HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Pimp my DAC-hjälp efterfrågas
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

dB
Member

425 Posts

Posted - 2010/11/18 :  08:53:12  Show Profile Send dB a Private Message  Reply
Hej samlade experter,
Har under åratal fascinerats av alla bygge/ ombyggnader här på forumet och nu har jag börjat fundera på ett eget projekt...

Har en gammal PS Audio DL Three DAC liggandes hemma. Den fungerar men på senare tid har jag börjat fundera på att "pimpa" den lite gran. Ohhh nej, jag tänker inte lägga på BLING BLING eller ett par feta fälgar på den , däremot lägga till rör eller byta ut vissa komponenter för att få ut det "lilla extra".

DACen ser ut så här http://tweakers.net/ext/f/faCfXepYFgZsV2lv3Tk1FyU9/full.jpg . Detta är inte mitt ex. Det enda skillnaden jag ser är att det inte finns något extra motstånd på S8412-cp på min DAC, allt annat är exakt likadant. Vet ej om det går att föreslå någonting bara från att se på ett kort, men man vet aldrig.

Kommer själv inte att utföra arbetet, överlämnar alla förslag till min kära far som är betydligt kunnigare på elektronik än jag.
Tacksam på alla förslag.
/dB
*edit* stavfel

Hifiberry digi+/Volumio, Thorens TD125 MKII, Harmony Design V9 RIAA, Schiit Audio Gungnir DAC, DIY Rörförsteg,Bob Latino VTA ST-120, Piega Premium 50

Edited by - dB on 2010/11/18 09:17:57

McGyver
Member

1737 Posts

Posted - 2010/11/18 :  09:08:49  Show Profile  Visit McGyver's Homepage Send McGyver a Private Message  Reply
Man kan göra hur mycket som helst, men vill du enkelt "tweaka" ljudet - sätt in ett par socklar i I/V-steget och byt sedan OP-amparna och lyssna - faller det inte i smak - prova med nästa par!

/R


The probability of someone watching you is proportional to the stupidity of your action.
- A. Kindsvater
Go to Top of Page

dB
Member

425 Posts

Posted - 2010/11/18 :  09:23:00  Show Profile Send dB a Private Message  Reply
Tack Roger!
Några speciella OP-ampar som rekommenderas? Var lite sugen på rör i utgångssteget, men det kanske blir enklare med en extern rörbuffert?
Flera förslag?
/dB

Hifiberry digi+/Volumio, Thorens TD125 MKII, Harmony Design V9 RIAA, Schiit Audio Gungnir DAC, DIY Rörförsteg,Bob Latino VTA ST-120, Piega Premium 50
Go to Top of Page

McGyver
Member

1737 Posts

Posted - 2010/11/18 :  09:37:32  Show Profile  Visit McGyver's Homepage Send McGyver a Private Message  Reply
Jag är nog inte rätt person att tipsa om alternativa OP-ampar! (kör själv med OP275)

Vill du skippa OP-ampen, så måste du sätta ditt ett annat I/V-steg (av vad jag kan se på bilden).
Sätter du dit en IC-sockel, för att testa andra OP-ampar, så kan du lätt plocka utsignalen fråna DACen och labba med andra typer av I/V-steg! (som t.ex. trafo)

/R

The probability of someone watching you is proportional to the stupidity of your action.
- A. Kindsvater
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8488 Posts

Posted - 2010/11/18 :  16:27:06  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message  Reply
quote:
labba med andra typer av I/V-steg! (som t.ex. trafo)


Trafo rekomederas.Ger mer (i de flesta fall)än opampar

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
Go to Top of Page

Wizard
Member

408 Posts

Posted - 2010/11/30 :  10:53:26  Show Profile Send Wizard a Private Message  Reply
Trafos är inte linjära komponenter, kan hända att ljudet blir bättre av dessa men ett diskret buffertsteg skulle nog göra susen.

Wizard
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.11 sekunder. Snitz Forums 2000