Author |
Topic |
HerrD
200.000-klubben
1749 Posts |
Posted - 2023/09/02 : 11:33:23
|
nikwin: Låter som vi gjort samma erfarenheter, allt kommer till liv på något sätt. Skulle säga att Macro Tech som jag provat inte har sämre ljud än NCore så det går nog att få det som man vill. Nackdelen är mekaniska oljuden men även det har nog en lösning. Insåg precis att man skulle kunna hyra bra steg av en event-firma för att utvärdera vad som låter bäst Jag skulle bra gärna vilja veta vad det är som gör Macro Tech så bra. Har provat samma typ av effekt tidigare med Crown K2 men den är mest lik i basen, toppen är mer tillbakalutad. Vill komma åt den här känslan av live och att inget håller tillbaka. Crown i-tech ska också vara riktigt bra. |
The first principle is that you must not fool yourself and you are the easiest person to fool.
Richard P. Feynman |
|
|
jonasz
Member
2542 Posts |
Posted - 2023/09/02 : 17:05:03
|
Det är nog frånvaron av distorsion som gör Hypex mer tillbakalutat och "tråkigt". Vissa gillar ju rör med massor av dist som får dem att låta involverande och detaljerade när det egentligen bara är fejk. |
You'll Never Walk Alone... |
|
|
HerrD
200.000-klubben
1749 Posts |
Posted - 2023/09/02 : 17:10:09
|
jonasz: Finns nog en viss sanning i det. Men upplevelsen av dynamik och kraft är väsentligt annorlunda med många hundra RMS watt.
Ev. kan det bli 3 Crown i-tech 4000, vi får se... |
The first principle is that you must not fool yourself and you are the easiest person to fool.
Richard P. Feynman |
|
|
Double A
Member
2095 Posts |
Posted - 2023/09/03 : 13:36:43
|
Som Hypex anhängare följer jag detta med spänning :) Alltid spännande med nya tipps och insikter. Om man vill ha Crown steg som spöar Hypex men utan dsp, vad tittar man på då? |
Det är bara döda fiskar som flyter med strömmen. Double A ordspråk. Äger och driver Double A Design. www.dadesign.se |
|
|
HerrD
200.000-klubben
1749 Posts |
Posted - 2023/09/03 : 19:54:26
|
Double A: Ja, den frågan har jag inget bra svar på, kan för lite om alla produkter från Crown. Tycker att Macro Tech gör det på ren spelglädje, energi och live-känsla men sen var det problemen med mekaniska oljud som gör det svårt att använda dom i samma rum. Tror generellt att man måste upp på deras toppnivå för att få det bästa av vad dom kan men då får man nog dsp. |
Richard P. Feynman |
|
|
HerrD
200.000-klubben
1749 Posts |
Posted - 2023/09/17 : 20:26:17
|
Crown i-tech 4000 tog slut i lager när jag skulle beställa. Blev QSC DPA 4.3 och 4.2 istället. Kör för närvarande 4.3 till M2 för utvärdering. Det låter bra! Kraftfullt, upplöst och låg ljudnivå på fläkten, man hör den inte alls om man inte lägger örat mot apparaten. Värre vad det med 4.2 som väsnades rejält pga kass fläkt. Jag påtalade detta för soundsale.nl men dom tycker det är normalt för pa-prylar... Får väl skaffa en ny fläkt själv vilket känns udda när man köper från en firma som har 3 mån garanti. Inte så nöjd med det.
Nåväl, QSC ska få gå en match mot Crown Macro-Tech 2400 med nya tysta fläktar som finns att köpa i original från Crown. Fläktarna ska dyka upp i början av veckan. Hoppas det blir en stor skillnad. Har saknat Macro-Tech sen jag lånade ut dom till en kompis som också kör M2.
QSC DPA är en bio-variant av PLD-stegen som är PA. DPA och PLD är 4-kanaliga så det håller ner antalet steg. Tanken för min del var att köra det kraftfullare 4.3 i 4 kanaler till M2 och brygga 4.2 till subbarna. Det finns bra intern DSP och kanalmixer i stegen.
