HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 Diverse
 HiFi Off Topic - Fritt Forum
 Fråga om vinterdäck o lägre bränsleförbrukning
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Previous Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

Mickel-mackel
RödaTråden vinnare

4935 Posts

Posted - 2010/11/18 :  17:27:10  Show Profile Send Mickel-mackel a Private Message  Reply
Vad menar du då med längd

Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2010/11/18 :  19:32:59  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message  Reply
Om man mäter omkretsen så är det det svaret man får inte lika mycket som ett varv rotation blir.
Typ som dom 11 cm vi pratar om,

Om jag nu minns rätt dvs.

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

ninja
Member

2476 Posts

Posted - 2010/11/18 :  20:24:54  Show Profile Send ninja a Private Message  Reply
Hur ser ut sommarfälgar?

Däck/hjul är en stor bov om man tittar på aerodynamisk drag, turbulensen runtomkring har större påverkan än man tror. Större däck har större luftmotstånd och större påverkan på Cd.

Made in SFRJ!
First they came;
HD 60 fps
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2010/11/18 :  21:25:48  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message  Reply
Det är sjuekrade alufälgar, Mercedes orginal.
Samma som på den här kärran.
http://www.blocket.se/goteborg/Mercedes_C180_Kompressor_30303930.htm?ca=23_11&w=3

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

Rolf-san
Member

2137 Posts

Posted - 2010/11/18 :  21:31:09  Show Profile Send Rolf-san a Private Message  Reply
quote:
185/65 15 har bara 157,5 i rullomkrets...kör du samma verkliga hastighet? Hastighetsmätaren visar ju högre hastighet med mindre däck, och farten påverkar förbrukningen, inte bara rullmotstånd.


Det är ju här lösningen ligger. Kolla hastigheten med GPS nu med vinterdäcken och sedan med sommardäcken. Det går ju också att kolla hur lång en och samma vägsträcka är med respektive däck.

Återkom med resultat efter mätningarna.

Själv upplever jag att jag har högre bränsleförbrukning på vintern med all slirning som blir eller om det är däcken. Samma dimension dock.

När elefanterna slåss, så trampas gräset ner.
Go to Top of Page

Mickel-mackel
RödaTråden vinnare

4935 Posts

Posted - 2010/11/18 :  21:47:07  Show Profile Send Mickel-mackel a Private Message  Reply
Förövrigt ska jag själv också kolla lite på vilken rullomkrets jag har med mina Pirelli-däck. Dom kanske inte alls drar så mycket mer utan trippmätarn visar kanske mindre nu ...
Go to Top of Page

emanuelgbg
Member

743 Posts

Posted - 2010/11/19 :  08:19:14  Show Profile  Visit emanuelgbg's Homepage Send emanuelgbg a Private Message  Reply
Mickel-Mackel, Ztenlund, vi menar eg samma sak men jag förklarade det dåligt.
Måste få förklara mig nu när jag är lite piggare idag! =) Inte lätt att hänga med i någon annans konstiga tankar.
De flesta bilar jag har haft sitter vartal/hastighetsmätarsensorer i växellådan och i dataprogrammen är det kalibrerat efter orginal hjulstorlek (+utväxling i växellådan + ev bakaxel om bilen är bakhjulsdriven). Så har även jag gjord då jag byggt bil. Varvtalet kommer vara samma vid samma hastighet på mätaren men bilen kommer i verkligheten köra långsammare med mindre hjul och fortare med större hjul. Sitter hastighetsmätaren kopplad till hjulet, vad händer då? Den kommer att räkna antalet varv hjulet rullar men den kan ju bara veta om den förprogramerade omkretsen på hjulet och det kommer bli fel även här eftersom den mäter fler varv med ett mindre hjul och färre varv med ett större. Förstår ni hur jag tänker?

Självklart är det oftast så att tyngre gasfot = mer bränsleåtgång, högre verklig hastighet = större luftmotstånd = högre bränsleåtgång Det jag tänkte utan att förklara så någon annan förstod var att om vi har större hjul kommer vartalet sjunka vid samma reella hastighet och troligvis även förbrukningen. Detta är ju helt hypotetiskt (trodde alla fattade det! ;-) )då vi inte vet om detta i annat fall än att köra med en "oberoende" hastighetsmätare såsom gps. I verkligheten tittar vi ju på hastighetsmätaren och då blir det tvärt om precis som Mickel-Mackel och Ztenlund skriver. My bad!

Här finns alltså fler källor till att bränsleåtgången minskar med vinterdäcken. Dels kör du inte lika fort på riktigt = mindre luftmotstånd. mätaren visar fel och sträckan har blivit längre än vad den är. Däcksbredden är betydligt smalare = mindre friktion.
Sedan kommer sådan som är svårt att avgöra om det verkligen har betydelse men som tidigare skrivits. Ökat luftmotstånd med större fälgar? Större fälgar väger mer men hur många kilo blir skillnaden i detta fallet? Hur är gasfoten rent allmänt på vintern? Mer sladd eller försiktigare gasfot?

Edit - stavningen blir inte bättre för att jag är piggare och det är säkert tusen stavfel till..

Edited by - emanuelgbg on 2010/11/19 08:20:50
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2010/12/08 :  10:37:50  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message  Reply
Kan tillägga, blir sträckan längre då är det max 1 km enligt tripmätaren :)

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.09 sekunder. Snitz Forums 2000