HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Diskanthorn
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 9

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7829 Posts

Posted - 2011/01/13 :  22:48:20  Show Profile Send Fuling a Private Message  Reply
Uppåt är det väl drivern som begränsar vad jag förstår, där får man titta i databladet. Verkar vara ganska få entummare som går rakt upp till 20kHz, om man behöver nå ända dit upp är en annan fråga.
Hur det blir med större horn är en bra fråga, nivån borde fortfarande bestämmas av drivern men jag tror spridningen i toppen begränsas mer av större/längre horn. Petter???

Personligen sitter jag alltid exakt i sweetspot när jag lyssnar (all annan lyssning räknar jag som bakgrundsmusik) och eftersom mina öron är lagom spöade av elgitarrer och annat så bryr jag mig inte så jättemycket om toppdiskanten och dess spridning...

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7829 Posts

Posted - 2011/01/14 :  13:57:58  Show Profile Send Fuling a Private Message  Reply
Lite vit gelcoat lyfter faktiskt utseendet en hel del:


"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

Lord
Member

1020 Posts

Posted - 2011/01/14 :  14:09:57  Show Profile Send Lord a Private Message  Reply
Det tar sig ! nu set det ju riktigt snyggt ut.

En bit tråd blir inte mer antenn bara för att du kan ansluta den till radion
Min anläggning
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7829 Posts

Posted - 2011/01/14 :  14:30:11  Show Profile Send Fuling a Private Message  Reply
Jovars, det blir bättre för varje försök. Det är svårare än det ser ut att göra en sån här tratt, många olika moment som ska göras rätt och i rätt ordning och man måste ta det lugnt samtidigt som det är bråttom eftersom plasten gärna vill börja härda innan man är klar.
Ungefär så här ser arbetsordningen ut:

Klippa/riva glasfiberbitar så att de får rätt form, både väv och matta.

Vaxa formarna.

Lägga på två lager gelcoat med lagom väntetid mellan lagren, det första lagret ska börja härda innan nästa ska på.

Plasta några lager längs kanten i formen för monteringsflänsen.

Plasta själva tratten, ganska många lager matta.

Skruva ihop formdelarna och plasta ihop övergången med små rutor väv. Det här är den svåraste biten, det är svårt att få glasfibern på rätt ställe och att få fast den utan (för många) luftbubblor. Rena händer och ett rikt förråd av grova svordomar hjälper.

Snygga till utsidan så gott det går genom att trycka ut luftbubblor och plasta fast lösa fibrer som sticker iväg åt alla håll.

Ställa formen på en spisplatta och värma den till 45-50 grader tills plasten är helt genomhärdad.

Kyla ner hela klabbet med kallvatten, skruva isär formen och rycka loss gjutningen från formen. Svordomar kan förekomma även här, speciellt om gjutningen spruckit eller man inte fått bort luftbubblorna ur gelcoaten.

Slipa bort gjutskägg och borra skruvhål.

Beundra resultatet.

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

Mickel-mackel
RödaTråden vinnare

4935 Posts

Posted - 2011/01/14 :  14:40:11  Show Profile Send Mickel-mackel a Private Message  Reply
Snygga trattar !!!
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7829 Posts

Posted - 2011/01/14 :  18:58:03  Show Profile Send Fuling a Private Message  Reply
Tackar! Önskar bara att jag fick till ytterkanten lite snyggare, vore fint att ha ett snyggt avslut med vit gelcoat hela vägen runt kanten. Inga problem att fixa egentligen, men jag behöver som sagt nåt att dra i när hornet ska lossas från formen. Tåls att funderas på. Skulle behöva hitta nåt ställe som säljer billiga penslar i storpack också, det går åt två små moddlare per gjutning.

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

PetterPersson
Brutal-Harry 2007, 100.000-klubben

5803 Posts

Posted - 2011/01/14 :  19:53:24  Show Profile  Visit PetterPersson's Homepage Send PetterPersson a Private Message  Reply
Ja, nu börjar det likna något. Riktigt snyggt! Ser fram mot att studera dem lite närmare
Go to Top of Page

PetterPersson
Brutal-Harry 2007, 100.000-klubben

5803 Posts

Posted - 2011/01/14 :  21:52:19  Show Profile  Visit PetterPersson's Homepage Send PetterPersson a Private Message  Reply
quote:
Hur det blir med större horn är en bra fråga, nivån borde fortfarande bestämmas av drivern men jag tror spridningen i toppen begränsas mer av större/längre horn.