Jag fick köpa en RME ADI-2 dac fs igen då jag råkade sälja en av mina två när jag trodde att jag inte längre behövde den. Har du en sån, behåll den - man har alltid nytta av dom förr eller senare.
|
Richard P. Feynman |
|
|
Perfector
Member
536 Posts |
Posted - 2023/09/17 : 22:14:27
|
Vad man än tycker om subbar så är dom där förbannat snygga och klär sin plats med distingtion |
"Clarity by Choise" |
|
|
HerrD
200.000-klubben
1749 Posts |
Posted - 2023/09/18 : 06:57:00
|
Perfector: Tack! Kul att du gillar dom, det är inte de mest diskreta subbarna men dom är bra! Dessutom lätta att bygga, kan varmt rekommendera det. Finns länkar lite längre bak i tråden. Jag upplever att slutna system kräver sin membranyta för att komma till sin rätt. Ska bli intressant att ge dom lite mer effekt i form av en bryggad QSC 4.2, där de fyra kanalerna bryggas till 2. Man kan välja mellan bridge eller parallell bridge som på Crown. Det ger bra flexibilitet beroende på vad man tänker driva. |
Richard P. Feynman |
|
|
HerrD
200.000-klubben
1749 Posts |
Posted - 2023/09/18 : 21:53:01
|
Har idag utvärderat QSC DPA 4.3 mot Macro-Tech och det är egentligen ingen match rent ljudmässigt. Macro-Tech är bortsett från mekaniskt oljud precis det jag vill ha där allt blir kött och blod, live och allvar. QSC är tystare mekaniskt, har en massa funktioner som underlättar och låter absolut inte dåligt men Crown Macro-Tech är i en egen division i mina öron till M2. Det kan vara att M2 är så effekt- och ström-krävande som gör detta, jag vet inte. Faktum är att jag inte heller saknar subbarna när Macro-Tech står för drivningen. Vi får se hur det här slutar |
Richard P. Feynman |
|
|
HerrD
200.000-klubben
1749 Posts |
Posted - 2023/09/19 : 20:20:13
|
Hepp! Fel i utvärderingen. Hade råkat ställa in fel filterbranthet i toppen på M2 i QSC. Med detta korrigerat blev det väldigt bra. Så pass att utfallet blev till fördel för QSC som också är mer neutral. |
Richard P. Feynman |
|
|
Amatören
100.000-klubben
1784 Posts |
Posted - 2023/09/19 : 20:53:16
|
quote: Hepp! Fel i utvärderingen
Det kan hända den bästa! Tror det har hänt även mig...någon gång |
"Amatör, med JBL, Beyma, 18-Sound, AE, DUAL, Ortofon, BSS, Xilica, NCore och Yamaha!" |
|
|
HerrD
200.000-klubben
1749 Posts |
Posted - 2023/09/19 : 20:55:46
|
Amatören: Härligt att höra, då är jag i gott sällskap |
Richard P. Feynman |
|
|
HerrD
200.000-klubben
1749 Posts |
Posted - 2023/09/22 : 21:14:36
|
Kopplade nyss in QSC 4.2 bryggat i subbarna för 800w rms. Det blev riktigt bra! Men jag måste hitta en tyst fläkt, köpte en från Elfa och den låter tyvärr. QSC 4.3 är tyst. Sitter samma model av fläkt i båda från början men den till 4.2 var kass. Lite lurigt att hitta exakt samma så blev en liknande men tyvärr lite för högt ljud. |
Richard P. Feynman |
|
|
Perfector
Member
536 Posts |
Posted - 2023/09/22 : 22:31:57
|
Kläm fram en fläkt med en thermistor i sig, då jobbar den bara så mycket den behöver.
|
"Clarity by Choise" |
|
|
HerrD
200.000-klubben
1749 Posts |
Posted - 2023/09/22 : 22:35:45
|
Perfector: Fick bita i det sura äpplet och köpa från Kina, där fanns den att få tag på. Så nu är det två på väg av samma sort som i 4.3, borde bli bra. |
Richard P. Feynman |
|
|
HerrD
200.000-klubben
1749 Posts |
Posted - 2023/10/04 : 07:18:16
|
Fläktproblemen löste sig med tystare fläktar på lägre varvtal samt motstånd för att ta ner drivspänningen. Nu hörs dom inte alls och värmen förflyttas bra, ska övervaka temperaturen framöver vilket kan göras via QSCs mjukvara i pc.
Nya förstärkare till pi60 i Attefallshuset. Audiolab 8300mb, helgoa steg med bra värme, närvaro och upplösning. Gillar verkligen dom! 250w rms i 8 ohm. Alla ljud dyker upp från en kolsvart bakgrund på ett spöklikt sätt. Dom fick dock plats på golvet då dom påverkade ljudbilden negativt med platsen på bilden eftersom diskanten spelade in i sidan på steget.
