HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Vad göra med??
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Tobbe_L
Klubbmästare i AÖ

9028 Posts

Posted - 2010/12/06 :  19:53:09  Show Profile Send Tobbe_L a Private Message  Reply
Jag kunde inte låta bli...
Så jaghar blivit med 8st Seas 25F-EW (sju stycken av en lite äldre modell o en lite nyare) Alla verkar dock mäta relativt lika.

Här finns lite info om dem.
http://www.seas.no/images/stories/vintage/pdfdataheet/h085_25f-ew.pdf

Lite mätningar på mina element.



Alla åtta...



Så vad ska man bygga för kul med de här små leksakerna?????

Min första tanke är att ha dem till basmumsare.

Men vad mer kan man hitta på?

Har även lite idéer om små slutna lådor o en skaplig diskantdriver.
Dela runt 1Khz..


Jag är inte dum....
Jag har bara otur när jag tänker

PetterPersson
Brutal-Harry 2007, 100.000-klubben

5803 Posts

Posted - 2010/12/06 :  20:18:50  Show Profile  Visit PetterPersson's Homepage Send PetterPersson a Private Message  Reply
Öppen (lite bredare) baffel med 4 st i varje och Beymadrivern Bernt
använder samt 18 Sound 1086-hornet. Du bygger en 2.5-vägare och låter
alla basar lira nedåt men skär av två så att din hgt. ser ut som WWWTW
där de två övre W spelar upp till 1500 Hz.
Go to Top of Page

Tobbe_L
Klubbmästare i AÖ

9028 Posts

Posted - 2010/12/06 :  21:10:40  Show Profile Send Tobbe_L a Private Message  Reply
Hummm öppen baffel säger du...

Varför inte.
Är lite sugen på att göra nya högisar till syrrans hemmabiorum.
Men då vill jag även få till en center.
Då blir det WTW, men det kanske funkar det också





Jag är inte dum....
Jag har bara otur när jag tänker
Go to Top of Page

manw
Member

445 Posts

Posted - 2010/12/07 :  22:51:21  Show Profile  Visit manw's Homepage Send manw a Private Message  Reply
Jag har faktiskt ett par sådana i ett par 45 liters väl dämpade slutna lådor. De relativt små magneterna ger en ganska låg verkningsgrad, men dessa högtalare presterar bland den mest kontrollerade bas jag hört. Härligt att höra någon lira elbas t.ex. låter rent o kontrollerat utan en massa muller och eftersläpning.

Står ute i sommarstugan, men i basen låter det faktiskt bättre än de basreflexlådor jag har här hemma.

Blir de liggande en längre tid, så köper jag gärna några av dig. Usch, jag är en samlare!

/Mats, född nyfiken
Go to Top of Page

Tobbe_L
Klubbmästare i AÖ

9028 Posts

Posted - 2010/12/08 :  07:01:54  Show Profile Send Tobbe_L a Private Message  Reply
Två i varje låda då eller?

Pratade med Blomman igår o han rekomenderade också slutna lådor.
Får väl ta o skissa lite på en sådan variant..

Jag är inte dum....
Jag har bara otur när jag tänker
Go to Top of Page

manw
Member

445 Posts

Posted - 2010/12/08 :  18:33:32  Show Profile  Visit manw's Homepage Send manw a Private Message  Reply
Nej, en st i en 45 liters sluten låda. Den lilla magneten gör ett relativt högt Q-värde hos elementet, därför passar det i en lite större sluten låda. Kan kolla lite i Basta! om du vill, jag tror jag har den inlagd där redan.

/Mats, född nyfiken
Go to Top of Page

Tobbe_L
Klubbmästare i AÖ

9028 Posts

Posted - 2010/12/08 :  20:23:10  Show Profile Send Tobbe_L a Private Message  Reply
Det kan du få göra om du har lust

Enligt Seas datablad så rekommenderar de sluten låda 25-40L
Så 50-60L för två basar vore trevligt


Jag är inte dum....
Jag har bara otur när jag tänker
Go to Top of Page

manw
Member

445 Posts

Posted - 2010/12/09 :  21:52:16  Show Profile  Visit manw's Homepage Send manw a Private Message  Reply
Kollade lite i Basta! Den optimerar den slutna lådan för EN driver till 64 liter, men med en hel del dämpning i lådan så kanske du kan gå ner till 50 liter. Blir ändå en puckel kring 70 Hz, men som sagt, jag har ett par själv i slutna väldämpade lådor på kanske 45-50 liter någonting. De lirar en väldigt kontrollerad musikalisk bas, låter betydligt renare än flertalet basreflexlådor. Går du under 40 liter så blir det nog renodlad "discobas".

