HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 Diverse
 HiFi Off Topic - Fritt Forum
 Mitt mastercard är hijacked!!!!
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Burmäster
Fd. Dan

2853 Posts

Posted - 2010/11/24 :  20:34:24  Show Profile  Visit Burmäster's Homepage Send Burmäster a Private Message  Reply
Vilken otrevlig info jag fick nu precis. En kille från mastercard kortservice ringde och frågade ifall jag använt mitt businesskort ikväll. Jag svarade att jag använder mitt kort väldigt sällan och senast var för ungefär 10 dagar sedan.
Då svarade han, "ja, jag ser din historik och det är därför jag ringer....ditt kort har använts på en spelsite på internet och det är draget fyra gånger 39 000kr + 5000kr + 5000kr + 5000kr.....nu i ikväll"

FÖRLÅT!!!!!!! blev svaret i lite falsett!!!

Han sade att med min historik så är det ett solklart fall av hijacking, så han lugnade mig och sade att jag kommer inte att förlora några pengar. Men visst är detta otäckt!!!! Kollade precis kontot och jag ser alla uttagen idag....

Jobbigt....

Artphotography

Tobbe_L
Klubbmästare i AÖ

9028 Posts

Posted - 2010/11/24 :  20:45:08  Show Profile Send Tobbe_L a Private Message  Reply
Huuuuuuua

Inget kul...
Borde ju inte vara så svårt att få till ett system är är lite jobbigare att kapa..

Jag är inte dum....
Jag har bara otur när jag tänker
Go to Top of Page

tian
200.000-klubben

1550 Posts

Posted - 2010/11/24 :  20:45:53  Show Profile Send tian a Private Message  Reply
Fy fan, hur gick det till då ?
Vet du hur han/dom kom åt ditt kort nr ?
Go to Top of Page

Burmäster
Fd. Dan

2853 Posts

Posted - 2010/11/24 :  20:52:53  Show Profile  Visit Burmäster's Homepage Send Burmäster a Private Message  Reply
Går jag tillbaka 1 månad från idag så har jag köpt en flygbiljett med Cimber Sterling, Handlat en gång på Bauhaus Malmö och handlat en gång på Robert White i England (kameraaffär). Jag slänger aldrig omkring kort eller plånbok, så jag har absolut ingen aning hur de fick tag i mitt nummer!!!!!

Artphotography
Go to Top of Page

bibl
100.000-klubben

987 Posts

Posted - 2010/11/24 :  21:11:49  Show Profile Send bibl a Private Message  Reply
Skimming på Bauhaus eller någon som fått tag på det genom en av webbutikerna? Annars vad har du för virusskydd, du har inte fått in en mask som läser av tangentbordet och sänder iväg infon för jag antar att du köpte flygbiljetten online?
Go to Top of Page

Burmäster
Fd. Dan

2853 Posts

Posted - 2010/11/24 :  21:19:37  Show Profile  Visit Burmäster's Homepage Send Burmäster a Private Message  Reply
Bauhaus betalt i butik, flygbiljett & kameraprylar betalt över internet.

Jag kör iMac så där är inget antivirus - men gangsters kanske kan plocka det från en Mac också?

Killen som satt på mastercard kortservice fimpade kortet efter fjärde uttaget då han höll det för osannolikt att det var ägaren själv. Lite tacksamt iallfall.....

Artphotography
Go to Top of Page

mace
London calling

5296 Posts

Posted - 2010/11/24 :  21:20:56  Show Profile Send mace a Private Message  Reply
Jag fick samtal från banken för två veckor sedan. De frågade om jag var ute och handlade just nu för någon var "inne och rotade", om inte så spärrar de kortet och skickar ett nytt.

Skönt att de var på allerten

M

mera quad ESL = mera välljud.

"Efter tillnyktring vaknade han upp medvetslös" TV4-Nyhetsmorgon.

Bio har inte varit detsamma sedan Nickel Gammaldags försvann :-(

"Det finns egentligen inga rakor på den här banan, de enda rakorna som finns är böjda" Eje Elgh, Australiens F1-GP 2008.


Mr 500!

Edited by - mace on 2010/11/24 21:22:04
Go to Top of Page

bibl
100.000-klubben

987 Posts

Posted - 2010/11/24 :  21:22:51  Show Profile Send bibl a Private Message  Reply
Kör du mac har du det ju betydligt säkrare än oss som kör pc. Mac är ju i grund och botten ett unix-system och har du inte installerat viruset själv så ska det ju mycket till för att du ska råka illa ut. Antalet kända trojaner på mac går väl att räkna på fingrarna i princip....
Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7709 Posts

Posted - 2010/11/24 :  22:18:28  Show Profile Send Micke Y a Private Message  Reply
Det vanligaste är att de hackat en site där man köper produkter och sedan säljer hackarna kreditkortsnumren till mindre nogräknade individer.

Mycket, mycket svårt att skydda sig mot om man inte använder kort alls men det går ju inte idag.

Micke


When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page

Claes_Ireland
Member

2146 Posts

Posted - 2010/11/25 :  21:37:34  Show Profile Send Claes_Ireland a Private Message  Reply
Fick mitt kort hackat i en bar i frankrike. Men hackat och hackat, de behöver ju bara namn, nummer, cvc, datum, sen kan du beställa på internet.
Lättast är resor och andra "tjänster" eftersom det då inte finns en leveransadress att jämföra med.
Jag, eller banken, blev blåst på 80k. Många resor och ett par laptops.

