Author |
Topic |
|
milesahead
Member
97 Posts |
Posted - 2010/11/14 : 16:51:12
|
Polaren har nyligen införskaffat en vinylspelare av märket Inertia. Han är mycket nöjd men skulle vilja veta mer om spelaren. Någon som har några erfarenheter och fakta? |
|
jonasz
Member
2542 Posts |
|
Ingvar.Ahlberg
300.000-klubben, Semester på egen begäran
1969 Posts |
Posted - 2010/11/14 : 17:37:15
|
Inertian är en riktigt fin skivspelare, tillverkad i Göteborg i mitten av 70-talet. En fin 48-polig synkronmotor och en helgjuten aluminiumtallrik, ett helt ok centrumlager. Stmt monterat i lådan som har fjädrande/isolerande fötter.
En version (tror det fanns fler) hade en riktigt välgjord enpunktslagrad tonarm, svart med standard SME-typ bajonett för pu-skal.
Jag levde med en sådan under en period sent 70-tal, med enpunktsarmen och en Pickering XQV-4500, lät jättebra, den katten (Åke)som vid den tiden valde att bo hos mig tyckte också om den, då den alltid stod påslagen satt hon på skivtallriken och åkte karusell när jag kom hem från jobbet.
(Åke...Hon?.... ja, jag tänkte lura henne så hon fick heta Åke men hon hade ändå lagt en kull ungar i konen på den JBL K130 som låg på golvet i sovrummet, skulle in i en liten gitarrkombo men det blev aldrig av)
Ingvar |
Ansvarig för och Designer bakom H.A.D Halland Audio Design. Driver också The Vacuumed Cat co. |
|
|
milesahead
Member
97 Posts |
Posted - 2010/11/14 : 17:53:12
|
Tack för infon! Polaren har den svarta modellen med en SME-liknande arm |
|
|
Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben
6797 Posts |
Posted - 2010/11/15 : 12:29:58
|
Det finns info om denna skivspelare här på forumet då jag hade en sådan ett tag, det finns en del att göra med den så att den blir något bättre.
anders |
Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge. |
|
|
|
Topic |
|