Author |
Topic |
Micke Y
100.000-klubben
7711 Posts |
Posted - 2011/01/15 : 21:06:25
|
Min erfarenhet är att det finns precis lika bra och dåliga konstruktionen inom alla kategorier. Det är inte svårt att ge exempel på det.
Men när det gäller horn kan jag ge exempel på horn där det låter riktigt bra (kan också ge exmepel på motsatsen men vi spar det till senare). Time - det är verkligen svårt att komma runt det här systemet som är 100 procent hornbaserat.
qcs - som har ett system där horn är en del av helheten, funkar utmärkt
Båda systemen hanterar två saker bättre än vanliga system. Mikro och makro dynamik. Det gör att ljudet är synnerligen levande och involverande och båda sakerna gör att man vill lyssna mer och äga liknande konstruktioner.
Micke
|
When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her. "Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan. |
|
|
Mickel-mackel
RödaTråden vinnare
4935 Posts |
Posted - 2011/01/15 : 21:20:46
|
Fuling wrote: quote: Fel blir det alltid och överallt, gäller nog egentligen bara att välja bort de fel man tycker sämst om...
Hehe. Ja det där får nog bli mitt budord framöver!
Klockrent ! |
|
|
Corpsegrindern
Member
261 Posts |
Posted - 2011/01/15 : 21:39:53
|
"Varför skulle det råda ett motsatsförhållande till att spela starkt och med yberdetaljerat ljud? Skulle jag köpa in ett PA till en konsersal vill jag ju att det låter bra!"
Ja,självklart. Bara det att det inte i första hand är yberdetaljerat ljud som de strävar efter när de bygger dessa högtalare.
Det är inte meningen att man ska kunna urskilja mikronyanser,utan det är mest drag som gäller och förmågan att kasta långt.
Som tex när jag köpte ett par 18 tummare här i stan,han i butiken har hållit på med PA grejer o sånt i 30 år,ljudtekniker som han är. Han frågade lite om lådan jag skulle använda. Han sa att jag skulle sätta in en till basport i lådan om det gick,för då får jag en puckel vid 40 hz,"det är så man gör" avslutade han.
Så rak kurva vill man inte ha inom PA,utan tydligen så mkt verkningsgrad som möjligt,iaf tyckte han så.
Men,det är klart det finns bra PA grejer och dålig hifi. Det är den här attityden, BR och Hifi suger getarsle, PA element och horn ÄR bäst ingen protest som jag tycker är lite märklig. |
|
|
Bernt Jansson
400.000-klubben
19763 Posts |
Posted - 2011/01/15 : 21:54:45
|
quote:
Time - det är verkligen svårt att komma runt det här systemet som är 100 procent hornbaserat.
Det var intressant att se vad som hände med Hififorum efter det att Pac och jag gjorde vårt reportage hos Time. Hornentusiaster från hela landet ställde sig i kö för medlemskap i forumet. Fullt motiverat, och sedan dess har det varit en en skara hornentusiaster här.
Jag hade själv aldrig hört något bra hornsystem förrän jag kom till Time och jag måste säga att det är en av de mest omskakande upplevelser jag varit med om inom hifin, som varit min hobby sedan 70-talet. Det besöket, senare besöket med rundstrålande horn hos Peter Bahnsen i Danmark och sen hos Bo Hansson med hans murade bashorn har alla varit rent chockerande upplevelser. (Alla finns som bildtrådar hifi här på forumet) En annan sån där oförglömlig grej var Allen Sides som spelade egna mastertapes med Ray Charles och diverse andra på Ocean Way Recordings system på CES 2009, det var fullständigt sanslöst! Men då var jag ju förberedd på hur riktigt bra hornprylar låter... |
MVH Bernt Mitt system
"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman
Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
|
|
|
Bernt Jansson
400.000-klubben
19763 Posts |
|
huzze
RödaTråden-vinnare, 200.000 klubben
10180 Posts |
Posted - 2011/01/15 : 22:09:18
|
quote: Det är inte meningen att man ska kunna urskilja mikronyanser,utan det är mest drag som gäller och förmågan att kasta långt.
Santana, Mark Knopfler som spelar på jättearenor försöker väl ändå? |
|
|
Ingvar.Ahlberg
300.000-klubben, Semester på egen begäran
1969 Posts |
Posted - 2011/01/15 : 22:40:31
|
quote: Bara det att det inte i första hand är yberdetaljerat ljud som de strävar efter när de bygger dessa högtalare.
