HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 Diverse
 HiFi Off Topic - Fritt Forum
 Hur många av er har småbarn vad att tänka på
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

poppen
Member

1570 Posts

Posted - 2010/10/29 :  10:16:49  Show Profile Send poppen a Private Message  Reply
Hur många av er har småbarn och vad ska man tänka på ?

Skudda anlägning men skydda de små miraklen är ju viktigast.
Anmvänder Soundcare superspikes under högtalarna.
Skydda högtalarna senae på något bra sätt.

If har ju barnsäker utrustning till övriga saker i hemmet.
Min Lilla Amelie är ju 9 månader o saker o ting börjar ju hända.

Mickel-mackel
RödaTråden vinnare

4935 Posts

Posted - 2010/10/29 :  11:37:08  Show Profile Send Mickel-mackel a Private Message  Reply
Runda saker verkar ha en rent magnetisk dragningskraft på barn mellan 0 och 4 år.
Högtalarkoner kan dom bara inte hålla fingrarna ifrån, punkt.

En kompis kom med sin lille Jonas, 2-3 år gammal, och hälsade på mig för första gången sedan han fått barn (han bodde i andra änden av landet).
Så fort Jonas fått av sig kläderna så rusade han in, och hans föräldrar höll väl på med sina egna kläder och jag stod kvar med dom och pratade.
Ja han rusade in, in i vardagsrummet, och jag kikade vart han sprang och såg att han sprang fram och tryckte och slet i mina Fostexelement.

Så 10 sekunder efter att han fått av sig kläderna hade jag två helt ihopknycklade centrumkoner på mina högtalare.

Jag hade oskyddade element i mina kvartsvågspipor under mina barns första år. Diskanterna med aluminiummembran skruvade jag något fult och provisoriskt galler över, ty dom skulle bli tvärkörda om något barn bara petade på. 6,5" basarna med PP-koner chansade jag på att kunna klara. PP-membran klarar ju lite pillrande på, sen har jag varit på dom hela tiden när jag sett dom vara på väg dit.
En gång fick jag suga ut dammkåpan på bägge högtalarna med dammsugaren.



En annan sak är att dom väldigt gärna skruvar och trycker på alla knappar på CD/stärkare/radio osv osv.
Kan man inte ställa undan det lite oåtkomligt måste man i alla fall komma ihåg att kolla volymens läge varje gång man slår på.

Min dotter trixade till nåt, som tvååring, plötsligt spelade något i 110dB, jag rusade in drog ner volymen och fick sen trösta en storgråtande liten tjej.



Rörförstärkare antar jag bara är att sälja eller ställa upp på vinden i 10 år.
Spelar ju ingen större roll egentligen, för saknar man dedikerat ljudrum (vilket skulle lösa alla problem samtidigt) så kommer man ändå inte att lyssna på musik på flera år.
Men så småningom blir dom vilda tonåringar, så då får man ju säkert helt oanade möjligheter till att sitta och lyssna på musik på kvällarna medan man funderar på var dom är, när dom ska komma hem och vilket sorts knark dom kan tänkas komma i kontakt med.

Men där är jag inte än så länge ...

Edited by - Mickel-mackel on 2010/10/29 11:49:09
Go to Top of Page

Mickel-mackel
RödaTråden vinnare

4935 Posts

Posted - 2010/10/29 :  11:57:06  Show Profile Send Mickel-mackel a Private Message  Reply
Hade jag en dyr anläggning skulle jag helt klart göra den helt och hållet oåtkomlig. Barn pillrar och undersöker. Man kan inte klandra dom för det.
Men surt om elementet i någon tiotusentals kronor dyr högtalare har gått åt skogen.

Kanske t.o.m ställa undan hela eller delar en tid, och för något år köra med enklare prylar. Som jag skrev tidigare, det är år då även lyssnandet brukar komma på undantag.



Jag kan passa på och fråga om erfarenheter med äldre barn.
Mina har nog passerat stadiet då allt måste undersökas in absurdum och numera förstår dom (ofta) ett nej och ett förbud.

