HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Bästa nätkabeln av DIY-art?
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 3

AlfaGTV
600.000-klubben

4819 Posts

Posted - 2011/01/11 :  18:11:23  Show Profile  Visit AlfaGTV's Homepage Send AlfaGTV a Private Message  Reply
Sådär då, nu är etapp 1 avklarad i kabel-funderingarna.
Ölflex anlänt och har nu kontakterats och klätts med kabelstrumpa osv.

Jag låter dessa sitta och spelar i nån vecka så får jag nog lite hjälp med utvärderingen sedan.

Ölflex känns förtroendeingivande och det lilla jag hittills lyssnat så tycker jag ljudet är påverkat till det bättre... Lugnare, mera svärta och ändå klart och dynamiskt.

Nu har jag i alla fall en utgångspunkt för att utvärdera olika flätningsvarianter genom att bara skifta strömkabel till t.ex. CD-spelaren.
Intressant!

MVH
/Micke

Junepes uttryck "mindlessness" beskriver ett underskattat tillstånd
Go to Top of Page

emanuelgbg
Member

743 Posts

Posted - 2011/01/12 :  15:21:52  Show Profile  Visit emanuelgbg's Homepage Send emanuelgbg a Private Message  Reply
En fråga från en totalt okunnig. Om en skärmad kabel används.. kopplar man skärmen till något (ex jord) eller ligger den endast där runt kabeln såsom folien runt kexchokladen från förr?
Go to Top of Page

mace
London calling

5296 Posts

Posted - 2011/01/12 :  15:41:26  Show Profile Send mace a Private Message  Reply
När jag knåpat själv så har (Livsfarlig felskrivning jorden Livsfarlig felskrivning)

Det ska såklart vara: När jag knåpat själv så har Skärmen alltid kopplats till jorden på kontakten längst bort från apparate så att säga.

M

mera quad ESL = mera välljud.

"Efter tillnyktring vaknade han upp medvetslös" TV4-Nyhetsmorgon.

Bio har inte varit detsamma sedan Nickel Gammaldags försvann :-(

"Det finns egentligen inga rakor på den här banan, de enda rakorna som finns är böjda" Eje Elgh, Australiens F1-GP 2008.


Mr 500!

Edited by - mace on 2011/01/13 11:56:14
Go to Top of Page

Tomas J
fd _T_

1540 Posts

Posted - 2011/01/12 :  17:55:21  Show Profile Send Tomas J a Private Message  Reply
Bara för att förtydliga så tror jag att du menar att du kopplat skärmen till jorden på kontakten längstifrån apparaten

=)

Ett forum dör utan tillströmning av medlemmar, Agera!
Go to Top of Page

mace
London calling

5296 Posts

Posted - 2011/01/12 :  19:38:13  Show Profile Send mace a Private Message  Reply
Precis

M

mera quad ESL = mera välljud.

"Efter tillnyktring vaknade han upp medvetslös" TV4-Nyhetsmorgon.

Bio har inte varit detsamma sedan Nickel Gammaldags försvann :-(

"Det finns egentligen inga rakor på den här banan, de enda rakorna som finns är böjda" Eje Elgh, Australiens F1-GP 2008.


Mr 500!
Go to Top of Page

RuneStone
Member

1961 Posts

Posted - 2011/01/12 :  20:35:04  Show Profile  Visit RuneStone's Homepage Send RuneStone a Private Message  Reply
Jorden Skärmen kopplas bara in i hanen, alltså den ändan man stoppar i vägguttaget.

Edit: Felskrivning

"syftet är som sagt att efterlikna ett transistorsteg.."

Edited by - RuneStone on 2011/01/17 09:17:42
Go to Top of Page

Tomas J
fd _T_

1540 Posts

Posted - 2011/01/12 :  21:06:57  Show Profile Send Tomas J a Private Message  Reply
men hallå!!!

Jorden kopplas väl ändå in i båda kontakterna????

Jag antar att det fortfarande är skärmen som menas?

Annars verkar det lönlöst att ha jordade apparater och kablar ;)

Ett forum dör utan tillströmning av medlemmar, Agera!
Go to Top of Page

AlfaGTV
600.000-klubben

4819 Posts

Posted - 2011/01/12 :  22:01:28  Show Profile  Visit AlfaGTV's Homepage Send AlfaGTV a Private Message  Reply
Hehehe!

Jag håller med dig Thomas. Jord skall alltid kopplas i de fall där man gör kabel för svenska standarduttag(Shuko?) till IEC.
Om kabeln i detta fall har skärm, så brukar åtminstone jag ansluta skärmen till jordledaren i den kontakt som stoppas i vägguttaget (Hanen)
Mvh /Micke

Junepes uttryck "mindlessness" beskriver ett underskattat tillstånd
Go to Top of Page

emanuelgbg
Member

743 Posts

Posted - 2011/01/13 :  09:56:29  Show Profile  Visit emanuelgbg's Homepage Send emanuelgbg a Private Message  Reply
Tackar!
0:a fas och jord kopplas som vanligt, skärmen kopplas till "hanens jord".

