HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Bildreportage - Teknik & DIY
 It has to Be True.....
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

Stumpman
Member

87 Posts

Posted - 2010/12/03 :  15:34:45  Show Profile Send Stumpman a Private Message  Reply
Några har redan gissat vad det blir av detta.

Stumpman
Member

87 Posts

Posted - 2010/12/03 :  16:43:41  Show Profile Send Stumpman a Private Message  Reply
Efter utlovad tid kom då det efterlängtade paketet.
PS Kniven har jag haft sedan tidigare.
Go to Top of Page

Stumpman
Member

87 Posts

Posted - 2010/12/03 :  22:13:31  Show Profile Send Stumpman a Private Message  Reply
Vad det handlar om är ersättningsmembran till JBLdriver i ren Beryllium. Dessa borde väl göra skillnad.



Go to Top of Page

PetterPersson
Brutal-Harry 2007, 100.000-klubben

5803 Posts

Posted - 2010/12/03 :  22:15:48  Show Profile  Visit PetterPersson's Homepage Send PetterPersson a Private Message  Reply
Vänta lite, måste plocka upp hakan från golvet
Go to Top of Page

martinsson
100.000-klubben

3311 Posts

Posted - 2010/12/04 :  10:35:10  Show Profile  Visit martinsson's Homepage Send martinsson a Private Message  Reply
det där var ju inte så lite fräckt ! 2446 ?

martinssons DIY funderingar och projekt - http://www.martinsson.cc/blog/
Go to Top of Page

FForsman
100.000-klubben

2592 Posts

Posted - 2010/12/04 :  11:00:19  Show Profile  Visit FForsman's Homepage Send FForsman a Private Message  Reply
Ren Beryllium! Lättare än luft starkare än stål. Coolt!

Jag har för mig att om man får berylliumdamm i sig så är det Tokgiftigt men det ska väl inte behöva hända.

/mvhff

Ett forum blir till det som medlemmarna bidrar med. Skriv!

Go to Top of Page

Stumpman
Member

87 Posts

Posted - 2010/12/04 :  16:58:02  Show Profile Send Stumpman a Private Message  Reply
Beryllium är ju ett väldigt lämpligt material att göra membran av. Det väger 1,8kg/dm3 mot Aluminium: 2,7 och Titan: 4,5. Sedan är det vida överlägset andra vanliga material om man ser till styvhet/viktförhållande. Ren Beryllium är ingen hälsorisk som i dessa membran men TAD lär ha förångat metallen och sprutat den till sin rätta form i en vaccumkammare om man där skulle få i sig Berylliumdamm är det väldigt ohälsosamt för lungorna.

Vi befinner oss nu i hjärtat av en JBL 2445

Go to Top of Page

Stumpman
Member

87 Posts

Posted - 2010/12/04 :  17:06:51  Show Profile Send Stumpman a Private Message  Reply
Det gamla membranet har jag tagit bort och sedan gäller noggrann rengöring av magnetgapet. Inte minsta lilla metallpartikel får finnas i gapet, det påverkas ljudligt.
Go to Top of Page

Stumpman
Member

87 Posts

Posted - 2010/12/05 :  10:55:23  Show Profile Send Stumpman a Private Message  Reply
Truextent sitter på plats. Klart jag var orolig att jag skulle slinta med mejseln, det kunde bli ett dyrt kalas. Enligt Truextents rekommendationer är det viktigt att membranet hamnar i exakt läge. De föreslår en 1kHz ton (1-4V rms)medan man drar åt skruvarna. För hårt eller ojämt draget ger distortion.
Bakre kåpan sätts på och allt är klart. Hur kommer det nu att låta?

Go to Top of Page

Bardis
Member

3345 Posts

Posted - 2010/12/05 :  14:24:31  Show Profile Send Bardis a Private Message  Reply
Hög dräggelfaktor!
Hur rengör du magnetgapet?

