HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Gruppköp SE-OPT, nättoroid. Till Simply och annat
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Previous Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

Stajo
Member

592 Posts

Posted - 2011/02/14 :  15:06:41  Show Profile Send Stajo a Private Message  Reply
Helt ok med hanteringsavgift för mej. Jag har som mål framöver att försöka bygga mej ett så enkelt som möjligt men ändå ok 8 kanals rörbaserat linesteg med lite signalsplit för bas och annat som skall stå mellan ljudkort med obalanserade utgångar och slutsteg med balanserade ingångar. Jag vill ha ingångstrafo på linesteget för att hålla datorjord borta från allt annat. Detta blir perfekta lärprojekt tror jag, åtmistone så långt att jag vet vad jag skall fråga efter när jag undrar varför det inge funkar:P.
Tror mej ha lokaliserat ett rör-lik nere i morsans förråd, skall kolla i kväll.

Ebayade till mej en trave Sovtek 6C19P precis som jag hoppas kan komma till nytta. Vad tror ni om denna http://www.single-ended.com/6c19rcline.htm ? Jag vill mest höja signalnivån lite för stegens skull. Det är fn 7 st http://www.flyingmole.co.jp/new_en/products/new_product/dadm100pro2/ , en bakom varje högtalare, men det kan mycket väl bli något annat senare. Jag har ledningsdragningar på upp till 15 m därav föredrog jag balanserat. Fn har jag ordentliga jordloopar mellan datorn och resten som jag tänkte försöka bli av med. Möjligen är jag ute i fel vatten men det är kul och man lär sig genom att prova.

Räkna med korkade frågor och virriga teorier alltså. Synes!
Go to Top of Page

Mickel-mackel
RödaTråden vinnare

4935 Posts

Posted - 2011/02/14 :  16:13:48  Show Profile Send Mickel-mackel a Private Message  Reply
Jag är också intresserad.
Men i mitt fall måste alla bitarna bli lösta, för annars står jag bara med något halvfärdigt.
För jag saknar alla former av byggbitar till rörkonstruktioner.

Så antingen att det ingår alla trafos, rör, rörhållare osv osv som krävs.
Eller att det klart och tydligt framgår var jag finner det som saknas.

Jag misstänker att jag inte är ensam.

Vad det gäller gruppköp så måste administrerandet och annat som har med gruppköpet tas en funderare på.
Ett lämpligt förskott t.ex. så att den som köper ihop saker och ting:
1. Inte ligger ute med allt för mycket pengar.
2. har garanti för att alla fullföljer.

Kolla med Pelle W hur det gick med kretskorten för basmumsarna.
Jag har funderat på att PM'a han för att kolla ifall alla som beställde betalade för sig och
fick sina kort.
Surt ifall han sitter med en massa kort som folk inte löst ut.
Go to Top of Page

reVintage
Medlem i AÖ

3445 Posts

Posted - 2011/02/14 :  16:25:01  Show Profile Send reVintage a Private Message  Reply
Totalt slöseri med linjekabel att ha stegen vid bakre högtalarna.

Var också medveten om att en bra linjetrafo kostar mellan 800:- 0ch 1000:-/st

Förstår inte riktigt: Du vill ha balanserat men visar ett obalanserat 6C19 steg. Tror hoktuna byggt med 6C19 kolla med honom.

I teorin är balanserat bra. Men det komplicerar ju linjesteget. Med utgångstrafo blir detbra men mkt dyrt och frågan är om det ger valuta för pengarna här.

mvh
Lars
"Back To Basics"
Bygger reVintage Amps, www.revintage.se
Sur man med svart själ!
Go to Top of Page

Stajo
Member

592 Posts

Posted - 2011/02/14 :  19:36:59  Show Profile Send Stajo a Private Message  Reply
Halloj

Totalt slöseri med linjekabel att ha stegen vid bakre högtalarna.

Kanske, min idé var att det är bättre med ordentligt skärmad och balanserad linjekabel än högtalarkabel i VP-rör i väggar bland starkström, högfrekvent ethernet, tv-coax och annat som den skall samsas med där.

Var också medveten om att en bra linjetrafo kostar mellan 800:- 0ch 1000:-/st

Jag köpte mej några LL1570XL för att ersätta min nuvarande converter från obal till bal, det är med den det blir jordloopar. Med 1570XL blir det knäpptyst men jag är lite nojjig at signalen är 6 dBu för låg för stegen. Kanske inget att bry sig om?

Förstår inte riktigt: Du vill ha balanserat men visar ett obalanserat 6C19 steg. Tror hoktuna byggt med 6C19 kolla med honom.

Hehe, nej, det är ju det jag inte heller gör;). Men det var det närmaste jag hittat på nätet som ser enkel ut och gör jobbet (möjligen). Det är lite därför jag är här, för att få hjälp. Man kanske kunde köra in en obalanserad signal genom någon ingångstrafo och sedan sätta utgångstrafo för att balansera signalen?

I teorin är balanserat bra. Men det komplicerar ju linjesteget. Med utgångstrafo blir detbra men mkt dyrt och frågan är om det ger valuta för pengarna här.

Vi får väl se var jag hamnar efter lite vistelse här. Tänkte som sagt försöka hänga på Indy och Simply och se om jag kan lära mej något. Tack för råden!
Go to Top of Page

Stajo
Member

592 Posts

Posted - 2011/02/28 :  20:58:26  Show Profile Send Stajo a Private Message  Reply
Hur går det med boksluten Lars, röda eller svarta siffror?
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.12 sekunder. Snitz Forums 2000