HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 Diverse
 HiFi Off Topic - Fritt Forum
 Några frågor om fotografering...
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

guy gadbois
Member

2415 Posts

Posted - 2011/01/06 :  14:56:35  Show Profile Send guy gadbois a Private Message  Reply
Köpte systemkamera i våras och efter att ha sporadiskt bara tagit semesterbilder under 20 år så upplever jag foto som ett växande intresse.

Nåväl, jag anser mig vara rätt så grön fortfarande och upptäcker allt som oftast att jag kommer på frågor om både det ena och det andra så jag tänkte ställa de frågorna här (istället för att spamma "har du plåtat"-tråden med inlägg som inte innehåller bilder.

Min första fråga gällde att reducera brus vid mörkerfotografering, men har där fått hjälp av Ztenlund m fl.

Min nästa fråga gäller tips på sidor för att dels ladda upp bilder för att "lagra" och få en bildadress - är det flickr som gäller? Själv använder jag photobucket till och från för tillfället, finns det bättre?

När det gäller att visa bilder för andra i en trevlig miljö - var kan man göra det - har just upptäckt http://www.fotosidan.se som verkar trevlig ur synvinkeln att det går att kommentera och få kommentarer, man ser hur många som har tittat på ens bilder osv... Finns det andra och bättre sidor?

Min anläggningstråd

guy gadbois
Member

2415 Posts

Posted - 2011/01/06 :  14:57:14  Show Profile Send guy gadbois a Private Message  Reply
... och så glömde jag också fråga om vilka fotoforum som är bra (för oss som inte är så avancerade ännu... )

Min anläggningstråd
Go to Top of Page

guy gadbois
Member

2415 Posts

Posted - 2011/01/06 :  15:14:11  Show Profile Send guy gadbois a Private Message  Reply
Sitter i bildredigerar i Adobe Lightroom för det mesta. Tycker att den känns intuitiv och lättanvänd - till skillnad mot photoshop som jag tyckte var ett under av misslyckande i användarvänlighet... Nåväl, den är väl lätt när man kan det - som det mesta.

Här kommer frågan i alla fall... i lightroom så kan man göra bilder ljusare på flera olika sätt - genom att dra upp exponeringen, intensitet eller fyllnadsljus. Vad jag förstår så gör de lite olika saker, vad är skillnaden och vilken bör man i regel använda?

Min anläggningstråd
Go to Top of Page

Mickel-mackel
RödaTråden vinnare

4935 Posts

Posted - 2011/01/06 :  15:21:12  Show Profile Send Mickel-mackel a Private Message  Reply
Det finns nog mycket att hämta på nätet.
Vi kan börja med lite basics som en bekant till mig skrivit:
http://www.fotosidan.se/cldoc/19224.htm

Det finns nog mycket att finna på siten, det är bara att gräva lite:
t.ex. http://www.fotosidan.se/cldoc/27785.htm

Edited by - Mickel-mackel on 2011/01/06 15:29:54
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.09 sekunder. Snitz Forums 2000