HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 Diverse
 HiFi Off Topic - Fritt Forum
 Värdera rör?
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2010/12/03 :  18:43:32  Show Profile Send soundbrigade a Private Message  Reply
Var och hur värderar man rör?
Många mer standardiserade och vanliga rör kan jag ju hitta i NOS-listor och hos enskilda handlare.
Vissa andra typer är väldigt heta och efterfrågade och en snabbsök på eBay ger mig t ex ett par 300B till ett mycket bra () pris - DYYYYYYYYYYRT!.
Vissa andra typer kan vara nog så ovanliga men inte överdrivet dyra ändå.

Men rör som liksom inte finns längre, hur får man ett bra värde/pris för dem? Nu hittar jag t ex en säljare av 50CA10, men häromdagen fanns det ingen - 50CA10 på eBay?

mr. Triatic
Member

1476 Posts

Posted - 2010/12/03 :  20:26:45  Show Profile Send mr. Triatic a Private Message  Reply
Det enkla svaret är att det inte går att värdera rör

att sätta sina priser efter ebay-priser är lite att skjuta lite över målet ibland, en Telefunken E88CC diamond som går för en tusenlapp är kanske inte värd en tusenlapp i allas öron, en rysk 6n1p kanske passar mina öron bättre, allt handlar helt enkelt om tillgång och efterfrågan, sälja rör för dyra pengar kan man göra till de som köper argumenten från de som tillskriver vissa rör övernaturliga soniska krafter

Livet är för kort för mono
Go to Top of Page

lennartj
Member

1273 Posts

Posted - 2010/12/03 :  23:59:39  Show Profile Send lennartj a Private Message  Reply
Härom året gick en kvartett NOS GEC Gold Lion KT88 på eBay för 3995 USD.
Jag har tio liggande, flertalet med originalkartonger, långt ifrån oanvända, dock...

Nu ligger en uppsättning ute igen, för "bara" hälften.
http://cgi.ebay.com/GEC-KT88-NOS-GOLD-LION-ELECTRONIC-TUBES-MATCHED-QUAD-/220704460280?pt=AU_Electronics_Vintage_Electronics&hash=item336302cdf8

/lennartj
"Friskt kopplat, hälften brunnet"

Edited by - lennartj on 2010/12/04 00:04:58
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2010/12/04 :  09:26:24  Show Profile Send soundbrigade a Private Message  Reply
Så, i egenskap av köpare får jag avgöra vad som är rimligt och kolla alla mina vanliga inköpskällor för att se att jag inte blir uppskörtad.

I egenskap av säljare får jag däremot ha lite magkänsla, speciellt om mina rör är ovanligt ovanliga.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.22 sekunder. Snitz Forums 2000