Men vad händer sen? Är det någon som har kommit hem efter att sin tonåring haft fest och spelat sönder dina B&W 801'or?
Go to Top of Page

opethic
Member

2890 Posts

Posted - 2010/10/29 :  12:05:01  Show Profile  Visit opethic's Homepage Send opethic a Private Message  Reply
Beror väl lite på vad du har för grejor, höga&smala golvhögtalare, rörförstärkare och DIY-rejor med tveksam elsäkerhet kanske inte är det säkraste när de små liven är ute och rör på sig.

Jag var mer rädd om mina skivor än om anläggningen när barnen var i den åldern
Skivpuckar, borstar och fjärrkontroller var bara att gömma.

Ens egna barn brukar ganska snabbt tappa intresset för pappas prylar och tids nog så brukar de också acceptera att pappa är rädd om de där tråkiga grejorna.
Klart värst är barnens kompisar som inte är vana vid hifi, de måste man passa på när de kommer på besök.

Hårdrock på CD & vinyl, nytt och begagnat: http://voodoomusic.tictail.com/
www.facebook.com/BurningSkullRec
Go to Top of Page

Vox
fd. Eric V-ås

3656 Posts

Posted - 2010/10/29 :  12:06:16  Show Profile Send Vox a Private Message  Reply
Det går mycket bra att lära sina egna barn att inte "pilla", men det är värre när det kommer "ouppfostrade" barn på besök.

"Om Gud ville att vi skulle lyssna på fler kanaler än 2 skulle han gett oss fler öron"
Go to Top of Page

huzze
RödaTråden-vinnare, 200.000 klubben

10180 Posts

Posted - 2010/10/29 :  12:07:40  Show Profile Send huzze a Private Message  Reply
Elstängsel? Eller en krypström i apparatchassit? (Jag har inga barn, märks det?)
Go to Top of Page

ahultin
Member

240 Posts

Posted - 2010/10/29 :  12:10:39  Show Profile Send ahultin a Private Message  Reply
Håller med Vox - man kan lära sina egna barn mycket, efter några omgångar med "nej" så lärde dem sig att inte röra pappas leksaker....
Andra barn däremot får man hålla under noggrann uppsikt -speciellt kring vinylspelaren....

Massa Linnprylar...
Go to Top of Page

opethic
Member

2890 Posts

Posted - 2010/10/29 :  12:15:41  Show Profile  Visit opethic's Homepage Send opethic a Private Message  Reply
quote:
Är det någon som har kommit hem efter att sin tonåring haft fest och spelat sönder dina B&W 801'or?

Jag brukar säga att mina barn aldrig ska få vara själva hemma kvällstid när de blir tonåringar - är livrädd för vad som kan hända då.
Vi bor "på landet" och blir det fest någonstans så kommer "alla"...
Minns väl hur det var när man själv var i den åldern

Lösningen på problemet med barn + hifi =
Ett musikrum (som ev. går att låsa).

Hårdrock på CD & vinyl, nytt och begagnat: http://voodoomusic.tictail.com/
www.facebook.com/BurningSkullRec
Go to Top of Page

rannagarden
Reportage-Harry 2006

4161 Posts

Posted - 2010/10/29 :  12:27:22  Show Profile  Visit rannagarden's Homepage Send rannagarden a Private Message  Reply
9 månader? Grattis! Det är då de små varelserna börjar bli mobila. Från att ligga/sitta med begränsad räckvidd kan de plötsligt nå överallt. Snabba är det dessutom.

Numero ett: Lämna inte små barn utan uppsikt. Det är ett slitgöra men det lönar sig att befinna sig på sådant avstånd att man hinner ingripa innan olyckan är ett faktum (oftast).

Numero två: Som tur är så kan man lära barn vad man får och inte får. Det är ofta naturligt att vi gör klart att knivar, vassa saker, varma plattor, heta drycker etc. är "farligt". Ord tillsamman med ett kroppspråk som också signalerar vad man menar. Likadant med högtalare, anläggning, dator... Man säger helt enkelt "nej" och hänvisar barnet att detta får bara mamma/pappa röra.