Go to Top of Page

AlfaGTV
600.000-klubben

4819 Posts

Posted - 2011/01/13 :  14:59:02  Show Profile  Visit AlfaGTV's Homepage Send AlfaGTV a Private Message  Reply
quote:
0:a, fas och jord kopplas som vanligt, skärmen kopplas till "hanens jord".

Jepp! Helt korrekt och bra sammanfattat.

För övrigt finns det nog andra tankar om huruvida man kopplar skärmen överhuvudtaget och i så fall var nånstans. Men jag tror den allmänna uppfattningen är att koppla som inläggen här ovan beskriver.
MVH /Micke

Junepes uttryck "mindlessness" beskriver ett underskattat tillstånd
Go to Top of Page

Tomas J
fd _T_

1540 Posts

Posted - 2011/01/13 :  17:19:36  Show Profile Send Tomas J a Private Message  Reply
jag hade också kopplat som ovanstående!

Ett forum dör utan tillströmning av medlemmar, Agera!
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21988 Posts

Posted - 2011/01/13 :  17:36:30  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply
Det är så man skall koppla enligt grundboken i mät-teori för att minska störningarna.


// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

AlfaGTV
600.000-klubben

4819 Posts

Posted - 2011/01/16 :  21:00:53  Show Profile  Visit AlfaGTV's Homepage Send AlfaGTV a Private Message  Reply
Då har jag fått assistans av några par goda öron i att lyssna igenom vad dom funkar bäst i mitt system.
Som de säger på annra sia pöla:
Your mileage may vary!

Vi lyssnade på följande kabelvarianter och föredrog i denna ordning:

  • Ölflex Classic 110CY 3G2,5 kontakterad med Furutech FI-E35/FI-E25 Rhodium

  • Samma som ovan men kontakterad med vanliga Clas Ohlson-proppar

  • Femfläta 1,5mm2 FK där två par användes till fas och nolla och den femte till jorden. (Oskärmad mao)

  • Fyrfläta á la Svalander med jordkabel virad runt med ca 2-3cm per varv.

  • DRAKAFLEX H07RN-F 3G2,5 (Oskärmad utomhuskabel i kraftigt gummihölje, Clas Ohlson)

  • Supra LoRad (Skärmad)

  • Apparatkabel av vanlig data-modell



Alla kablar var kontakterade med Clas Ohlsons enklaste kontakter, utom den först nämnda kabeln. Kablarna jämfördes i min CD-spelare, Marantz SA-15S1. Jämförelsen var ganska förenklad, med endast en låt som jämförelse: Livingston Taylor - Isn't She Lovely från SACD'n Audiophile Vocal Recordings på Chesky.
Vi var tämligen överens om att den först nämnda kabeln lät mest homogen, dolde inget, förstärkte inget. Bra struktur i basen, len men detaljerad diskant och bra "liv" i musiken.
De flätade varianterna lät ganska likartade, liksom Drakaflex-kabeln. Kanske något mulligare, mindre mikrodetaljer men sammantaget fullt acceptabelt.
Supran lät förvånansvärt annorlunda, inte homogen på samma sätt, mera maskerad i toppen. En av fyra gillade den dock i vissa avseenden.
Slutligen den vanliga apparatkabeln föll oss minst på läppen med en spretig och kornig diskant/övre mellan. Ofokuserad kanske man kan säga..

Så slutsatsen blir att skillnaderna var ganska tydliga i mitt system, samt att dyra kontakter har påverkan på återgivningen av musiken, även då det gäller nätkablar.

Bästa återgivning i förhållande till arbetsinsats/kostnad torde definitivt vara Ölflex Classic CY110 3G2,5 med enkla men funktionella kontaktdon.

Tack för hjälpen grabbar!
MVH /Micke

Junepes uttryck "mindlessness" beskriver ett underskattat tillstånd

Edited by - AlfaGTV on 2011/01/16 21:02:29
Go to Top of Page

sopwith
Member

595 Posts

Posted - 2011/01/17 :  10:35:42  Show Profile Send sopwith a Private Message  Reply
körde ni "blindtest" eller kollade ni på den kabel som åkte in i spelaren?
Go to Top of Page

AlfaGTV
600.000-klubben

4819 Posts

Posted - 2011/01/17 :  14:29:51  Show Profile  Visit AlfaGTV's Homepage Send AlfaGTV a Private Message  Reply
Testerna utfördes inför öppna ridåer, tyvärr... Så det är definitivt inget vetenskapligt prövat resultat. Ta det med en nypa salt med andra ord! Och framför allt, det gäller mitt system, du kanske föredrar andra typer av kablar i ditt..

