Author |
Topic |
rampitsch
Member
50 Posts |
Posted - 2011/02/06 : 20:35:06
|
Hej
Har under hösten ägnat en del tid i labbet med byggandet av ett RIAA-steg tillsammans med en kamrat. Vi har byggt varsitt exemplar med lite olika detaljlösningar.
Den gemensamma nämnaren är att detta är ett budget-bygge! Då vi båda är/var studenter så var pengakontot som vanligt lågt, och just dessa rör låg på hyllan, så vi satsade på detta bygget: http://phonoclone.com/diy-pho3.html Alla delar som gått att få tag i gratis/billigt är också införskaffade på det viset.
Nu när det mesta är byggt och allting är i hopkopplat kan vi konstatera att min kamrat har ett brott någonstans, hans steg är tyst.
Mitt producerar däremot musik, men i gengäld är det kraftigt brum.
Min fråga är nu om det är något som vet eller har tankar om hur signaljorden ska hanteras. Har lite svårigheter att tyda schemat, och sägs ingenting om hur jorden ska hanteras.
Tackar ödmjukast för de förslag och idéer ni kan tänkas ge till vårat första rörbygge.
MVH Johann Rampitsch
|
Ingenting är omöjligt - bara lite olika svårt Det ÄR kul att bygga eget
Ort: Västerhaninge (Handen - Stockholm). |
|
bula44
Member
74 Posts |
Posted - 2011/02/06 : 20:45:02
|
Hej rampitsch! Jorden brukar man fästa nära ingången. Du ska kanske också jorda ena anslutningen på glöden,för vad jag förstår så kör du med växelspänningsglöd,eller hur? Detta kanske hjälper dig!
Mvh bula44 |
|
|
rampitsch
Member
50 Posts |
Posted - 2011/02/06 : 23:22:15
|
Kan teckna ned lite annat som kanske behövs i analysen för detta steg.
Den stora gröna klumpen är en 1:1 transing för att avskilja nätspänningen från maskinen, och denna likriktas sedan och skickas till kretsen för att generera likström till rören. För glöden finns den andra trasningen, snett nedanför till vänster om den gröna trasningen, denna (den röda) transingen tar hand om glödspänningen, som dock likriktas och efter en LM-krets mäts 6,1V under belastning.
Signaljorden är i nuläget skild från chassijord (som också är skyddsjord) och signaljorden ingår endast i RIAA-delen.
MVH Rampitsch |
Ingenting är omöjligt - bara lite olika svårt Det ÄR kul att bygga eget
Ort: Västerhaninge (Handen - Stockholm). |
|
|
Bernt Jansson
400.000-klubben
19763 Posts |
|
manw
Member
445 Posts |
Posted - 2011/02/07 : 14:16:46
|
Undvik helst att behöva ha skyddsjorden kopplad till lådan, men var noga med isolationen! Koppla chassit till signaljord via ett 100ohm motstånd. |
/Mats, född nyfiken |
|
|
Ryssen
100.000-klubben
8622 Posts |
Posted - 2011/02/07 : 21:15:13
|
quote: Undvik helst att behöva ha skyddsjorden kopplad till lådan
Vart ska man koppla den då? |
Learning by burning.. You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
|
|
|
manw
Member
445 Posts |
Posted - 2011/02/07 : 23:17:32
|
Jag brukar undvika skyddsjord, men skall man ha den med så bör man endast ha EN apparat i anläggningen kopplad till skyddsjord, annars är det risk för slingor som plockar upp brum.
Gjorde precis samma miss som du gjort när jag gjorde mitt försteg, men när jag gjorde som jag skrivit, så blev det tyst :)
Skriv gärna en recension vad du tycker om grammofonsteget, när du fått till allt. Lite nyfiken på att prova den kopplingen själv. |
/Mats, född nyfiken |
|
|
mr. Triatic
Member
1476 Posts |
Posted - 2011/02/08 : 14:38:02
|
Hey!!
Har du en metallåda SKALL skyddsjorden kopplas till den, punkt slut.
Vill man slippa jordade kablar så är man hänvisad till plastlådor, eller plåtlådor helt kapslade i en plastlåda.