Inte svårt och har gått jättebra med bägge vildingarna här hemma. Det som är värre är lekkamrater eller andra barn. Men där gäller det att vara klar med det barnens föräldrar eller övervaka eller sätta upp tydliga regler för vad som gäller.

Sedan gäller det vanliga: Gå över elsäkerheten (kontakter, sladdar), trappor (om man har sådana skaffar man grind), kvävningsrisker (plastpåsar osv, dekorationer i blomkrukor, sånt de kan sätta i halsen), växter (giftiga), inga rengöringsmedel eller mediciner inom räckhåll, vältrisk/fallrisk (att få saker över sig).

Lycka till!
Go to Top of Page

jari
RödaTråden vinnare

4454 Posts

Posted - 2010/10/29 :  15:58:19  Show Profile Send jari a Private Message  Reply

Mitt Hifi-intresse lades i malmpåse under småbarnstiden.

Baselementen på högtalarna punkterades med strumpstickor,
tonarmen på Thorensskivspelaren slets helt enkelt bort.




Dared VP 845 förstärkare,Shuguang WE845,RCA vt231,Raytheon 6072A rör,Marantz cd6007 cd-spelare,Technics SL1500c skivspelare,AT VM 540ML pickup,Ino pi60s med es dämpmaterial högtalare,Diy silver sexfläta signalkabel,KLEI Classic Harmony rca-kontakt,Diy silver sexfläta + Fyrfläta enkardelig kopparkabel utan kontakter högtalarkabel,2 fyrflätor med enkardelig ledare,2 ledare till fas och nolla,4 till jord,med kopparkontakter nätkabel,Gigawatt PF-1E nätlist.

Sursill "Farligt käckt"

Go to Top of Page

huzze
RödaTråden-vinnare, 200.000 klubben

10180 Posts

Posted - 2010/10/29 :  16:04:50  Show Profile Send huzze a Private Message  Reply
Aj! Känns ända in i ryggmärgen, ungefär som när man ser någon få en rejäl pungspark.
Go to Top of Page

jari
RödaTråden vinnare

4454 Posts

Posted - 2010/10/29 :  16:23:37  Show Profile Send jari a Private Message  Reply

Trots dessa traumatiska upplevelser,så tycker de om musik.


Dared VP 845 förstärkare,Shuguang WE845,RCA vt231,Raytheon 6072A rör,Marantz cd6007 cd-spelare,Technics SL1500c skivspelare,AT VM 540ML pickup,Ino pi60s med es dämpmaterial högtalare,Diy silver sexfläta signalkabel,KLEI Classic Harmony rca-kontakt,Diy silver sexfläta + Fyrfläta enkardelig kopparkabel utan kontakter högtalarkabel,2 fyrflätor med enkardelig ledare,2 ledare till fas och nolla,4 till jord,med kopparkontakter nätkabel,Gigawatt PF-1E nätlist.

Sursill "Farligt käckt"

Go to Top of Page

Mickel-mackel
RödaTråden vinnare

4935 Posts

Posted - 2010/10/29 :  16:48:49  Show Profile Send Mickel-mackel a Private Message  Reply
De tyckte om musik redan då, men på ett mer handgripligt sätt ...
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2010/10/29 :  17:34:46  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
Numero noll: Ställ det du är rädd om oåtkomligt. Stereon på översta hyllan alltså om du är rädd om den. Skyddsgaller på högtalarna. Kommer barnen åt farliga saker så är det enligt min åsikt 100% förälderns fel. Det kan och skall förebyggas - utan att hämma barnens upptäckarglädje.

Vi levde utan stereo under de åren. Barnen är viktigare.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Gubben i Kalmar
200.000 klubben

2446 Posts

Posted - 2010/10/29 :  18:20:19  Show Profile Send Gubben i Kalmar a Private Message  Reply
quote:
Vi levde utan stereo under de åren. Barnen är viktigare.


