Author |
Topic |
Mickel-mackel
RödaTråden vinnare
4935 Posts |
Posted - 2010/11/14 : 11:09:17
|
Barnvänligt så det förslår ....
Att jag skriver frågetecken efter diskanterna är för att byggaren själv verkade inte veta vad och hur han tänkt använda dom. Det fanns en misstanke att dom skulle gå att köra ner till 200-500Hz området någonstans. Men på mässan delades dom istället runt 10kHz
Spännande prylar i vilket fall, hoppas du fortsätter och experimentera med dessa band. |
|
|
Mickel-mackel
RödaTråden vinnare
4935 Posts |
Posted - 2010/11/14 : 11:10:22
|
I ett annat rum hade dom mörklagt !!
Jag undrar om dom skämdes över nåt?
|
|
|
svejk
NA addikt
3505 Posts |
Posted - 2010/11/14 : 11:27:36
|
Var en rackarns kul dag. DIY mässor är sååå mycket roligare än de komersiella. Detta är det bästa med hifi hobbyn tycker jag fast jag inte kan bygga något själv. Ingen trängsel, alla tar sig tid, ingen prestige. Bara gemenskap. Hoppas på ytterligare en mässa om ett år. |
pryttlar http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=27255 Sugen på att lyssna? Skicka PM Svejk |
|
|
Bardis
Member
3345 Posts |
Posted - 2010/11/14 : 13:05:41
|
Banddiskantena ser ut som "Tagliatelle" ur tidningen HighFidelity. |
Modda allt som går att modda! |
|
|
asto
Member of Nerikes Audiofiler
2011 Posts |
Posted - 2010/11/14 : 15:42:45
|
quote: Var en rackarns kul dag. DIY mässor är sååå mycket roligare än de komersiella. Detta är det bästa med hifi hobbyn tycker jag fast jag inte kan bygga något själv. Ingen trängsel, alla tar sig tid, ingen prestige. Bara gemenskap. Hoppas på ytterligare en mässa om ett år.
Intämmer, det var roligt att träffa både gamla och nya ansikten. Kvaliteten på ljudet var mycket högt på samtliga byggen i årets träff tycker jag.
Tack alla inblandade som är med och gör denna träff till en höjdare. |
|
|
eliot
Member
1398 Posts |
Posted - 2010/11/14 : 15:57:53
|
Det var mindre i år än förra året men det hindrade inte att det var en mycket trevlig stämning
Kaffet var som vanligt utsökt
|
'A man will occasionally stumble over the truth, but most of the time he will pick himself up and continue on.' Winston Churchill
Min anläggning: Simon Yorke, CAT, Jadis, Acapella |
|
|
eliot
Member
1398 Posts |
Posted - 2010/11/14 : 16:01:10
|
Jag har några bilder som jag inte riktigt vet vad det är
...så ni får hjälpa mig ;)
- Det spelades i varje fall på tangband
|
'A man will occasionally stumble over the truth, but most of the time he will pick himself up and continue on.' Winston Churchill
|
|
bibl
100.000-klubben
987 Posts |
Posted - 2010/11/14 : 16:23:28
|
De grå högtalarna är TABAQ Mod drivningen till dom är monoblock av Tomas J och rörförsteget är även det hans. De golvstående högtalarna är TL av Hemling all drivning till dom är även det ihopknåpat av Hemling. |
Edited by - bibl on 2010/11/14 16:35:39 |
|
|
eliot
Member
1398 Posts |
Posted - 2010/11/14 : 16:24:26
|
Bilder på elektroniken
där vi tittar lite noggrannare på försteget
...och D/A-omvandlaren som användes om det spelades från laptop ;)
|
|
|
eliot
Member
1398 Posts |
Posted - 2010/11/14 : 16:30:56
|
quote: I ett annat rum hade dom mörklagt !!
Jag undrar om dom skämdes över nåt?
Jag tror inte att de skämdes för något för det såg riktigt snyggt ut
Vi är nu i ett av de större rummen där "Team Västmanland", nämligen Petter Persson och Hoktuna ställde ut
Högtalarna kom från Petter Persson
och de finns beskrivna i byggtråden: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=81510 |
|
|
Micke Y
100.000-klubben
7709 Posts |
Posted - 2010/11/14 : 17:24:49
|
Jag tror också att de här diskanterna är de som heter Tangliatelle i HiFidelity. Här är några bilder medan jag arbetar med alla de andra .
Många magneter blir det
Här är gummisnoddarna som håller banden.
Micke |
When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her. "Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan. |
|
|
Micke Y
100.000-klubben
7709 Posts |
Posted - 2010/11/14 : 19:02:00
|
Under uppackningen så höll några studenter flitens lampa lysande tills dess att Petter fick ingång sitt system och vi började störa alltför mycket.
Micke |
When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her. "Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan. |
|
|
PetterPersson
Brutal-Harry 2007, 100.000-klubben
5803 Posts |
Posted - 2010/11/14 : 19:13:55
|
|
|
|
Micke Y
100.000-klubben
7709 Posts |
Posted - 2010/11/14 : 19:49:02
|
En återkommande trend är att filter måste vara servicevänliga och så även i det här fallet.
