HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 8A 250v Glassäkring ersätts med lite koppartråd?
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Gordi
fd. Mikael_1979

1922 Posts

Posted - 2011/01/15 :  20:24:31  Show Profile  Visit Gordi's Homepage Send Gordi a Private Message  Reply
8A 250v Glassäkring ersätts med lite koppartråd?

dumma jobbiga säkringarna är jumbojobbiga att hitta

skulle man kunna ersätta tråden i säkringen med en koppartråd ..
lr vad skulle man kunna ersätta tråden med?


wHy r u here? ask yourself


Nibbler
Member

176 Posts

Posted - 2011/01/15 :  20:37:41  Show Profile Send Nibbler a Private Message  Reply
Du kan ju göra som en elektriker pappa jobbade med gjorde, han svarvade egna i mässing nät tålamodet tröt. Garanterat aldrig några mer problem med säkringarna som går och man får garanterat reda på var någonstans felet sitter :-)

Diskofil med audiofila tendenser.
Go to Top of Page

ztenlund
Administrator, RödaTråden-vinnare, 300.000-klubben

8776 Posts

Posted - 2011/01/15 :  20:48:02  Show Profile Send ztenlund a Private Message  Reply
Sätter du spik och mynt i proppskåpet också?

Köp en hög säkringar istället och/eller lös problemet. Nu vet jag inte vad det är för storlek på dem, men Elfa har en hel hög i olika storlekar och trögheter.

Har du synpunkter på något? Hör gärna av dig via PM!
HiFiForum.nu's
Artikelregister | Regler
Go to Top of Page

Gordi
fd. Mikael_1979

1922 Posts

Posted - 2011/01/15 :  20:48:23  Show Profile  Visit Gordi's Homepage Send Gordi a Private Message  Reply
Alla har ju nån gång kört med en spik lr alu folie men tanken var att få nåt som liknar säkringen i funktion oxå

man kanske kan prova sig fram ?? lr kan man skada nåt?

wHy r u here? ask yourself


Go to Top of Page

ztenlund
Administrator, RödaTråden-vinnare, 300.000-klubben

8776 Posts

Posted - 2011/01/15 :  20:58:56  Show Profile Send ztenlund a Private Message  Reply
Men snälla nån! Att stoppa spik i proppskåpet kan leda till att hela kåken brinner ner, eller att stackaren som tar på fel ställe blir tämligen välgrillad. Säkringar finns av en anledning, och en spik eller en bit aluminiumfolie liknar garanterat inte en säkring.
Nu vet jag inte vad den aktuella säkringen sitter i, men blir det eller är det fel och du har tur så går den/det bara sönder. Har du otur brinner skiten upp, förhoppningsvis inte ihop med något annat.

Och som sagt, det är inte svårt att hitta 8A 250V glasrörssäkringar om man letar på rätt ställe (elfa.se t ex, finns även butiker i Sveriges 3 största städer).

Har du synpunkter på något? Hör gärna av dig via PM!
HiFiForum.nu's
Artikelregister | Regler
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2011/01/15 :  20:59:04  Show Profile Send soundbrigade a Private Message  Reply
Jag gjorde en sådan här fulkoppling då jag noterade att mina kamerabatterier var urladdade, dotterns flickvän faktiskt fått låna adaptern till laddaren (US -> SE) för attkunna på Kastrup på vägen hem.

Jag ser detta som ett "one-shot" och rekommenderar aldrig någon att testa det här. Lika lite ska man schabbla med specialsäkringar bara för att det är så jobbigt att köpa nya när de gamla bränner av.

Go to Top of Page

Tomas J
fd _T_

1547 Posts

Posted - 2011/01/15 :  21:02:38  Show Profile Send Tomas J a Private Message  Reply
hittar du inte det exakta värdet du skall ha så köp närmaste värde ovanför!
Att bara sätta in en koppartråd är bara dumt och farligt!

www.kjell.com har 8A säkringar, art nr. 41141, och detfinns säkert andra som har också!

Ett forum dör utan tillströmning av medlemmar, Agera!
Go to Top of Page

Gordi
fd. Mikael_1979

1922 Posts

Posted - 2011/01/15 :  21:10:19  Show Profile  Visit Gordi's Homepage Send Gordi a Private Message  Reply
spik var det ju inte jag skulle ha denna gång ju (man tar en bit ek 1.5 rundt säkringen)

8A 250 volt sitter i ett slutsteg och jag skulle isf sätt i en tunn koppartråd i glassäkringen
är den för tunn brinner den av?

wHy r u here? ask yourself


Go to Top of Page

ztenlund
Administrator, RödaTråden-vinnare, 300.000-klubben

8776 Posts

Posted - 2011/01/15 :  21:15:55  Show Profile Send ztenlund a Private Message  Reply
Du har ju ingen aning om när den brinner av. Att du på måfå skulle träffa rätt är inte troligt.
Och jag förstår fortfarande inte problemet. Köp en hög säkringar - de är inte svåra att få tag i.
Du har redan fått tips om två ställen som har dylika och båda finns dessutom på flera fysiska ställen i den del av landet du bor enligt profilen.

