HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 Diverse
 HiFi Off Topic - Fritt Forum
 någon VVS kunnig?
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

Burmäster
Fd. Dan

2853 Posts

Posted - 2010/12/22 :  21:38:11  Show Profile  Visit Burmäster's Homepage Send Burmäster a Private Message  Reply
Problem har uppstått i vårt 20-talshus. På ovanvåningen fungerar inte sedan imorse KALLvattnet i vasken. Det är helt dött. Varmvatten fungerar, toalletten fungerar och kallvattnet i bad/duschen fungerar. Hela nedervåningen fungerar allt vatten.

Min amatörgissning - kallvattenledningen från dubbelvasken går någonstans med minimalt, alternativt noll isolering och där har det frusit! Det är ju rekordkallt ute....

Kan detta var en logisk förklaring? Eller vad kan det annars vara?

Huset är gammalt, tjocka väggar, kringilikrok och jag kan inte säga hur rören är dragna.

Finns det något jag kan göra eller testa? Eller är det gula sidorna imorgon efter en VVS firma?

Artphotography

EAR
Rörfreak, QUADfan, ESL-fantast

3863 Posts

Posted - 2010/12/22 :  22:11:43  Show Profile Send EAR a Private Message  Reply
Hej Dan
Har inte du ett relativt nytt badrum där uppe?
Har du Ballofix(eller något liknande)för att slå till och från vattnet under kranen någonstans?

Nostalgi är kul och rören glöder
Och en vevis är aldrig fel
Go to Top of Page

Burmäster
Fd. Dan

2853 Posts

Posted - 2010/12/22 :  22:31:03  Show Profile  Visit Burmäster's Homepage Send Burmäster a Private Message  Reply
Förra ägaren gjorde den renoveringen och vi har bott här i 5 år, så mellan 5 - 10 år sedan blev badrumsrenovering utförd.

Där finns till/från på både varm och kall röret. Ett svart litet vred...

Artphotography
Go to Top of Page

bibl
100.000-klubben

987 Posts

Posted - 2010/12/22 :  22:49:53  Show Profile Send bibl a Private Message  Reply
något barn som roat sig? En klassiker ju att stänga av vattnet till allas förtvivlan...
Go to Top of Page

RuneStone
Member

1961 Posts

Posted - 2010/12/22 :  22:58:47  Show Profile  Visit RuneStone's Homepage Send RuneStone a Private Message  Reply
låter högst osannolikt att det skulle ha frusit till övervåningen. dom rören går ju oftast inne i en isolerad vägg, eller inne i huset.. det som brukar kunna frysa är nedervåningen. Längst ut i kranen sitter det oftast en sil, ett finmaskigt galler, har du haft mycket skit i ledningarna så blir det tillslut stopp där.. prova att skruva lös den å kolla så det inte är stopp där..

"syftet är som sagt att efterlikna ett transistorsteg.."
Go to Top of Page

Burmäster
Fd. Dan

2853 Posts

Posted - 2010/12/22 :  23:03:24  Show Profile  Visit Burmäster's Homepage Send Burmäster a Private Message  Reply
Nej, ingen har rört de svarta vreden.

Nej, silen på kranen är ok. Varmvattnet fungerar som vanligt.

Artphotography
Go to Top of Page

ztenlund
Administrator, RödaTråden-vinnare, 300.000-klubben

8776 Posts

Posted - 2010/12/22 :  23:41:16  Show Profile Send ztenlund a Private Message  Reply
Jag har iofs varit med om att det varit nästan helt igenkorkat nere vid kranvredet/packningen på en gammal hederlig kran. Fast då var det ju inte tvärstopp utan några droppar kom det ju ut.
Fick plocka bort packningen och öppna tilloppet med den demonterat för att skölja ur skiten. (Varning! Skiten hamnar överallt om man inte tänker till före. )

Om det avses handfatet i badrummet förefallet det minst sagt märkligt att det skulle vara fruset, men inte resten. Man brukar ju inte dra flera ledningar upp om man inte absolut måste. I så fall skulle det ju vara fruset på samma våningsplan.

Har du synpunkter på något? Hör gärna av dig via PM!
HiFiForum.nu's
Artikelregister | Regler
Go to Top of Page

Burmäster
Fd. Dan

2853 Posts

Posted - 2010/12/22 :  23:46:09  Show Profile  Visit Burmäster's Homepage Send Burmäster a Private Message  Reply
Igenkorkad skit någonstans tror jag inte då vattnet fungerade helt som vanligt igårkväll och imorse inte en droppe. Och i duschen i samma badrum funkar kallvattnet.