|
Richard P. Feynman |
|
|
HerrD
200.000-klubben
1749 Posts |
Posted - 2023/10/21 : 13:19:29
|
En liten insikt nu när båda riggarna spelat i sin nuvarande form ett tag. Det låter bra fast på olika sätt! Attefallshuset bjuder på insikt i inspelningen och kommer förmodligen nära en lyssning i studiomiljö. Det är lätt att förlora sig in i ljudvärlden och glömma tid och rum. Vardagsrummet ger mer livekänsla och större ljudbild, dynamik och kraft. Inte samma pin-point och lite mer reflexer. Men båda riggarna är njutbara och jag känner mig nöjd för stunden |
Richard P. Feynman |
|
|
Imperial
Medlem i AÖ
2677 Posts |
Posted - 2023/10/21 : 14:01:23
|
"jag känner mig nöjd för stunden"
De e vackert så
Intressant å följa din resa med pa slutsteg. Själv gillar jag min AB International 9620. Hittar du ett par sådana slutsteg så köp. Men en brasklapp e fläktarna som går på fullt hela tiden.
De e kul me pa grejjer men ja kommer alltid tillbaka till effekt svaga rörslutsteg. De e nåt visst me dom. |
Rör å tillbehör när jag är med i matchen. jbl2480@hotmail.com Deltidare på Hifikit |
Edited by - Imperial on 2023/10/21 14:02:04 |
|
|
HerrD
200.000-klubben
1749 Posts |
Posted - 2023/10/21 : 14:23:57
|
Imperial: För hemmabruk kan man nog oftast ställa ner fläktarna genom att sänka spänningen. Jag bytte till tystare fläktar och ställde ner hastigheten så nu är det så tyst att jag inte stör mig på det. Det finns annat som också låter i huset så det är "good enough". Effektsvaga rörsteg har absolut en fin ton men till JBL M2 gör dom sig inga besvär, dom käkar effekt så det är helt galet. Jag kan nästan klippa 4x625w RMS i 8 ohm till M2 när dom spelar 40Hz - 20kHz, dvs avlastade i lägsta basen. Annars hade jag nog klippt dom tidigare. Men då är det rätt bra live-känsla Egentligen är det Crown i-tech 5000HD som ska driva M2 med 1250w RMS i 8 ohm. Det tar dom gärna, har en bekant som kör så och det är en bra matchning. |
Richard P. Feynman |
|
|
Imperial
Medlem i AÖ
2677 Posts |
Posted - 2023/10/21 : 15:29:04
|
Jo M.2 e effekt hungriga.
De där m fläktar e inge kul.
Ja har en AB International 600LX å den va de e jävla oljud från fläkten så ja bytte den t en Noctua me en dämpare. De blev bra.
Har en polare som åxå har ett par M.2. Han kör nu m Amcron slutsteg. Slutstegs byte e väl på g där. De e tyvvär mycket fläkt buller där å ett litet rum. |
Rör å tillbehör när jag är med i matchen. jbl2480@hotmail.com Deltidare på Hifikit |
|
|
HerrD
200.000-klubben
1749 Posts |
Posted - 2023/10/21 : 16:30:58
|
Imperial: Jag provade Crown Macro-tech 2400 till M2. Det svängde riktigt bra men dom lät för mycket mekaniskt. Amcron var väl ett alternativt namn för samma serie pga trademark-konflikt har jag för mig. Tycker dom gamla klass AB pa-stegen låter väldigt bra. QSC var dock mer neutrala och lättare att leva med samt hade mer funktioner. |
Richard P. Feynman |
|
|
Imperial
Medlem i AÖ
2677 Posts |
Posted - 2023/10/22 : 12:38:18
|
Oki!
Intressant. Ska be polarn å läsa den här tråden. |
|
|
HerrD
200.000-klubben
1749 Posts |
Posted - 2023/10/22 : 13:52:35
|
Imperial: Han kan svänga förbi här och lyssna på QSC om han är nyfiken. Man kan också fixa tysta fläktar till just Macro-tech 2400 om det är sådana han har. Det gjorde stor skillnad men hos mig var det även annat som lät i stegen när dom gick igång på utgångarna. Hittade fläktarna här: https://www.proaudioparts.nl/en/crown-ma-2400-parts/ |
Richard P. Feynman |
|
|
Imperial
Medlem i AÖ
2677 Posts |
Posted - 2023/10/22 : 14:55:51
|
Han bor i sthlm å har väl inte vägarna förbi dej så ofta. Men man vet aldrig. Ja har länkat denna tråden t honom. |
|
|
HerrD
200.000-klubben
1749 Posts |
Posted - 2023/10/22 : 16:14:13
|
Imperial: Kanon! Ett alternativ som jag inte kunde använda är annars om han kan ha förstärkarna i ett annat rum och dra kablarna genom en vägg. |
Richard P. Feynman |
|
|
Topic |
|