HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Bildreportage - Teknik & DIY
 Nu börjar det igen.
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Eriksson
Member

812 Posts

Posted - 2013/05/07 :  20:36:56  Show Profile Send Eriksson a Private Message  Reply
Det går att göra en mycket bra basreflexhögtalare av Seas element: 1452. Om man gör en låda med bruttovolymen 6 liter, med en systemresonans på 60 hz, får man en undre gränsfrekvens på -3 db på ca 60 hz. Med DIN-normen blir den undre gränsfrekvensen ca 50 hz.

Jag har gjort omfattande lyssningsprov med denna högtalare och kan konstatera att den funkar mycket bra för all den musik jag provat.

Men hur bra det egentligen kan bli, har som vanligt mycket att göra med filtervalet. I mitt fall är det frågan om ett Serifilter av andra ordningen.

Seriefilter är enligt min uppfattning näsan alltid det bästa alternativet, under förutsättning att elementen klarar dem.


Ett rätt konstruerat Serifilter innebär ofta att impedansfrågan kan hålla sig runt 8 ohm, för ett 8 ohms system. Om inte impedansen varierar för mycket kan man också känna sig mera säker på att inte heller impedansens fasvinkel kommer att variera onödigt mycket.




Edited by - Eriksson on 2013/05/08 18:50:03

manw
Member

445 Posts

Posted - 2013/05/07 :  22:48:59  Show Profile  Visit manw's Homepage Send manw a Private Message  Reply
Seas H1452? Gav ingen träff på deras hemsida ens?

/Mats, född nyfiken
Go to Top of Page

Eriksson
Member

812 Posts

Posted - 2013/05/08 :  05:21:58  Show Profile Send Eriksson a Private Message  Reply
Nej det blev fel. H 1152 ska det vara.
Go to Top of Page

Eriksson
Member

812 Posts

Posted - 2013/05/08 :  18:46:31  Show Profile Send Eriksson a Private Message  Reply
Nu får jag snart krypa in i skamvrån, fel nr 2. Jag sa ju förut att lådan var 6 liter, jag var fullt säker på det, men hur är det Ingvar brukar säga: gammal man gör så gott han kan. Den här skapelsen är inte ny, den har några år på nacken. När jag tog fram mina anteckningar om den visade det sig att den bara var 4.5 liter brutto. Snurrigt värre, men gamla blandar ihop saker o ting

Anledningen till att den kommit upp till förnyat intresse är att den ska få nya "snyggare" lådor i Mahogny. Dessutom har den fått en något sänkt systemresonans, därför stämmer inte graferna riktigt med verkligheten i basregionen. Men längden på porten är korregerad i beskrivningen.

Jag delar gärna med mig av den här högtalaren för den som är intresserad. Jag tycker den har väldigt stor ljudbild trots sina ringa mått. Själv har jag ett jättestort vardagsrum i vinkel där den stått o puffat både musikaliskt och högt.

Tyvärr finns inte diskanten längre, men den går säkert att ersätta med någon annan med liknande värden.

Nu hoppas jag med stor reservation för ytterligare fel att det mesta ändå ska vara rätt.











Ungefär så här torde ljudkurvan se ut körd i Lspcad:


Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.22 sekunder. Snitz Forums 2000