Det är rätt skönt om det inte har frusit någonstans, men det var min spontana tanke.

Undrar vad som hänt? ska sova på saken och inspektera vidare imorgon....

Artphotography
Go to Top of Page

EAR
Rörfreak, QUADfan, ESL-fantast

3863 Posts

Posted - 2010/12/22 :  23:57:35  Show Profile Send EAR a Private Message  Reply
Hej Igen Dan
Då tar du och stänger bägge kranarna(ballofixen)
Sen kopplar du loss röret upp till själva kranen.
Sen öppnar du väldigt försiktigt ballofix kranen för att se om det kommer vatten(tänk på trycket som finns)
Kommer det vatten sitter det i kranen någonstans(igenkalkat kanske)
Ni har väldigt hårt vatten i Skurup också ska du veta)
Om det inte kommer något så ligger felet längre bak i kedjan.
I så fall så ringer jag en som vet

Nostalgi är kul och rören glöder
Och en vevis är aldrig fel
Go to Top of Page

DahlbergAudio
Mästar-Harry 2005

1025 Posts

Posted - 2010/12/23 :  00:00:05  Show Profile  Visit DahlbergAudio's Homepage Send DahlbergAudio a Private Message  Reply
Att det skulle ha frusit låter inte helt otroligt. Stäng av inkommande
vatten innan du går och lägger dig kanske, så du inte har väggen
full med vatten när du vaknar.
Go to Top of Page

ztenlund
Administrator, RödaTråden-vinnare, 300.000-klubben

8776 Posts

Posted - 2010/12/23 :  00:09:38  Show Profile Send ztenlund a Private Message  Reply
Nej, det är absolut inte omöjligt. Det lär dock innebära en riktig klåpardragning av ledningen.
Att stänga av vattnet kan vara klokt innan man vet var felet ligger. En sönderfrusen ledning som tinar är inte kul.

Har du synpunkter på något? Hör gärna av dig via PM!
HiFiForum.nu's
Artikelregister | Regler
Go to Top of Page

EAR
Rörfreak, QUADfan, ESL-fantast

3863 Posts

Posted - 2010/12/23 :  00:14:33  Show Profile Send EAR a Private Message  Reply
Jag har varit i huset iof inte där uppe men precis som ni har jag väldigt svårt att tro att det frusit sönder,


Nostalgi är kul och rören glöder
Och en vevis är aldrig fel
Go to Top of Page

mace
London calling

5296 Posts

Posted - 2010/12/23 :  07:14:39  Show Profile Send mace a Private Message  Reply
Svärfar brukar(-ade) i sådana här kinkiga fall ta fram pinnasvetsen Ena elektroden före problemet och andra efter. Hej vad det smälte
En gång började det brinna i en lödskarv. Hej vad det brann

Nu mer tinar han med varma trasor eller eldar mer i pannan.

OBS! Don't try this at home.....

M

mera quad ESL = mera välljud.

"Efter tillnyktring vaknade han upp medvetslös" TV4-Nyhetsmorgon.

Bio har inte varit detsamma sedan Nickel Gammaldags försvann :-(

"Det finns egentligen inga rakor på den här banan, de enda rakorna som finns är böjda" Eje Elgh, Australiens F1-GP 2008.


Mr 500!
Go to Top of Page

Burmäster
Fd. Dan

2853 Posts

Posted - 2010/12/23 :  09:48:43  Show Profile  Visit Burmäster's Homepage Send Burmäster a Private Message  Reply
Fantstiskt nog så fungerar det som vanligt idag Men jag kan ärligen säga att det känns som ett mysterium.
Igår (hela dagen) var just kallvattnet från en ledning stendöd och idag så fungerar det normalt utan att någon gjort någonting

Ja, se gamla hus.....

Tack för input gubbar!

Artphotography
Go to Top of Page

Mickel-mackel
RödaTråden vinnare

4935 Posts

Posted - 2010/12/23 :  10:10:18  Show Profile Send Mickel-mackel a Private Message  Reply
Är det varmare ute nu?
Eller inne ...

Har du metallrör bör du kanske kolla så du inte har fått läckage.
Go to Top of Page

Tomas J
fd _T_

1547 Posts

Posted - 2010/12/23 :  10:31:28  Show Profile Send Tomas J a Private Message  Reply
Det är inte helt ovanligt att kalkflagor lossnar ifrån rör och täpper till på diverse ställen, dessa kan lösa upp sig själva.

Det kan ju vara något sådant du råkade ut för!

hur som helst så är det ju skönt att det löste sig för dig!