Elsäkerheten främst, därefter välljudet. |
Livet är för kort för mono |
Edited by - mr. Triatic on 2011/02/08 14:38:27 |
|
|
Bernt Jansson
400.000-klubben
19763 Posts |
Posted - 2011/02/08 : 15:00:59
|
Ja, lagen är bäst att följa. Det blir inte alls brum av att ha skyddsjord - om det är rätt kopplat.
Citat från sid 2 i LennArts tråd: quote: Chassijorden Låt oss börja med chassijorden. De flesta DIY-are bygger chassier som helt eller delvis består av metall. Det jag vill komma fram till är att av våra tre jordsystem är chassijorden är den viktigaste från säkerhetssynpunkt. Det är därför jag kallar chassijorden för ett eget jordsystem. Chassiet ska alltid skyddsjordas!
Visst går det att bygga säkert enligt de krav som ställs för att man ska få kalla sin konstruktion för dubbelisolerad, men jag skulle bli förvånad om väldigt många av oss DIY-are har den kunskap och det tålamod som krävs.
Med risk för att bli avblåst för upprepning: Chassiet ska alltid skyddsjordas!
|
MVH Bernt Mitt system
"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman
Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
|
|
|
rampitsch
Member
50 Posts |
Posted - 2011/02/11 : 14:17:24
|
ja, skyddsjordad ska lådan helt klart vara!
Om jag bygger något måste jag kunna stå för det också, och då hela lådan kommer vara i metall av något slag känns det riktigt dumt att inte skyddsjorda.
Men, för att återknyta till den ursprungliga frågan, är det någon som kan tyda schemat i länken överst och berätta för mig hur man ska göra med signaljord?
MVH Rampitsch |
Ingenting är omöjligt - bara lite olika svårt Det ÄR kul att bygga eget
Ort: Västerhaninge (Handen - Stockholm). |
|
|
reVintage
Medlem i AÖ
3445 Posts |
Posted - 2011/02/11 : 14:26:03
|
Det är nog bättre att du ritar in var du lagt jordarna i din låda istället. Vad har de vita burkarna för funktion? |
mvh Lars "Back To Basics" Bygger reVintage Amps, www.revintage.se Sur man med svart själ! |
|
|
rampitsch
Member
50 Posts |
Posted - 2011/02/11 : 16:04:02
|
Hej
Ska göra ett försök att förklara hur det är kopplat i dagsläget, men först de vita burkarna. Steget är uppdelat i två delar, spänningsdelen samt signaldelen, där signaldelen ligger till vänster. De vita burkarna är till för spänningssteget och således induktansen som är inritad i spänningssteget och ska förhindra självsvängning.
Nå, signalen ska enligt skiss kopplas enligt följande schema: http://i1212.photobucket.com/albums/cc455/rampitsch/riaa_schema.jpg
Just nu är signaljorden helt skild från chassi. RCA-kontakterna på baksidan sitter på en isolerad bräda som sedan är skruvad i chassi. Signaljorden ligger sedan bryggad över från ingången till utgången, och leds sedan från RCA-kontakterna till kortets GROUND (det som är utmärkt på bilden ovan).
En fråga man ställs inför är vilken ground som är utmärkt på bilden ovan.
MVH Rampitsch |
Ingenting är omöjligt - bara lite olika svårt Det ÄR kul att bygga eget
Ort: Västerhaninge (Handen - Stockholm). |
Edited by - rampitsch on 2011/03/20 23:38:24 |
|
|
reVintage
Medlem i AÖ
3445 Posts |
Posted - 2011/02/11 : 16:59:01
|
Tror att du missförstod. Ta en bild på ditt steg och använd ex.vis MsPaint för att rita in jorddragningar och punkter.
Ang. de vita burkarna. Självklart är det drosslar. Funderingen var om de är av sådan induktans att de gör någon nytta?
För att det ska vara möjligt att råda bör du rita upp ett schema på hela nätdelen.
|
mvh Lars "Back To Basics" Bygger reVintage Amps, www.revintage.se Sur man med svart själ! |
|
|
rampitsch
Member
50 Posts |
Posted - 2011/02/11 : 17:29:54
|
Tänkte försöka vara lat och skippa att rita, men som vanligt är det alltid en senväg att ta en genväg ;)
Jepp, drosslarna kommer från skrotade lysrörsarmaturer. Har inte själv mätt upp dem, men av vad jag har läst mig till så borde de göra sitt jobb. De var gratis i alla fall.