Jag har ETT element i var och en av dessa lådor, hade dem under studietiden tillsammans med ett 2x150W slutsteg, och de gav ett skapligt ljudtryck och jag lyckades inte spela sönder dem fast det till och med hände att de bottnade med en "knall" någon gång ;D

/Mats, född nyfiken
Go to Top of Page

Tobbe_L
Klubbmästare i AÖ

9028 Posts

Posted - 2010/12/10 :  16:05:56  Show Profile Send Tobbe_L a Private Message  Reply
Topp...

Får se vad jag kan få till
Ska skissa på lite olika lådor o bafflar.

Jag är inte dum....
Jag har bara otur när jag tänker
Go to Top of Page

Mickel-mackel
RödaTråden vinnare

4935 Posts

Posted - 2010/12/10 :  16:15:39  Show Profile Send Mickel-mackel a Private Message  Reply
quote:
Så 50-60L för två basar vore trevligt

Men... Har du plötsligt börjat bry dig om hur stora lådorna är?

Eller det numera så att det inte finns mer plats ...
Go to Top of Page

Tobbe_L
Klubbmästare i AÖ

9028 Posts

Posted - 2010/12/10 :  17:51:17  Show Profile Send Tobbe_L a Private Message  Reply
De ska inte bo hos mig

Jag är inte dum....
Jag har bara otur när jag tänker
Go to Top of Page

RuneStone
Member

1961 Posts

Posted - 2010/12/10 :  19:52:06  Show Profile  Visit RuneStone's Homepage Send RuneStone a Private Message  Reply
60liter portad låda ser ganska bra ut..
Sluten låda rullar av lite för högt upp i frekvens tycker jag...
Vad hade du tänkt dig för mått på baffeln ?
Enklare att räkna ut lådan då man kan räkna med baffelpåverkan..

Annars går det att få ganska trevliga kurvor med bandpasslåda och då spelar dom ganska djupt.. Dock blir det dålig verkningsgrad om man ska hålla nere volymen..

"syftet är som sagt att efterlikna ett transistorsteg.."
Go to Top of Page

Tobbe_L
Klubbmästare i AÖ

9028 Posts

Posted - 2010/12/10 :  22:02:14  Show Profile Send Tobbe_L a Private Message  Reply
Skulle vilja hålla dem relativt smala. Runt 330-35cm i bredd o max 100 cm höga. De kommer att stå när bakvägg.


Jag är inte dum....
Jag har bara otur när jag tänker
Go to Top of Page

PetterPersson
Brutal-Harry 2007, 100.000-klubben

5803 Posts

Posted - 2010/12/11 :  08:44:36  Show Profile  Visit PetterPersson's Homepage Send PetterPersson a Private Message  Reply
Det var en väldans stor tolerans på breddmåttet
Go to Top of Page

Tobbe_L
Klubbmästare i AÖ

9028 Posts

Posted - 2010/12/11 :  15:23:24  Show Profile Send Tobbe_L a Private Message  Reply
Upps 30-35cm skulle det ju vara..

Jag är inte dum....
Jag har bara otur när jag tänker
Go to Top of Page

RuneStone
Member

1961 Posts

Posted - 2010/12/11 :  18:48:24  Show Profile  Visit RuneStone's Homepage Send RuneStone a Private Message  Reply
svårt att få till något enkelt som ser bra ut med dom måtten.. Dock blir det en väldigt fin kurva med 4st i 1 låda på 350*1000 On Axis om man inte räknar med baffelstödet..

"syftet är som sagt att efterlikna ett transistorsteg.."
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.38 sekunder. Snitz Forums 2000