MVH /Micke

Junepes uttryck "mindlessness" beskriver ett underskattat tillstånd
Go to Top of Page

jari
RödaTråden vinnare

4433 Posts

Posted - 2020/08/29 :  10:48:19  Show Profile Send jari a Private Message  Reply

Jag väcker liv i denna gamla tråd,då jag skall prova
att göra egna nätkablar.
Inspirerad av bytet till kopparkontakter i möjligaste mån,
skall detsamma göras med nätkablarna.
Kablarna skall göras enligt Svalanders tips,
2 fyrflätor till varje kabel
Jag kommer använda enkardelig koppartråd.
Kostnaden för kablarna blir för kopparkontakterna,
då övrigt material finns sedan tidigare projekt.
Inväntar nu bara kontakter beställda från Asien.

Dared VP 845 förstärkare,Shuguang WE845,RCA vt231,Raytheon 6072A rör,Marantz cd6007 cd-spelare,Technics SL1500c skivspelare,AT VM 540ML pickup,Ino pi60s med es dämpmaterial högtalare,Diy silver sexfläta signalkabel,KLEI Classic Harmony rca-kontakt,Diy silver sexfläta + Fyrfläta enkardelig kopparkabel utan kontakter högtalarkabel,2 fyrflätor med enkardelig ledare,2 ledare till fas och nolla,4 till jord,med kopparkontakter nätkabel,Gigawatt PF-1E nätlist.

Sursill "Farligt käckt"

Go to Top of Page

Tomas J
fd _T_

1540 Posts

Posted - 2020/08/29 :  12:19:30  Show Profile Send Tomas J a Private Message  Reply
Vilken kabel ska du använda?
Hur ska du kombinera de två fyrflätorna för att ansluta till fas, nolla och jord i respektive ände?

Om du nu ska ha jordade kablar dvs.

Ett forum dör utan tillströmning av medlemmar, Agera!
Go to Top of Page

jari
RödaTråden vinnare

4433 Posts

Posted - 2020/08/29 :  12:34:12  Show Profile Send jari a Private Message  Reply

Jag tar 1.5mm2 entrådig ur EKK.
Gör enligt Svalanders rekommendation.

quote:
Man gör då två fyrflätor per kabel. En för + och 0 och en för - och 0. Det blir alltså två trådar för +, två trådare för -, samt fyra trådar för 0a eller jord. Man kan sedan tvinna de två fyrflätorna för att de ska hållas samman.

Det ger ett helt överlägset resultat jämfört med att linda en tråd runt en fläta enligt ovan. Men det blir givetvis en högre materialkostnad. Jag tycker dock att ljudförbättringen är väl värd merkostnaden!

Dared VP 845 förstärkare,Shuguang WE845,RCA vt231,Raytheon 6072A rör,Marantz cd6007 cd-spelare,Technics SL1500c skivspelare,AT VM 540ML pickup,Ino pi60s med es dämpmaterial högtalare,Diy silver sexfläta signalkabel,KLEI Classic Harmony rca-kontakt,Diy silver sexfläta + Fyrfläta enkardelig kopparkabel utan kontakter högtalarkabel,2 fyrflätor med enkardelig ledare,2 ledare till fas och nolla,4 till jord,med kopparkontakter nätkabel,Gigawatt PF-1E nätlist.

Sursill "Farligt käckt"

Go to Top of Page

Tomas J
fd _T_

1540 Posts

Posted - 2020/08/29 :  13:11:01  Show Profile Send Tomas J a Private Message  Reply
Okej, det är rimligt, förutom att det inte finns någon + eller - i nätkablar.
Möjligtvis fas och nolla.
Det verkar som att svalander blandar och mixar beteckningarna Hej vilt, håll tungan rätt i munnen när du kopplar!

Hoppas kontakterna ifrån Asien klarar av att svälja 4x1.5 mm2 i jordanslutningen, det brukar bli rätt trångt i kontaktdonet!

Ett forum dör utan tillströmning av medlemmar, Agera!
Go to Top of Page

jari
RödaTråden vinnare

4433 Posts

Posted - 2020/08/29 :  13:21:51  Show Profile Send jari a Private Message  Reply

Jag skall hålla tungan i rätt mun,
och trångt och trixit blir det.

Dared VP 845 förstärkare,Shuguang WE845,RCA vt231,Raytheon 6072A rör,Marantz cd6007 cd-spelare,Technics SL1500c skivspelare,AT VM 540ML pickup,Ino pi60s med es dämpmaterial högtalare,Diy silver sexfläta signalkabel,KLEI Classic Harmony rca-kontakt,Diy silver sexfläta + Fyrfläta enkardelig kopparkabel utan kontakter högtalarkabel,2 fyrflätor med enkardelig ledare,2 ledare till fas och nolla,4 till jord,med kopparkontakter nätkabel,Gigawatt PF-1E nätlist.

