HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 Diverse
 HiFi Off Topic - Fritt Forum
 berätta spännande sjöhistorier
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Burmäster
Fd. Dan

2853 Posts

Posted - 2010/11/14 :  18:45:55  Show Profile  Visit Burmäster's Homepage Send Burmäster a Private Message  Reply
Jag fick min första "sjöupplevelse" i helgen...

Skulle bli en härlig 24h kryssning med Stena. En vip inbjudning med 600 pers och ett absolut fullspäckat mat/showprogram. Båten hade sjösats för en vecka sedan efter en seriös uppdatering för cirkus 250 miljoner. Detta var jungfrufärden med gäster.

Men....det blåste. Uhm.....det blåste rätt rejält. Vi seglade kl.20 och fram till midnatt blåste det ungefär 16m/s. Det känndes duktigt, men det var ändå på något sätt hanterbart. Man fick hålla i sig och så, men som sagt ändå ok på något sätt. Men strax efter midnatt, när det var kolsvart och vi var mitt ute på riktigt öppet hav så började det storma. Det blåste 24m/s kontinuerligt i 4 timmar.

OJOJOJ säger jag bara. Jag låg i cabinen och mådde pest. Innan jag gick in så kupade jag händerna i fönstret för att försöka se vågorna. Jesus vilka monster. Det krängde, det slog, det rullade, det...ja...shit alltså...

Allt löst rullade omkring. Redan innan uppe på restaurangen och i baren så drog tallrikar och glas och annat löst iväg vid rullningarna. Där fanns t o m personal som var gröna i huvudet!

Det lugnade sig framåt morgonkvisten, men drog igång igen mitt på dagen på väg hem. Inte som på natten, men det vindstyrkan låg mellan 15-18m/s.

Det lite lustiga var att då hade jag vant mig rätt väl, så jag var både pigg och hade (trot eller ej) riktigt trevligt hela vägen hem på dagen.

Jaja, det var min första och förhoppningsvis sista RIKTIGA storm ute på öppet hav.

Nu får nån annan berätta sina upplevelse till sjöss

Artphotography

Burmäster
Fd. Dan

2853 Posts

Posted - 2010/11/14 :  19:30:32  Show Profile  Visit Burmäster's Homepage Send Burmäster a Private Message  Reply
Kan förresten fylla i med att en fantastiskt häftig grej var att jag fick vara uppe på kommandobryggan i en timme med kaptenen. Satt i kaptensstolen i en kvart och bara insöp atmosfären. Det var alltså bl a kaptenen som visade runt bland alla instrument och data varav vindstyrkorna som jag nämde var på displayerna. Inga överdrifter alltså

Artphotography
Go to Top of Page

Nibbler
Member

176 Posts

Posted - 2010/11/14 :  20:07:23  Show Profile Send Nibbler a Private Message  Reply
Har varit med om en rejält otrevlig resa mellan Göteborg och Newcastle= 25 timmar. Trots att mitt första yrkesval var just sjöman så fann jag inte detta kul nånstans. Tur att dessa båtar inte är byggda som insjö ekorna till passagerarbåtar som trafikerar östersjön. Toaletterna var fulla, så folk höll fast sig där dom kunde och spydde därmed överallt.
Vi hade vår hytt i fören vilket garanterade en fullkomlig upplevelse.

Var ute i rätt dåligt väder utanför västafrika på en 285 000 tons supertanker, men det gungade inte så mycket då hon var lastad. Men det är ändå obehagligt för det skakar som f-n och ingen får sticka ut huvudet. Då sjöarna mer eller mindre går rakt över...

Diskofil med audiofila tendenser.
Go to Top of Page

bearwik
200.000-klubben

4289 Posts

Posted - 2010/11/14 :  20:13:15  Show Profile Send bearwik a Private Message  Reply
Ingen VIP-resa, bara en vanlig Ålandsresa då det också blåste ordentligt, båten hade en pool i bottenvåningen, den var ca 1,5 m djup. När det gungade som värst skilde det mellan vatten upp till knäna och att vågorna slog upp över stänkskyddet runt poolen, d v s tre meter höga vågor i poolen, då fick vi inte bada längre...
Sedan hade vi en spännande upplevelse på dansgolvet där folk flög som vantar mellan väggarna, som tur var, var vi rejält onyktra och hann aldrig bli oroliga.

