HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Ett enkelt RIAA/Phonosteg med ECC88 rör
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Previous Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

Bardis
Member

3345 Posts

Posted - 2011/03/20 :  13:24:00  Show Profile Send Bardis a Private Message  Reply
quote:
Dock har jag inte R7, C8, C9 på min lösning, då jag hade en äldre variant av schemat, som nu är ersatt av denna. Detta torde dock inte utgöra mitt problem.

Lite förvirrat kanske? R7 måste du ha annars funkar inte biasen till röret. C8 tillhör glättningen på högspänningen. Bra att ha men du kanske har en annan lösning. C9 hittar jag inte alls?

Modda allt som går att modda!
Go to Top of Page

reVintage
Medlem i AÖ

3445 Posts

Posted - 2011/03/20 :  16:18:16  Show Profile Send reVintage a Private Message  Reply
RIAA-korrektionen avviker en del från den idag vedertagna. Passa på att ändra detta när du nu plockat isär. Komponentvärden kan du få senare.

mvh
Lars
"Back To Basics"
Bygger reVintage Amps, www.revintage.se
Sur man med svart själ!

Edited by - reVintage on 2011/03/20 16:25:08
Go to Top of Page

rampitsch
Member

50 Posts

Posted - 2011/03/20 :  21:09:06  Show Profile Send rampitsch a Private Message  Reply
Hej och tack för svaren.

Ja, nu blir jag ju orolig när du säger så där Bardis. Men för att ge den sanna bilden, här kommer det schema som allting är byggt efter:

Stämmer inte detta? Var det ursprungliga schema som vi drog ned från nätet i sensommras, och när jag sedan i julas skulle söka efter det igen, så hittade jag bara den tidigare visade varianten.

reVintage: Så riaa-standarden/kurvorna är ändrade sen detta schema gjordes? Stora förändringar?

Så då återstår än fler frågor. Är steget som det är nu helt felkonstruerat, och var ska de fem kablarna anslutas (B- samt signaljord in och signaljord ut)??

MVH Rampitsch

Ingenting är omöjligt - bara lite olika svårt
Det ÄR kul att bygga eget

Go to Top of Page

reVintage
Medlem i AÖ

3445 Posts

Posted - 2011/03/20 :  22:57:36  Show Profile Send reVintage a Private Message  Reply
quote:
Så riaa-standarden/kurvorna är ändrade sen detta schema gjordes

Dels så har den s.k. "konstruktören" inte vrait kapabel att göra ett fullgott jobb, dels så finns det en allmännt accepterad fjärde tidskonstant(Neumann) till vilken det inte tagits hänsyn. Byt R5 till 86k och lägg ett motstånd på 330ohm mellan C2 och jord så ser det hyfsat ut.

mvh
Lars
"Back To Basics"
Sur man med svart själ!
Go to Top of Page

rampitsch
Member

50 Posts

Posted - 2011/03/20 :  23:32:20  Show Profile Send rampitsch a Private Message  Reply
Okey, då ska detta införas i konstruktionen!

Någon kunskap om hur jag ska ansluta B- och signaljord in samt ut?

MVh Rampitsch

Go to Top of Page

reVintage
Medlem i AÖ

3445 Posts

Posted - 2011/03/21 :  07:14:42  Show Profile Send reVintage a Private Message  Reply
Glömde, C3 ska bytas till minst 0,47u.

Detta fungerar: Jorden från respektive utgång tillsammans med jorden från nätdelen möts vid utgångsjackarna där dessa också jordas till chassi. Ingångsjackarana ska vara isolerade från chassi, gärna tvinnande signalkablar istf skärmade.

mvh
Lars
"Back To Basics"
Sur man med svart själ!

Edited by - reVintage on 2011/03/21 09:45:16
Go to Top of Page

Bardis
Member

3345 Posts

Posted - 2011/03/21 :  10:10:52  Show Profile Send Bardis a Private Message  Reply
Att ha rören en bit från övriga komponenter är inte idealt. Man skall alltid efterstäva korta signalvägar kablar och komponentben. I ett RIAA är det ännuviktigare. Komonenter som gridstoppers(R2 och R8) skall sitta direkt på rörsockeln.
Jag sulle gjort ett nytt kort med rören centralt och med jorden vid utgånsjacket och så att jord, glöd och signalslingor inte möts.

Go to Top of Page

rampitsch
Member

50 Posts

Posted - 2011/03/21 :  10:45:55  Show Profile Send rampitsch a Private Message  Reply
Aha, en tanke värd att fundera på, absolut.

Att det blev som det är, är troligen för att rören skulle hamna i frontpanelen, och att layouten verkade vettig, men inget är ju hugget i sten ;)

Det som jag däremot fortfarande inte, trots alla trevliga svar, har fått någon klarhet i är hur jag ska koppla B- samt signaljordarna.
Har kikat lite i tråden om jord- och ledningsdragning, och ur den kan jag tyda att allting ska dras till stjärnpunkten (förenklat sett), i sina egna bussystem. Är det så jag ska gå tillväga?

Tacksam för hjälp i denna fråga.