Sursill "Farligt käckt"

Go to Top of Page

Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben

6793 Posts

Posted - 2020/08/30 :  12:12:33  Show Profile Send Bubbel a Private Message  Reply
Alltså kabel prat kan ställa till världskrig (nästan) för man är övertygad att mitt är rätt allt annat är fel men jag har lärt mig kanske även andra har gjort det att så enkelt är det inte allt beror hur ens system är uppbyggt m.m. Jag är ute efter att min anläggning skall vara musikalisk inte som jag upplever moderna system att förmedla detaljer utan känsla, så vi har olika referenser så är det inga rätt och inga fel.

quote:
Kör med nätkablar från datorer, tycker de är busbra. Finns naturligtvis snyggare kablar, men sånt spelar mig ingen roll.


Såg att försök lustigheter över datakabel men.... pga av nya regler så har alla nya strömkablar sedan fem år tvungna att vara trippelskärmade för att inte sprida skräp på elsystemen. Jag blev nyfiken och kollade runt lite via nätet det visade sig att problem uppstår i stora serverhallar med all utrustning så då fick man ta fram bättre nätkablar.

Jag blev nyfiken var tvungen att testa vid test så hör jag ingen eller liten skillnad mot vare sig supras LoRad ett par Siltech, ölflex eller vad kompisar nu hade med sig.

Det som för min del är mest slående är att mitt system är mycket tystare än innan med dessa kablar. De jag pratar om är betydligt tjockare och verkar vara en annan plast på höljet.

Man behöver inte prova men det är vad jag upplever. Jo det måste tas upp jag har ett par Altec Lansing 604 (103dB jis) som jag lyssnar på det krävs att det är tyst lilla minsta påverkan blir så mycket mer tydligare.

Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge.
Go to Top of Page

jari
RödaTråden vinnare

4433 Posts

Posted - 2020/08/30 :  13:02:48  Show Profile Send jari a Private Message  Reply

Bubbel skrev:

quote:
De jag pratar om är betydligt tjockare och verkar vara en annan plast på höljet.

Kan du ge exempel på en sådan kabel,det skulle vara intressant
att jämföra med mina Diy-kablar.

Dared VP 845 förstärkare,Shuguang WE845,RCA vt231,Raytheon 6072A rör,Marantz cd6007 cd-spelare,Technics SL1500c skivspelare,AT VM 540ML pickup,Ino pi60s med es dämpmaterial högtalare,Diy silver sexfläta signalkabel,KLEI Classic Harmony rca-kontakt,Diy silver sexfläta + Fyrfläta enkardelig kopparkabel utan kontakter högtalarkabel,2 fyrflätor med enkardelig ledare,2 ledare till fas och nolla,4 till jord,med kopparkontakter nätkabel,Gigawatt PF-1E nätlist.

Sursill "Farligt käckt"

Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7346 Posts

Posted - 2020/08/30 :  15:56:00  Show Profile Send FBK a Private Message  Reply
Bubbel@
quote:
Jag är ute efter att min anläggning skall vara musikalisk inte som jag upplever moderna system att förmedla detaljer utan känsla, så vi har olika referenser så är det inga rätt och inga fel.

Det här tycker jag var utmärkt uttryckt! Jag åt min sidan brukar skriva att jag vill att det låter naturligt inte neutralt, för vad är neutralt? Har kört det mantrat på det andra forumet där allt ska låta neutralt. Nästan så man skulle vilja ha det i sin signature, är det okej?

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page

Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben

6793 Posts

Posted - 2020/09/01 :  09:25:11  Show Profile Send Bubbel a Private Message  Reply
Tack FBK, ibland kan även jag få till det men det är så här jag känner det när man lyssnar på system av dagens standard.

Jari, jag skall rota fram kabellådan som är i förrådet så skall du får ett par namn och givetvis är alla kinesium.

Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge.
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7346 Posts

Posted - 2020/09/01 :  10:02:17  Show Profile Send FBK a Private Message  Reply
Det här är ju billigt om man tittar andra kontakter med med rhodium, ville bra tipsa om det då jag såg det igår när jag beställde lite andra grejer.
https://www.hifi-punkten.se/produkter/visa/kablar-5/kontakter-2/stroemkontakter/r-304-rhodium
https://www.hifi-punkten.se/produkter/visa/kablar-5/kontakter-2/stroemkontakter/rg-01-rhodium

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page
Page: of 3 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.47 sekunder. Snitz Forums 2000