Försökte rita in jorden som 2 svarta streck på kortet, kanske syns dåligt. Men på kortsidan av kortet som vätter mot framsidan, så kommer signalen in till kortet. Den svarta där är signaljorden, sedan går den hela vägen genom kortet och alla komponenter ansluts i tur och ordning till den.
Säg till ifall jag behöver förtydliga ytterligare i bild eller text.
Och redan nu, stort tack!
//Rampitsch |
Ingenting är omöjligt - bara lite olika svårt Det ÄR kul att bygga eget
Ort: Västerhaninge (Handen - Stockholm). |
|
|
rampitsch
Member
50 Posts |
Posted - 2011/02/11 : 17:32:58
|
För den uppmärksamme kan också ses att i detta foto så har det bytts 1st transformator. Den till glöden är utbytt till en liten kraftigare, då den förre luktade lack efter 5 min drift. |
Ingenting är omöjligt - bara lite olika svårt Det ÄR kul att bygga eget
Ort: Västerhaninge (Handen - Stockholm). |
|
|
pix
200.000-klubben
4175 Posts |
Posted - 2011/02/11 : 18:59:11
|
Härligt bygge rampisch
Ett Phono steg är oootroligt mycket känsligare (-för allt) än andra apparater, då allt rippel och brum in på 1'a röret förstärks upp ca 1000 gånger. Det kan vara bra att tänka på, eftersom allt påverkar i ett phonosteg
En checklista på grejer jag kommer på nu:
* Hur är glödkretsen knuten till övriga kretsen? Ligger den som en helt separat strömslinga, så ber du om brumm. Montera två högohmiga motstånd över HT-spänningen som en spänningsdelare med ca 40V mellan dessa, samt parallellkoppla den nedre resistorn med en liten e-lyt (en AC shunt). 40Volten ansluts sedan till glödkretsen så denna då ligger fast 40 över HT-jord
* De vita drosslarna skall vara på minst några Henry om de skall göra någon nytta som HT-filtrering, och ca en 1/10 Henry om de sitter i glödkretsen. vidare så skall de tåla en viss DC-ström utan att kärnan mättas. Mättas denna, så fungerar de som sändare av magnetiska fält som ger brum i allt i dess närhet. Prova att kortsluta dessa för att se om brummet försvinner
* Skyddsjord SKALL man ha kopplat till ytterhöljet Mellan ytterhöljet och SIGNALJORD kan man en resistor på några ohm, eller som jag brukar ha, ett par motkopplade dioder. Jord skall dock enbart koppas i EN punkt
* kolla så inte ingångskontakterna är jordade, för att sedan någon annan dela av signalvägen också är jordad (dubbla jordpunkter = brum)
* Skärmade kablar kan vara en hjälp, men efeter lite planering inte alltid nödvändig. men man bör alltid tvinna ledare och återledare tillsammans
Till kompisen. Mät anodspänning till jord och se så varje rör har rätt spänning Mät sedan Spänningen över R3 och R10 och räkna fran strömmen med Ohms lag I = U / R Jag skulle gissa att ni har ca 100 på anoden och ca 5mA genom R3 och R10. Om så är fallet är arbetspunkten ok och det handlar bara om ett signalbrott.
Mät då resinstansen i signalvägen från ingång till utgång samt till jord. Det funkar med en vanlig multimeter. Ni kommer då se om det är avbrott, eller något som lastar ner signalen till jord
Mvh /Lars |
"The total harmonic distortion is not a measure of the degree of distastefulness to the listener and it is recommended that its use should be discontinued", Radiotron 3rd edition. |
|
|
rampitsch
Member
50 Posts |
Posted - 2011/02/11 : 19:28:04
|
Hej Lars
Jo, innan vi startade insåg vi att det är en utmaning att bygga ett phonosteg just av den anledningen. Dock så var det det enda som var lämpligt, eftersom ekonomin inte fanns till ett slutstegsbygge som var tanken från början (kommer längre fram i tiden).
