HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Bildreportage - Teknik & DIY
 Nätfilter deluxe
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

mr. Triatic
Member

1476 Posts

Posted - 2011/01/07 :  01:32:05  Show Profile Send mr. Triatic a Private Message  Reply
Då var det dags att röja loss i verkstan igen, det går några veckor mellan varven

Jag grävde i en random låda och hittade en redig toroidtrafo på 2x110V-2x110V och min första tanke var "ett smidigt nätfilter!"

Nätfilter i alla dess former är ju lite omdebatterat, vilken nytta det gör för välljudet respektive hur väl det filtrerar spänningen.
Med ett tidigare nätfilter upplevde jag att ljudbilden blev mindre 'nervös' men jag upplevde en betydligt större skillnad att lyssna sent på kvällen vs dagtid utan filter än skillnaden själva filtret gav i sig, det gamla filtret var dessutom på 1kVA och tungt som bly.

Vad man vill uppnå med ett nätfilter är ju viktigt att veta, vill man ha en "spikjämn" spänning på ett exakt volttal så är det bara växelriktare eller ett eget kraftverk som kan ge det.
Jag vill isolera och filtrera bort DC-komponenter från nätets alla elmiljöförstörare såsom datorer, TV-apparater, switchade nätaggregat i alla former så en isolationstrafo med ett simpelt EMI-filter torde räcka.
Man skall även veta att om man isolerar bara förbrukarna från nätet, kopplar jag min CD och min DAC till isolationstrafon så kan de likväl störa varandra!

En lämplig trafo för en isolator/nätfilter är en hederlig EI-trafo, det jag hittade var en toroidtrafo, mindre lämplig än EI, men jaja man måste ju testa med en toroid också

Komponenter skrapades ihop ur kartongerna på vinden och ett schema ritades på hur jag tror att jag bör bygga filtret med befintliga komponenter för bästa effekt.

Frågan jag ställer mig är skall jag ha filtret före eller efter trafon för bästa effekt eller är det skitsamma

Livet är för kort för mono

Edited by - mr. Triatic on 2011/01/07 01:34:10

esl
Upptäckare! Mästar-Harry 2007, 200.000-klubben

2578 Posts

Posted - 2011/01/07 :  01:41:53  Show Profile Send esl a Private Message  Reply
Filtret du har där skall ligga innan trafon.
På primären skall du ha en 0.47uF (X2) kondensator med seriemotstånd på 100 ohm.
Sedan skall du ha en liten drossel till varje förbrukare, på utgången. typ 2x2mH (jag har en rejäl bunt sådana, typ 100 st...)
Alltså en till CD, en till DAC, och en till försteg.

Slutsteget bör du inte koppla till samma transformator dock!
Du skall heller inte ansluta Jorden på primärsidan med jorden på sekundärsidan!
Utan låt sekundärjorden "flyta" och kopplas till apparaterna om dessa är jordade vill säga.

/esl

Innovare necesse est.
Det är ännu häftigare utan baffel.
Go to Top of Page

mr. Triatic
Member

1476 Posts

Posted - 2011/01/07 :  21:12:06  Show Profile Send mr. Triatic a Private Message  Reply
tack för tipsen ESL, jag skall rota vidare i lådorna, såhär långt har jag kommit iallafall, locket av:

Fram o bak blev klara idag, jag klantade mig med placeringen av AC-intaget men det får jag leva med, ritar man fel blir det fel

Livet är för kort för mono
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.14 sekunder. Snitz Forums 2000