Det vore spännande att få veta var Du tillskansat Dig kännedom om mina kriterier när jag konstruerar högtalare.
quote: [Som tex när jag köpte ett par 18 tummare här i stan,han i butiken har hållit på med PA grejer o sånt i 30 år,ljudtekniker som han är. Han frågade lite om lådan jag skulle använda. Han sa att jag skulle sätta in en till basport i lådan om det gick,för då får jag en puckel vid 40 hz,"det är så man gör" avslutade han.
/quote] Ser ut som att Du gjorde ett ytterst seriöst arbete när Du byggde ditt "PA" system.
[quote]Har transientåtergivningen enbart med känslighet att göra? Jaha,det var mer än jag visste. Då är alltså klipsch högtalare fantastiska på det,de har ju hög känslighet. Rimmar dåligt med mina lyssningsintryck från klipsch som låter allt annat än bra.
Självklart har det denna koppling, det är ganska smart att läsa färdigt fysikboken innan man uttalar sig i rena faktafrågor, gällande Klipsch så uttalar Du Dina åsikter, det finns ganska många Klipschvänner på forumet, som tvärtom tycker att det låter bra. [quote]Det är den här attityden, BR och Hifi suger getarsle, PA element och horn ÄR bäst ingen protest som jag tycker är lite märklig.
[quote]Det är den här attityden, BR och Hifi suger getarsle, PA element och horn ÄR bäst ingen protest som jag tycker är lite märklig.
Jag tänker inte berätta vad jag tycker om Din attityd.
Ingvar |
Ansvarig för och Designer bakom H.A.D Halland Audio Design. Driver också The Vacuumed Cat co. |
|
|
Gubben i Kalmar
200.000 klubben
2446 Posts |
Posted - 2011/01/15 : 22:40:48
|
quote: Santana, Mark Knopfler som spelar på jättearenor försöker väl ändå?
Jo det kan ge Dig på!
Men dom och andra har ljudteknisk personal som håller 100 koll på ljudet ut till publik och för ev. inspelning. Detta är en jätte apparat vid dagens stora konserter.
Det är bara vi amatörer och hobby musiker som får förlita oss på svärmor. |
Tommy Björklund fam_bjorklund@msn.com |
|
|
Marina Jansson
Member
2328 Posts |
Posted - 2011/01/15 : 23:34:04
|
quote: En annan sån där oförglömlig grej var Allen Sides som spelade egna mastertapes med Ray Charles och diverse andra på Ocean Way Recordings system på CES 2009, det var fullständigt sanslöst! Men då var jag ju förberedd på hur riktigt bra hornprylar låter...
Jag, däremot, var inte helt förberedd på detta. Det var svårt att slita sig från rummet, och trots att högtalarna var enorma skulle de fått uppehållstillstånd hos mig! Times system var också en helt enastående upplevelse. Klassade lätt ut dyrförstärkaren och dyrhögtalarna jag lyssnade på i ett svanåstukat lyssningsrum i stan. Å andra sidan spelade samma högtalare (inte horn) fantastiskt bra med en annan förstärkare. Så det finns nog ingen genväg utan man får lyssna och lyssna och lyssna och bilda sig en uppfattning om varje enskilt system innan man uttalar sig. |
Waf, Waf!
|
|
|
Corpsegrindern
Member
261 Posts |
Posted - 2011/01/16 : 01:15:04
|
Det vore spännande att få veta var Du tillskansat Dig kännedom om mina kriterier när jag konstruerar högtalare.
quote: -------------------------------------------------------------------------------- [Som tex när jag köpte ett par 18 tummare här i stan,han i butiken har hållit på med PA grejer o sånt i 30 år,ljudtekniker som han är. Han frågade lite om lådan jag skulle använda. Han sa att jag skulle sätta in en till basport i lådan om det gick,för då får jag en puckel vid 40 hz,"det är så man gör" avslutade han.
/quote] Ser ut som att Du gjorde ett ytterst seriöst arbete när Du byggde ditt "PA" system.
[quote]Har transientåtergivningen enbart med känslighet att göra? Jaha,det var mer än jag visste. Då är alltså klipsch högtalare fantastiska på det,de har ju hög känslighet. Rimmar dåligt med mina lyssningsintryck från klipsch som låter allt annat än bra.
Självklart har det denna koppling, det är ganska smart att läsa färdigt fysikboken innan man uttalar sig i rena faktafrågor, gällande Klipsch så uttalar Du Dina åsikter, det finns ganska många Klipschvänner på forumet, som tvärtom tycker att det låter bra. [quote]Det är den här attityden, BR och Hifi suger getarsle, PA element och horn ÄR bäst ingen protest som jag tycker är lite märklig.