Modda allt som går att modda!
Go to Top of Page

Stumpman
Member

87 Posts

Posted - 2010/12/05 :  18:00:35  Show Profile Send Stumpman a Private Message  Reply
Ett tips är dubbelvikt eller fyra gånger postitlapp med klistret utåt, det funkar.
Go to Top of Page

Tobbe_L
Klubbmästare i AÖ

9028 Posts

Posted - 2010/12/05 :  20:49:50  Show Profile Send Tobbe_L a Private Message  Reply




Jag är inte dum....
Jag har bara otur när jag tänker
Go to Top of Page

PetterPersson
Brutal-Harry 2007, 100.000-klubben

5803 Posts

Posted - 2010/12/05 :  20:56:01  Show Profile  Visit PetterPersson's Homepage Send PetterPersson a Private Message  Reply
Vackert! Har du möjligen mätt tonkurva/dist före demonteringen?
Go to Top of Page

Stumpman
Member

87 Posts

Posted - 2010/12/06 :  17:08:57  Show Profile Send Stumpman a Private Message  Reply
Jag missade en rättvisande distorsionsmätning. Frekvengången kommer snart.
Truextent är så seriösa att de skickar med individuellt mätt frekvens o distkurvor.

Go to Top of Page

PetterPersson
Brutal-Harry 2007, 100.000-klubben

5803 Posts

Posted - 2010/12/06 :  17:20:21  Show Profile  Visit PetterPersson's Homepage Send PetterPersson a Private Message  Reply
Kul! Sådant uppskattar man verkligen! Vilket horn är det mätt på eller är det i ett rör?
Go to Top of Page

Stumpman
Member

87 Posts

Posted - 2010/12/06 :  17:24:13  Show Profile Send Stumpman a Private Message  Reply
Det är mätt på ett horn men kan inte säga vilket, det framgår inte.
Go to Top of Page

Stumpman
Member

87 Posts

Posted - 2010/12/06 :  17:29:28  Show Profile Send Stumpman a Private Message  Reply
Det kan vara JBL 2386. Här är mer info

http://www.electrofusionproducts.com/docs/EQF3023_PrecisionBerylliumDiaphragm.pdf
Go to Top of Page

Stumpman
Member

87 Posts

Posted - 2010/12/06 :  20:56:16  Show Profile Send Stumpman a Private Message  Reply
Mätningar gjorda på JBL 2360. Utan delningsfilter 85dB 1 m avrundat 12p/oktav. Mörkblå är Truextent den andra original i Titan




Edited by - Stumpman on 2010/12/06 20:57:51
Go to Top of Page

Stumpman
Member

87 Posts

Posted - 2010/12/07 :  22:53:18  Show Profile Send Stumpman a Private Message  Reply
Hur gör man för att ge rättvisa åt dessa membran? Efter att ha bytt membran på ena sidan satt jag mig för att lyssna. Jag har lyssnat minst 20 timmar med Truextent i ena kanalen med olika slags musik, allt för att inte låta sig luras av allt för mycket subjektivt.
Go to Top of Page

PetterPersson
Brutal-Harry 2007, 100.000-klubben

5803 Posts

Posted - 2010/12/08 :  05:58:12  Show Profile  Visit PetterPersson's Homepage Send PetterPersson a Private Message  Reply
Är kantupphängningen mycket mjukare på de nya membranen?

Annars, om jag får resonera fritt tror jag att störst skillnad hörs
över ca 5000 Hz. Det nya membranet ser ut att ha en flackare mass-roll-
off-kurva med färre ringningar. Det bör återspeglas i ett renare mindre
metalliskt diskantljud. Har du någon diskant?
Go to Top of Page

Stumpman
Member

87 Posts

Posted - 2010/12/08 :  21:11:05  Show Profile Send Stumpman a Private Message  Reply
Med beryllium så är membranet lätt och styvt vilket gör att skillnaden i ljudet är över hela omfånget. Frekvengången är
beroende av vilket horn man använder. Mitt horn ger ett jämt tillskott på 10 dB upp till 12 kHz och inget 4" membran är ju rakt till 20 kHz alltså faller kurvan i detta fall. Skillnad blir det med ett horn med stigande "Directivity Index" med frekvensen typ JBL 2386 där hornet rätar ut kurvan. I nuläget använder jag diskant men med annat horn eller kompensering i diskanten ska det kunna köras utan diskant.
Jag är ägandes till ett par JBL 2385 som har stigande DI, vilket jag kommer att mäta upp och lägga ut men för tillfället har jag ingen mätutrustning hemma.
Go to Top of Page

Stumpman
Member

87 Posts

Posted - 2010/12/11 :  16:51:56  Show Profile Send Stumpman a Private Message  Reply

