Author |
Topic |
|
JWO
fd. OhmBoy
1713 Posts |
Posted - 2010/11/01 : 05:56:13
|
Hej!
Jag vet att fluke finns till mac för flacstöd i i Tunes men för funkar det bara halvdant. Jag måste läsa in fil för fil vilket tar en evighet även om jag öppnar katalogen och grupperar. Har en hel del kataloger skall jag säga.
Hur gör jag för att lägga till hela min musiksamling som är i .flac i i Tunes med minst krångel?
Och sedan undrar jag om det går att spela .flac på en iPhone eller om jag måste konvertera hela min musiksamling till typ .mp3 320kb?
Mvh en som har skaffat mac och funderar på om en iPhone är något att ha.
|
Det finns en genväg till det perfekta ljudet: Intelligent Sounds iS8pro mk2+!
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=77254 |
|
Kmj
Member
2870 Posts |
Posted - 2010/11/01 : 07:07:01
|
Inget från apple är kompatibelt med flac. Du kan jailbreaka iphone, kalka garantin och sedan spela flac på den med appen rockbox eller konvertera från flac till apples egna losslessformat, apple lossless heter det nog. |
.....where the music comes to die. |
|
|
Magils
Member
7061 Posts |
Posted - 2010/11/01 : 08:55:34
|
Det finns en linux programvara som heter MP3FS, med denna kan du "on-the-fly" skapa virtuella bibliotek/directories i valfri bithastighet ...
Har testat att installera men min Unix kompetens har inte tatt mig igenom hela vägen... |
- Det finns inget problem som är större än lösningen..
- Hemma hos...http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=54225 |
|
|
sladdbarn
Member
2846 Posts |
Posted - 2010/11/02 : 14:45:18
|
Jag kan lägga till flera flac-filer samtidigt, har iofs bara provat med ett album i taget. |
Drömmer om bra ljud... |
|
|
AlfaGTV
600.000-klubben
4819 Posts |
Posted - 2010/11/02 : 16:51:29
|
quote: Hur gör jag för att lägga till hela min musiksamling som är i .flac i i Tunes med minst krångel?
Om det är minst krångel vet jag inte, men själv rippar jag till FLAC med hjälp av EAC och sedan meckar jag in FLAC-filerna i Easy CD DA extractor och konverterar dem till .m4a (Apple lossless) Tyvärr innebär det att jag behöver hålla två musikbibliotek aktuella eftersom jag även spelar FLAC-filerna med t.ex. Media Jukebox
MVH /Micke |
Junepes uttryck "mindlessness" beskriver ett underskattat tillstånd |
|
|
JWO
fd. OhmBoy
1713 Posts |
Posted - 2010/11/03 : 08:29:52
|
Tack för alla tips :)
Just nu skall jag försöka med songbird till mac, måste läsa in biblioteket nu, tar lite tid kan jag säga! |
Det finns en genväg till det perfekta ljudet: Intelligent Sounds iS8pro mk2+!
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=77254 |
|
|
theseal
SW-hantering
674 Posts |
Posted - 2010/11/03 : 22:36:33
|
Jag har aldrig fattat varför man vill använda itunes eller ens ha filer på en arbetsstation...
flac -> iphone; enklast är att använda någon strömmings-server typ subsonic som re-encodar on teh fly och strömmar till iphone via 3G eller Wifi, det GÅÅR att offlinsynca grejjer, valbar bitrate i appen ISub. |
|
|
jonny99
Member
432 Posts |
Posted - 2010/11/08 : 10:13:14
|
När jag skaffat ipod så skaffade jag också programmet DBPoweramp för att konvertera mina FLAC filer till Apple lossless. Det fungerade bra, åtminstonde 90 % kunde konverteras utan nån handpåläggning för att fixa metadata osv, nån procent av filerna kunde dock inte konverteras alls. fördelen med lossless format är ju att man kan konvertera mellan dem utan nån kvalitetsförlust. DBPoweramp är ju ett windowsprogram och jag vet inte hur pilligt det är att få det att funka på en Mac.
När jag tänker tillbaka på det så hade det varit bättre att sälja min, frugans och sonens iPodar och köpa spelare som klarade öppna format av filosofiska skäl om inte annat men ibland bedrar snålheten visheten. Om du är säker på att Mac, iPod, iPhone osv är framtiden för dig så tror jag faktiskt att det enda rätta är att konvertera allt till Apple lossless med nåt program, det måste finnas nåt MAC program som klarar det också. |
|
|
Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben
7949 Posts |
Posted - 2010/11/08 : 12:31:07
|
Ska man spela lossless-format behöver man ju rejält med utrymme. Vilka alternativ finns då till iPod Classic? |
"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker" |
|
|
theseal
SW-hantering
674 Posts |
Posted - 2010/11/08 : 13:08:37
|
Man kommer en bit med 32GB minne. Jag strömmar all musik till min IPhone via spotify och subsonic => all musik jag kan tänkas vilja lyssna på i fickan. Detta funkar med Ipod touch också, men man får då vara i hemmets lunga vrå eller ialfall inom räckhåll för ett wifi. Man KAN offlinesynca både i spotify och ISub, subsonic appen heter, så man kan ta med sig musik of the grid sas. Jag har 90% av all musik i FLAC, den transcodas till MP3 i serven till i appen vald kvalitet, så jag spelar inte lossless i telefonen, men sliper trassla med sladdar och manuell omkodning. |
|
|
theseal
SW-hantering
674 Posts |
Posted - 2010/11/08 : 13:12:48
|
quote: Ska man spela lossless-format behöver man ju rejält med utrymme. Vilka alternativ finns då till iPod Classic?
Ipod gen5 video och rockbox är det som gäller för att spela FLAC native i nån appleprodukt. Ipod Classic fungerar inte med rockbox
http://www.rockbox.org/wiki/IpodClassic1G
Ipod G5 (och G5.5) och rockbox är episka kombos, speciellt om man hänger i en större hårdisk.
för att komplett svara på din fråga så enligt rockbox.org: quote: Rockbox runs well on these players, has a complete manual and is supported by the installer:
* Apple: iPod 1g through 5.5g, iPod Mini, iPod Nano 1g and iPod Nano 2g
Sedan någon månad finns det också en APP som spelar FLAC för iphone
http://feber.se/iphone/art/192766/spela_flac_p_din_iphone/
|
|
|
Kmj
Member
2870 Posts |
|
Oberheim
Member
59 Posts |
Posted - 2010/11/30 : 11:33:47
|
Det finns en app till Iphone som heter Flac-player. Den kör jag och synkar in mina flac låtar till den via Itunes utan problem. Då Itunes inte har Flac stöd ligger dock inte låtarna med i Ituneslistan utan synkas via Flac-player plugin som dyker upp i Iphone-delen av Itunes. |
Mitt system: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=81643
|
|
|
|
Topic |
|