Jo. Till största del. Hornet kan påverka lite men är underordnad
driveregenskaperna när det gäller att trycka ut högfrekvens med bra nivå.
Go to Top of Page

Joda
fd. David_Web, Klubbmästare, Svavel

1407 Posts

Posted - 2011/01/14 :  22:40:47  Show Profile Send Joda a Private Message  Reply
De där ser ju riktigt bra ut!

Is that him?
That's the buffet table.
Well, how can we be sure unless we question it?

The D just stands for digital. The amp turns itself on and off between notes to save power.
Yeah! I love reading, and my head isn't even close to the shape of an egg!
It's more the shape of an apple, or maybe an orange, but a BIG orange, more like a grapefruit really...

Är klubbmästare i SVAVEL.
Go to Top of Page

levande
200.000-klubben

2054 Posts

Posted - 2011/01/14 :  23:18:24  Show Profile  Visit levande's Homepage Send levande a Private Message  Reply
Nä nu blir jag
Vad fn gör du utan att jag lyckats få veta

Min anläggning
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=41668
Go to Top of Page

MatsB
Member

327 Posts

Posted - 2011/01/15 :  00:33:29  Show Profile Send MatsB a Private Message  Reply
Du gör snygga horn, Fuling!

Det skall vara en njutning att lyssna på musik, och inte en plåga!
Go to Top of Page

asto
Member of Nerikes Audiofiler

2011 Posts

Posted - 2011/01/15 :  08:12:25  Show Profile Send asto a Private Message  Reply
Dom blir riktigt snygga ju.

Jag skulle börja med 1 lager tunn matta (300g/kvm) närmast gelcoaten och låta den härda (för tjockt på en gång kan göra att du får elefant skinn på gelcoaten pga värmeutvecklingen) Pensla på polyster på celcoaten samt dränk in mattbitarna i polyster innan applicering på formen. Stöppla med en avklippt pensel, börja längst in i veck och jobba utåt. Noga att få ut all luft då den minsta luftficka gör att gelcoat skiktet kan skadas. Efter härdning slipas ytan av från alla uppstickande fibertrådar och rengör med aceton. Nu kan du plasta på samma sätt som tidigare fast med fler och tjockare matta, 3 lager med 600 matta borde funka åt gången tills önskad tjocklek uppnås.

Vill du måla baksidan så finns topcoat (ungefär samma som celcoat fast tillsatt av en vaxlösning)
Go to Top of Page

asto
Member of Nerikes Audiofiler

2011 Posts

Posted - 2011/01/15 :  08:23:10  Show Profile Send asto a Private Message  Reply
quote:
Plasta några lager längs kanten i formen för monteringsflänsen.
Glömde skriva det i mitt förra inlägg, man skall alltid ha en radie på minst 6mm, annars kryper mattan ifrån och man får in luft i vecket. Finns glasfiber tråd man kan linda runt och för att lättare få bort luften så kan man ta småbitar över vecket först. Tar man remsor som räcker längs hela formen så är det lätt att man drar med sig mattan när man stöpplar ur luften.
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7829 Posts

Posted - 2011/01/15 :  18:19:53  Show Profile Send Fuling a Private Message  Reply
Här har det skrivits intressanta saker sen sist jag satt vid datorn, ska läsa och kommentera när jag har tid! Trevlig helg så länge, nu väntar några timmars extrajobb och sen en krogsväng

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7829 Posts

Posted - 2011/01/16 :  13:55:17  Show Profile Send Fuling a Private Message  Reply
Då ska vi se, nu har jag nog återhämtat mig hyfsat och kan börja koncentrera mig på väsentligheterna igen

Astos tips känns väldigt vettiga, det enda jag inte riktigt håller med om är tjockleken på glasfibermattan. Jag använder 300g matta som jag skiktar upp i två lager för att få den hanterlig runt den dubbelkrökta ytan. I övergången vid hornhalsen kör jag med små rutor 160g väv samt fyller upp med lite lösa fibrer. Glasfiberflock (lösa fibrer) och -roving (snören) står på inköpslistan.