[quote]Det är den här attityden, BR och Hifi suger getarsle, PA element och horn ÄR bäst ingen protest som jag tycker är lite märklig. --------------------------------------------------------------------------------
Jag tänker inte berätta vad jag tycker om Din attityd.
Det var väldigt vad vi blir upprörda här nudå! Bara för att jag inte håller med om att PA är bäst.
Du får gärna berätta nåt jag inte vet om min attityd,jag vill inte provocera och har redan bett om ursäkt för om jag gjort det iaf. Du behöver inte ta åt dig personligen när jag skriver,det är ju inte riktat till dig utan jag bara skriver vad jag tycker.
Men det är väl så,i detta vårat land,man får inte säga vad man tycker om man inte tycker som alla andra.
Som det där med transientresponsen,det förstår jag att verkningsgraden ger uppenbara fördelar om den är hög,men det är inte ett måste,eftersom det bästa jag hört på området inte har hög känslighet.Jag har ju även hört en hel del prylar med hög känslighet som inte har nån bättre transientrespons än nåt annat. Är detta felaktigt då? Har jag hört fel?
Ge mig en demo med nåt av dina byggen. Sen kanske jag sällar mig till skaran PA fanatiker. Kanske tom säljer mina Pioneer och köper ett par av dig istället,då tjänar du ju en hacka också. Eller törs du inte dema för mig?
|
|
|
Circlomanen
Semesterfirare
9880 Posts |
Posted - 2011/01/16 : 09:07:28
|
quote: OM det vore så,att horn är överlägset allt annat,VARFÖR bygger inte alla kosta vad det kosta vill högtalare på den principen? Måste säga att andra principer är betydligt mer förekommande.
Om vanligare = kvalitet så är en Toyota en mycket bättre bil än en Porche... Varför kör inte alla Porche eller Ferrari??? Varför är det så få Königsägg i köerna på mornarna?
Svårigheten att få till en högtalare ökar exponentiellt med ökad verkningsgrad. Så 100 dB/w/m är 100 gånger svårare än 90 dB/w/m. Bara för att en högtalare har hög verkningsgrad så är den inte bättre.
Det funkar så i många sammanhang. Det är svårare att få till en bra extrem sportbil som väger 600 kg och har 1000 hk under huven än en tung familjebil med en 120 hk tråkmotor. Sportbilen blir naturligtvis mycket mer lynnig och svårkörd än familjebilen. Det ställer så mycket större krav på alla ingående komponenter osv... |
|
|
Corpsegrindern
Member
261 Posts |
Posted - 2011/01/16 : 09:28:57
|
Den liknelsen stämmer ju inte. Jag skrev kosta vad det kosta vill högtalare. Om nån bestämmer sig för att bygga en högtalare för en budget på 2 miljoner,varför bygger han inte med horn då och tar hjälp av duktiga horn männinskor?
Det finns ju såklart,men är ovanligt.
Samma sak med bilen där,om nån vill bygga en dyr ultra sportbil så bygger han ju inte en bil som presterar som en toyota corolla från 92.
Allt är en kostnadsfråga,jag tror fler skulle köra koeningsegg o ferrari om alla vore multimiljonärer.
Det är säkert svårare att få till horn,det tvivlar jag inte på. Men i katagorin kosta vad det kosta vill, så BORDE det vara mer förekommande om det skulle vara det bästa,det är så jag menar.
Speciellt om man pratar subar,varför är inte marknaden full av Tappade horn när vi kommer upp en bit i prisklasserna? Kan inte komma på nån fabrikant av subar som kör med det. Det är väl han danley,men det är ju PA grejer.
Nån mer konstruktör än han borde ju ha koll på principen. |
|
|
Ingvar.Ahlberg
300.000-klubben, Semester på egen begäran
1969 Posts |
Posted - 2011/01/16 : 09:41:08
|
Jag skrev i irritation över att Du generaliserade över konstruktörers kriterier och avsikter, skulle ha väntat med mitt inlägg tills ilskan lagt sig, ursäkta.
quote: Ge mig en demo med nåt av dina byggen.
Du är alltid välkommen att lyssna här.
Ingvar |
Ansvarig för och Designer bakom H.A.D Halland Audio Design. Driver också The Vacuumed Cat co. |
|
|
Bernt Jansson
400.000-klubben
19763 Posts |
Posted - 2011/01/16 : 09:42:31
|
Jag tror vi talar om varandra här.
