Author |
Topic |
HerrD
200.000-klubben
1749 Posts |
Posted - 2022/12/06 : 09:42:16
|
Bjussar på en bild till av subbarna utan frontskydd. Helt underbart att lyssna på systemet, det växte till något fantastiskt. Allt är bara självklart och ansträngningslöst, även musik utan påtaglig bas.
|
The first principle is that you must not fool yourself and you are the easiest person to fool.
Richard P. Feynman |
|
|
FBK
700.000-klubben
7379 Posts |
Posted - 2022/12/06 : 10:19:45
|
Det DÄR ser ut som ett seriöst system! Tur att man inte har råd = lika med att man skulle bli vräkt om man hade råd Jag älskar bas och dynamik... |
Lever på samhällets botten. Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland. |
|
|
HerrD
200.000-klubben
1749 Posts |
Posted - 2022/12/06 : 11:49:16
|
FBK: Det är seriöst och du har nog rätt, det är lämpligt att bo i hus. Man kan sätta ihop ett liknande system för relativt lite pengar om man vill. Tänk minidsp 2x4 2st, lite halvseriösa element, bygga egna lådor, en umik-1 och några bra men billiga steg. Det kräver dock tid och intresse för mätning. |
The first principle is that you must not fool yourself and you are the easiest person to fool.
Richard P. Feynman |
|
|
FBK
700.000-klubben
7379 Posts |
Posted - 2022/12/06 : 13:25:12
|
Jag kommer till 100% köra med Carlsson.SB-Acoustics https://www.faktiskt.io/phpBB3/viewtopic.php?f=17&t=73553 Sedan när jag får råd någon gång så kommer det bli denna bas som står underst, sedan exakt hur den kommer se ut den dagen vet man aldrig för Carlsson folket håller hela tiden på att förbättra i olika projekt som de har. https://www.faktiskt.io/phpBB3/download/file.php?id=40958 De håller på att utveckla denna ihop med en en version av OA50 med en 5-tummare (istället för 6.5 som på mina)som ska agera mellanregister.(Är denna på bilden) Men jag kommer köra med mina grejer och den basen och det lär "bli tillräckligt bra" Jag och Blomman ska iväg och lyssna på projektet på bild som de nu är nöjda med (hörde jag idag) hur övre delen spelar, så kanske någon lite förändring i basen men jag tycker den spelar kanon som den är nu. Har aldrig blivit så impad av en 8-tummare som denna. Tror det är denna. https://www.hifikit.se/komponenter/hogtalarelement/hifi/sb23mfc45-8.html I en lägenhet så räcker den och blir över då de går att dra på som fanken |
Lever på samhällets botten. Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland. |
|
|
Imperial
Medlem i AÖ
2678 Posts |
Posted - 2022/12/06 : 16:09:41
|
Jo!
De e den 8" sitter i Cris burkar. Den e grym. |
Rör å tillbehör när jag är med i matchen. jbl2480@hotmail.com Deltidare på Hifikit |
|
|
HerrD
200.000-klubben
1749 Posts |
Posted - 2022/12/06 : 17:15:34
|
FBK: Carlsson är också mycket trevliga. Hör av dig om du är i krokarna så får vi se om det passar.
Haha! Insåg precis att jag svarade på frågan från andra forumet... Bra simultanförmåga Synd att det är så splittrat, hade varit roligare med fler på samma ställe. |
Richard P. Feynman |
Edited by - HerrD on 2022/12/06 21:45:20 |
|
|
deerhunt
Member
363 Posts |
Posted - 2022/12/09 : 21:03:41
|
Den 8-tummaren från Sb är säkert toppen. Men vad är den bättre på än Accuton C220 på?
Jag använder 2st C220-11-221 i olika lådor i transmission line ( kanske inte optimalt Q-värde), men det låter extremt bra i mina öron :) |
Man skall akta sig för den som funnit sanningen, och hålla sig till de som fortfarande söker |
Edited by - deerhunt on 2022/12/09 21:04:53 |
|
|
Imperial
Medlem i AÖ
2678 Posts |
Posted - 2022/12/10 : 13:34:10
|
Ja har ingen koll på Accuton alls.