MVH Rampitsch

Go to Top of Page

reVintage
Medlem i AÖ

3445 Posts

Posted - 2011/03/21 :  11:03:58  Show Profile Send reVintage a Private Message  Reply
quote:
Det som jag däremot fortfarande inte, trots alla trevliga svar, har fått någon klarhet i är hur jag ska koppla B- samt signaljordarna.
Har kikat lite i tråden om jord- och ledningsdragning, och ur den kan jag tyda att allting ska dras till stjärnpunkten (förenklat sett), i sina egna bussystem. Är det så jag ska gå tillväga?

Temporär blindhet? Du fick svar tre posts upp!

mvh
Lars
"Back To Basics"
Sur man med svart själ!

Edited by - reVintage on 2011/03/21 11:04:38
Go to Top of Page

Bardis
Member

3345 Posts

Posted - 2011/03/21 :  11:18:34  Show Profile Send Bardis a Private Message  Reply
Skissa upp din tänkta layuot vet jag. Så är det lättare att tycka till. En bild säger mer än tusen ord.

Go to Top of Page

rampitsch
Member

50 Posts

Posted - 2011/03/21 :  22:24:09  Show Profile Send rampitsch a Private Message  Reply
Frågan var om det var temporär blindhet, och svaret är kort och gott ja . Kan inte förklara det på annat vis, missade det totalt, ber om ursäkt.

Här är en skiss då hur jag tolkar att jordningen ska gå till:

Är det korrekt att ingångarna ska vara skilda från chassi, och att signaljorden ska läggas på jordbanan på kretskortet? Utgångarna och änden på jordbanan går sedan till utgångskontakterna, som sitter i chassi, och där ansluts också chassijord samt B-, kan detta stämma?

MVH Rampitsch

Go to Top of Page

reVintage
Medlem i AÖ

3445 Posts

Posted - 2011/03/22 :  07:29:21  Show Profile Send reVintage a Private Message  Reply
Avvakta med nätbrunnens jordning samt lägg den, om den behövs, till chassi vid nätbrunnen. Bara en av de apparater som är inblandade ska jordas, annars finns stor risk för "groundloops".

Byt plats på in och utgångsjackar samt lägg in-kablaget på andra sidan kortet, så långt från nätdelen som möjligt. Men vänd helst på hela rasket så att ingångarna på kortet sitter närmast baksstycket.

Missa inte heller att behöver ha en skivspelarjord(4mm bananjack) som även den läggs till den gemensamma.

mvh
Lars
"Back To Basics"
Sur man med svart själ!
Go to Top of Page

Bardis
Member

3345 Posts

Posted - 2011/03/22 :  08:22:15  Show Profile Send Bardis a Private Message  Reply
Glödspänningen dras utmed chassiets vägg helst utan att korsa HT-spänningen. Det kanske är möjligt att vrida korten till HT- respektive glöden för att få mer fördelaktg kabeldragning?

Go to Top of Page

rampitsch
Member

50 Posts

Posted - 2011/03/22 :  09:29:36  Show Profile Send rampitsch a Private Message  Reply
reVintage: Nätbrunnens jordning säger du, dvs chassijord? Om det är chassijorden du menar, så ställer jag mig mycket tveksam till att inte ansluta chassijorden till elnätets jord. Har sett alldeles för mycket olyckor för att inte ansluta den. Men var kanske inte alls den du menade?

Här finns en bild på hur enheten ser ut: http://i1212.photobucket.com/albums/cc455/rampitsch/IMG_1733_red.jpg?t%201297442113

Som synes på den bilden är det tyvärr inte alls så mycket plats kvar att vrida på kort eller byta plats på saker. Men ska göra vad jag kan! Att vända på det stora kortet så att ingången till kortet är korrekt kan nog låta sig göras. Anledningen till det är att ingångssignalerna lättare störs än utgångssignalen?
Och att dra glöden utmed chassit är i princip gjort redan. Om man kikar på den senaste bilden så ses ett några tvinnade kablar (vit/gul/orange/grå) längs frontpanelen, det är till glöden. Dock passerar den i nuläget under HT-spänningen, men kan förläggas om.

Skivspelarjorden har jag faktiskt inte borrat in ännu, tack! den ska givetvis också med där.

Ska se till att koppla in RIAAt enligt skissen ovan, och försöka vända på kortet, så får vi se om det fungerar över huvudtaget. I nuläget är ju enheten totaldöd.

MVH Rampitsch

Go to Top of Page

reVintage
Medlem i AÖ

3445 Posts

Posted - 2011/03/22 :  11:29:37  Show Profile Send reVintage a Private Message  Reply
quote:
Nätbrunnens jordning säger du, dvs chassijord? Om det är chassijorden du menar, så ställer jag mig mycket tveksam till att inte ansluta chassijorden till elnätets jord. Har sett alldeles för mycket olyckor för att inte ansluta den. Men var kanske inte alls den du menade?

Nu får du nog ta dig en liten tänkare och läsa om hela min text!

Ang. elolyckornas antal i Sverige så ligger de statistiskt sett, tack och lov, på en fh låg nivå. Men det skadar inte att vara försiktig om man inte är van.

quote:
Avvakta med nätbrunnens jordning samt lägg den, om den behövs, till chassi vid nätbrunnen. Bara en av de apparater som är inblandade ska jordas, annars finns stor risk för "groundloops".

mvh
Lars
"Back To Basics"
Sur man med svart själ!
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.2 sekunder. Snitz Forums 2000