HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 Diverse
 HiFi Off Topic - Fritt Forum
 Varför så dött på forumet?
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 4

B-200
fd. asimov66

4687 Posts

Posted - 2010/12/01 :  19:10:40  Show Profile Send B-200 a Private Message  Reply
Jobbar som fan och får ingenting för det....halvsant man får ju något för det men var tvungen att slänga en en textrad från en känd låt det är ju ett hififorum...så vem sjöng det och på vilket bolag släpptes det ;)

.....Med reservation för subjektivitet och stavfel
Go to Top of Page

byZan
200.000-klubben

4435 Posts

Posted - 2010/12/01 :  19:23:33  Show Profile Send byZan a Private Message  Reply
B-200 - Ebba Grön på Mistlur


"Att lyssna är berikande - att berika är att dela med sig av sina erfarenheter och kunskaper"

Mina system...

Huvudsystem
Dan D#8217;Agostino S250 / Dan D#8217;Agostino HD Preamp / Lumin X1 / Clearaudio Master Reference, Absolute Inside, Goldfinger v2 / Roon Nucleus / PS Audio P20 / TAD Reference One / Stillpoint Ultra 5
Andrasystem
Absolare Signature Integrerad / Lumin S1 / Nucleus - Roon / TAD CR 1 /PS Audio P10

Hemma hos reportage...

HiFiForum Magazine
Go to Top of Page

Magils
Member

7061 Posts

Posted - 2010/12/01 :  20:04:50  Show Profile  Visit Magils's Homepage Send Magils a Private Message  Reply
Jamen så sätt igång och posta intressanta saker , ta lite bilder på några prylar, twiika nåt....forumet blir ju inte levande av masspostningar i Värdelöst vetande...eller?

- Det finns inget problem som är större än lösningen..

- Hemma hos...http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=54225
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22003 Posts

Posted - 2010/12/02 :  07:02:53  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply

Dött?? Jag tycker att det flyter på bra.

Men det är klart, dina 50 poster på 1,5 år är inte direkt att överösa forumet. Om du lägger mer tid på oss skall du se att du får ut mer också.


// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

B-200
fd. asimov66

4687 Posts

Posted - 2010/12/02 :  07:03:49  Show Profile Send B-200 a Private Message  Reply
byZan ;)

.....Med reservation för subjektivitet och stavfel
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2010/12/03 :  18:53:20  Show Profile Send soundbrigade a Private Message  Reply
Jag tror det är lite svacka; det var full rusch på alla forum ett tag men vi kanske tog ut oss.

Noterar dock, och detta måste väl ses med stor tillfredställelse, att tonen är lite "trevligare", att det ges "tjuvnyp" som tas inte emot som rena kränkningar. Och de eviga diskussionerna är slut (för tillfället?).
Du modererar väl inte speciellt mycket nuförtiden, Pac?!

Edited by - soundbrigade on 2010/12/03 18:53:55
Go to Top of Page

huzze
RödaTråden-vinnare, 200.000 klubben

10180 Posts

Posted - 2010/12/03 :  19:12:48  Show Profile Send huzze a Private Message  Reply
Hur menar du nu, saknas det en kabeltråd tro?
Go to Top of Page

pix
200.000-klubben

4164 Posts

Posted - 2010/12/03 :  19:30:06  Show Profile Send pix a Private Message  Reply
Jag tror att vi alla bör ta oss en funderare hur vi lockar fler till hobbyn.
Många vill, men behöver en knuff för att komma igång.
Oavsett som man bygger själv, byter burkar eller bara lyssnar, så hur skoj är det att inte ha andra att diskutera, fika och byta erfarenheter med.
Kanske ett nytt HFLS-1 projekt?
/Lars


"The total harmonic distortion is not a measure of the degree of distastefulness to the listener and it is recommended that its use should be discontinued", Radiotron 3rd edition.
Go to Top of Page

byZan
200.000-klubben

4435 Posts

Posted - 2010/12/03 :  19:37:37  Show Profile Send byZan a Private Message  Reply
Har fått den ena sonen med i forumet men han säger sig inte ha tid att vara delaktig j**la typ va?
Han spelar alla formaten och borde ju ha något att delge oss, eller hur?

Ska på'n igen

Edit: textfel


"Att lyssna är berikande - att berika är att dela med sig av sina erfarenheter och kunskaper"

Mina system...

Huvudsystem
Dan D#8217;Agostino S250 / Dan D#8217;Agostino HD Preamp / Lumin X1 / Clearaudio Master Reference, Absolute Inside, Goldfinger v2 / Roon Nucleus / PS Audio P20 / TAD Reference One / Stillpoint Ultra 5
Andrasystem
Absolare Signature Integrerad / Lumin S1 / Nucleus - Roon / TAD CR 1 /PS Audio P10

Hemma hos reportage...

HiFiForum Magazine

Edited by - byZan on 2010/12/03 22:08:00
Go to Top of Page

opethic
Member

2890 Posts

Posted - 2010/12/03 :  21:01:55  Show Profile  Visit opethic's Homepage Send opethic a Private Message  Reply
quote:
Kanske ett nytt HFLS-1 projekt?