Jävligt nöjd Tannoyägare!
Mer membranyta åt folket!
Min rigg: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=70066


Go to Top of Page

martinsson
100.000-klubben

3311 Posts

Posted - 2010/11/14 :  22:05:52  Show Profile  Visit martinsson's Homepage Send martinsson a Private Message  Reply
Det finns nog väldigt få hållbara skäl till oro i dessa sammnhang, även om upplevelserna kan vara obehagliga och kanske tom. skrämmande, tråkigt nog är det så att sjösjukan lätt spär på en mindre känsla av obehag och kan ge den helt orimliga proportioner.

Jag har själv aldrig varit i någon situation där man sett några risker pga väder, men en gång reducerades besättningen från 25 till 4 pga sjösjuka, så resan avbröts, detta då vakterna och ronderna inte fungerade som tänkt, detta kan iofs innebära en viss fara då fel och brister ej upptäcks i tid pga reducerad bemanning.

Visst var det stökigt, och man hade träningsvärk efteråt då man alltid var tvungen att hålla i sig, fartyget var av mindre slag om ca 50m med frontbygge och god stabilitet vilket medförde relativt snabba rörelser, specielt på bryggan där man kunde se sjökorten sväva runt en bit över bordsytan bitvis :)

martinssons DIY funderingar och projekt - http://www.martinsson.cc/blog/
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2010/11/15 :  06:02:41  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply
Jag åkte färja mellan Bodö och Lofoten på 90-talet nångång. Det blåste massor och folk spydde. Det var första gången jag sett någon vara grön i ansiktet. Jag trodde det var en skröna med den gröna färgen, men folk blev verkligen gröna. Båten krängde så hårt att jag gled från mitt på däcket rak ut till relingskanten och höll på att få simma resten av sträckan. Då bidde jag rädd. Annars var det bara skoj. Jag verkar vara imun mot sjösjuka, då mitt balanssinne är skadat, så jag mådde aldrig illa. Att pinka var en akrobatisk övning och hälften hamnade väl på byxbenen. Jag minns att jag fick "kaminklättra" mellan väggarna i båset för att inte ramla omkull. En oförglömlig resan i nordnorska vatten.
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2010/11/15 :  20:40:23  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message  Reply
Har ett fel på mitt balanssinne så jag kan inte bli sjösjuk.
Har åkt stora färjor flera ggr då det har blåst riktigt rejält, värst var när vi skulle till england o man studsade mellan fotända/huvudända i bunken.

Men illamående det var jag inte, resten av familjen var antingen på toa eller uppe på däck o kastade upp.

Mitt balansinne sattes på stora prov i det militära som jag gjorde i flottan. Där var jag med om så hård sjögång ett par ggr o att jag till o med blev rädd!!
I stort sätt alla på fartyget var antingen vita eller lila i huvudet men inte jag.
Som tack för det fick jag spänna fast mig på bryggvingen med kikare allt medans våger sköljde över en........
Lagom kul men lärorikt!


>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

Imperial
Medlem i AÖ

2646 Posts

Posted - 2010/11/15 :  22:06:15  Show Profile Send Imperial a Private Message  Reply
Nja!

Stora vågor på sjön är inte kul.
Jag har jobbat på Bogser båtar å även på Birger Jarl (Ånedin Linjen)
På BJ blev man utkallad på ledig tid fö att hjälpa passagerare som hade olika färger i ansiktet.
Matroserna fick bistå med spypåsar
Sen fick man städa.

På bogser båtarna var det bättre.
När det blåste för mycket så fick man söka lä.

