Author |
Topic |
soundbrigade
Semesterfirare
7879 Posts |
Posted - 2011/01/29 : 13:02:03
|
Nu när det är lite roliga budgetprojekt på G vill jag passa på att skriva lite om en förstärkare i budgetklassen men som kom till innan jag blev speiellt aktiv på forumen.
Den kanadensiska firman Mapletree Audio Design (http://hollowstate.netfirms.com/) har satsat på en hel del kul rörprojekt, ofta med lite udda rör. Ett av dessa var slusteget Stealth 5. Benämning kom sig av användadet av svarta metallrör som inte lyste i mörkret. Effekten var ganska modest, 5 W, därav femman, med rören 12A6 på utgången. Dessutom var tanken att den skulle byggas som monoblock men så blev det inte för mig. Senare modeller av Stealth från M A D har blivit starka monster med EL34 och KT88.
Det här är en gammal förstärkare som för stunden plockats ner från sin hylla där den, som en av få fungerande maskiner, försett mina högtalare med oscillerande elektriska strömmar. Den ska få lite ansiktslyftning. * Transformatorerna ska lackas svarta * De blanka skruvarna på ovansidan ska bytas mot svarta maskinskruvar * Ingångskontakten ska bytas mot två par kontakter * En iPoddocka ska monteras på chassit * En trevägsomkopplare ska in (till de två nya ingångarna). Måste ju ha en ny ratt från AES ... * Nätbrunn ska monteras Alltså inget stort ingrepp, utan mer kosmetiiskt för att göra förstärkaren ännu mer integrerad.
Bild:
Lite fakta: Schema (pdf) Förstärkaren är väl högst ordinär med en pentod (12SJ7) på ingången en dubbeltriod (12SC7) som fasdelare och ett par effektpentoder (12A6) på utgången. Rören kan dock ersättas med GT- eller rentav med 6V-varianter. Effekten är hisnande 5W, vilket räcker mycket långt. Mer om Mapletree Audio Design: http://hollowstate.netfirms.com/
Återkommer med mer bilder och beskrivning om skönhetsoperationen. |
|
Bardis
Member
3347 Posts |
Posted - 2011/01/29 : 17:47:29
|
Mattsvart är fint. Skulle passa bra i ett pojkrum. Även ett pojkrum för äldre pojkar. Har själv gått i dessa byggtankar när man sett dessa stålrör till salu. |
Modda allt som går att modda! |
|
|
soundbrigade
Semesterfirare
7879 Posts |
Posted - 2011/01/29 : 18:20:49
|
När du skriver mattsvart, menar du röen eller watt?? Rören, om man kollar finns faktiskt i mattsvart och halvblankt. Alltså vad som kommer farande som svar på en beställning är inte 100% klart.
Jag ska senare (inte idag för teatern väntar) fixa lite bilder för jag har fuskat. Jag hade en mycket lågfrekvent oscillering i ena kanalen, dvs högtalarmembranet rörde sig sakta ut och in (någon Hz). Detta försvann när jag satte i ett gäng 12A6-GT (glass tubes alltså). Men dessa är också svarta varför man inte ser någon glöd ens från dessa.
Chassit är ett Hammondchassi, inköpt från Edgar Audio.
Trafarna, kan jag berätta, kommer dels från Svebry (nättrafo), lindad efter mina rekommendationer. Utgångstrafarna kommer från Erik Anderssson, köpta för 78 år sedan. Rören kommer från Antique Electronic Supply eller Playthings Of The Past. Socklarna kommer från Playthings. Rattarna från AES, kontakter från Biltema. |
|
|
soundbrigade
Semesterfirare
7879 Posts |
Posted - 2011/01/31 : 16:47:57
|
Det kom en efterföljare till Stealthfemman med med rören 6V6 istället. I princip samma upplägg, lite större nättrafo och ändrade motståndsvärden. De senaste modellerna byggde på EL34 och KT88. Går man dock in MADs hemsida och tittar bland nyhetsbreven hittar man en förstärkare med 6L6 avsedd att driva subbar. Vidare kunde man gräva fram lite andra udda saker med 807 och andra udda rör.
Idag har jag iaf handlat en påse (MYCKET DYRA) maskinskruvar. |
|
|
soundbrigade
Semesterfirare
7879 Posts |
Posted - 2011/02/01 : 11:15:44
|
När jag skriver maskinskruvar menar jag sådana här svarta med "ostskalle" för insexnycklar.
Den extra kontakten som ska dit är av den här modellen, inhandlad på Kjell&Co. Det finns sådana här moduler med upp till 4 par kontakter - hur smidigt är inte det??!!