Ja, det skulle nog få fart på forumet!
En stabil golvare denna gång kanske?

Hårdrock på CD & vinyl, nytt och begagnat: http://voodoomusic.tictail.com/
www.facebook.com/BurningSkullRec
Go to Top of Page

DMGbg
Member

301 Posts

Posted - 2010/12/03 :  22:15:13  Show Profile Send DMGbg a Private Message  Reply
tillhör dem som ofta är inne och läser men har inte funnit någon intressant att tråd att skriva något särskilt i. Har funnit allt jag söker i min egen anläggning :)

Två intressen är musik och ljud. Jag strävar mot att förena dem.
Go to Top of Page

huzze
RödaTråden-vinnare, 200.000 klubben

10180 Posts

Posted - 2010/12/03 :  22:32:05  Show Profile Send huzze a Private Message  Reply
Fast bara för att vi hittat rätt med våra anläggningar, så hindrar det inte att vi hjälper andra på deras resa till målet. Det är vår samlade erfarenhet som är forumets storhet.
Go to Top of Page

ztenlund
Administrator, RödaTråden-vinnare, 300.000-klubben

8776 Posts

Posted - 2010/12/04 :  10:42:45  Show Profile Send ztenlund a Private Message  Reply
quote:
Ja, det skulle nog få fart på forumet!
En stabil golvare denna gång kanske?

Det bygger på att det finns en eller flera som ser till att driva på, annars går det inte. Det finns en slags gruppdynamik där några få driver på medan andra bidrar när tråden dyker upp och de får en spark där bak.
Vi hade i början av året en tråd där folk ville ha en guide om datorbaserad HiFi. I den var det väldigt många som hade förslag på allt de ville skulle ingå i den, men när det väl kom till att skriva något blev det väldigt tyst.

Samma sak som ovan gäller överhuvudtaget. Det är väldigt många fler som vill läsa om allt mellan himmel och jord, men betydligt färre som bidrar med t ex nya bildreportage. Självklart blir då mängden aktivitet, vilda evighetsdebatter borträknade, relativt känslig för om den mindre klicken får annat som pockar på uppmärksamheten. Vanliga trådar med i sammanhanget enklare frågor har inte alls samma livslängd och syns därför inte lika länge.

Har du synpunkter på något? Hör gärna av dig via PM!
HiFiForum.nu's
Artikelregister | Regler
Go to Top of Page

JonasY
Member

1019 Posts

Posted - 2010/12/04 :  11:47:29  Show Profile Send JonasY a Private Message  Reply
ztenlund, har du en länk till den tråden?

Music Streamer+ > Musical Fidelity A1 > Ino Audio pIP
Go to Top of Page

ztenlund
Administrator, RödaTråden-vinnare, 300.000-klubben

8776 Posts

Posted - 2010/12/04 :  12:04:07  Show Profile Send ztenlund a Private Message  Reply
Ok, jag ska erkänna att väldigt många var att överdriva men många eller ett flertal var det i alla fall. Det återkommer en del frågor om ämnet så att det finns ett behov är nog otvetydigt. Den är dock ett ganska typiskt exempel på vad som händer om ingen driver på.

Tråden är här: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=78412

Den dog liksom ut när det kom till att börja agera, men den kanske kan återupplivas från det döda.

(Jag passade på att flytta den till rätt del av forumet också...)

Har du synpunkter på något? Hör gärna av dig via PM!
HiFiForum.nu's
Artikelregister | Regler
Go to Top of Page

Gubben i Kalmar
200.000 klubben

2446 Posts

Posted - 2010/12/04 :  13:42:17  Show Profile Send Gubben i Kalmar a Private Message  Reply

Starta ett "projekt". Ensam eller med flera.

Redovisa vad Du gör på forumet, tokigt, bar, fult, snyggt
strunt i de, berätta vad Du gör.

Ställ frågor.

Det jag tycker är positivt är att man får utnyttja många
färdigheter genom att vara aktiv.
En del bygger fint, "proffs-stuk". En del är mycket duktiga
i svenska och redovisar som den bästa journalisten.
Men poängen är att alla som deltar aktivt på forumet, blir bara
bättre och bättre både som DIY-are, journalist och fotograf.
Detta genom att både läsa och vara aktiv trådskrivare.

Jag tror att detta stärker "själv-känslan". Man behärskar det
skrivna ordet, lite teknisk fysik med tillhörande matte. Man känner
att man kan jobba med både huvud och händer.

Hur man ska få fler att vara aktiva........uppmuntran!
Var positiv och uppmuntrande!


Tommy Björklund

fam_bjorklund@msn.com
Go to Top of Page

Mickel-mackel
RödaTråden vinnare

4935 Posts

Posted - 2010/12/04 :  13:54:33  Show Profile Send Mickel-mackel a Private Message  Reply
Jag kan sakna lite att det verkar som många inte riktigt vågar skriva vad dom bara tror.
Kanske rädda att dom inte kan, eller tycker fel osv ...