Corpsegrindern, jag har hört TAD Ref 1 på demo i Stockholm. Mycket fina högtalare och jag kan upplysa om att de påminner väldigt mycket om Petters hornsystem som han hade i Uppsala. Neutralt och välupplöst ljud helt enkelt. Men - TAD har rötter i professionellt ljud.
På Arkenmässan hade JBL en gång demo av sina Array 1400. Lät alldeles utmärkt, en genomtänkt konstruktion med professionella element: hornladdad kompressiondriver och en vanlig 15-tumsbas. Jag har hört JBL Everest också hos Hifi-Consult. Sjukt bra högtalare enligt alla hifiparametrar, men - JBL är kända för professionellt ljud.
Jag har hört JMLab Utopia drivet av Accuphase elektronik i hemmiljö. Hos Audio Concept har jag hört Focals största drivna av Tenor-elektronik. Min arbetsgivare har Marten Coltrane drivna av Vitus elektronik. Jag är ofta hos Marten och lyssnar, ibland före nya lanseringar.
På 70-talet var jag flitig gäst på konserthuset i GBG, lyssnade på symfonikerna och kammarmusik.
Så lyssningsvana har jag och mycket stor sådan.
Ändå kan jag med förtjusning åka hem till Preben och lyssna på hans olika system - Lowtherhorn i vardagsrummet, Beveridge elektrostater i sovrummet och Altec 604 i köket. Varför? Därför att Preben har kunskapen att få allt att lira. Det låter precis lika bra som olika finsystem. Och han har haft fler och tyngre finsystem än 99% av medlemmarna här. Han är ovärderlig vid inlyssning av nya konstruktioner. Och så gillar karlen professionella högtalarelement?!? Hur kan det gå ihop?
Vi pratar inte om PA, vi pratar om professionella element som även kan användas inom PA. Och där har vi dina högtalare inräknade. Sen att PA kan låta fantastiskt dåligt också det är det väl ingen som ifrågasätter. Men det är skillnad på element och framför allt är en intelligent tillämpning en förutsättning för riktigt fint ljud.
Jag tycker det är dumt att generalisera så grovt som du gör. |
MVH Bernt Mitt system
"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman
Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
|
|
|
PetterPersson
Brutal-Harry 2007, 100.000-klubben
5803 Posts |
Posted - 2011/01/16 : 09:43:27
|
quote: "Varför skulle det råda ett motsatsförhållande till att spela starkt och med yberdetaljerat ljud? Skulle jag köpa in ett PA till en konsersal vill jag ju att det låter bra!"
Ja,självklart. Bara det att det inte i första hand är yberdetaljerat ljud som de strävar efter när de bygger dessa högtalare.
Vilka är "DE"? Är det ALLA eller är det enstaka personer som du råkat träffa? Varför drar du alla elementtillverkare/konstruktörer /inköpare och ljudtekniker över en kam?
quote: Det är inte meningen att man ska kunna urskilja mikronyanser,utan det är mest drag som gäller och förmågan att kasta långt.
Återigen, Varför generaliserar du? Varför tror du att det gäller ALLA?
quote: Som tex när jag köpte ett par 18 tummare här i stan,han i butiken har hållit på med PA grejer o sånt i 30 år,ljudtekniker som han är. Han frågade lite om lådan jag skulle använda. Han sa att jag skulle sätta in en till basport i lådan om det gick,för då får jag en puckel vid 40 hz,"det är så man gör" avslutade han.
Så rak kurva vill man inte ha inom PA,utan tydligen så mkt verkningsgrad som möjligt,iaf tyckte han så.
Okej, det var ett exempel. Varför skulle det han säger gälla för en hel branch?
quote: Men,det är klart det finns bra PA grejer och dålig hifi. Det är den här attityden, BR och Hifi suger getarsle, PA element och horn ÄR bäst ingen protest som jag tycker är lite märklig.
Sa du inte nyss att PA hade kass mikrodynamik och ojämn tonkurva? Den attityden tycker jag också är konstig förresten, jag försöker se elementen som individer. Ett bra element är ett bra element, oavsett vilket fack det tillhör. Dock har de flesta element jag funnit mest lämpade för mina behov vara just PA-element.