Kanten väntar fortfarande på en bra lösning, ett uppstickande varv tejp runt formen funkade men orsakade missfärgningar, jag ska prova att tejpa fast en vaxad pappremsa istället. När jag gör den större gjutformen ska jag planera kanten lite bättre.

Om någon är intresserad så har jag två par horn i samma skick som de på bilden här ovanför till salu. Bör nämnas att gelcoatskikten inte är helt perfekta, på ett par ställen kan man ana små mörkare partier där lagret blivit för tunt. Syns knappast på lyssningsavstånd...
Skicka PM med bud.

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

asto
Member of Nerikes Audiofiler

2011 Posts

Posted - 2011/01/16 :  14:51:55  Show Profile Send asto a Private Message  Reply
quote:
Glasfiberflock (lösa fibrer) och -roving (snören) står på inköpslistan.
Det blir nog melodin Kommer du åt med en sån räfflad aluroller så underlättar det också för att få bort luft, då behöver man bara stöppla längst in vid halsen.
quote:
Astos tips känns väldigt vettiga, det enda jag inte riktigt håller med om är tjockleken på glasfibermattan. Jag använder 300g matta som jag skiktar upp i två lager för att få den hanterlig runt den dubbelkrökta ytan
Man kan riva remsor och lägga dessa omlott och vertikalt med hornets kurvatur. Viktigt är just att riva dessa remsor, inte klippa. Skarvarna blir starkare och syns mindre.
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7829 Posts

Posted - 2011/01/16 :  14:56:28  Show Profile Send Fuling a Private Message  Reply
Ingen möjlighet att komma åt med aluroller på de här hornen, tyvärr. Kanske på de stora. Jo, riva är mycket bättre än klippa har jag märkt. Mycket att tänka på innan det blir ens hyfsat bra faktiskt!

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7829 Posts

Posted - 2011/01/18 :  20:19:01  Show Profile Send Fuling a Private Message  Reply
Hmm, fick offert på en bit 6082 (alulegering som ska vara bra att polera) D250 L160: 1880:-

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

RuneStone
Member

1961 Posts

Posted - 2011/01/18 :  20:23:28  Show Profile  Visit RuneStone's Homepage Send RuneStone a Private Message  Reply
Jag ska kolla runt lite efter Alu åt dig.. hur stor bit behöver du ?

"syftet är som sagt att efterlikna ett transistorsteg.."
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7829 Posts

Posted - 2011/01/18 :  20:26:39  Show Profile Send Fuling a Private Message  Reply
Diameter 250 längd 160, en bit rundstång alltså. Större går också bra, inom rimliga gränser. En kloss skulle väl för all del funka också.

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

Joda
fd. David_Web, Klubbmästare, Svavel

1407 Posts

Posted - 2011/01/18 :  20:49:13  Show Profile Send Joda a Private Message  Reply
Du kan ju testa att gjuta också.
Vit murbruk med väldigt lite vatten (blir som glas på ytan).
Eventuella bubblor kan man ju fylla i med vax och sen polera om det skulle behövas.

Utanför formen kan man ju sätta ett papprör eller liknande och sen bygga en liten krage eller nåt för att få till fästplattan. Antingen i skum eller något som är isärtagbart.

När det är ett så litet horn bör det väl inte bli allt för många komplikationer?

Vet dock inte hur man får det att släppa lätt. Vax + värme kanske. Eller kyla.

Flytmarmor är ju ett annat alternativ.

Is that him?
That's the buffet table.
Well, how can we be sure unless we question it?

The D just stands for digital. The amp turns itself on and off between notes to save power.
Yeah! I love reading, and my head isn't even close to the shape of an egg!
It's more the shape of an apple, or maybe an orange, but a BIG orange, more like a grapefruit really...

Är klubbmästare i SVAVEL.
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7829 Posts

Posted - 2011/01/18 :  22:09:44  Show Profile Send Fuling a Private Message  Reply
Joda: Menar du att gjuta en gjutform? Det har jag också funderat på, dock inte kommit fram till någon riktigt lockande kombination av material och metoder.
Det vore klockrent att smälta ner en massa aluminiumskrot (kostnad 0:-) och sandgjuta en form med lite överdimension som man sedan maskinbearbetar och polerar till rätt mått och finish. Om farsans järngjuteri inte hade kursat när jag gick i lågstadiet så hade det nog varit tämligen genomförbart, vilket jag inte riktigt kan säga om förutsättningarna nu.
Om jag får för mig att börja laborera på det temat så lovar jag att dokumentera alla resultat och personskador väldigt noga...

