HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Bildreportage - HiFi
 HiFi & Symfoni i symbios, Malmö Konserthus
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Previous Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

ulfsan
Member

921 Posts

Posted - 2010/11/15 :  16:13:55  Show Profile Send ulfsan a Private Message  Reply
Även jag vill backa upp Ludwig och övriga arrangörer i att fortsätta att anordna denna typ av arrangemang och hoppas att man nästa gång "kan nå ända fram" i ambitionen. Jag skulle faktiskt vara beredd att betala för detta i samma storleksordning som för andra Hifimässor (på Radisson o dyl). Man var ju denna gång ändå tvungen att betala för själva konserten, vilket kostade 150:- på onsdagen (after-work kl 18) och 250:- på torsdagen (sedvanlig torsdagkonsert kl 19:30), om man ville ha en live-konsert som referens i sitt lyssnande.

Själv var jag aldrig där på torsdagen. Var MSO-musikerna med på demon och diskussionen mellan kl 16:30 och 19:30 (då de skulle börja spela) eller var det först senare på kvällen då de redan spelat?

/ Ulf

Lyra Argo i -> Continuo/Cantus -> EAR834P -> Lavardin IT <- Auralic Vega <- SqueezeBox Touch <- Mac med Roon/Tidal
JMLab MiniUtopior/2 st Rel Storm III
Ihopkablat med Nordost Valhalla/Thor
Integrerat med Denon AVR-X4100W/JMLab Electra hemmabiosystem
Go to Top of Page

Bimota
Starting Member

41 Posts

Posted - 2010/11/15 :  16:40:16  Show Profile  Visit Bimota's Homepage Send Bimota a Private Message  Reply
Tack Ulf för ditt stöd och dina synpunkter. Mycket värdefullt faktiskt. Vi håller redan på och diskuterar hur vi kan vässa konceptet så att både informationen i förväg och på plats blir bättre, och hur vi kan ta ut det allra bästa ur båda dagarna och kanske göra det hela till en riktig superföreställning.

MSO-musikerna var framförallt med efter konserten på torsdagkvällen. Vi hade några stycken före konserten också, som satt och blev rent fulla i fniss över hur mycket skoj som bodde på deras medhavda gamla (tydligen inte så) sönderlyssnade skivor. Det var uppiggande.

MSO-musikerna var uppfriskande till tusen. Framförallt som hälften av dem var kvinnor! Hurra vad lyxigt.

Jag ställde dem bland annat frågan: "-Vad brukar ni lyssna på när ni kommer hem och vill slappna av?"

Svaret var ganska enhälligt:
"-Tystnad. Det är det bästa..."

Stackarna. Men när de hört vad ett High End-system kunde göra, ändrade de sig faktiskt och sa, kanske artigt men ändå, att om de hade haft ett SÅ fint system som det vi visade, då hade de hellre suttit och lyssnat på sina kollegor världen över istället. Och lite jazz. Och kanske någon sångerska. Och kanske - Gud förbjude - lite pop eller rock!!! Usch va hemskt och härligt på samma gång.

Vi bugar och bockar för intresset och snubblar vidare i musikvimlet.

Ludwig

Släpp ned axlarna, stäng av hjärnan, och åk med på färden...

*** Stylus ***

Go to Top of Page

Sceptic
Member

746 Posts

Posted - 2010/11/15 :  21:53:45  Show Profile Send Sceptic a Private Message  Reply
quote:
Stackarna. Men när de hört vad ett High End-system kunde göra, ändrade de sig faktiskt och sa, kanske artigt men ändå, att om de hade haft ett SÅ fint system som det vi visade, då hade de hellre suttit och lyssnat på sina kollegor världen över istället.

Låter som ni hade ett trevligt men annorlunda arrangemang där nere Ludwig.
Vore intressant att höra vad "stackarna" hade för system, om de ens hade några? Min erfarenhet av musikers, körledares anläggningar är att de oftast är högst modesta.....inte så konstigt kanske om de föredrar tystnad
Go to Top of Page

Bimota
Starting Member

41 Posts

Posted - 2010/11/16 :  10:08:25  Show Profile  Visit Bimota's Homepage Send Bimota a Private Message  Reply
Haha - ja du har förmodligen helt rätt!
Jag kommer ihåg att Stereophile hade ett Hemma-Hos-reportage hos Pat Metheny för några år sedan, och jag blev SÅ besviken när jag såg att han hade högst konventionell japansk dussinelektronik och ett par vinylfanerade sågspånshögtalare där hemma i lyssningsrummet. Synd på så rara ärter, tänkte jag.