Allt beror på vilka mål man har som konstruktör. Du kan inte bygga en stativare som går ner till 25 Hz på 8 liter med PA-element. Omöjligt. |
|
|
Bernt Jansson
400.000-klubben
19763 Posts |
Posted - 2011/01/16 : 09:45:37
|
quote: Om nån bestämmer sig för att bygga en högtalare för en budget på 2 miljoner,varför bygger han inte med horn då och tar hjälp av duktiga horn männinskor?
Därför att det inte säljer. Så enkelt är det. |
MVH Bernt Mitt system
"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman
Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
|
|
|
PetterPersson
Brutal-Harry 2007, 100.000-klubben
5803 Posts |
Posted - 2011/01/16 : 09:52:20
|
Folk har fördomar och start-up-kostnaden är mycket högre för ett. hornsystem vilket gör hela projektet mycket mer riskfyllt. Marknaden minskar markant i och med dess storlek. |
|
|
Corpsegrindern
Member
261 Posts |
Posted - 2011/01/16 : 10:03:08
|
Hmm.. Börjar nu fatta hur ni menar faktiskt.
Bra inlägg nu på slutet.
Känner att jag skulle väldigt gärna lyssna på ett bra hornsystem. Invars högtalare skulle jag också vilja lyssna på som sagt. Vem vet,jag kanske säljer mitt o köper andra grejer istället?
Ber om ursäkt för min okunnighet i frågan. |
|
|
PetterPersson
Brutal-Harry 2007, 100.000-klubben
5803 Posts |
Posted - 2011/01/16 : 10:08:46
|
Ingen fara, kul att du lärt dig något. Det är det diskussionsforum är till för Eloge till dig för att du tagit till dig information utan att det blivit pajkastning för att försvara sin ståndpunkt. Lång ifrån alla är så öppensinnade. |
|
|
Gubben i Kalmar
200.000 klubben
2446 Posts |
Posted - 2011/01/16 : 10:20:37
|
quote: ..........start-up-kostnaden är mycket högre för ett. hornsystem vilket gör hela projektet mycket mer riskfyllt. Marknaden minskar markant i och med dess storlek.
Det är detta som gör DIY-forumet så intressant. Här räknar man bort den kommersiella delen av projektet, och startar upp det trots eventuella risker.
Sen kan vi alla få njuta av resultatet på DIY-träffarna.
|
Tommy Björklund fam_bjorklund@msn.com |
|
|
Corpsegrindern
Member
261 Posts |
Posted - 2011/01/16 : 11:26:48
|
Någon som vet bra litteratur i ämnet man kan läsa? För ämnet är ju intressant,om jag skulle bygga nåt själv som låter jättebra så skulle jag känna mig väldigt stolt o glad.
Tyvärr är man ju extremt ohändig på allt praktiskt,och matte är inte direkt min starka sida om man ska räkna o simulera o sånt.
Jag har ju ett par lådor stående tomma här till ingen nytta,dom skulle man kunna göra nåt med. Det är hål för en 15",ett m60 horn och en Beyma cp21F överst. Diskanterna är det enda jag har kvar.
Det ska sitta en JBL 2226H i basen,men det satt HIIH 1501B istället i dom lådorna. Sålde dom basarna för en tid sen,det kanske var dumt gjort.. |
|
|
RuneStone
Member
1961 Posts |
Posted - 2011/01/16 : 14:26:42
|
Finns en till intressant anläggning i sammanhanget, nämligen cosmonova.. Där sitter det JBL's PA-element rätt igenom. Allt från 18" till kompressordrivers i toppen om jag inte minns fel.. Då Hemmabiotidningen var där på besök så avslutade dom besöket med att hårdköra anläggningen med musik och kom fram till att det var i princip den bästa anläggningen dom hört på.. |
"syftet är som sagt att efterlikna ett transistorsteg.." |
|
|
gcs
Member
5273 Posts |
Posted - 2011/01/16 : 15:25:41
|
Om du Corpsegrindern har möjlighet och bor i Stockholmsområdet får du gärna komma hem till mig och lyssna på mina inte allt för stora lådor. Du kanske kan få lite input. Jag kan eventuellt spela skjortan av dig men inte pengarmässigt utan mera med ljud. |
|
|
PetterPersson
Brutal-Harry 2007, 100.000-klubben
5803 Posts |
|
Corpsegrindern
Member
261 Posts |
Posted - 2011/01/17 : 15:02:05
|
Cosmonova har jag lyssnat på för längesen... Nån film om rymden tror jag det var.
Minns egentligen bara att det var en helsikes bas. Cool upplevelse var det iaf. |
|
|
Topic |
|