HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Bildreportage - Teknik & DIY
 1" Tractrix Rektangulärt
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

RuneStone
Member

1961 Posts

Posted - 2011/01/20 :  21:27:23  Show Profile  Visit RuneStone's Homepage Send RuneStone a Private Message  Reply
Nu har jag äntligen tagit tag i ett litet hornprojekt..
Ska byta ut trattarna jag har till andra systemet..
Nu föll det sig så att jag bestämde mig för att göra Tractrixhorn.
Varför ? tja.. varför inte ? Var enkelt att hitta kalkylatorer.
Har sågat ut lite bitar så jag har något att börja med..
Frågan är bara hur jag ska bygga sidorna då kurvaturen blir ganska kraftig... Jag hade tänkt slippa plasta.. Men om det är enklast så kanske det blir så...





"syftet är som sagt att efterlikna ett transistorsteg.."

RuneStone
Member

1961 Posts

Posted - 2011/01/20 :  21:28:15  Show Profile  Visit RuneStone's Homepage Send RuneStone a Private Message  Reply
Råkade klicka fel, vg. flytta tråden till DIY

"syftet är som sagt att efterlikna ett transistorsteg.."
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22003 Posts

Posted - 2011/01/20 :  22:23:50  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply
fixat.

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Mickel-mackel
RödaTråden vinnare

4935 Posts

Posted - 2011/01/20 :  22:36:28  Show Profile Send Mickel-mackel a Private Message  Reply


Driver?
Go to Top of Page

Mickel-mackel
RödaTråden vinnare

4935 Posts

Posted - 2011/01/20 :  22:42:16  Show Profile Send Mickel-mackel a Private Message  Reply
Du har väl förövrigt inte missat denna tråd?
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=82668
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7812 Posts

Posted - 2011/01/20 :  23:02:45  Show Profile Send Fuling a Private Message  Reply
Stapla trälister. Jag byggde ett par lite större tractrix i MDF med Biltemas färgblandningspinnar som sidor, de är kanske lite för breda för det här bygget men nånting liknande går säkert att hitta (eller såga till själv). Palla upp plywoodbitarna med rätt vinkel och avstånd sen är det bara att börja "timra" sidorna. Raspa, spackla, slipa...

Hur har du räknat i halsen? Räknar man ett kvadratiskt horn med samma halsarea som en 1" driver så blir halsen ca. 22x22mm, det går bra att bygga så och sen raspa och spackla fram rätt form och mått.
Alternativt gör man hornet lite kortare och fixar övergången mellan runt och rektangulärt i en separat adapterbit, t.ex. en tjock skiva MDf där man först borrar ett entums hål som man sen filar fyrkantigt från ena sidan.

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

RuneStone
Member

1961 Posts

Posted - 2011/01/21 :  08:38:36  Show Profile  Visit RuneStone's Homepage Send RuneStone a Private Message  Reply
Drivers är dessa http://www.paudiothailand.com/pdf/products/BM-D440.pdf

Övergången tänkte jag göra på så sätt att jag kortar ner halsen en aning när jag fått på sidorna.. måste ändå slipa ner det så de blir plant och så sliper jag i monteringsflänsen från runt till fyrkantigt..

Stapla pinnar var en tanke jag hade, dock vet jag inte om jag får tag på pinnar såhär spontant till helgen.. ev. en polare hade en kartong med gamla glasspinnar..
Finns det något annat laminatliknande man skulle kunna böja och limma fast i flera lager ?

"syftet är som sagt att efterlikna ett transistorsteg.."
Go to Top of Page

reVintage
Medlem i AÖ

3445 Posts

Posted - 2011/01/21 :  10:05:20  Show Profile Send reVintage a Private Message  Reply
Nu har jag inte riktigt koll på dimensionerna på ditt horn men spårad MDF är kanon. Dock finns naturligtvis en min. radie, 2*7mm klarar 100mm radie.

mvh
Lars
"Back To Basics"
Bygger reVintage Amps, www.revintage.se
Sur man med svart själ!