Är inte riktigt säker på vad du menar med glödsteget. Det är kopplat så att efter avsäkring går 230V till en brytare, som skickar på spänning på glödtransformatorn och förser rören med glöd samt skickar spänningen vidare till brytare nr 2. När brytare nr 2 slås till, får den stora transformatorn spänning och förser resten med spänning (antar att det är detta du kallar för HT-spänningen). Så det kanske är att betrakta som separat strömslinga då? Dock vet jag inte hur man kan lösa det annars, eftersom glöden måste ju vara på en stund innan HT-spänningen?!
De vita drosslarna borde ha tillsammans ett par Henry, just därför som det sitter 4st i. Kan dock testa att kortsluta dem nästa gång jag är i labbet för att se om brummet upphör. Risken är att man får självsvängning istället, men för en kort stund lär det ju inte skada?.
Japp, skyddsjorden ligger i höljet i en stjärnpunkt, dit andra delar som ska ha skyddsjord också är dragna. Du säger att man kan ha ett motstådn eller dioder mellan skyddsjord och signaljord. Menar du kan ha eller ska ha?
Ingångskontakterna = RCA ingångarna för signal in till steget? Dessa kontakter är inte jordade till något alls. Sågade upp ett stort hål på baksidan i chassit, monterade en isolerande platta och monterade kontakterna i denna.
Stort tack för alla tips. Ska testa och leka lite när jag kommer till labbet igen. Dock får du gärna vidareutveckal det där med glöd-spänningen.
MVH Rampitsch |
Ingenting är omöjligt - bara lite olika svårt Det ÄR kul att bygga eget
Ort: Västerhaninge (Handen - Stockholm). |
|
|
pix
200.000-klubben
4175 Posts |
Posted - 2011/02/11 : 19:45:43
|
quote: Är inte riktigt säker på vad du menar med glödsteget. Det är kopplat så att efter avsäkring går 230V till en brytare, som skickar på spänning på glödtransformatorn och förser rören med glöd samt skickar spänningen vidare till brytare nr 2. När brytare nr 2 slås till, får den stora transformatorn spänning och förser resten med spänning (antar att det är detta du kallar för HT-spänningen). Så det kanske är att betrakta som separat strömslinga då? Dock vet jag inte hur man kan lösa det annars, eftersom glöden måste ju vara på en stund innan HT-spänningen?
Jo, att låta glöden bli varm (starta upp först) är smart. Men om jag förstår dig rätt så har glödströmmen ingen refferenspunkt mot HT-spänningen (HT-spänningen = den höga spänningen). Det är mao två helt separata kretsar utan någon som helst koppling till varandra
-så vill vi ju ha det också, men genom att skapa en punkt som ligger 40v över jord på HT-spänningen, och sedan koppla denna (enbart denna) till glödkretsen så låser man den senares läge i förhållande till den första. Genom att denna koppling enbart sker i en punkt (dvs 40V) så kommer ingen ström att gå mellan kretsarna, men man låser dess potential i förhållande till varandra.
För även om, HT-spänningskretsen och glödkretsen är två separata kretsar finns en kapacitiv koppling mellan rörets Katod, (tillhör HT-ketsen) och glödtråden (tillhör glödkretsen). Genom att knyta glödkretsen till en fast potential i förhållande till HT-spänningen så minskar den kapacitiva kopplingen.
Att lägga glöden 40V är vanligt med dessa rör
Hoppas jag inte rörde till det mer Mvh /Lars
[Edit] quote: De vita drosslarna borde ha tillsammans ett par Henry, just därför som det sitter 4st i. Kan dock testa att kortsluta dem nästa gång jag är i labbet för att se om brummet upphör. Risken är att man får självsvängning istället, men för en kort stund lär det ju inte skada?.
Om jag inte har fel så utgör dessa drosslar ett Pi-filter tillsammans med C1-C4 (lila kondensatorer i höger nederkant i bilden)? Dvs C - L - C efter likriktningen. Genom att kortsluta L så bildar kondensatorerna ett rent C-filter Det skall inte orsaka självsvängning om allt annat funkar. Möjligen att HT-spänningen ökar något, men inte värre än några volt.
