HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 SOS Problem med min rörförstärkare!
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

hillerboy
Member

118 Posts

Posted - 2011/01/05 :  22:12:40  Show Profile  Visit hillerboy's Homepage Send hillerboy a Private Message
Hej på Er!

Blir inte klok på min rörförstärkare!

Skulle byta till fräscha rör idag (3 st drivrör och 2 slutrör per kanal)

Fastän alla drivrör är OK vägrar det fungera. Enbart ett eller två drivrör per kanal fungarar.

Sätter jag tillbaka de gamla drivrören fungarar det.

Jag blir totkig på detta fenomen.

Tacksam för tips.

*Driver Open Ops of Sweden AB* http://www.openops.se

Vox
fd. Eric V-ås

3656 Posts

Posted - 2011/01/05 :  22:14:54  Show Profile Send Vox a Private Message
Verkar som att de fräscha rören inte är fräscha.

"Om Gud ville att vi skulle lyssna på fler kanaler än 2 skulle han gett oss fler öron"
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2011/01/05 :  22:27:54  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Glöder de?

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

hillerboy
Member

118 Posts

Posted - 2011/01/06 :  18:20:17  Show Profile  Visit hillerboy's Homepage Send hillerboy a Private Message
Hej!

Tycker det är konstigt att det bara fungerar med 6 st rör av totalt 30 st, varav 6 st rykande nya från kartong.

*Driver Open Ops of Sweden AB* http://www.openops.se
Go to Top of Page

hillerboy
Member

118 Posts

Posted - 2011/01/06 :  18:28:52  Show Profile  Visit hillerboy's Homepage Send hillerboy a Private Message
Det konstiga är att det främre drivrören på båda sidor lyser väldigt starkt, nästa par rör på båda sidor glöder något mindre än de första. Och de tredje lyser inte alls. -Rören beter sig som "tripp.trapp.trull" på båda sidor.

*Driver Open Ops of Sweden AB* http://www.openops.se
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2011/01/06 :  18:51:14  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Och det är rätt beteckning på rören?

Jag menar en del försöker med 6N1P där det ska vara ECC88 och liknande tokerier.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn

Edited by - Bernt Jansson on 2011/01/06 18:53:36
Go to Top of Page

hillerboy
Member

118 Posts

Posted - 2011/01/06 :  19:50:02  Show Profile  Visit hillerboy's Homepage Send hillerboy a Private Message
HEj,

ja det är helt rätt rör e88cc/6922.

*Driver Open Ops of Sweden AB* http://www.openops.se
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2011/01/06 :  20:11:12  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Ok, det hela är ju märkligt.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Zombie
Member

2502 Posts

Posted - 2011/01/06 :  20:48:36  Show Profile Send Zombie a Private Message
Förfalskade...

Översätter gärna eng/ty/dan/nor/est-sv, sve/est-eng, men tar betalt...fast inte så mycket
Go to Top of Page

Leif B
Member

1496 Posts

Posted - 2011/01/06 :  21:30:17  Show Profile Send Leif B a Private Message
Tråkigt när sånt här händer.

Vill du berätta lite var du fick tag i dessa rör och vad priset var för dem?

Bra att veta för oss andra som funderar på att byta rör.

Mvh
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2011/01/06 :  21:48:53  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
quote:
Det konstiga är att det främre drivrören på båda sidor lyser väldigt starkt, nästa par rör på båda sidor glöder något mindre än de första. Och de tredje lyser inte alls. -Rören beter sig som "tripp.trapp.trull" på båda sidor.
Om vi säger att du flyttar de tredje, som inte lyser alls, till första platsen. Glöder de då?

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Örjan
Member

98 Posts

Posted - 2011/01/07 :  01:28:44  Show Profile Send Örjan a Private Message
Är det fortfarande fråga om en Melody SP3?
I så fall verkar det som om de tre paren med drivrör ska vara av olika typ: 12AX7, 12AU7 och 6922.
Dom rörtyperna är inte sinsemellan utbytbara dvs varje rörtyp måste sitta på avsedd plats och bara ett av paren ska vara 6922(E88CC).
Och Bernt, 6N1P anges som drop-in replacement för E88CC på Franks rörsidor. Ganska likt 6N23P som jag själv ersatt med E88CC i min Edison Triod. Vad är det som blir fel enligt dej?

Örjan

Mac Mini,Chord Mojo, Edison Triod, Transcriptor Saturn (vinyl) Snell EIII och EIV
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2011/01/07 :  07:55:40  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Ah nu klarnar det! Så det var glöden trots allt. Finns manual till förstärkaren så står det säkert där hur de ska sitta. Hoppas inget har pajat för dig pga detta.

Örjan:
6N1P har samma pin-out men drar dubbelt så mycket glödström som 88-familjen. 0,6A mot 0,3A.
6N23P är ryska motsvarigheten till 88 så det är ok.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22003 Posts

Posted - 2011/01/09 :  16:43:46  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message

Nu verkar det ha löst sig: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=82644

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

hillerboy
Member

118 Posts

Posted - 2011/01/09 :  18:28:53  Show Profile  Visit hillerboy's Homepage Send hillerboy a Private Message
Hej,

tack för alla tips. Nu ska det lösa sig. Jag hittade ett schema för rörplacering.

Tusen tack!

*Driver Open Ops of Sweden AB* http://www.openops.se
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.61 sekunder. Snitz Forums 2000