HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Bildreportage - Teknik & DIY
 Allmänn bildtråd DIY Uppsala 2010 - igång nu
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 6

Mickel-mackel
RödaTråden vinnare

4935 Posts

Posted - 2010/11/14 :  11:09:17  Show Profile Send Mickel-mackel a Private Message  Reply
Barnvänligt så det förslår ....

Att jag skriver frågetecken efter diskanterna är för att byggaren själv verkade inte veta vad och hur han tänkt använda dom.
Det fanns en misstanke att dom skulle gå att köra ner till 200-500Hz området någonstans.
Men på mässan delades dom istället runt 10kHz

Spännande prylar i vilket fall, hoppas du fortsätter och experimentera med dessa band.
Go to Top of Page

Mickel-mackel
RödaTråden vinnare

4935 Posts

Posted - 2010/11/14 :  11:10:22  Show Profile Send Mickel-mackel a Private Message  Reply
I ett annat rum hade dom mörklagt !!

Jag undrar om dom skämdes över nåt?

Go to Top of Page

svejk
NA addikt

3505 Posts

Posted - 2010/11/14 :  11:27:36  Show Profile Send svejk a Private Message  Reply
Var en rackarns kul dag. DIY mässor är sååå mycket roligare än de komersiella. Detta är det bästa med hifi hobbyn tycker jag fast jag inte kan bygga något själv. Ingen trängsel, alla tar sig tid, ingen prestige. Bara gemenskap. Hoppas på ytterligare en mässa om ett år.

pryttlar http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=27255
Sugen på att lyssna? Skicka PM
Svejk
Go to Top of Page

Bardis
Member

3345 Posts

Posted - 2010/11/14 :  13:05:41  Show Profile Send Bardis a Private Message  Reply
Banddiskantena ser ut som "Tagliatelle" ur tidningen HighFidelity.

Modda allt som går att modda!
Go to Top of Page

asto
Member of Nerikes Audiofiler

2011 Posts

Posted - 2010/11/14 :  15:42:45  Show Profile Send asto a Private Message  Reply
quote:
Var en rackarns kul dag. DIY mässor är sååå mycket roligare än de komersiella. Detta är det bästa med hifi hobbyn tycker jag fast jag inte kan bygga något själv. Ingen trängsel, alla tar sig tid, ingen prestige. Bara gemenskap. Hoppas på ytterligare en mässa om ett år.
Intämmer, det var roligt att träffa både gamla och nya ansikten. Kvaliteten på ljudet var mycket högt på samtliga byggen i årets träff tycker jag.

Tack alla inblandade som är med och gör denna träff till en höjdare.
Go to Top of Page

eliot
Member

1398 Posts

Posted - 2010/11/14 :  15:57:53  Show Profile Send eliot a Private Message  Reply
Det var mindre i år än förra året men det hindrade inte att det var en mycket trevlig stämning

Kaffet var som vanligt utsökt

'A man will occasionally stumble over the truth, but most of the time he will pick himself up and continue on.'
Winston Churchill

Min anläggning: Simon Yorke, CAT, Jadis, Acapella
Go to Top of Page

eliot
Member

1398 Posts

Posted - 2010/11/14 :  16:01:10  Show Profile Send eliot a Private Message  Reply
Jag har några bilder som jag inte riktigt vet vad det är

...så ni får hjälpa mig ;)

- Det spelades i varje fall på tangband

'A man will occasionally stumble over the truth, but most of the time he will pick himself up and continue on.'
Winston Churchill

Go to Top of Page

bibl
100.000-klubben

987 Posts

Posted - 2010/11/14 :  16:23:28  Show Profile Send bibl a Private Message  Reply
De grå högtalarna är TABAQ Mod drivningen till dom är monoblock av Tomas J och rörförsteget är även det hans. De golvstående högtalarna är TL av Hemling all drivning till dom är även det ihopknåpat av Hemling.

Edited by - bibl on 2010/11/14 16:35:39
Go to Top of Page

eliot
Member

1398 Posts

Posted - 2010/11/14 :  16:24:26  Show Profile Send eliot a Private Message  Reply
Bilder på elektroniken

där vi tittar lite noggrannare på försteget

...och D/A-omvandlaren som användes om det spelades från laptop ;)

Winston Churchill

Go to Top of Page

eliot
Member

1398 Posts

Posted - 2010/11/14 :  16:30:56  Show Profile Send eliot a Private Message  Reply
quote:
I ett annat rum hade dom mörklagt !!

Jag undrar om dom skämdes över nåt?

Jag tror inte att de skämdes för något för det såg riktigt snyggt ut

Vi är nu i ett av de större rummen där "Team Västmanland", nämligen Petter Persson och Hoktuna ställde ut

Högtalarna kom från Petter Persson

och de finns beskrivna i byggtråden: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=81510

Winston Churchill

Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7709 Posts

Posted - 2010/11/14 :  17:24:49  Show Profile Send Micke Y a Private Message  Reply
Jag tror också att de här diskanterna är de som heter Tangliatelle i HiFidelity. Här är några bilder medan jag arbetar med alla de andra .

Många magneter blir det

Här är gummisnoddarna som håller banden.

Micke

When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7709 Posts

Posted - 2010/11/14 :  19:02:00  Show Profile Send Micke Y a Private Message  Reply
Under uppackningen så höll några studenter flitens lampa lysande tills dess att Petter fick ingång sitt system och vi började störa alltför mycket.

Micke

When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Go to Top of Page

PetterPersson
Brutal-Harry 2007, 100.000-klubben

5803 Posts

Posted - 2010/11/14 :  19:13:55  Show Profile  Visit PetterPersson's Homepage Send PetterPersson a Private Message  Reply
Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7709 Posts

Posted - 2010/11/14 :  19:49:02  Show Profile Send Micke Y a Private Message  Reply
En återkommande trend är att filter måste vara servicevänliga och så även i det här fallet.