Sweden->Ireland->Australia->Ireland->...Sweden...Glad to be back
Go to Top of Page

B-200
fd. asimov66

4687 Posts

Posted - 2010/11/27 :  07:54:55  Show Profile Send B-200 a Private Message  Reply
en kollega fick sitt kort skimmat igår norden banken. jobbigt sådant.

.....Med reservation för subjektivitet och stavfel
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22003 Posts

Posted - 2010/11/27 :  08:20:47  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply

Usch!!!! Hoppas det löser sig!

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Wheels
Semester på egen begäran

821 Posts

Posted - 2010/11/27 :  08:55:05  Show Profile Send Wheels a Private Message  Reply
Vid internetköp är det lätt att skydda sig med virituela kort som bara har en bestämd summa.
Men att undvika skimning verkar svårare.
Tur att banken alltid måste bevisa att du har gjort eventuella köp från Spanien, Bahamas, etc.

Edited by - Wheels on 2010/11/27 09:14:51
Go to Top of Page

Burmäster
Fd. Dan

2853 Posts

Posted - 2010/11/27 :  08:56:48  Show Profile  Visit Burmäster's Homepage Send Burmäster a Private Message  Reply
Pengarna är tillbaka. Om det är mastercard-kortservice eller bank som ordnat vet jag inte ännu, men pengarna syns på kontot igen. Man kan få skrämmselhicka för mindre......

Artphotography
Go to Top of Page

Leif Eriksson
Member

700 Posts

Posted - 2010/12/01 :  08:55:45  Show Profile Send Leif Eriksson a Private Message  Reply
Jag har fått mitt kort hackat 3 gånger, varav 2 i år, första gången var det någon som spenderade 70.000 totalt i Hong Kong och Australien, det var obehagligt.
Jag använder dock aldrig kort kopplat till bankkonto med pengar på, då behöver man aldrig ligga ute med pengar, alltid kreditkort, så jag kan vertifiera alla transaktioner innan jag betalar fakturan. Jag har alltid fått ett bra bemötande, och gått skadeslös alla gånger.

"the bitterness of low quality,
remains long after,
the sweetness, of low price"
//Leif

Edited by - Leif Eriksson on 2010/12/01 08:56:31
Go to Top of Page

McGyver
Member

1737 Posts

Posted - 2010/12/01 :  10:16:26  Show Profile  Visit McGyver's Homepage Send McGyver a Private Message  Reply
Jag brukar spärra mina kort för utlandsköp direkt när jag får dem!
Det var dock lite pinsamt i helgen när vi var i London och skulle checka in på hotellet - löstes dock smidigt med inloggning via mobilen.

/R

The probability of someone watching you is proportional to the stupidity of your action.
- A. Kindsvater
Go to Top of Page

Claes_Ireland
Member

2146 Posts

Posted - 2010/12/12 :  11:30:22  Show Profile Send Claes_Ireland a Private Message  Reply
Det är inget att vara rädd för, enda gången det ska bli problem är om du varit ovarsam med koden till exempel.

Sweden->Ireland->Australia->Ireland->...Sweden...Glad to be back
Go to Top of Page

BosseBula
Klubbmästare eoJeud, 100.000-klubben

3057 Posts

Posted - 2010/12/12 :  12:33:32  Show Profile Send BosseBula a Private Message  Reply
Kan ju ta bort den 3 siffriga koden på baksidan tex. Så kan dom inte handla på internet iaf.

Klubbmästare eoJeud - Kontakta mig eller Anton om ni vill bli medlemmar
Min medlemstråd
Go to Top of Page

byZan
200.000-klubben

4435 Posts

Posted - 2010/12/12 :  14:59:39  Show Profile Send byZan a Private Message  Reply
För 2 år sedan så handlade någon för 49000kr i Mexico på mitt kort. När jag kom hem från New York så ringde banken kl 9 en söndag och frågade om jag var i Mexico, de spärrade kortet och pengarna kom tillbaka på kontot utan några kostnader för mig

Så numera har jag inga pengar kopplade till något konto med pengar på utan jag använder mobilbanken och gör överföringar när jag ska använda det. Detta är min hjälp till banken för att minimera deras kostnader och som jag tror vi alla annars kommer att få betala på något sätt.

Edit: textfel


"Att lyssna är berikande - att berika är att dela med sig av sina erfarenheter och kunskaper"

Mina system...

Huvudsystem
Dan D#8217;Agostino S250 / Dan D#8217;Agostino HD Preamp / Lumin X1 / Clearaudio Master Reference, Absolute Inside, Goldfinger v2 / Roon Nucleus / PS Audio P20 / TAD Reference One / Stillpoint Ultra 5
Andrasystem
Absolare Signature Integrerad / Lumin S1 / Nucleus - Roon / TAD CR 1 /PS Audio P10

Hemma hos reportage...

HiFiForum Magazine

Edited by - byZan on 2010/12/12 15:22:29
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.17 sekunder. Snitz Forums 2000