|
Rör å tillbehör när jag är med i matchen. jbl2480@hotmail.com Deltidare på Hifikit |
|
|
HerrD
200.000-klubben
1749 Posts |
Posted - 2022/12/11 : 21:37:56
|
Nu har jag kört igång Hypex FA503. Det blev kanon! Helt tyst från brus, bra ljud och riktigt smidigt system. Har bara digitala källor (Rpi + Sony Blu-ray) till försteget Open DRC-DI sen AES/EBU till FA503 och sen högtalarkablar till M2+sub18. Auto on/off är mycket behändigt för familjen. |
Richard P. Feynman |
|
|
Double A
Member
2095 Posts |
Posted - 2022/12/12 : 20:42:13
|
Kul att du fått igång FA503orna. :) Ett litet tips, kolla deras display kit. Är inte så dumt att få information om preset Input mm på framsidan . https://www.hypex.nl/product/fusion-oled-display/183
|
Det är bara döda fiskar som flyter med strömmen. Double A ordspråk. Äger och driver Double A Design. www.dadesign.se |
|
|
HerrD
200.000-klubben
1749 Posts |
Posted - 2022/12/12 : 21:16:34
|
DoubleA: Såg det, verkar smidigt - speciellt om man vill köra med volymhantering direkt i plate-ampen med fjärr för ett ultrakompakt system. |
Richard P. Feynman |
|
|
Double A
Member
2095 Posts |
Posted - 2022/12/13 : 20:35:12
|
Ja dom är grymt smidiga! Kul att Hypex äntligen kommit med något nytt, och mer är nog på gång under nästa år#128522; |
Det är bara döda fiskar som flyter med strömmen. Double A ordspråk. Äger och driver Double A Design. www.dadesign.se |
|
|
HerrD
200.000-klubben
1749 Posts |
Posted - 2022/12/13 : 21:45:24
|
Nilai letar sig säkert in i Fusion, frågan är om dom även kommer utveckla dsp-delen, ska bli kul att se vad dom hittar på! |
Richard P. Feynman |
|
|
Double A
Member
2095 Posts |
Posted - 2022/12/14 : 20:54:10
|
Ska tydligen komma ny hårdvara tidigt nästa år, när det nu är#8230; Verkar bli nya FA modeller, och det verkar som man ska kunna köra Fir i dom. |
|
|
HerrD
200.000-klubben
1749 Posts |
Posted - 2022/12/14 : 21:21:02
|
DoubleA: Det låter intressant! Kanske en given uppgradering längre fram om det börjar klia i fingrarna. Kan ju alltid köra BTL-konfiguration för 1kW i basen och stänga av diskant-delen i FA503. Sen nya modellerna till M2. Men jag är rätt nöjd redan nu. Håller med för övrigt, kul med nya prylar från Hypex! |
Richard P. Feynman |
|
|
HerrD
200.000-klubben
1749 Posts |
Posted - 2022/12/16 : 21:05:46
|
Med FA503 blir det inte så mycket elektronik kvar:
FA503 blev så här och gömmer sig i närheten av varje högtalare:
Efter diverse mätningar, ändringar och fixande i Rephase kan det bli så här, höger och vänster i samma graf:
Kan säga att det blev över förväntan. FA503 är helt tysta, man undrar om systemet är på. Tonal jämnhet blev jättebra, supernöjd med detta. Spelade klassiskt och med lite volym blev det en helt ny typ av upplevelse som jag bara hört i de största och bästa systemen jag fått uppleva. Det kan även låta apa om man inte ställer in det rätt, så det är ett krävande system.
|
Richard P. Feynman |
Edited by - HerrD on 2022/12/16 21:06:54 |
|
|
Amatören
100.000-klubben
1784 Posts |
Posted - 2022/12/17 : 10:41:09
|
Ser mycket trevligt ut! Av mätningarna att dömma så har du nu ett "perfekt" system som jag kan relatera till då mina mätningar är en närmast exakt kopia av dina. JBL power! Så, ingen såg här antar jag! Inte ens en sticksåg... |
"Amatör, med JBL, Beyma, 18-Sound, AE, DUAL, Ortofon, BSS, Xilica, NCore och Yamaha!" |
|
|
HerrD
200.000-klubben
1749 Posts |
Posted - 2022/12/17 : 11:45:18
|
Amatören: Man kan nog se mitt system som en lillebror till ditt. Fast jag har sämre akustik. Det som inte syns i mätningen är efterklang och den gör sig påmind om man spelar lite starkare. Ditt källarsystem har helt klart legat och gnagt i bakhuvudet! Nä, här behöver man inte såga, mer fila och slipa lite kanske |
Richard P. Feynman |
|
|
nisseW
Member
531 Posts |
Posted - 2022/12/17 : 18:55:44
|
Faller snyggt från 5k och uppåt, kvinnoröster låter utmärkt antar jag. Precis så där med Hypexstegen i 2 vertikala lådor blir perfekt bakom mina Carmen, fattas bara FIR, men det är kanske på intågande! |
Blufföretag är ingen bluff, de finns i verkligheten! |
|
|
Passerati
Member
3449 Posts |
Posted - 2022/12/17 : 19:25:12
|
Vad har du för resistans? |
|
|
HerrD
200.000-klubben
1749 Posts |
Posted - 2022/12/17 : 20:47:45
|
nisseW: Ja, det blev lyckat. Enligt DoubleA verkar det vara på gång med FIR i nya versionerna.
