HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Problem med en Benchmark dac1
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Klas
Member

188 Posts

Posted - 2011/01/20 :  10:19:00  Show Profile  Visit Klas's Homepage Send Klas a Private Message  Reply
Hej, vet inte om jag hamnar i rätt del nu men jag har ett litet problem.

Min Benchmark DAC1 har ballat ur totalt, oavsett om man kör xlr eller optisk signal in så låter det som om signalen går via en dålig distpedal. Ibland låter det bara som att lyssna på en dåligt inställd radiokanal.. Ingen skillnad om jag kör den bara som d/a med separat försteg, använder den som försteg eller lyssnar via någon av hörlurs utgångarna. Har testat olika spelare och med kablar som jag vet funkar (Dom funkar iallafall till en annan dac).

Power lampan lyser som den ska och Error lampan lyser bara när den inte får någon signal. Non PCM lampan lyser inte..

Någon som har förslag på vad som kan vara fel ? :]

Edit: Har även testat att bygla bort ingångsväljaren med samma resultat.

Mvh Klas

www.noiseoferror.se
www.youtube.com/noiseoferror

Edited by - Klas on 2011/01/20 11:38:09

iMac
Member

476 Posts

Posted - 2011/01/20 :  12:11:05  Show Profile Send iMac a Private Message  Reply
Har du USB på den?

Låter som det är recivern eller DA som har gett upp, men det kan vara fel på någon spänning oxå.. Kom felet bara sådär eller har det kommit successivt?

"David mot Goliat" HK DPR 2005 vs AVR7000
Go to Top of Page

Klas
Member

188 Posts

Posted - 2011/01/20 :  12:44:39  Show Profile  Visit Klas's Homepage Send Klas a Private Message  Reply
Ingen USB.

Det kom lite i taget, började brusa lite för att sedan försvinna, så jag trodde först att det va nått glapp, men nu brusar den typ konstant.

www.noiseoferror.se
www.youtube.com/noiseoferror
Go to Top of Page

iMac
Member

476 Posts

Posted - 2011/01/20 :  13:34:32  Show Profile Send iMac a Private Message  Reply
Någon skillnad när den är varm eller kall?

Har du någon mulimeter så du kan mäta spänning?

"David mot Goliat" HK DPR 2005 vs AVR7000
Go to Top of Page

Klas
Member

188 Posts

Posted - 2011/01/21 :  09:33:20  Show Profile  Visit Klas's Homepage Send Klas a Private Message  Reply
Har multimeter, ska testa om det är någon skillnad när den är varm, står och går nu.

www.noiseoferror.se
www.youtube.com/noiseoferror
Go to Top of Page

iMac
Member

476 Posts

Posted - 2011/01/21 :  10:05:58  Show Profile Send iMac a Private Message  Reply
Mät upp spänningarna vid byglingarna = pilarna.


"David mot Goliat" HK DPR 2005 vs AVR7000
Go to Top of Page

Klas
Member

188 Posts

Posted - 2011/01/21 :  11:11:23  Show Profile  Visit Klas's Homepage Send Klas a Private Message  Reply
Mellan pinnarna som är byglade menar du då va?
Antar att det ska vara spänningen som står på kortet

Edit: ska man plocka bort byglarna eller försöka komma åt benen med bygeln kvar?

www.noiseoferror.se
www.youtube.com/noiseoferror

Edited by - Klas on 2011/01/21 11:21:00
Go to Top of Page

iMac
Member

476 Posts

Posted - 2011/01/21 :  11:41:15  Show Profile Send iMac a Private Message  Reply
Det går att komma åt att mäta på byglingarna uppifrån, du ser pinnarna o byglingen i plasten uppifrån. Mao plocka inte bort byglingen, då bryter du spänningsmatningen..

Spänningen står på kortet, ja.

O du mäter mot chassiet = jord.

"David mot Goliat" HK DPR 2005 vs AVR7000

Edited by - iMac on 2011/01/21 11:43:05
Go to Top of Page

Klas
Member

188 Posts

Posted - 2011/01/21 :  11:49:46  Show Profile  Visit Klas's Homepage Send Klas a Private Message  Reply
+3.29 -17.75 +18.0

Värdena verkar stämma.

Verkar inte vara någon skillnad om den är varm eller kall.

www.noiseoferror.se
www.youtube.com/noiseoferror
Go to Top of Page

iMac
Member

476 Posts

Posted - 2011/01/21 :  11:58:46  Show Profile Send iMac a Private Message  Reply
Då är spänningarna ok!

Tror att felet ligger i recivern eller DAn med din beskrivning av ljudet. Om det inte är "analogt" brus utan mer "vasst" brus alltså!

Ska byta DAn på min DAC1a nu o se om den vaknar till..

"David mot Goliat" HK DPR 2005 vs AVR7000
Go to Top of Page

Klas
Member

188 Posts

Posted - 2011/01/21 :  12:12:28  Show Profile  Visit Klas's Homepage Send Klas a Private Message  Reply
när jag testade den nu så körde jag bara transporten och så lurarna, optiskt in och byglad för bara kunna köra optiskt.
Nu är det inte en antydan till musik längre, bara vasst brus.

Bökigt att bytta DAn eller?

www.noiseoferror.se
www.youtube.com/noiseoferror
Go to Top of Page

iMac
Member

476 Posts

Posted - 2011/01/21 :  12:53:33  Show Profile Send iMac a Private Message  Reply
Missade visst att mäta +5V.. Den är mitt på högersidan, den är för spänningsmatningen av DAn.

Lite meck är det att byta DAn, varmluft för att löda av den o mikroskop + smal lödspets + stadig hand för att löda dit...

"David mot Goliat" HK DPR 2005 vs AVR7000
Go to Top of Page

Klas
Member

188 Posts

Posted - 2011/01/21 :  15:47:41  Show Profile  Visit Klas's Homepage Send Klas a Private Message  Reply
Den hade +5V den med.

Det låter inte som några grejjer jag har hemma..

www.noiseoferror.se
www.youtube.com/noiseoferror
Go to Top of Page

iMac
Member

476 Posts

Posted - 2011/01/21 :  16:56:37  Show Profile Send iMac a Private Message  Reply
Ok, ja då är det inte något fel på spänningsmatningen iallafall.
Ja, det tillhör väl inte standarden att ha mikroskop osv

Fick bytt DAn på min så nu spelar den!

Om du behöver en DA till din så finns det nog en kvar där jag köpte min!

"David mot Goliat" HK DPR 2005 vs AVR7000
Go to Top of Page

Klas
Member

188 Posts

Posted - 2011/01/23 :  13:19:06  Show Profile  Visit Klas's Homepage Send Klas a Private Message  Reply
Du råkar inte bo i gbg området och är sugen på att hjälpa till? :]
Hade varit fint att få igång den igen..

www.noiseoferror.se
www.youtube.com/noiseoferror
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.19 sekunder. Snitz Forums 2000