Edited by - reVintage on 2011/01/21 10:08:59
Go to Top of Page

RuneStone
Member

1961 Posts

Posted - 2011/01/21 :  15:25:18  Show Profile  Visit RuneStone's Homepage Send RuneStone a Private Message  Reply
Om man tittar på första bilden så ser man proportionerna ganska bra.. hornen är ca 6cm djupa och 14cm breda längst fram så mdf blir nog svårt..

"syftet är som sagt att efterlikna ett transistorsteg.."
Go to Top of Page

opethic
Member

2890 Posts

Posted - 2011/01/21 :  15:48:36  Show Profile  Visit opethic's Homepage Send opethic a Private Message  Reply
Detta ska bli intressant att följa!

Kan man montera vilken diskant som helst i ett sådant horn, eller måste det vara just en driver av den typen?


Hårdrock på CD & vinyl, nytt och begagnat: http://voodoomusic.tictail.com/
www.facebook.com/BurningSkullRec

Edited by - opethic on 2011/01/21 16:01:05
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7812 Posts

Posted - 2011/01/21 :  16:17:48  Show Profile Send Fuling a Private Message  Reply
Har du nån som säljer modellflygprylar på orten så finns det både tunna furulister och tunn plywood av bra kvalitet. Principiellt tycker jag du ska bygga mer och fundera mindre, det är välan bara att ställa sig vid cirkelsågen och strimla upp en plywoodbit i lagom breda remsor så att det blir lite tut i luren nån gång!

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

Nicks
Member

1942 Posts

Posted - 2011/01/21 :  16:48:17  Show Profile Send Nicks a Private Message  Reply
Har du kontakt med ett snickeri? I så fall kan jag rekommendera 4mm "böjplyfa". Det använde jag till ett liknande experimentbygge med bra resultat. Materialet är förvånansvärt böjligt!! Skiktlimma sen är du hemma.

Hihi. :)
Go to Top of Page

RuneStone
Member

1961 Posts

Posted - 2011/01/24 :  18:12:14  Show Profile  Visit RuneStone's Homepage Send RuneStone a Private Message  Reply
Sådär ja.. Helgen äntligen över så man kan ägna sig åt viktigare saker än att vara social och umgås..

Efter mycket övervägande så blev det "pinn-principen".
Jag hade ju sådan enorm tur att en bekant till mig hade en kartong med glasspinnar liggandes.. Dessa passade alldeles ypperligt att bygga horn med..










Blev ganska bra att lägga 3 lager.
Tror det kan bli hyfsat bra..
Nu är ju problemet bara att få till en monteringsfläns som stämmer bra.. Antingen får jag korta av halsen lika mycket som flänsen är tjock annars blir halsen längre.

Hur påverkas frekvensgången av att halsen blir 5mm längre ?

"syftet är som sagt att efterlikna ett transistorsteg.."
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7812 Posts

Posted - 2011/01/24 :  20:40:47  Show Profile Send Fuling a Private Message  Reply
Så sött så!

quote:
Hur påverkas frekvensgången av att halsen blir 5mm längre ?


Gissningsvis inte särskilt mycket alls så länge övergångarna är mjuka och snygga. En del av hornet finns ju redan inne i i drivern och den delen bortser man ju ofta från när man räknar.

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

RuneStone
Member

1961 Posts

Posted - 2011/01/24 :  22:16:42  Show Profile  Visit RuneStone's Homepage Send RuneStone a Private Message  Reply
quote:
Så sött så!




Om det inte är någon större fara så då kanske jag förlänger halsen 10-15mm, då blir det enkelt att göra en mjuk övergång från runt till fyrkantigt..

"syftet är som sagt att efterlikna ett transistorsteg.."
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7812 Posts

Posted - 2011/01/25 :  00:34:16  Show Profile Send Fuling a Private Message  Reply
Inget att vara ledsen över...

Vad är det för mått på öppningen i halsen nu?

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

reVintage
Medlem i AÖ

3445 Posts

Posted - 2011/01/25 :  09:40:34  Show Profile Send reVintage a Private Message  Reply
Då ett Trctrix räknas från mynningen så är det bara att fortsätta ner till driverns 1", ca 5cm2/alt. att räkna med driverns halshorn med utgångspunkt från den befintliga beräkningen. Mao inga konstigheter och teoretiskt riktigt.

