Author |
Topic |
|
pix
200.000-klubben
4175 Posts |
Posted - 2010/11/27 : 21:46:28
|
Hej Phonsteg är intressant. Få saker är så enkla, men ändå så fruktansvärt komplexa
Jag frågade en viss person, som i princip hört allt som finns/funnits när det kommer till riktigt tung hi-end, om vilket var hans (subjektiva) uppfattning om tidernas mest välljudande phonosteg. Svaret förbryllar mig, då denna konstruktion radar upp "no-no" på "no-no"
Hans svar var alltså Pulltechs PC10, ett LCR-riaa med CF-kopplingar, låg-Gm rör mm
Någon mer som hört detta LCR-steg och kan ge ett utlåtande?
/Lars |
"The total harmonic distortion is not a measure of the degree of distastefulness to the listener and it is recommended that its use should be discontinued", Radiotron 3rd edition. |
|
reVintage
Medlem i AÖ
3445 Posts |
Posted - 2010/11/27 : 21:58:21
|
Pulltech är byggt med den tidens aktuella rör. Att de valt dessa är säkerligen pga att de var "industri-std" och alltid gick att få tag i. LCRen är exakt den som Tango senare kopierade. Blir nog ännu bättre med motkopplingsfria rörkretsar drivna med högre strömmar. Idag gör Lundahl(säljs via Belgien) och Slagle spolarna. |
mvh Lars "Back To Basics" Bygger reVintage Amps, www.revintage.se Sur man med svart själ! |
|
|
pix
200.000-klubben
4175 Posts |
Posted - 2010/11/28 : 07:58:22
|
Tack Lars, Är Lundahls en koplett modul (2 x L + C) eller enbart drosslarna ? Är de i så fall bägge drosslarna i samma kapsel? /Lars |
"The total harmonic distortion is not a measure of the degree of distastefulness to the listener and it is recommended that its use should be discontinued", Radiotron 3rd edition. |
|
|
reVintage
Medlem i AÖ
3445 Posts |
Posted - 2010/11/28 : 17:00:51
|
Separata spolar. Benny, trevlig kille, på Aquablue säljer dem. Även finmatchade. Men kolla också med Dave på Intactaudio är oerhört seriös. Hälsa från mig i båda fallen. |
mvh Lars "Back To Basics" Bygger reVintage Amps, www.revintage.se Sur man med svart själ! |
|
|
|
Topic |
|