Ett forum dör utan tillströmning av medlemmar, Agera!
Go to Top of Page

McGyver
Member

1737 Posts

Posted - 2010/12/23 :  10:35:57  Show Profile  Visit McGyver's Homepage Send McGyver a Private Message  Reply
Dan: Samma beteende igår i en kollegas hus!
Vi hade ju -20 ute som inte är så vanligt här nere och orsaken var
en frusen ledning i väggen till ovanvåningen.

En värmefläkt riktad mot ytterväggen löste problemet!

Gissar att du har en gammal ledning som ligger lite taskigt till i väggen och väder + vind gjorde sitt igår för att plagga igen den!

/r

The probability of someone watching you is proportional to the stupidity of your action.
- A. Kindsvater
Go to Top of Page

RuneStone
Member

1961 Posts

Posted - 2010/12/23 :  12:10:03  Show Profile  Visit RuneStone's Homepage Send RuneStone a Private Message  Reply
Gamla hus har oftast spånisolering i väggarna och spånet sjunker med tiden, i vissa hus så finns det öppningar så man kan fylla på, annars kan det vara en idé att göra hål längst upp på väggen och fylla på..
Enklaste är att man köper/lånar en IR-termometer och mäter väggarna då brukar man se vart det är dåligt med isolering..

"syftet är som sagt att efterlikna ett transistorsteg.."
Go to Top of Page

Jonas
Member

738 Posts

Posted - 2010/12/27 :  11:51:38  Show Profile Send Jonas a Private Message  Reply
Vattenledningen med kallvatten bör ha frusit. Att varmvattnet funkade är ju inte särskilt konstigt iom att det sannolikt kommer från en ackumulatortank i varmvattenberedaren.

"My head kissed the ground, I was half the way down"
Mina system
Go to Top of Page

ztenlund
Administrator, RödaTråden-vinnare, 300.000-klubben

8776 Posts

Posted - 2010/12/27 :  11:58:40  Show Profile Send ztenlund a Private Message  Reply
Jag ser inte riktigt relevansen i vad man har för varmvattenlösning eftersom det enda som får varmvattnet att komma fram i ledningen är att man spolar. Någon VVC lär man knappast ha i en vanlig villa. Har man nyligen spolat varmvatten så tar det dock såklart något längre tid innan temperaturen eventuellt går ned under fryspunkten jämfört med kallvattenledningen, om allt annat är precis lika.

Har du synpunkter på något? Hör gärna av dig via PM!
HiFiForum.nu's
Artikelregister | Regler
Go to Top of Page

theseal
SW-hantering

674 Posts

Posted - 2010/12/27 :  12:16:39  Show Profile  Visit theseal's Homepage Send theseal a Private Message  Reply
klassiskt gammalt-skithus-symptom. Jag bodde under min uppväxt i ett ruckel som ursprungligen byggdes sent 1800 tal och på/tillbyggd i etapper. (bor nu i ett 6 år gammalt hus med govlvärme och trippeglas, det har dock andra egenheter)

Det är inte ovanligt att vattenrör fryser pga dålig isolering, ofta beroende på spånisolering som sjunkit ihop. Vi förhindrade problemet genom att sätta ett litet dropp i de utsatta kranarna för att förhindra stillastående vatten. Hade man flyt så gick varmvattnet bredvid kallvattnet (inte nödvändigt då kall och varmvatten dragits vid olika tillfällen) men hade man riktigt varmt vatten i varmvattenberedaren kunde man genom att spola varmvatten värma upp rören tillräckligt så att strålingsvärmen från varmvattenröret smälte proppen i kallvattenröret.

om man råkade ut för fruset rör får man ta fram värmepistolen eller en varmluftsfläkt och försöka tina upp röret. varmluftsfläkt funkade väl egentligen bara om man kom ganska nära det frusna stället. En halvtimma med värmepistol där man kommer åt skickar värme genom värmeledning och smälter så småningom proppen.

Försiktighet uppmanas!

En långsiktig lösning vid sidan om tilläggsisolering är att dra en värmekabel innuti röret, finns speciella produkter för att hålla isfritt i rör. (När vår värmekabel gick sönder i röret ut till stallet och vi fick bära ut vatten till 8 hästar i 200000 minusgrader så svor jag en del.;) )

Jag gillar pinnsvetsmetoden!!


Go to Top of Page

Burmäster
Fd. Dan

2853 Posts

Posted - 2010/12/27 :  20:04:17  Show Profile  Visit Burmäster's Homepage Send Burmäster a Private Message  Reply
Mysteriet fortsätter

Det borde bara vara 1 matning upp på andra våningen. Den har jag hittat i yttervägg på väg till badkaret. Mellan yttervägg och innervägg i badrummet är det väl isolerat så där har det inte frusit.