Har du synpunkter på något? Hör gärna av dig via PM!
HiFiForum.nu's
Artikelregister | Regler
Go to Top of Page

Gordi
fd. Mikael_1979

1922 Posts

Posted - 2011/01/15 :  21:27:57  Show Profile  Visit Gordi's Homepage Send Gordi a Private Message  Reply
inte lika kul
ska köpa lite säkringar imorgon (kjell verkar ju ha)

wHy r u here? ask yourself


Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2011/01/15 :  22:26:19  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
quote:
Alla har ju nån gång kört med en spik lr alu folie

Nej, inte jag.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

bibl
100.000-klubben

987 Posts

Posted - 2011/01/15 :  23:11:16  Show Profile Send bibl a Private Message  Reply
I den lokala energiföreningen hemma så hade de eget vattenkraftverk med transformatorer på 1950-talet och mitt i skörden gick en säkring, ingen fanns att uppbringa och farfar tog den finaste ståltråd han kunde hitta och tryckte igenom säkringen och tillbaka med den i skåpet... Det slutade med att det efter vad jag har fattat blev så varmt att säkringsskåpet smälte ihop, enda anledningen till att han inte hamnade i tinget var antagligen att det var en enskild förening och ingen anmälde det hela.

Man ska aldrig ersätta en säkring med en som tål mer än specen, det är som flera skrivit ovan förenat med fara för liv och egendom.
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22003 Posts

Posted - 2011/01/16 :  07:20:31  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply
quote:
Alla har ju nån gång kört med en spik lr alu folie men tanken var att få nåt som liknar säkringen i funktion oxå
Inte jag.
Det framgår nog redan, men det är riktigt farligt. Då är det bättre att vänta tills man fått tag på riktiga grejor.

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Mickel-mackel
RödaTråden vinnare

4935 Posts

Posted - 2011/01/16 :  09:21:05  Show Profile Send Mickel-mackel a Private Message  Reply
Äh, va f**.
Visst tusan går det att sätta nån tråd, lite aluminiumfolie eller bygla över.
Det är ju dock väldigt bra ifall man redan före inser ev konsekvenser av sitt handlande och är beredd att ta dom.

Konsekvenser:
som är att prylen man håller på med pajar eller t.o.m ev tar eld.
som att en kabelstam i bilen måste bytas (= > 10.000:- kr) eller bilen tar eld.
som att huset brinner och/eller man blir åtalad.

Så när man är beredd att prova beror ju helt på situationen.
Jag har satt tillfällig säkring i form av aluminiumfolie i bilen och div konstiga säkringsersättningar
när jag pysslat med elektronik.
Jag har dock aldrig mixtrat med en säkring till husets starkströmssystem.
I bil har jag aldrig satt in en tillfällig säkring (med helt okända egenskaper) om jag inte
vetat om själva anledningen till att säkringen gick (ie att jag själv nyss råkat kortsluta något)
I egna elektronikprojekt och en eller annan konsumentelektronik har jag också slirat lite, på olika sätt.
Men då är jag ju medveten att allt kan bli oreparabelt förstört samt att man sitter där vid prylen och
grejar och ser om det börjar brinna.
Som elektronikfnulare blir man ju rätt snabbt van att alltid ha näsan beredd att känna igen vissa dofter
och att scanna runt konstruktionen och kolla hur varmt det blir här och där.

Vanligast dock har varit att jag satt aningens högre eller lägre säkring.

Att göra dumheter medveten om de risker man tar är inte alls lika dumt som dumheter utan riskbedömning.

Generellt rekommenderar jag dock inte annat än riktig säkring, men i vissa fall med "kontroll" över
situationen kan det gå. Men mitt råd till alla som skulle fråga mig skulle bli "köp en riktig",
för frågar dom så har dom knappast rätt koll.

Edited by - Mickel-mackel on 2011/01/16 09:28:04
Go to Top of Page

Rolf-san
Member

2137 Posts

Posted - 2011/01/16 :  12:02:53  Show Profile Send Rolf-san a Private Message  Reply
quote:
Att göra dumheter medveten om de risker man tar är inte alls lika dumt som dumheter utan riskbedömning.


Skillnaden är dessvärre endast semantisk. Resultatet, pajad utrustning eller nedbrunnet hus, är likt förbaskat detsamma.

Kortslut aldrig en säkring!!!

Är bara den okunniges genväg i felsökning.

När elefanterna slåss, så trampas gräset ner.
Go to Top of Page

Mickel-mackel
RödaTråden vinnare

4935 Posts

Posted - 2011/01/16 :  13:23:01  Show Profile Send Mickel-mackel a Private Message  Reply
Men tusan också ... Är jag okunnig?

Kopplar jag in en pryl till vägguttaget är det ju en 10A säkring i centralen. I alla fall hemma hos mig.