Micke |
|
|
cittroman
Member
2471 Posts |
Posted - 2010/11/14 : 19:52:12
|
God DIY Goa gummor/gubbar Gott kaffe
Ser ut som en "go" DIY mässa man missade.
Väntar nu på mer bilder. |
En man skall under sin livstid: Kört sin Citroen genom garageväggen, Mätt bilbatterispänningen med A området på sitt instrument. Kopplat in ölburkslytar felvända, fundera varför spänningen förvann så snabbt vid avslag att man provar att slå på igen :-)
PS.Horn hör hemma på Älgar och glas är gjort av grus DS ;-)
Ju mindre desto bättre gränsen går vid 4"
|
|
|
Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben
7952 Posts |
Posted - 2010/11/14 : 20:02:56
|
Jag är inte alls bitter... Satt hela dagen och önskade att ni skulle få strömavbrott, ska inte jag ha kul ska ingen annan heller... |
"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet" |
|
|
Micke Y
100.000-klubben
7709 Posts |
Posted - 2010/11/14 : 20:47:20
|
Asto's högtalare var en hög&smal skapelse med två pytte element.
Micke |
|
|
Micke Y
100.000-klubben
7709 Posts |
Posted - 2010/11/14 : 20:59:20
|
Så här såg det ut på fredagskvällen när allt var på plats.
Micke |
|
|
Bar
Starting Member
26 Posts |
Posted - 2010/11/14 : 22:36:15
|
Här kommer några fler bilder från mässan. Dessvärre han jag inte stanna tillräckligt länge för att fota/lyssna på allt...
Först ut för provlyssning var ett par datorhögtalare, de svarta. De har element från Seas för en mycket rimlig summa. Riktigt stiligt jobb på högtalarlådan dessutom. Golvhögtalarna som också syns i bilden han jag aldrig lyssna på, men det var ju fantastiskt byggda!
Sedan fanns det ju två par tangband baserade högtalare som båda imponerade. Tänk att man kan få det ljudet för så lite pengar!?
Dessa har dessutom ett 5"+ element som inte syns i ett tappat horn om jag minns rätt.
Och denna lilla skönhet lät otroligt stor men sina tre tums bestyckning. Att elementet bara kostar 165 kronor gör ju inte saken sämre.
|
|
|
Bar
Starting Member
26 Posts |
Posted - 2010/11/14 : 22:42:16
|
Här är elektroniken som användes till de små grå tangbandhögtalarna. Ett rörbaserat försteg och två LM3886 baserade monoblock.
Och så "myshörnan" förståss. Det är ju inte varje dag man hör musik på samma sätt som i sweet spot framför dessa.
Den här högtalaren var en riktig höjdare. Den spelades kanske i ett rum som var någon storlek för stor, men lät ändå riktigt bra.
|
|
|
Bar
Starting Member
26 Posts |
Posted - 2010/11/14 : 22:48:18
|
Här är min personliga favorit! Ett hexfet baserat slutsteg som drivs med ett switchat nätaggregat. Allt är möjligt, låt ingen säga något annat, bra lät det med, riktigt bra.
Och högtalarna som drevs av slutsteget ovan (och ett till liknande slutsteg som jag missade att fota). Jag visste inte att det var möjligt att bygga bandhögtalare själv, riktigt kul att se!
Dessa högtalare han jag aldrig med att lyssna på, men de såg i vilket fall riktigt fina ut. Lär ha gått åt mycket tid till den där lådan.
|
|
|
Bar
Starting Member
26 Posts |
Posted - 2010/11/14 : 22:49:54
|
Nu inser jag att jag borde ha skrivit vilka som byggt alla dessa skönheter, men jag vet faktiskt inte. Jag är sämst på namn, men någon kanske kan fylla i den biten? |
|
|
paa
Starting Member
29 Posts |
Posted - 2010/11/14 : 23:40:39
|
Den lilafärgade högtalaren ovan var en pK, byggd av Michael, den lilla vita miniatyr-envägaren med blå trekantig baffel har jag byggt.
En gjutform för att gjuta horn i betong visades, tillverkad av plywood,tvåkomponentspackel och lackad med motståndskraftig lack:
Cool placering av logga:
|
paa *******
|
Edited by - paa on 2010/11/14 23:46:04 |
|
|
pix
200.000-klubben
4175 Posts |
Posted - 2010/11/15 : 08:27:45
|
quote: Dessa högtalare han jag aldrig med att lyssna på, men de såg i vilket fall riktigt fina ut. Lär ha gått åt mycket tid till den där lådan.
Då missade du nått Jakob Lät fantastiskt bra! Man inser nu att man skulle tagit sig mer tid Riktigt hög nivå på allt ljud denna mässa /Lars |
"The total harmonic distortion is not a measure of the degree of distastefulness to the listener and it is recommended that its use should be discontinued", Radiotron 3rd edition. |
Edited by - pix on 2010/11/15 11:32:46 |
|
|
Bernt Jansson
400.000-klubben
19763 Posts |
Posted - 2010/11/15 : 12:12:00
|
Tur att det finns en bildtråd för oss som i stället var och dök på korallrev i röda havet.
Ser ut som att klassen på byggena har varit på topp. |
MVH Bernt Mitt system
"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman
Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
|
|
|
Topic |
|