HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 Diverse
 HiFi Off Topic - Fritt Forum
 Vilket minneskort till Nokon D90?
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

pix
200.000-klubben

4164 Posts

Posted - 2010/12/29 :  10:09:23  Show Profile Send pix a Private Message  Reply
Hej
Beställde ett Nikon D90 hus nyligen.
Försäljaren rekomenderar då ett minneskort som heter:

Sandisk Secure Digital HC EXTREME III 8GB

Om jag förstått det rätt så finns detta kort med olika läshastighet (10,20 och 30 Mb/s) och därmed i olika prisnivåer (ca 300-1000Kr), trots att de heter samma sak.

Är det ett lagom kort till en som kanske vill filma någon gång, men primärt tar bilder?
Är kortets läshastighet en viktig parameter för filmning och vilken hastighet rekomenderas?

Några andra rekomendationer av kort?

Mvh
/Lars

"The total harmonic distortion is not a measure of the degree of distastefulness to the listener and it is recommended that its use should be discontinued", Radiotron 3rd edition.

ztenlund
Administrator, RödaTråden-vinnare, 300.000-klubben

8776 Posts

Posted - 2010/12/29 :  15:44:24  Show Profile Send ztenlund a Private Message  Reply
Det är skrivhastigheten som avses, inte läshastigheten.

Jag vet inte vad minsta hastighet är som krävs för att filma, men för fotografering så spelar det egentligen inte roll vad man har om man inte tänker köra mycket serietagning. För några enstaka bilder i följd räcker kamerans egen buffert till och det är först när den blir full som kortets hastighet blir aktuell. Jag skulle dock tro att det går att filma med alla korten, för så hög bitrate lär det inte vara. Vad gäller korthastighet är det vidare tveksamt om kameran kan skriva över 20 MB/s överhuvudtaget, kanske lägre till och med. Jag gissar att du lugnt kan ta 10 eller 20 MB/s om du inte känner ett tvingande behov av att ha något som är störst, bäst och vackrast...

Jag har kort från SanDisk och Lexar i min kamera (D80), men har även haft Kingston i en annan. Det var dock CF och inte SD.
Kolla vad din handlare tar för pris jämfört med andra för det brukar kunna variera en del ibland... Minneskort är en typsik produkt där man kan dra upp marginalen eftersom "ett sådant måste du ändå ha".

Hur stort det ska vara är svårt att säga. En del verkar köra modellen "tar jag en j*kla massa bilder så måste någon bli bra", medan andra har ett mer "ekonomiskt" tillvägagångssätt.

Har du synpunkter på något? Hör gärna av dig via PM!
HiFiForum.nu's
Artikelregister | Regler
Go to Top of Page

bmxx
Member

256 Posts

Posted - 2011/01/05 :  00:13:31  Show Profile Send bmxx a Private Message  Reply
Filmar själv endel i HD och jag hittade ett kort på... ELLOS som enligt kameratilverkaren borde funka.
32gb för 596:-

http://www.ellos.se/ListPage/Category.aspx?CategoryId=27629

Å för er som inte trodde att det skulle bli nå mer rock... NU JÄVLAR BLIR DET MER ROCK! - bob hund, hultan -99
Go to Top of Page

HLindgren
Member

1143 Posts

Posted - 2011/01/05 :  09:58:02  Show Profile  Visit HLindgren's Homepage Send HLindgren a Private Message  Reply
För bara bilder spelar det ingen roll, kameran har en egen buffer som den tar till om den inte hinner skriva till kortet vid serietagningar. Sen hur den gör vid filmning vet jag inte men om det inte är dit huvudsyfte med kameran så kan du köra vilket kort som helst. Kör med vanliga SD-minnen i min D80.

HenrikL
Om det inte går att laga med silvertejp så är det trasigt :-P
Go to Top of Page

BosseBula
Klubbmästare eoJeud, 100.000-klubben

3057 Posts

Posted - 2011/01/05 :  22:10:31  Show Profile Send BosseBula a Private Message  Reply
Jag hittade detta kort med inbyggd wifi som kan ladda upp bilderna själv. Är rätt sugen... http://www.netonnet.se/art/foto/minneskort-och-lasare/trdlsa-minneskort/eye-fi-prox2wirelesssdhc8gb/144667.5440/

Klubbmästare eoJeud - Kontakta mig eller Anton om ni vill bli medlemmar
Min medlemstråd
Go to Top of Page

pix
200.000-klubben

4164 Posts

Posted - 2011/01/10 :  18:52:27  Show Profile Send pix a Private Message  Reply
Vill bara nämna att det lönar sig att ta det lite lugnt och kolla upp ibland

Experts rekomendation till D90 på websidan 699 SEK för ett Sandisk Secure Digital HC EXTREME III 8GB (Class 6)

I butiken rekomenderas jag i stället köpa ett Transcend Ultimate SDHC 8GB (Class 10) för 450 SEK som ett mer prisvärt alternativ

Går hem och googlar upp Sweburn.com
Transcend Ultimate SDHC 8GB (Class 10) för 132 SEK inklusive frakt direkt ner i brevlådan, på två arbetsdagar

Så om någon behöver tips om en billig och snabb minnesleverantör så kan jag rekomendera Sweburn

Mvh
/Lars


"The total harmonic distortion is not a measure of the degree of distastefulness to the listener and it is recommended that its use should be discontinued", Radiotron 3rd edition.
Go to Top of Page

B-200
fd. asimov66

4687 Posts

Posted - 2011/01/10 :  21:16:23  Show Profile Send B-200 a Private Message  Reply
Kapar tråden lite. KOllar på sweburn nu och behöver ett nytt SD kort till min Canon ixus 130. Något som rekommenderas i en billig prisklass?
8 gb borde ju räcka länge. Har 512 mb nu och det räcker inte till något.

Tips uppskattas.

.....Med reservation för subjektivitet och stavfel
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.23 sekunder. Snitz Forums 2000