Däremot om man skulle ut i hårt väder för att hjälpa nåt fartyg så var det ett hxxxxe.
Man studsade mellan skotten.
En enkel rutin koll i maskin tog 3ggr så lång tid.
Åsså får man surra alllt som inte redan far omkring

/

Rör å tillbehör när jag är med i matchen.
jbl2480@hotmail.com
Deltidare på Hifikit
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2010/11/15 :  22:20:06  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message  Reply
Jag vet precis vad du menar Imperial, man är som en vante!
Vad man än ska göra så går det knappt.
Värst var när något i maskin skulle fixas medans fartyget rullade riktigt mycket.

Hade man fritt med rejäl sjögång, skansen låg ju i fören o där var det sådana krafter när fören slog i att man studsade ur sin bunk ibland!!

Som sagt lagom kul men lärorikt!


>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

Imperial
Medlem i AÖ

2646 Posts

Posted - 2010/11/15 :  23:18:24  Show Profile Send Imperial a Private Message  Reply
Som sagt!

Det var mycket lärorikt å va ute.

Jag skulle vilja ut igen men med dom lönerna som lägre befäl har så är det inget alternativ.

Min egen skuta vill jag inte ta ut i hårt väder som det ser ut nu.

En repa vi gjorde enbart för att byta kaj så blev vi omkörda av 2 Waxhomare, en på var sida å dom brakade på rätt bra.

Jag funderade ett kort ögonblick på vad som skulle fara omkring när det dunsade till ordentligt.

Min 200Kg svets rasade ner i lastrummet från däck.
Min första tanke var att nu går skiten genom skråvet.
Det var inte så illa som jag föreställde mig men det etsde ett jack i bakövve.

Sist när jag åkte från Arboga till Sthlm så var det misstänksamt lugnt
Strax innan Björkfjärden på Mälaren efter att jagat ett par simmande Älgar så blev det helt Vitt.

Ner med varvet på maskin å ut med en som lyssna efter andra fartyg.
Maskin kallnade så det var lite pyssel att få allt å lira å sedan var det bara att lunka på tills tjockan lättade.

Det är kusligt när man inte ser klart på ljusan dag å ändå vet ungefär vart man är.
Mälaren är grund å lömsk å jag har ingen radar.
Sedan måste man se upp för fiske redskap åxå.

Valet mellan att ankra eller fortsätta gnager likt en böld i bakhyvvet för att sedan släppa helt när man lagt till.

Skeppar'n har alltid sista ordet


/

Rör å tillbehör när jag är med i matchen.
jbl2480@hotmail.com
Deltidare på Hifikit
Go to Top of Page

FForsman
100.000-klubben

2592 Posts

Posted - 2010/11/17 :  12:09:37  Show Profile  Visit FForsman's Homepage Send FForsman a Private Message  Reply
Inte min berättelse men ett väl sevärt sjögångsklipp.

/mvhff

http://www.liveleak.com/view?i=975_1283799588

Ett forum blir till det som medlemmarna bidrar med. Skriv!

Go to Top of Page

bearwik
200.000-klubben

4289 Posts

Posted - 2010/11/17 :  14:17:46  Show Profile Send bearwik a Private Message  Reply
Det finns fördelar med att möblemanget sitter fast.

Jävligt nöjd Tannoyägare!
Mer membranyta åt folket!
Min rigg: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=70066


Go to Top of Page

Burmäster
Fd. Dan

2853 Posts

Posted - 2010/11/17 :  16:44:37  Show Profile  Visit Burmäster's Homepage Send Burmäster a Private Message  Reply
Känns som "vår" storm var ganska klen i jämförelse med era stories I vårt fall var det inte mer än glas och tallrikar som for i golvet....men för en landkrabba var det lite halvläskigt

Kul att läsa era erfarenheter. Fortsätt gärna!

Artphotography
Go to Top of Page

huzze
RödaTråden-vinnare, 200.000 klubben

10180 Posts

Posted - 2010/11/17 :  18:00:31  Show Profile Send huzze a Private Message  Reply
Ser ju märkligt och roligt ut när kameran är fixerad.
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22003 Posts

Posted - 2010/11/17 :  20:14:17  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply

Det värsta jag någonsin varit ute i är 64 knop strax söder om Helgoland i en 53-fot Swan. Vi mätte 64 knop med egna instrument men Räddningsstationen på Helgoland mätte "bara" 62 knop. Så det var nog ingen orkan även om det var jäkligt nära...