Passerati: Det är standard L-pad och en kondensator för skydd och en del av filtret. Finns mer info här: https://rephase.org/projects/JBL_M2_crossover.pdf |
Richard P. Feynman |
|
|
HerrD
200.000-klubben
1749 Posts |
Posted - 2022/12/23 : 16:32:19
|
Har lärt mig något senaste tiden. Gjorde om Attefallshuset till kontor och skaffade ett par Kef LS50 Wireless 2 för lyssning. Ville gilla dessa men över tid blev det uppenbart att mina krav har blivit väldigt höga. Blev irriterad och arg av bristerna och insåg att detta går inte. Blev att återlämna Kef och som tur var var inte mina pi60 sålda. Körde igång dom igen och njöt av ljudet, så mycket bättre! Hann dock sälja förstärkarna så det blev att inhandla ett annat roligt objekt: 2 stycken Sentec PA9 monoförstärkare. Mycket trevliga steg som jag gillar skarpt.
|
Richard P. Feynman |
|
|
Adagio
Harry-vinnare 2004
2757 Posts |
Posted - 2022/12/29 : 16:10:02
|
Ja! Nu kan jag gå god för detta system. När jag hörde systemet med endast M2 tyckte jag att det i jämförelse med mitt system saknades en hel del auktoritet och kropp. Så är icke längre fallet. Herr D presenterade 2 olika kurvor varav jag föredrog värmen och kroppsligheten i den lite fetare kurvan, men den blev för blöt i basen. HerrD #8221;tillverkade#8221; då en kompromiss av dessa två kurvor som lät riktigt bra. Fick även lyssna på M2 utan EQ...... fy fan va dåligt på ren svenska. Det lät både trattigt, buskigt och trasigt på en gång. Hursomhelst, nu låter det inte alls olikt mitt Avantgarde UNO Fino Edition system. Många likheter, små skillnader. Aningen mer laidback i mid och bas är väl största skillnaden. Riktigt coolt system, inte billigt men bra. Vad man kan begära för pengarna men det kräver verkligen kunnande att ställa in. Inget för den normala konsumenten men detta kan man ju säga om mina Avantgarder också. HerrD har hjälp mig med input och goda råd och nu senast rent handgripligen då han fick fria händer att EQa en ledig slot i mina högtalare. Detta fick mig att öppna för EQ högre än 100hz viket jag tidigare ansett vara den gräns som man inte borde överskrida. Shame on me! Har en liknande kurva som ovan. Men med mycket färre EQ kompensationer. Endast de värsta topparna adresseras, i övrigt lever jag med lite variation ungefär som ovan. HerrDs bästa system so far tror jag. Iaf enl mig. |
Driver http://www.sonusconcordia.se/ "by human hands for human ears" |
|
|
FBK
700.000-klubben
7379 Posts |
Posted - 2022/12/29 : 17:26:54
|
Sentec PA9 monoförstärkare får du gärna berätta mer om i förhållande till annat du har. Jag förstår att dem inte går att jämföra emot mycket annat mycket dyrare du haft genom åren. Men hur upplever du dem ? Jag har "hört"att den finns folk som tycker de har hissad diskant. Mätningar på dem talar om en del dist i diskanten. För mig är det viktigt att det är homogen återgivning, lägger man märke till att diskanten sticket ut så blir det tvärsågning i mina öron.Däremot har jag inget emot rejäl bas. De fick ju bra kritik i LTS en gång i tiden. Sådana i silver är bland de vackraste i slutstegsväg i mina ögon. |
|
|
HerrD
200.000-klubben
1749 Posts |
Posted - 2022/12/29 : 17:47:04
|
Adagio: Tack för bra input där. Den nya kurvan blev ytterst njutbar! Man ska inte vara rädd för feedback, man blir lätt hemmablind i sitt eget system. Vi har haft stort utbyte av att lyssna och tycka hos varandra i vår lilla grupp.
FBK: PA9 kan nog sammanfattas som definition. Upplever ingen distortion uppåt men dom är heller inte det mista avrullade. Dom slår nog allt när man väger in pris/prestanda. Men det är "bara" 60W så har man större effektbehov får man kika på annat. Även anslagen i basen är imponerande. Men jag har bara hört dom med pi60. |
Richard P. Feynman |
|
|
Topic |
|