Du kanske skulle rita en skiss hur nätdelen är kopplad
Mvh /Lars
|
"The total harmonic distortion is not a measure of the degree of distastefulness to the listener and it is recommended that its use should be discontinued", Radiotron 3rd edition. |
Edited by - pix on 2011/02/11 20:09:38 |
|
|
rampitsch
Member
50 Posts |
Posted - 2011/02/11 : 20:12:38
|
Kan ana att det smög sig in ett skämt där på slutet, men blir snabbt rörigt i dessa sammanhang
Om jag har förstått dig rätt så ska jag ta två högohmiga (hur högt är det, och vilken effekt ska dem klara?) och lägga på B+, varav den ena ska ha en liten kodning parallellkopplad över sig (samma sak här, spänning och storlek på denna?)? Men hur ser jag till att jag får en spänningsdiff på 40V?
Hela spänningssteget finns med i ritningen på denna sidan: http://phonoclone.com/diy-pho3.html Det är det första varianten av spänningssteg. Det som skiljer mitt mot det på ritningen är att glöden är likriktad och pålagd en konding ifall det blir strömavbrott, så hänger glöden kvar en liten stund efter spänningen har försvunnit. |
Ingenting är omöjligt - bara lite olika svårt Det ÄR kul att bygga eget
Ort: Västerhaninge (Handen - Stockholm). |
|
|
pix
200.000-klubben
4175 Posts |
Posted - 2011/02/11 : 22:09:50
|
quote: Om jag har förstått dig rätt så ska jag ta två högohmiga (hur högt är det, och vilken effekt ska dem klara?) och lägga på B+, varav den ena ska ha en liten kodning parallellkopplad över sig (samma sak här, spänning och storlek på denna?)? Men hur ser jag till att jag får en spänningsdiff på 40V?
Om vi antar att du har en B+ spänning på 300V. Om det övre motståndet är på ca 250kOhm och det nedre på ca 38kOhm så får du ut ca 40V över det nedre.
Lägger du sedan en e-lyt konding på ca 10-47uF/(min 50 V) över den nedre resistorn så tas allt rippel bort.
Vill du räkna med andra spänningar för motstånden så googla på "voltage divider calculator" Tex http://www.raltron.com/cust/tools/voltage_divider.asp
Det behöver ej vara exakt 40V så ta motstånd i närheten, det duger gott. Man skall dock inte höja glödkretsen mer än nödvändigt, och ofta brukar rörtillverkarna säga max 90Volt
Mvh /Lars |
"The total harmonic distortion is not a measure of the degree of distastefulness to the listener and it is recommended that its use should be discontinued", Radiotron 3rd edition. |
|
|
reVintage
Medlem i AÖ
3445 Posts |
Posted - 2011/02/11 : 23:35:21
|
Är de där vita sakerna verkligen avsedda för DC? Om inte, så lär de inte göra någon nytta. |
mvh Lars "Back To Basics" Bygger reVintage Amps, www.revintage.se Sur man med svart själ! |
|
|
manw
Member
445 Posts |
Posted - 2011/02/12 : 12:07:47
|
Om man mättar kärnan i drosslarna så sjunker ju induktansen rejält, men håller man sig väl under den gränsen så borde det funka. I ett linjerörsteg så byggde jag ett filter kring en MOSFET istället för drossel, litet billigt o helt fritt från brum :) |
/Mats, född nyfiken |
|
|
pix
200.000-klubben
4175 Posts |
Posted - 2011/02/12 : 18:12:51
|
En mättad drosselkärna blir i princip transparent om den mättas. Induktansen blir i princip som en luftlindad spole, och magnetfältet sprider sig långt utanför kärnan Detsamma gäller för en överbelastad trafo.
quote: De vita drosslarna borde ha tillsammans ett par Henry, just därför som det sitter 4st i. Kan dock testa att kortsluta dem nästa gång jag är i labbet för att se om brummet upphör. Risken är att man får självsvängning istället, men för en kort stund lär det ju inte skada?.
Om filtret är byggt som i schemat ovan, dvs Konding - Drossel - Konding, så skall det inte vara några problem att kortsluta drosseln Orsakar detta självsvängning så har du andra problem. Möjligen att B+ stiger några volt. Ökar ripplet (brummet) med denna manöver så gör drosslarna en viss nytta. Sjunker det så vet du vad du skall göra med dem
Om du har tillräckligt hög spänning från likriktingen så kan du isf ersätta drosslarna med effektresistorer (C - R - C). Räcker inte spänningen till för detta så återstår bara ett rent C filter
Mvh /Lars
|
"The total harmonic distortion is not a measure of the degree of distastefulness to the listener and it is recommended that its use should be discontinued", Radiotron 3rd edition. |
|
|
rampitsch
Member
50 Posts |
Posted - 2011/02/12 : 19:07:51
|
Anledningen till att jag valde de vita drosslarna var för att de var gratis, och att jag läst på 2 ställen, varan detta är det ena, att det torde fungera.