Jag har sökt lite tips om olika saker i några trådar.
Det är om lyssningsrums konstruktion och geometri.
Det är ett elektronikprojekt med lite OP-ampar, filter förstärkare.
Det är en högtalarkonstruktion.

Som sagt söker jag ju lite tips och råd. Men alltså vilka synpunkter som helst som är någorlunda topic är ju bra.

Men på något vis verkar det bara finnas en eller två personer på hela forumet som verkar ha någon åsikt ... ...i bästa fall.

Jag kan inte riktigt tro att det är sant.
Och visst kan man väl känna sig lite osäker på ifall det man vill skriva är "sant". Men det går väl alltid att skriva "men jag är inte säker" eller något likn.

Ja så funderar jag lite ibland. Själv skriver jag ju inte ett knyst i vissa forum, då jag verkligen inte kan något om ämnet.
Men i andra fall kan jag mellan varven babbla på en del, utan att för den skull ha doktorerat i ämnet.

Edited by - Mickel-mackel on 2010/12/04 14:06:03
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2010/12/04 :  14:08:22  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message  Reply
Forumen i allmänhet har gått tillbaka ett steg, jämfört med tiden då HFLS-1 konstruerade (och byggdes). Jag tror folk är mer mätta nu än förr. Inget konstigt i det.


Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

Knoppen
Member

3244 Posts

Posted - 2010/12/06 :  00:31:05  Show Profile Send Knoppen a Private Message  Reply
Själv skrev jag mycket förr, men nästan inget nu. Jag kan uppleva att många av frågeställningarna är av typen "Är den här förstärkaren (x) bra?", vilket jag personligen inte tycker är så intressant att vare sig läsa om eller skriva svar på. Mer av funderingar i vidare (hifi)-termer tror jag skulle liva upp forumet. Det finns ju massor att diskutera t ex systemintegration, samarbete rum/högtalare, anpassning mellan olika apparater, distorsionsnalalys, ljudkodning, multikanalljud, varför filmljud kan låta så bra men inte vanliga köpta cd-album, ljudtrycksförmåga utan att det låter keck, etc etc...

Mäter det dåligt så är det iaf inte bra..
Go to Top of Page

sopwith
Member

595 Posts

Posted - 2010/12/06 :  06:49:41  Show Profile Send sopwith a Private Message  Reply
"filmljud kan låta så bra men inte vanliga köpta cd-album"
En klockren träff mitt i volymratten, det var precis detta som gjorde att mitt "fin" hifisystem åkte all världens väg, jag gillar inte plinke-plonkmusik utan lyssnar mest på skval eller 80 talsmusik och det lät bedrövligt illa i mina fina maskiner eftersom det numera är söndermastrat för att passa billiga MP3 spelare??? eller.., vissa skivor slängdes i rent raseri direkt efter inköp.
Nergraderade rejält och har faktiskt sällan varit så nöjd som nu, för mig är CD-spelaren, stereoförstärkaren, högtalaren med baselement mindre än 12", dyra sortens kablar totalt stendöda, kommer aldrig mera in över tröskeln.
Nästa gång åker resten ut och allt ersätts med en PC, aktivt högtalarsystem och TV, då blir det flexibelt.
Go to Top of Page

huzze
RödaTråden-vinnare, 200.000 klubben

10180 Posts

Posted - 2010/12/06 :  07:49:35  Show Profile Send huzze a Private Message  Reply
De är väl bättre på att behålla dynamikomfånget på filmer.

Om det nu är sådana trådar som ni saknar, starta en och skriv om era upplevelser!
Go to Top of Page

sopwith
Member

595 Posts

Posted - 2010/12/06 :  07:52:48  Show Profile Send sopwith a Private Message  Reply
En gång spelade jag ner en prydnadssak (Master and Commander), en annan gång spelade jag loss en ruta från kittet (Alien vs Predator 2).
Det är dynamik det
Go to Top of Page

Magils
Member

7061 Posts

Posted - 2010/12/06 :  08:21:01  Show Profile  Visit Magils's Homepage Send Magils a Private Message  Reply
quote:
Det bygger på att det finns en eller flera som ser till att driva på, annars går det inte. Det finns en slags gruppdynamik där några få driver på medan andra bidrar när tråden dyker upp och de får en spark där bak.

Pareto-principen gäller även här, "The power of the few", tänkvärt och logiskt...

- Det finns inget problem som är större än lösningen..

- Hemma hos...http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=54225
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2010/12/06 :  09:10:56  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
quote:
En gång spelade jag ner en prydnadssak (Master and Commander), en annan gång spelade jag loss en ruta från kittet (Alien vs Predator 2).
Det är dynamik det
Är det? Varför?

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

whiskyman
Member

3896 Posts

Posted - 2010/12/06 :  15:14:20  Show Profile Send whiskyman a Private Message  Reply
Ja du Bernt det undrar jag med.MvhKristofer
Go to Top of Page
Page: of 4 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.36 sekunder. Snitz Forums 2000