Å andra sidan svarade Kenny Bräck i en TV-show på frågan om vad han kör för bil privat:
"-En gammal Volvo 245. Den är praktisk. Alltså, även om jag köper världens bästa sportbil så är den ändå så långt ifrån det jag kör på jobbet att jag lika gärna kan ha kvar min gamla Volvo istället..."

Så det var väl ungefär så han tänkte, den gode Pat Metheny.

Fast vi som vet, vet ju att han hade fel...

//Ludwig

Släpp ned axlarna, stäng av hjärnan, och åk med på färden...

*** Stylus ***

Go to Top of Page

Audionet
Reportage-Harry 2007, 100.000-klubben

4639 Posts

Posted - 2010/11/16 :  17:02:42  Show Profile  Visit Audionet's Homepage Send Audionet a Private Message  Reply


Så var det då dags att runda av mina upplevelser från onsdagens hifi dagar på Malmö Konserthus.
Är det modigt eller dumdristigt att bjuda in till demonstration av en ljudanläggning efter att lyssnarna fått uppleva en symfoniorkester live? Jag tycker det är modigt men det kan nog även vara lite dumdristigt ur visa aspekter. Vi som lyssnar värderar situationen olika och kan därför dra slutsatser som kan vara mindre bra för utställarna. Givetvis är detta parametrar som finns på vanliga mässor också. Men referensen finns så mycket närmare i detta fall och kanske även är av en kaliber som är bland det svårast att återge, dessutom med bättre förutsättningar än ljudanläggningen.

Det här med att lyssna olika blev väldigt tydligt då debattpanelen började diskutera musik & ljuds personliga påverkan . Vi hade i panelen 4 personer som är väl familjära med hifi lyssnande och en person som kom från studiovärlden med live musik på sitt arbetsschema. Mönstret går igen när musikerna lyssnar till sina egna inspelningar, de får en större upplevelse än vad de förväntat sig. Exakt samma reaktion har jag fått av musiker från Malmö Stadsteater som besökt mig och lyssna till musik i min anläggning. Det var bara lite om de funderingar som snurrar i mitt huvud.

Detta evenemang hade ett mycket spännande upplägg för att nå ut till en mer varierande lyssningsgrupp än vad hifi mässor generellt gör, vilket absolut speglades i den kvinnliga representationen denna kväll. Förmodligen skulle det varit ännu bättre uppslutning om skyltningen varit bättre. Men och andra sidan så fanns det ändå inte bra lyssningsplatser till alla som hittat dit ändå. Det var med andra ord knökfullt framför ljudanläggningen.

Jag blev positivt överraskad och imponerad av att man lyckades fylla detta rum med musik på den lyssningsnivå som det faktiskt bjöds. Det var ett stort rum med relativt mycket människor och effekten som fanns till hands var endast 2x36W. Givetvis så kunde man inte återge realistisk dynamik, kraft och rymd men klangen fanns där. Det känns som om Ludwig & Audionord har börjat lägga upp sina demonstrationer runt själen i musiken istället för att koncentrera sig på hifi'n i musik, något jag uppskattar väldigt mycket och överensstämmer med mitt sätt att lyssna.

Jag tackar för upplevelsen denna kväll och hoppas på fler lika trevliga evenemang i framtiden!

Med vänlig hälsning,
Micke (Audionet)

- Jag undrar hur dom medeltida människorna kunde klara sig utan skivspelare.
- Det kunde dom inte, dom är ju döda allihop.

Min blogg http://matvinhifi.blogspot.se
Min hemsida http://www.bildifokus.se
Facebook
http://www.facebook.com/Bildifokus

Edited by - Audionet on 2010/11/16 17:06:11
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.19 sekunder. Snitz Forums 2000