Det var mitt fel att vi hamnade i den idiotiska situationen. Vi beslutade att ta en chansning och gick från Brünspüttel i ca 10-12 m/s och räknade med att vara ute vid helgoland innan vinden skulle öka på. Vi hann inte och fick slåss emot vind och vatten i nästan 10h innan vi kunde surfa(med en 53'fotare utan segel!!!!) in i yttre hamnen på Helgoland. Den båten vi kompisseglade med, en swan 46'a, hamnade i sjönöd och fick bärgas av sjöräddningen.

Fraktfartygen hade drejat bi i lä av Helgoland och när vi kom in i hamnen hälsades vi välkomna av sjöräddningen som hade iakttagit oss hela natten på sin radar. Det var en ruskig upplevelse som jag är tacksam för att vi kom någorlunda helskinnade ifrån. Vi slet tyvärr sönder ett segel, men i övrigt klarade sig båten utan skador. Swan bygger riktigt rejäla segelbåtar. Så här i efterhand är jag ganska glad att det var just en Swan som vi seglade och inte en sådan där datumstämplad yoghurtbägare...

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Mickel-mackel
RödaTråden vinnare

4935 Posts

Posted - 2010/11/17 :  20:16:31  Show Profile Send Mickel-mackel a Private Message  Reply
32 sekundmeter ...

respekt ...


edit: räknade fel först

Edited by - Mickel-mackel on 2010/11/17 20:17:32
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22003 Posts

Posted - 2010/11/17 :  20:24:34  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply
Jag har haft en ganska kul angöring till Shetland också med vår hembyggda OE32'a.

Det var en gång lååååååångt innan GPS fanns och då mina vänner använde man "död räkning" och loggen. Det hade blåst lite och vi hade fått kryssa en liten bit men vi tyckte ändå att vi visste var vi var. Det hade hunnit blivit tjocka men det roliga med den tjockan var att den svepte inte in över oss, den låg fast förankrad över shetlandsöarna så vi såg oändligt långt bakåt, men inte ett smack framåt. Vi visste inte det utan körde på tills vi tyckte att "nu jäklar! Nu borde vi vara framme!" Det var nästan vindstilla så vi hade puttrat framåt för maskin. Sagt och gjort, vi stängde av motorn och lyssnade. Jag tyckte att det lät som om en stort fartyg var på väg emot oss, jag hörde kölvattnet, men ingen motor. Vi startade maskinen igen och puttrade sakta framåt...

Efter mindre än en båtlängd höll vi på att köra peket rätt in i en lodrät bergvägg som bara dök upp ur dimman!!! Gissa om vi blev förvånade!!!

I tjockan hade vi ca 10m sikt....

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

dahlfalk
Member

500 Posts

Posted - 2010/11/17 :  21:07:45  Show Profile Send dahlfalk a Private Message  Reply
Det värsta jag varit med om var nog utanför Italien för många år sedan. Det var inte speciellt dåligt väder, ingen storm eller så utan bara hög sjö. Det blåste en del och vissa vågor var säkert runt 2.5-3m (min egen uppskattning). Det var en smula stökigt...

Här har vi däremot ett exempel på hög sjö...
http://www.youtube.com/watch?v=LwKXfc_a4Ag
Go to Top of Page

Nibbler
Member

176 Posts

Posted - 2010/11/17 :  21:44:50  Show Profile Send Nibbler a Private Message  Reply
Jag trivs bra här hemma i soffan, med en katt bredvid mig. Allt är stilla och lugnt, allt ligger på sin plats.

http://www.youtube.com/watch?v=9eZiNrdsdQ4&translated=1

Diskofil med audiofila tendenser.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.31 sekunder. Snitz Forums 2000