Kommer inte riktigt ihåg hur jag modifierade detta men teorin enl. originalpatentet var att en kvadratisk skulle kunna träs över den runda, mao blir arean större.

http://www.eflatjump.se/tractrixhr.xls

Om du är nyfiken på den ursprungliga Tractrix så tror jag att jag har patentet från 1927 liggande någonstans i min röra.

mvh
Lars
"Back To Basics"
Bygger reVintage Amps, www.revintage.se
Sur man med svart själ!

Edited by - reVintage on 2011/01/25 09:57:57
Go to Top of Page

RuneStone
Member

1961 Posts

Posted - 2011/01/25 :  09:50:06  Show Profile  Visit RuneStone's Homepage Send RuneStone a Private Message  Reply
Öppningen skall vara ca 2,2x2,2cm...
Har inte kontrollmätt exakt sen jag sågade.. men iom att jag måste sätta på en monteringsfläns så kan jag justera halsmåttet där så det stämmer..

"syftet är som sagt att efterlikna ett transistorsteg.."
Go to Top of Page

RuneStone
Member

1961 Posts

Posted - 2011/01/25 :  19:33:13  Show Profile  Visit RuneStone's Homepage Send RuneStone a Private Message  Reply
Sådär ja.. då har jag hunnit med lite mera..
skulle bara förbi på en kaffe hos en bekant men det slutade med CNC-fräsning av monteringsflänsen..









Här är ett litet videoklipp på fräsningen..
http://www.youtube.com/watch?v=c7ykXtOQPrc

"syftet är som sagt att efterlikna ett transistorsteg.."
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7812 Posts

Posted - 2011/01/25 :  20:02:29  Show Profile Send Fuling a Private Message  Reply
Bekanta med cnc-maskiner kan man inte få för många av...!

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

Mickel-mackel
RödaTråden vinnare

4935 Posts

Posted - 2011/01/25 :  20:30:30  Show Profile Send Mickel-mackel a Private Message  Reply
Har han en hembyggd CNC-fräs?
Go to Top of Page

RuneStone
Member

1961 Posts

Posted - 2011/01/25 :  21:56:39  Show Profile  Visit RuneStone's Homepage Send RuneStone a Private Message  Reply
Yes det har han.. Har en till bekant med en betydligt större också.. Har själv en i planeringsstadiet.. Bara jag får bygga klart verkstaden så blir det en fräs..

"syftet är som sagt att efterlikna ett transistorsteg.."
Go to Top of Page

FForsman
100.000-klubben

2592 Posts

Posted - 2011/01/25 :  22:11:48  Show Profile  Visit FForsman's Homepage Send FForsman a Private Message  Reply
COOLT, så intensiv DIY så jag blir matt. . .

Ett forum blir till det som medlemmarna bidrar med. Skriv!

Go to Top of Page

Mickel-mackel
RödaTråden vinnare

4935 Posts

Posted - 2011/01/25 :  23:20:16  Show Profile Send Mickel-mackel a Private Message  Reply
Jag skulle vilja bygga mig en egen kretskortsfräs ...
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7812 Posts

Posted - 2011/01/26 :  00:03:16  Show Profile Send Fuling a Private Message  Reply
Lite besviken över att ni inte fräste fram runda horn direkt ur en trave MDF... Fast å andra sidan kan det gärna vänta till en annan gång när jag råkar vara med...

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

RuneStone
Member

1961 Posts

Posted - 2011/01/26 :  08:41:43  Show Profile  Visit RuneStone's Homepage Send RuneStone a Private Message  Reply
Tja, det hade vi nog kunnat göra.
Dock behöver han byta motor för att få upp varven.
2000Rpm är lite för långsamt för Mdf egentligen, sen behöver man ett längre verktyg..

"syftet är som sagt att efterlikna ett transistorsteg.."
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.41 sekunder. Snitz Forums 2000