Micke

Go to Top of Page

cittroman
Member

2471 Posts

Posted - 2010/11/14 :  19:52:12  Show Profile Send cittroman a Private Message  Reply
God DIY
Goa gummor/gubbar
Gott kaffe

Ser ut som en "go" DIY mässa man missade.

Väntar nu på mer bilder.

En man skall under sin livstid: Kört sin Citroen genom garageväggen, Mätt bilbatterispänningen med A området på sitt instrument. Kopplat in ölburkslytar felvända, fundera varför spänningen förvann så snabbt vid avslag att man provar att slå på igen :-)

PS.Horn hör hemma på Älgar och
glas är gjort av grus DS ;-)

Ju mindre desto bättre gränsen går vid 4"
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7952 Posts

Posted - 2010/11/14 :  20:02:56  Show Profile Send Fuling a Private Message  Reply
Jag är inte alls bitter...
Satt hela dagen och önskade att ni skulle få strömavbrott, ska inte jag ha kul ska ingen annan heller...

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7709 Posts

Posted - 2010/11/14 :  20:47:20  Show Profile Send Micke Y a Private Message  Reply
Asto's högtalare var en hög&smal skapelse med två pytte element.

Micke

Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7709 Posts

Posted - 2010/11/14 :  20:59:20  Show Profile Send Micke Y a Private Message  Reply
Så här såg det ut på fredagskvällen när allt var på plats.

Micke

Go to Top of Page

Bar
Starting Member

26 Posts

Posted - 2010/11/14 :  22:36:15  Show Profile Send Bar a Private Message  Reply
Här kommer några fler bilder från mässan. Dessvärre han jag inte stanna tillräckligt länge för att fota/lyssna på allt...

Först ut för provlyssning var ett par datorhögtalare, de svarta. De har element från Seas för en mycket rimlig summa. Riktigt stiligt jobb på högtalarlådan dessutom. Golvhögtalarna som också syns i bilden han jag aldrig lyssna på, men det var ju fantastiskt byggda!

Sedan fanns det ju två par tangband baserade högtalare som båda imponerade. Tänk att man kan få det ljudet för så lite pengar!?

Dessa har dessutom ett 5"+ element som inte syns i ett tappat horn om jag minns rätt.

Och denna lilla skönhet lät otroligt stor men sina tre tums bestyckning. Att elementet bara kostar 165 kronor gör ju inte saken sämre.
Go to Top of Page

Bar
Starting Member

26 Posts

Posted - 2010/11/14 :  22:42:16  Show Profile Send Bar a Private Message  Reply
Här är elektroniken som användes till de små grå tangbandhögtalarna. Ett rörbaserat försteg och två LM3886 baserade monoblock.

Och så "myshörnan" förståss. Det är ju inte varje dag man hör musik på samma sätt som i sweet spot framför dessa.

Den här högtalaren var en riktig höjdare. Den spelades kanske i ett rum som var någon storlek för stor, men lät ändå riktigt bra.

Go to Top of Page

Bar
Starting Member

26 Posts

Posted - 2010/11/14 :  22:48:18  Show Profile Send Bar a Private Message  Reply
Här är min personliga favorit! Ett hexfet baserat slutsteg som drivs med ett switchat nätaggregat. Allt är möjligt, låt ingen säga något annat, bra lät det med, riktigt bra.

Och högtalarna som drevs av slutsteget ovan (och ett till liknande slutsteg som jag missade att fota). Jag visste inte att det var möjligt att bygga bandhögtalare själv, riktigt kul att se!

Dessa högtalare han jag aldrig med att lyssna på, men de såg i vilket fall riktigt fina ut. Lär ha gått åt mycket tid till den där lådan.

Go to Top of Page

Bar
Starting Member

26 Posts

Posted - 2010/11/14 :  22:49:54  Show Profile Send Bar a Private Message  Reply
Nu inser jag att jag borde ha skrivit vilka som byggt alla dessa skönheter, men jag vet faktiskt inte. Jag är sämst på namn, men någon kanske kan fylla i den biten?
Go to Top of Page

paa
Starting Member

29 Posts

Posted - 2010/11/14 :  23:40:39  Show Profile Send paa a Private Message  Reply
Den lilafärgade högtalaren ovan var en pK, byggd av Michael, den lilla vita miniatyr-envägaren med blå trekantig baffel har jag byggt.

En gjutform för att gjuta horn i betong visades, tillverkad av plywood,tvåkomponentspackel och lackad med motståndskraftig lack:

Cool placering av logga:

paa

Edited by - paa on 2010/11/14 23:46:04
Go to Top of Page

pix
200.000-klubben

4175 Posts

Posted - 2010/11/15 :  08:27:45  Show Profile Send pix a Private Message  Reply
quote:
Dessa högtalare han jag aldrig med att lyssna på, men de såg i vilket fall riktigt fina ut. Lär ha gått åt mycket tid till den där lådan.

Då missade du nått Jakob
Lät fantastiskt bra!
Man inser nu att man skulle tagit sig mer tid
Riktigt hög nivå på allt ljud denna mässa
/Lars

"The total harmonic distortion is not a measure of the degree of distastefulness to the listener and it is recommended that its use should be discontinued", Radiotron 3rd edition.

Edited by - pix on 2010/11/15 11:32:46
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2010/11/15 :  12:12:00  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
Tur att det finns en bildtråd för oss som i stället var och dök på korallrev i röda havet.

Ser ut som att klassen på byggena har varit på topp.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page
Page: of 6 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.27 sekunder. Snitz Forums 2000