Har jag slagit in en kopparbult i apparatens säkringshållare så är fortfarande apparaten avsäkrad.
Sitter det en 10A dvärg med C-karakteristik så får jag kortslutningsströmmar upp
mot 100A i 10mS innan den bryter.

Det är en 230J energiutveckling, dvs ingen exploderande handgranat direkt.
Det räcker till att mycket snabbt och säkert avrätta apparaten som står på arbetsbänken, sen är
det inte så mycket mer med det!

Sen beror det ju på vad jag pysslar med. Är det något hembygge för någon hundring eller ett containerfynd
kan det väl kvitta, står det ett Krell-slutsteg på bordet skulle jag knappast vara lika pigg på
att chansa.
Go to Top of Page

Rolf-san
Member

2137 Posts

Posted - 2011/01/16 :  15:00:45  Show Profile Send Rolf-san a Private Message  Reply
quote:
Men tusan också ... Är jag okunnig?

Det tror jag inte, men modig eller dumdristig.

Det måste inte gå till centralen/huvudsäkringen för att det ska börja hända saker.

När elefanterna slåss, så trampas gräset ner.
Go to Top of Page

Mickel-mackel
RödaTråden vinnare

4935 Posts

Posted - 2011/01/16 :  15:15:27  Show Profile Send Mickel-mackel a Private Message  Reply
quote:
Det måste inte gå till centralen/huvudsäkringen för att det ska börja hända saker.

Vad tänker du på då?

Jag tror inte riktigt jag förstod vad du menar.
Go to Top of Page

Rolf-san
Member

2137 Posts

Posted - 2011/01/16 :  16:30:09  Show Profile Send Rolf-san a Private Message  Reply
Lite otydlig formulering. Det medges.

Det jag menar är att om du kortsluter säkringen i din apparat, vad det nu är, måste inte säkringen i centralen lösa ut för att du ska få tillräckligt med värme som gör att materialet i apparaten utvecklar brännbara gaser som i sin tur kan fatta eld. (Papper, cellulosa kan självantända vid så låg temp som 200C efter någon tids uppvärmning)

Risk finns att din apparat är strömförande och håller du då inte ena handen i byxfickan kan du få en ofrivillig elchock.

Definitivt kommer du ha stora möjligheter,som du vet, att finna felstället.

För din egen och andras säkerhet så ersätt aldrig en säkring med högre amp.tal än det som sitter i centralen. På primärsidan då förstås om det sitter en trafo emellan.

När elefanterna slåss, så trampas gräset ner.
Go to Top of Page

Vox
fd. Eric V-ås

3656 Posts

Posted - 2011/01/16 :  18:01:19  Show Profile Send Vox a Private Message  Reply
quote:
Alla har ju nån gång kört med en spik lr alu folie

Har jag aldrig gjort och skulle inte falla mig in att göra heller.

"Om Gud ville att vi skulle lyssna på fler kanaler än 2 skulle han gett oss fler öron"
Go to Top of Page

peranders
Member

2456 Posts

Posted - 2011/01/16 :  19:02:38  Show Profile  Visit peranders's Homepage  Reply
Varför går din säkring? Är det en medveten överbelastning?

/Per-Anders eller P-A
Go to Top of Page

Gordi
fd. Mikael_1979

1922 Posts

Posted - 2011/01/16 :  20:22:30  Show Profile  Visit Gordi's Homepage Send Gordi a Private Message  Reply
quote:
Har jag aldrig gjort och skulle inte falla mig in att göra heller.


Ganska smart efter ett par år står man o undrar om ställverket är av lr på?

sunt eltänkande på hififorum

quote:
Varför går din säkring? Är det en medveten överbelastning?

slog på slutsteget o poff
hänt en gång tidigare flera år sen.

ingen överbelastning

wHy r u here? ask yourself


Go to Top of Page

Tomas J
fd _T_

1547 Posts

Posted - 2011/01/16 :  20:40:25  Show Profile Send Tomas J a Private Message  Reply
i så fall är det nog mera en slump att säkringen går, troligtvis ingenting annat som är fel!

Försök hitta eller beställ en säkring så kan du fortsätta att avnjuta musik utan att behöva oroa dig!

Ett forum dör utan tillströmning av medlemmar, Agera!
Go to Top of Page

Gordi
fd. Mikael_1979

1922 Posts

Posted - 2011/01/16 :  21:07:54  Show Profile  Visit Gordi's Homepage Send Gordi a Private Message  Reply
kjell&co hade ju säkringar (var där tidigare idag)

så nu funkar grejerna igen...

wHy r u here? ask yourself


Go to Top of Page

Tomas J
fd _T_

1547 Posts

Posted - 2011/01/16 :  21:35:18  Show Profile Send Tomas J a Private Message  Reply
Härigt!

Ett forum dör utan tillströmning av medlemmar, Agera!
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.48 sekunder. Snitz Forums 2000