Igångspentoderna, 12SJ7, ser ut så här (matt svart):
Fasdelarna, 12SC7, ser ut så här (blank svart):
Notera att detta rörs två trioder har sina katoder hopkopplade internt. Skumt ... Jag älskar oktalrör eftersom man kan löda små fjantiga komponenter på benen utan att bränna fingrarna eller vara tvungen att plocka fram mikroskop och pincett. Dock finns det bland oktalrören inga roliga rör som triod-pentoder.
Slutligen, 12A6, utgångspentoden i sitt svärtade glasrör:
Svart är en omöjlig färg på saker som står och samlar damm eftersom dammet syns så väl. Här är i alla fall alla M3-skruvar bytta.
Ungefär så här ska det se ut i framtiden. iPoddockan ska sitta ungefär där den sitter, trafoplåtarna ska svärtas ner och det ska dit en ingångsväljare.
Innanmätet utmärks av en viss konstnärlig frihet.
|
Edited by - soundbrigade on 2011/02/01 11:16:15 |
|
|
Bardis
Member
3347 Posts |
Posted - 2011/02/01 : 12:32:16
|
Svarta rattar med ser jag. Snyggt! |
Modda allt som går att modda! |
|
|
reVintage
Medlem i AÖ
3445 Posts |
Posted - 2011/02/01 : 12:42:48
|
Du kan få ett par beg. metall-6V6 om du vill leka. |
mvh Lars "Back To Basics" Bygger reVintage Amps, www.revintage.se Sur man med svart själ! |
|
|
soundbrigade
Semesterfirare
7879 Posts |
Posted - 2011/02/01 : 12:58:22
|
Jag har ett gäng ryska 6V6 med svärtat glas, men dels behöver de lite andra arbetspunkter och jag är inte på humör att röja för mycket och dels vet jag inte vad jag ska göra med dem - de ryska rören. hade det carit två rör kunde jag ju byggt en gitarrförstärkare men fyra ... Folk sger dessutom att 6V6 är inget bra rör i SE-kopplingar.
Just det Bardis, svarta rattar ska det vara. jag ska kanske ta lite bild på rattarna jag har skaffat. Fast jag förbisåg omkopplaren så jag är en ratt kort. En ny order till USA kanske?? |
|
|
Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben
7954 Posts |
Posted - 2011/02/01 : 23:46:46
|
Jag har en hel kartong 12A6 i svart stålkapsel någonstans i bråten hemma. Kan skiljas från några i utbyte mot nåt halvroligt. |
"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet" |
|
|
Imperial
Medlem i AÖ
2680 Posts |
Posted - 2011/02/02 : 03:17:48
|
Viss konstnärlig frihet.
Det var ett kul uttryck på skatboet
/ |
Rör å tillbehör när jag är med i matchen. jbl2480@hotmail.com Deltidare på Hifikit |
|
|
soundbrigade
Semesterfirare
7879 Posts |
Posted - 2011/02/02 : 12:35:43
|
Jag har ett gäng 12A6, så det är lugnt. Såg i några papper jag fick ett PA-steg med en hel massa 12A6. Ska leta upp, skanna och dela med mig.
Imperial: Hur ser dina förstärkare ut då??? |
|
|
reVintage
Medlem i AÖ
3445 Posts |
Posted - 2011/02/02 : 12:39:36
|
"Folk säger dessutom att 6V6 är inget bra rör i SE-kopplingar."
Magnus, Vad jag sett så kör du PP. |
mvh Lars "Back To Basics" Bygger reVintage Amps, www.revintage.se Sur man med svart själ! |
|
|
soundbrigade
Semesterfirare
7879 Posts |
Posted - 2011/02/02 : 16:18:46
|
reVintage: RÄTT! Stealth-stärkarna är PP-stärkare, men det där med 6V6-SE handlade om en väldigt flyktig tanke att bygga en gitarrförstärkare med två rör men sedan skulle jag ju ha två rör över; vad skulle jag göra med dem om inte SE-stärkare? Jag skulle kunna strunta i den allmänna åsikten om 6V6 till SE och sno ihop en katodkopplad historia med 6SJ7 som drivrör. |
|
|
reVintage
Medlem i AÖ
3445 Posts |
Posted - 2011/02/02 : 17:27:36
|
50-tals Fender Champ med 6V6 SE är en av de mest välljudande gitarrförstärkarna. En av de tidigaste versionerna var med 6SJ7 som ingångsrör. |
|
|
Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben
7954 Posts |
Posted - 2011/02/02 : 17:57:46
|
SE med triodkopplade 6V6 har av vissa liknats med det legendariska 45, alltså ~0,5 2A3. |
"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet" |
|
|
Gubben i Kalmar
200.000 klubben
2446 Posts |
Posted - 2011/02/02 : 18:24:28
|
Japp!
quote: 50-tals Fender Champ med 6V6 SE är en av de mest välljudande gitarrförstärkarna.