Min lista ser ut som följer: 1. Kortsluta drosslarna och avgöra om brummet ökar/minskar. 2. Lägga in 40V mllan glöd och HT-spänning och se vad som händer
Men det var ingen som ur schemat kan urtyda hur signaljorden ska kopplas? Kan en dålig transformator orsaka brum?
Tack alla som tagit sig tid!
MVH Rampitsch |
Ingenting är omöjligt - bara lite olika svårt Det ÄR kul att bygga eget
Ort: Västerhaninge (Handen - Stockholm). |
|
|
rampitsch
Member
50 Posts |
Posted - 2011/03/01 : 17:22:25
|
Hej
Nu har jag äntligen kommit in till labbet och tagit fram RIAA-steget.
Började med att kontrollera så signalen och signaljord ej ligger emot varandra, och anslöt sedan signaljord till vanlig jord (chassi) med ett motstånd. Fortfarande brum. Testade att kortslutna de vita drosslarna för att se om dem var felkällan; inget resultat. Fortfarande brum. Började nu koppla ihop en spänningsdelare för att lägga en potential på 40V mellan B+ och glöden.
Några frågor kring detta:
Jag har på göden en transformator, sedan likriktare och konding, därefter går spänningen till 2st olika LM-kretsar, som försörjer varsitt rör. Är det ok att koppla på sig innan spänningen delas på dessa två LM7806-kretsar då?
På B+ sidan kopplar jag in mig på B+ helt enkelt, innan den går ut till rören?
Hur ska nu denna kopplas in. Om vi tar denna bild, kan detta stämma:
Dår 200V in är B+, och 40V ut sedan ansluts till glöden enligt ovan? Men var ska jord i figur kopplas in, till chassit kanske?
Återigen tacksam för hjälp och känner mig som en riktig novis på området!
MVH Rampitsch |
Ingenting är omöjligt - bara lite olika svårt Det ÄR kul att bygga eget
Ort: Västerhaninge (Handen - Stockholm). |
|
|
rampitsch
Member
50 Posts |
Posted - 2011/03/19 : 11:09:31
|
Hej igen
Har nu satt mig ned med detta RIAA-steg som ger mig allt fler kluringar än jag trodde från början. Är tydligt att man inte är haj på detta med rör.
I nuläget är det så att jag är osäker på inkopplingen till rören. Hoppas ni kan hjälpa mig med dessa, troligen ganska enkla, problem.
Jag har som sagt använt mig av denna ritning för att knåpa ihop mitt RIAA-steg: http://i1212.photobucket.com/albums/cc455/rampitsch/riaa_schema.jpg (Detta är en äldre variant, den som finns på nätet nu har lite fler komponenter (R12, C7-8, som inte finns på min lösning).
Så här ser mitt kort ut, med båda kanalerna, där allting på ritningen ovan ingår, utom rören som sitter en liten bit bort:
Inritat på detta foto är B+, samt signal-plus för båda kanalerna in samt ut.
Nu till mina frågor: det är 5st kablar som jag inte är säker på var de ska anslutas och hur de ska kopplas in: B-, dvs minuskabeln från spänningskortet som ger B+ spänningen. Ska denna kopplas till stjärnjordpunkten måhända?
De resterande 4 är signaljordningen, dvs signaljord in för båda kanalerna samt signaljord ut för båda kanalerna. Ska dessa också till stjärnjordpunkten?
Riktigt tacksam för hjälp! Ett fel hittat hittils, där en för klen likriktarbrygga var vald, som därmed brunnit, men detta problem gäckar mig just nu.
MVH Rampitsch
|
Ingenting är omöjligt - bara lite olika svårt Det ÄR kul att bygga eget
Ort: Västerhaninge (Handen - Stockholm). |
Edited by - rampitsch on 2011/03/20 23:37:49 |
|
|
Topic |
|