

opethic
Member

2890 Posts

Posted - 2011/08/21 :  23:29:56  Show Profile  Visit opethic's Homepage Send opethic a Private Message  Reply
Lådan tar form.

Baksidan, ska borra fler hål senare för ström och fler signalkällor (först blir det ingångar: CD och vinyl, utgångar: 1 (fullrange) och 2 (sub/TH)

insidan, lite fräs och borrjobb.

ovan&framsidan, med hål för rören.

Tanken är att allt ska bli svart utom fronten i mahogny som ska få sig ett par lager klarlack.

Go to Top of Page

opethic
Member

2890 Posts

Posted - 2011/09/01 :  21:37:47  Show Profile  Visit opethic's Homepage Send opethic a Private Message  Reply
quote:
Ett motstånd i serie är alternativet, funkar lika bra bara du har ström så det räcker
quote:
Rören ska ha max 6,3V glöd. Ej mer, men OK med mindre. Men det funkar upp till 9V, bara att ändra R31

Hur räknar man ut värdet på lämpligt R31-motstånd?
Jag har hittat en 9 voltare och vill komma ner till ca 6V.
Spänningen ska tydligen vara 1,2A

Edit:
Är jag helt ute o cyklar här.
U = R*I
6 = 5*1.2
Dvs. R31-motståndet ska vara 5 ohm???

Edited by - opethic on 2011/09/01 22:01:34
Go to Top of Page

reVintage
Medlem i AÖ

3445 Posts

Posted - 2011/09/01 :  22:39:25  Show Profile Send reVintage a Private Message  Reply
2 rör á 300mA ger 0,6A. Nämnde 600mA/kanal ovan, men det gäller hela steget. R=U/I=3/0,6=5ohm. Välj standardvärdet 5,1ohm.

mvh
Lars
"Back To Basics"
Sur man med svart själ!
Go to Top of Page

opethic
Member

2890 Posts

Posted - 2011/09/01 :  23:25:15  Show Profile  Visit opethic's Homepage Send opethic a Private Message  Reply
Tack, jaså det var 0,6A om man bara ska bygga RIAAt, 0,3 per rör okej.
Men var kommer 3:an ifrån? blir det inte R=U/I=6/0,6=10ohm...? (hoppas jag har fel för så stora effektmotstånd har jag inte)
Gissning - Är 3 differensen mellan 9 & 6 och därför är det den man ska räkna på???

Go to Top of Page

RobertH
Member

400 Posts

Posted - 2011/09/01 :  23:44:08  Show Profile Send RobertH a Private Message  Reply
Du vet att rören drar 6v och 600mA, altså kommer strömmen över resistorn också vara 600mA (iom att den är i serie). Du vill bränna 3v över resistorn, altså R=u/i, 5=3/0.6.

och kom ihåg att din resistor måste klara effekten. P=U*I, och det blir då 1.8w på resistorn, du bör altså ha en 3 wattare iaf.

Wilson Benesch ACT Two | Pass B1-Buffer | Pass Labs X250 | Opera Reference 2.2 MkIII CD | Clearaudio Evolution Magnum | Lyra Kleos/Sumiko Palo Santos Presentation | Tom Evans Microgroove Plus X RIAA

Edited by - RobertH on 2011/09/01 23:45:58
Go to Top of Page

opethic
Member

2890 Posts

Posted - 2011/09/01 :  23:46:40  Show Profile  Visit opethic's Homepage Send opethic a Private Message  Reply
Yes!
Tack ska ni ha, här ska kopplas!

Go to Top of Page

opethic
Member

2890 Posts

Posted - 2011/09/02 :  10:54:02  Show Profile  Visit opethic's Homepage Send opethic a Private Message  Reply
Sådär, nu är lådan målad, fronten fixad (sånär som på klarlack), hål borrade för RCA-chassihonor och genomföring för ström, hål borrade för rören och RIAA-kortet är fäst på lockets undersida (som liksom bottenplattan är klädd med bitumen) fötter på plats osv.
Jag hade lite för bråttom när jag borrade hålen som RIAA-kortet skulle fästas i, jag borrade från fel håll och det lossnade stora flisor från locket - ugly fixar det senare när jag vet att allt fungerar.
Bilder på skapelsen kommer ev. ikväll.

Jag provade lite med glödspänningen igår (väntar ju fortfarande på en stabil 6V väggbula från Hong Kong) jag har just nu en 9V 0,5A bula som mäter 9,5V obelastad och mixtrade lite med de motstånd som jag hade liggandes.
Tyvärr så hade jag ingen 5-6 ohm som ju hade varit perfekt, så jag fick välja mellan 4 och 8 ohm.
Båda alternativen verkar fungera, dvs. rören glöder lite svagt borde duga för en testkörning.

Edited by - opethic on 2011/09/03 00:32:47
Go to Top of Page

opethic
Member

2890 Posts

Posted - 2011/09/03 :  00:19:46  Show Profile  Visit opethic's Homepage Send opethic a Private Message  Reply
Vi kan bortse från ovanstående funderingar och dumma frågor för nu har jag fått hem den riktiga 6 Volts väggbulan (7A, mäter 6,6 V obelastad)
Med de motstånd jag hade hemma så fick jag ner glödspänningen till 5,8 V, får duga så länge...

Naturligtvis kunde jag inte hålla mig, jag var tvungen att testa min skapelse!
Jag fick därför ta till sockerbitar, SSSK och andra halvmesyrer för att komma igång.
Efter en stunds trixande så ser det ut såhär

Baksidan

Och så framsidan, med fronten som behöver lack och sällskap av ett par fina rattar.
Här kan man skymta min borrmiss...

Jag har bara lyssnat en liten stund ännu, men Budgien utklassar definitivt mitt gamla RIAA (TC-778).
Återkommer med fler intryck när jag lyssnat mer.

Go to Top of Page

opethic
Member

2890 Posts

Posted - 2011/09/04 :  11:47:07  Show Profile  Visit opethic's Homepage Send opethic a Private Message  Reply
Åkej, här kommer lite lyssningintryck:

Lite hifiklyshor - ljudbilden är bredare och luftigare, diskanten är detaljerad men inte vass, basen är lite tunnare än förut men upplevs å andra sidan som mer exakt och mindre bumlig än med TC-778.
Samt det viktigaste i min bok - mer dynamik!

TC-778 = mer Rock & Roll
Budgie = mer HIFI
???

MEN - det brummar, massor
Det finns en hel del olika områden att felsöka:
Både lådan och kablarna är oskärmade.
Jag har inte provat med nätfilter.
AC-läckage från väggbulorna?
+ annat, förslag önskas!

Go to Top of Page

Stajo
Member

592 Posts

Posted - 2011/09/04 :  13:18:51  Show Profile Send Stajo a Private Message  Reply
Säkert en jordloop. Det verkar vara fler som har:

http://www.diytube.com/phpBB2/viewtopic.php?t=4932

mvh
Staffan
Go to Top of Page

reVintage
Medlem i AÖ

3445 Posts

Posted - 2011/09/04 :  17:45:51  Show Profile Send reVintage a Private Message  Reply
Det SKA brumma när inte höljet är skärmat. Befängt att inte åtgärda detta först av allt.

mvh
Lars
"Back To Basics"
Sur man med svart själ!

Edited by - reVintage on 2011/09/04 17:48:03
Go to Top of Page
Page: of 8 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.34 sekunder. Snitz Forums 2000