Så talar en en erfaren förstärkarbyggare! |
Tommy Björklund fam_bjorklund@msn.com |
|
|
mr. Triatic
Member
1476 Posts |
Posted - 2011/02/02 : 21:00:46
|
6V6 PSE är frestande för min del.. men svårt att hitta scheman att utgå ifrån
Jag misstänker att det är båg att 6V6 skulle vara dåligt i SE, med rätt förutsättningar tror jag 6V6 är lika kapabelt till välljud som EL84 är. |
Livet är för kort för mono |
|
|
soundbrigade
Semesterfirare
7879 Posts |
Posted - 2011/02/03 : 18:50:33
|
Här är schemat jag testade för massa år sedan:
Och här är foto av min provkoppling:
Och själva röret (6P6S):
|
|
|
soundbrigade
Semesterfirare
7879 Posts |
Posted - 2011/02/04 : 17:06:51
|
Jag har i veckan tagit hem en skruvdragare och borra hål för iPoden, omkopplaren och ska fila upp hålen där bak för kontakten ... USCH! |
|
|
Gastone
Member
373 Posts |
Posted - 2011/02/05 : 12:32:00
|
Får vi lyssna på den i Göteborg? |
/Anders Bygger: Rök på balkongen..
|
|
|
soundbrigade
Semesterfirare
7879 Posts |
Posted - 2011/02/05 : 12:47:47
|
Det ska nog kunna ordnas OM INTE DIY-träffen sammanfaller med en plötsligt planerad resa till Leningrad i påsk. Fast den resan hänger ihop med tillgång till vettigt/billigt sätt att åka dit.
Jag måste tillägga att förstärkaren har fungerat klanderfritt (nästan) ganska många år, det här rör sig om ett kosmiskt ingrepp. |
Edited by - soundbrigade on 2011/02/05 13:51:27 |
|
|
soundbrigade
Semesterfirare
7879 Posts |
Posted - 2011/03/08 : 21:17:13
|
Lacket torkar. Lackat trafarna idag. |
|
|
soundbrigade
Semesterfirare
7879 Posts |
Posted - 2012/07/20 : 14:54:55
|
KLAR!!!!!
Det tog mig nästan ett år att sätta dit en dubbel ingångskontakt, en iPoddocka och en ingångsväljare. Det sista lödjobbet tog någon timme och så någon dag av funderande varför inget i förstärkaren spänningssattes vid tillslag eller varför ena kanalen var död ...
Som noterades i gamla trådar ovan är pjäsen helt svart nu, med undantag för kåpan på nättrafon som har lite skrapmärken .
Hittar den här halvgamla bilden i samlingarna med rattarna fästa med dubbelhäftande tejp.Rattarna ja, de kommer från www.vt4c.com och passar bygget perfekt men vad 17 är det för dimension på låsmuttrarna med insexskalle?? Just nu är den här den enda förstärkare som fungerar här hemma; resten har antingen drabbats av något rörvirus eller helt enkelt aldrig blivit riktigt färdigbyggda ...
|
|
|
Tomas J
fd _T_
1550 Posts |
Posted - 2012/07/20 : 20:43:26
|
Cool! Små insexs-skallar är knepiga, jag skruvade en här om dagen med en flatmejsel, 2mm mejseln var för liten och 2,5mm mejseln var för stor... |
Ett forum dör utan tillströmning av medlemmar, Agera! |
|
|
Ryssen
100.000-klubben
8626 Posts |
Posted - 2012/07/20 : 21:04:46
|
quote: Det tog mig nästan ett år att sätta dit en dubbel ingångskontakt, en iPoddocka och en ingångsväljare.
Så brukar arbetsgången på somliga av mina byggen oxå vara.. |
Learning by burning.. You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
|
|
|
soundbrigade
Semesterfirare
7879 Posts |
Posted - 2012/07/20 : 22:45:46
|
Det brukar normalt vara de sista 5-10% av bygget som tar mesta tiden, men här var det tvärtom. Skruvarna som håller nätaggregatet (ett litet labbkort)har råkat bli fula blanka bultar med sexkantskalle. Måste bytas. |
|
|
Topic |
|