HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Personlig HiFi
 Bra hörlurar till iPhone. Tips någon?
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Lars S
Starting Member

48 Posts

Posted - 2011/01/13 :  16:14:00  Show Profile Send Lars S a Private Message  Reply
Hej alla!

Jag har en iPhone 4 och använder Bose MIE2i som In Ear (kallas det så?) lurar och är mycket nöjd med dem. Dock funderar jag på att köpa ett par "riktiga" hörlurar med bygel som ger ännu bättre ljud. Jag är också inne på att de ska ha "Noise Reduction" funktion. Och ett absolut krav är att de ska ha mikrofon så att man kan besvara samtal genom lurarna. Önskvärt är också att lurarna har kontroller så att man kan höja och sänka volymen, stänga av och sätta på musiken och gärna hoppa ett spår framåt eller bakåt. Många önskemål där.

Så jag undrar om någon har ett tips på riktigt bra lurar med riktigt bra ljud som uppfyller dessa önskemål. Jag litar mer på medlemmarna på detta forums åsikter och erfarenheter än säljarna eller websiternas påstående och försäkringar om vilken lur jag ska välja. Så jag tar mycket tacksamt emot tips från er alla här! Ni kanske har någon personlig favorit som ni vill rekommendera. Priset är inte oviktigt så de får gärna vara rimligt prissatta men är de riktigt, riktigt bra är jag beredd att betala en slant för det.

Vidare undrar jag vad ni har för erfarenheter och åsikter om "Noise Reduction"? Jag har själv aldrig testat någon lur med den funktionen så jag undrar; fungerar det verkligen så att det filtrerar bort oljud från omgivningen som skramlande och gnisllande spårvagnar, brummande bilar och tjattrande människor? Eller är det bara ett försäljningstrick som knappt fungerar? Och hur påverkar denna funktion ljudkvaliteten, om den gör det alls.

Stort tack på förhand för alla tips, erfarenheter och åsikter!

//Lars

räven
Member

3653 Posts

Posted - 2011/01/13 :  17:53:34  Show Profile  Visit räven's Homepage Send räven a Private Message  Reply
Fel avdelning?

ombud för Intelligent Sound
Go to Top of Page

Lars S
Starting Member

48 Posts

Posted - 2011/01/13 :  19:26:36  Show Profile Send Lars S a Private Message  Reply
Ojdå, ja det är möjligt, är ganska ny här. Finns det någon moderator som kan flytta tråden eller hur fungerar det? Och var ska den ligga?
Go to Top of Page

ztenlund
Administrator, RödaTråden-vinnare, 300.000-klubben

8776 Posts

Posted - 2011/01/13 :  22:02:42  Show Profile Send ztenlund a Private Message  Reply
Flyttad HiFi-diskussion --> Personlig HiFi.

Har du synpunkter på något? Hör gärna av dig via PM!
HiFiForum.nu's
Artikelregister | Regler
Go to Top of Page

mace
London calling

5296 Posts

Posted - 2011/01/13 :  22:50:38  Show Profile Send mace a Private Message  Reply
Jag har bara provat ett par lurar med NR. Ganska säker på att det var ett par Sony och de var (är) små utanpå-lurar.

Tar bort buller OK men jag blir lätt illamående efter en 20 minuter eller så

M

mera quad ESL = mera välljud.

"Efter tillnyktring vaknade han upp medvetslös" TV4-Nyhetsmorgon.

Bio har inte varit detsamma sedan Nickel Gammaldags försvann :-(

"Det finns egentligen inga rakor på den här banan, de enda rakorna som finns är böjda" Eje Elgh, Australiens F1-GP 2008.


Mr 500!

Edited by - mace on 2011/01/13 22:52:46
Go to Top of Page

theseal
SW-hantering

674 Posts

Posted - 2011/01/14 :  14:24:34  Show Profile  Visit theseal's Homepage Send theseal a Private Message  Reply
NC ger mig samma yrselkänslor och förändrar hur musiken låter ganska kraftigt. Tekniken är väl fortsatt i sin linda.

Lurar med iphonkompatibel fjärr börjar ploppar upp, testa Nixon, urbanears och beats by dr dre som alla har bygellurar med iphonefjärr.
Go to Top of Page

huzze
RödaTråden-vinnare, 200.000 klubben

10180 Posts

Posted - 2011/01/14 :  15:37:35  Show Profile Send huzze a Private Message  Reply
Brusreducering, innebär att den tar upp bakgrundsljud och spelar det fasvänt i lurarna, så att det släcker ut det riktiga bakgrundsljudet. Kan det vara all den fasvända informationen som ger yrselkänslor?

Jag är väldigt konservativ och vägrar alla sådana finesser, volymkontroller eller liknande går bort (fast idag kanske man kan styra spelarens volym istället för att ha en värdelös volympot på sladden).