Kommenterat av Gordon Simmons på Brush Wellman:
"As you may have noticed on our literature, we recommend a 500Hz crossover point for our SSX diaphragms. That crossover point is recommended for professional users who operate our diaphragms in high power applications which exceed 1 watt. For your application, which I believe would require power levels well below 1 watt, our diaphragms should perform well with a lower crossover point. In fact, I am aware of multiple audiophile applications where our diaphragms have been successfully used with crossover points as low as 250Hz."
Go to Top of Page

PetterPersson
Brutal-Harry 2007, 100.000-klubben

5803 Posts

Posted - 2010/12/11 :  20:00:24  Show Profile  Visit PetterPersson's Homepage Send PetterPersson a Private Message  Reply
Du kan räkna med att halverad delningsfrekvens (från 500 Hz) minskar
MOL (Max Output Level) med en faktor 4, alltså 6 dB. Om man vill prata
effekter så delas alltså märkeffekten med 4.

quote:
Med beryllium så är membranet lätt och styvt vilket gör att skillnaden i ljudet är över hela omfånget. Frekvengången är
beroende av vilket horn man använder.


Njae Visst är det lättare, men i bandpasset är det ingen direkt
skillnad som du också ser på mätningen. Skillnaden kommer över mass
roll off där Be-membranet inte rullar av lika tidigt just pga den
lägre massan. Övertoner från bandpassområdet bör även te sig
annorlunda i och med skillnad i kantupphängning och membranvikt.
Frekvensgången beror som sagt på vilket horn man använder, men
drivern/membrankombinationen sätter utgångspunkten. En ideal driver
faller med 6 dB/oktav över mass roll off, det du mellan ca 5 och 10
kHz. Att kurvan inte faller så i verkligheten beror på att membranet
inte rör sig kolvformigt vid så höga frekvenser.

Har du lyssnat på det än? Jag är väldigt nyfiken på dina intryck
Go to Top of Page

Stumpman
Member

87 Posts

Posted - 2010/12/12 :  15:20:11  Show Profile Send Stumpman a Private Message  Reply
Det intressanta är ju hur Truextent låter. Jag är nu inte bra på att måla med ord men jag skriver ändå. Jag jämför först och främst med det tidigare membranet i Titan men även ljudminnet jag har från andra anläggningar jag hört.
Jag tycker det låter riktigt bra. Det första som jag reagerade på var det rena klara ljudet med en suverän skärpa. Det andra är förmågan att återge övertoner, det som skapar en stor ljudbild och får instrument och röster att låta naturligt. Skillnaden märks i tex en tydligare markerad ståbas till hur microdetaljer, som efterklangen i inspelningsmiljön, kommer med. Diskanten låter inte hård och verkar inte ha några uppbrytningar. Med nya membran har ljudbilden blivit ännu större och anslag på strängar upplevs naturligt med bra attack.

Allt står ju i relation till kostnad och frågan är ju om det är värt pengarna? Jag tycker det, definitivt! Jag är övertygad att förbättringen är större än vad alla slags kabelförbättringar kan åstakomma.
Go to Top of Page

PetterPersson
Brutal-Harry 2007, 100.000-klubben

5803 Posts

Posted - 2010/12/12 :  15:29:16  Show Profile  Visit PetterPersson's Homepage Send PetterPersson a Private Message  Reply
Kul att läsa och grattis! Dina intryck stämmer väl överens med van man
kunde förvänta sig i teorin. När jag hade 2445an i mina multiceller
var jag tvungen att dela vid 3000 Hz för att inte få med högfrekvent
skräp. I ett mer konventionellt horn hade de gått att använda (med
full ljudkvalitée) upp till ca 4-5kHz skulle jag uppskatta. Kör du
dessa ända upp till 20k eller har du en supertweeter?
Go to Top of Page

Stumpman
Member

87 Posts

Posted - 2010/12/12 :  15:47:42  Show Profile Send Stumpman a Private Message  Reply
Det är så att jag för tillfället har en supertweeter Fostex 825 som bara greppar in högst upp men som sann DIY:are så har jag andra grejer på väg. Kan jag få dem att gå upp till min hörbarhetsgräns utan diskant blir det nog bra.
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.36 sekunder. Snitz Forums 2000