Kranar jag kallt i badkaret kommer vatten. Kranar jag varmt kommer inget alls. Dubbelvaskarna sitter på vägg "inne" i huset och "borde" få matning via badkaret eftersom jag hittat dessa rör nerifrån och känner att dessa reagerar när jag drar igång kallvattnet. MEN, även om kallt vatten fungerar i badkaret så är BÅDE kallt och varmt helt dött i vaskarna! Inte en droppe.

Det jag tycker är väldigt märkligt är att OM det är matning från badkaret så borde kallvattnet fungera eftersom det fungerar i badkaret. Och OM vaskarna har helt egen matning som jag inte ser, så kan det inte rimligtvis frysa eftersom det är en innervägg inne i huset!

Jag fattar helt enkelt inte hur det blir så här?


Artphotography
Go to Top of Page

EAR
Rörfreak, QUADfan, ESL-fantast

3863 Posts

Posted - 2010/12/27 :  20:33:14  Show Profile Send EAR a Private Message  Reply
quote:
Det borde bara vara 1 matning upp på andra våningen. Den har jag hittat i yttervägg på väg till badkaret

Det behöver inte alls vara så att det skall vara en ledning upp.
Ett tag drog man seperata ledningar nerifrån och upp.
Tycker fortfarande du skall stänga av Ballofixen under kranen koppla ifrån röret och se vad som händer.

Nostalgi är kul och rören glöder
Och en vevis är aldrig fel
Go to Top of Page

Burmäster
Fd. Dan

2853 Posts

Posted - 2010/12/27 :  20:44:19  Show Profile  Visit Burmäster's Homepage Send Burmäster a Private Message  Reply
Jag har stängt av ballofixen, skruvat loss och sedan öppnat igen. Noll vatten.

Hela systemet är mindre än 10 år, så det är inte några uråldriga saker någonstans på vägen....

Och även om det är egen matning upp så ligger vaskarna på en innervägg - fan vad irriterande sånt här är !

Artphotography
Go to Top of Page

Mickeman
Member

688 Posts

Posted - 2011/01/03 :  16:21:45  Show Profile Send Mickeman a Private Message  Reply
Bara en tanke. "Mindre än 10 år". Vill minnas att byggfelsgarantin är 10 år vilket alltså skulle kunna göra att du kan reklammera det om det är så att detta faller under nämnda garanti. Hade det varit en badrumsrenovering hade det helt säkert gjort det men själva vvsinstallationen är jag osäker på.


Mvh Mikael

Think what's inside the box!
Go to Top of Page

Burmäster
Fd. Dan

2853 Posts

Posted - 2011/01/10 :  09:56:16  Show Profile  Visit Burmäster's Homepage Send Burmäster a Private Message  Reply
Hej igen, nu är familjen tillbaka efter en härlig vecka i Sälen. På morgonen när vi skulle köra iväg så snurrade vattenmätaren och jag hörde att vattnet "gick" i ledningarna men alla kranar var stängda. Shit! tänkte jag och insåg att det måste sprungit läck någonstans....Med hela hallen fylld av väskor och längtansfulla barn så blev det ändå beslut att bara skjuta problemet en vecka framåt genom att stänga huvudkranen till vattnet och blunda för detta i en vecka
Svågern som bor fem hus bort och är väldigt allmänduktig på hus/det mesta (elektriker och mekaniker) gick in i huset dagen efter vi stuckit och gjorde en snabbanalys. Vad händer då tror ni? Jo, han ringer till Sälen och skäller ut mig Han berättade att felet är helt självförvållat då jag har tilläggsisolerat i hallen nere i källaren där det var ett riktigt blåshål och svinkallt. Jag har alltså tagit bort kontakten med luften från källaren till rören och det har blivit isproppar när det varit som kallast ute.
Finns absolut logik i resonemanget och jag har inga problem med att snabbt erkänna att jag tänkte fel! Svågern plockade således bort isoleringen och problemet försvann, det visade sig också att det hade inte sprungit läck någonstans utan att det var en ispropp som höll på att töa, därav rörelse i rören fast allt var avstångt! Så egentligen har vi haft tur

Det jag förundrars över är följande. Hur är det möjligt att endast vaskarna på översta våningen proppades igen från mitt misstag två våningar ner???????? Eftersom hela nedervåningen fungerat hela tiden och andra delar av översta våningen också hur kan min källarisolering ha orsakat detta?

Jag erkänner mitt misstag, men jag får ändå inte ihop det.....

Artphotography
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.16 sekunder. Snitz Forums 2000