Att jag hela tiden tjatar om aluminium har sina orsaker: Jag försörjer mig på att bearbeta aluminium (ett finare uttryck för att mata maskiner som bearbetar aluminium utan nämnvärd inverkan från mitt håll, dock befinner jag mig i en för ändamålet bra kunskapsmiljö), materialet i fråga är tacksamt att bearbeta och polera samt omöjligt för polyesterplast att fästa på. Visst, plasten suger sig fast ordentligt på formen men det är omöjligt för den att fästa som en limning.
Gör man en form av t.ex. trä och vaxar den en gång för lite så kan gjutningen sitta där för gott sen.

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

Joda
fd. David_Web, Klubbmästare, Svavel

1407 Posts

Posted - 2011/01/18 :  22:52:54  Show Profile Send Joda a Private Message  Reply
Tänkte mera att gjuta hornet direkt. Om jag inte tänker fel ska det gå utan större besvär.
Förutom att man behöver tre öron till fästplattan för att kunna få i skruv från rätt håll.
Hårda skumbitar + ståltråd kanske.
Bör inte bli nämnvärt svårare än glasfiber.
Dock med osäkerheten på hur murbruk släpper från aluminiumformen.

Här kan man se finishen man kan få.
http://www.instructables.com/id/Concrete-Lightbulb-Wall-Hook/
Var också där jag fick idén om att gjuta i murbruk/betong. Speciellt om man kör i vitt.

Is that him?
That's the buffet table.
Well, how can we be sure unless we question it?

The D just stands for digital. The amp turns itself on and off between notes to save power.
Yeah! I love reading, and my head isn't even close to the shape of an egg!
It's more the shape of an apple, or maybe an orange, but a BIG orange, more like a grapefruit really...

Är klubbmästare i SVAVEL.
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7829 Posts

Posted - 2011/01/18 :  23:19:33  Show Profile Send Fuling a Private Message  Reply
Ah! Ja, betong har jag också funderat på (har nog hunnit fundera på det mesta när det gäller horngjutning...). Borde inte vara omöjligt, jag har tittat med visst intresse när min gamla morsa gjutit fågelbad i fincement med rabarberblad som form.
Rent instinktivt känns det som att betong/cement inte borde sitta fast lika hårt på pluggen som glasfiber gör, om det stämmer så finns det större möjligheter att göra formen i t.ex. hårdträ.
Mycket jobb att bygga en sån form också men det är fullt genomförbart, jag har gjort det förr och lärde mig förhoppningsvis ett och annat av misstagen den gången...

Till själva gjutningen skulle jag gärna vilja hitta någon materialkombination som ligger någonstans mellan tidningspapper/lim och glasfiber/polyester. Förstnämnda kändes lite väl sladdrigt när jag testade (kan dock säkert göras bättre) och sistnämnda suger som sagt fast nåt alldeles enormt i formen.

Vi får se, jag har ingen deadline att hålla mig till och jag har inte heller gett upp tanken på att hitta en aluminiumklump till ett bättre pris än ovan nämnda.

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

Joda
fd. David_Web, Klubbmästare, Svavel

1407 Posts

Posted - 2011/01/18 :  23:33:03  Show Profile Send Joda a Private Message  Reply
Borde finnas någon lämplig plast man kan smälta eller pensla på när formen är varm som stelnar trevligt vid rumstemperatur. Skulle vara trevligt att slippa härdning med dess otrevliga gaser och liknande.
Hmm. Små plastkulor som man fyller runt formen. Sen värmer man upp formen så att ett lagom tjockt lager smälter. När man kyler så släpper den trevligt och kvar blir ett lagom lager hårdplast.
Socker kanske skulle gå annars =)

Is that him?
That's the buffet table.
Well, how can we be sure unless we question it?

The D just stands for digital. The amp turns itself on and off between notes to save power.
Yeah! I love reading, and my head isn't even close to the shape of an egg!
It's more the shape of an apple, or maybe an orange, but a BIG orange, more like a grapefruit really...

Är klubbmästare i SVAVEL.
Go to Top of Page
Page: of 9 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.44 sekunder. Snitz Forums 2000