Som tips, Koss Porta Pro finns nu med mik, värt att kolla upp!

Själv kör jag med Bose On Ear, slutna lurar utan finesser. De är väldigt basiga, vilket passar bra för klena spelare. Med iPhone kanske det är för mycket, sen kostar de ju 2500kr vill jag minnas.

Huzzes musikanläggningar

Bildreportage: Surround från 90-talet AÖ hos Intelligent Sound Sheraton 2010 AÖ hos huzze Rum hos Audio Concept

Edited by - huzze on 2011/01/14 15:39:32
Go to Top of Page

theseal
SW-hantering

674 Posts

Posted - 2011/01/14 :  16:55:03  Show Profile  Visit theseal's Homepage Send theseal a Private Message  Reply
quote:

(fast idag kanske man kan styra spelarens volym istället för att ha en värdelös volympot på sladden).



På iphonens styr man spelarens volym från sladdfjärren, ingen attenuator här inte.
Go to Top of Page

O8h7w
Starting Member

21 Posts

Posted - 2011/01/30 :  00:56:47  Show Profile Send O8h7w a Private Message  Reply
Bättre sent än aldrig?

Ett par riktigt välljudande hörlurar med iPhone-fjärr jag lyssnat på är B&W P5, men de har minsann ingen brusreducering. Nej, när man strosar runt i mer eller mindre bullriga miljöer är jag stark förordare av inear-lurar. Och det finns minsann i mängder, ohanterliga mängder. Om man inte är rädd för engelska, och stora forum med alla dess nackdelar, så gör man klokt i att leta runt lite på head-fi.org.

Jag använder ett par Denon AH-C360 och är nöjd med det, det står högre upp på min prioriteringslista att hitta på något kul trick för att få till ljudbilden.

There's a nice effect of being pessimistic - everything turns out better than expected!
Go to Top of Page

Dr.G
Member

97 Posts

Posted - 2011/08/07 :  13:56:41  Show Profile Send Dr.G a Private Message  Reply
Jag har testat lite olika lurar till min iPhone 4, och alla har givetvis olika för- och nackdelar. Med in-ear lurar blir jag ofta irriterad av det "stomljud" som kommer av sladdens rörelser - ofta fastnar dessutom sladden i kläderna och drar proppen ur örat. De dämpar dock omgivande buller bra, så de är smidiga på bussen. NC-lurar funkar egentligen bara för lågfrekvent buller som är relativt statiskt. För transienta och/eller högfrekventa ljud hinner inte fasvändningen med, så då blir dämpningen sämre. Flygplansbuller dämpas hyggligt, så de är bra vid långflygningar.

Just nu testar jag ett par Motorola S305 blåtandslurar/headset, och jag är glatt överraskad av ljudkvalitén, även om det kanske inte riktigt är high-end. De dämpar ju förstås inget buller, men har fjärrkontroll för iPod-funktionen samt "svara-på-samtal"-knapp.

Alltså (my two cents):
Det är svårt att kombinera bra ljud, bra bullerdämpning och många funktioner. Man får nog bestämma sig för vilket av detta som är viktigast och börja där.

/Dr.G

Jag tror att jag har rätt, men det är verkligen ingen garanti.
Go to Top of Page

mayday
350.000-klubben

8338 Posts

Posted - 2011/12/20 :  07:46:37  Show Profile  Visit mayday's Homepage Send mayday a Private Message  Reply
Billigt och rätt bra alternativ(fick förvisso ställa ned basen i min iPhone4):
Koss iPorta Pro (eller nåt liknande heter de), gamla hederliga Porta Pro men med mik på sladden...dock ej volym på sladden.

DIY:are som håller på att dras ned i rör-träsket
Mayday DIY Blogg
http://maydaydiy.wordpress.com/

Go to Top of Page

Nahaz
Member

301 Posts

Posted - 2011/12/20 :  09:41:58  Show Profile Send Nahaz a Private Message  Reply
B&W p5
Ingen brusreducering men sluter tätt och håller andra ljud ute bra tycker jag.

Setup: http://www.minhembio.com/Nahaz
Go to Top of Page

JMlab
Member

595 Posts

Posted - 2012/06/22 :  20:49:44  Show Profile Send JMlab a Private Message  Reply
Har provat Focals spirit one ,bra till hyffsat pris
Mvh
JMlab

Edited by - JMlab on 2012/06/23 10:14:27
Go to Top of Page

ValentinHogea
Starting Member

2 Posts

Posted - 2012/08/12 :  20:56:12  Show Profile Send ValentinHogea a Private Message  Reply
Gjut egna custom IEM's. Finns flera bra som är lättdrivna (110 dB/Mw och runt 32 Ohm). Låter väldigt väl direkt ur en iPhone.

Ta en titt på Heir Audio & Unique Melody. Bäst kvalitet/krona f.n.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.16 sekunder. Snitz Forums 2000