Samma här......allt packades ner......utom en finare kassett-
bandspelare. Den fullkomligt "mosade" Kalle innan han fyllt 4:ra.

I våran bil slutade bandspelaren att funka. Locket till kassett-
inkastet gick inte att öppna.
När jag demonterade spelaren upptäckte jag att en bläckpenna var
intryckt i stället för en kassett.
Man undrar vad våra älskade "småglin" får allt ifrån.


Tommy Björklund

fam_bjorklund@msn.com
Go to Top of Page

Imperial
Medlem i AÖ

2646 Posts

Posted - 2010/10/29 :  18:29:38  Show Profile Send Imperial a Private Message  Reply
Nej då!

Inte ställa upp rörsteg högst upp på hyllan!
Mina grabbar har växt upp med en remus på nedre hyllan å det går aldeles utmärkt.
Ena grabben kände på rören en gång å den andra två gånger men sedan har dom inte rört nåt i den hyllan.
Det blir tyvvär en hel del gråt när dom känner på rören men dom hinner inte bränna sig som tur är.

Däremot så måste man så fort man tar in en ny pryl visa barnen hur man hanterar denna å var värmen finns om det är rör i burken.
Dom vet oftast vad dom får röra å inte röra.
Då tänkte jag mest på varma/kalla rör.

Dom känner på sig att man inte har 100% koll men är ändå hemma å då provar dom att ta på rören.

Volym kontrollen däremot har bägge grabbarna varit på flera ggr.
Varje gång så har jag eller cam fått gå fram å sänka då dom instinktivt stoppar fingrarna i öronen å kan inte sänka volymen.

Det är inte alltid lätt å ha horn


/


Rör å tillbehör när jag är med i matchen.
jbl2480@hotmail.com
Deltidare på Hifikit
Go to Top of Page

byZan
200.000-klubben

4435 Posts

Posted - 2010/10/29 :  18:34:54  Show Profile Send byZan a Private Message  Reply
Aja baja - inte röra - fungerade när jag var i närheten, men inte när de var själva i rummet. Det fick jag befara när ena sonen hade försökt få in en hård smörgås i cd-spelaren.

Så det blev en ommöblering och ny cd, för musiken kunde jag inte vara utan.

Edit: glömt ord är skrivet nu


"Att lyssna är berikande - att berika är att dela med sig av sina erfarenheter och kunskaper"

Mina system...

Huvudsystem
Dan D#8217;Agostino S250 / Dan D#8217;Agostino HD Preamp / Lumin X1 / Clearaudio Master Reference, Absolute Inside, Goldfinger v2 / Roon Nucleus / PS Audio P20 / TAD Reference One / Stillpoint Ultra 5
Andrasystem
Absolare Signature Integrerad / Lumin S1 / Nucleus - Roon / TAD CR 1 /PS Audio P10

Hemma hos reportage...

HiFiForum Magazine

Edited by - byZan on 2010/10/29 19:06:01
Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7709 Posts

Posted - 2010/10/29 :  18:48:58  Show Profile Send Micke Y a Private Message  Reply
Jag kunde inte tänka mig att vara utan stereon så barnet fick helt enkelt lära sig att det var pappas. Det tog många tillsägningar men det gick bra.

Som 3 åring hanterade han sedan vinylsvarven med en Ortofon MC 20 pick up utan att darra på handen.

Micke


When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page

Magils
Member

7061 Posts

Posted - 2010/10/29 :  19:18:52  Show Profile  Visit Magils's Homepage Send Magils a Private Message  Reply
Har haft tvillingar...dvs. de hjälper gärna varandra till olika upptåg, det inte en vågar, törs två.

Mina barn gillar kojor och liknande..utrymmet mellan högtalare och bakvägg är en bra utgångspunkt....sonen vällte en rejäl best framåt. (ingen av de finare av senare stuk) det enda som blev mosat var ett grenuttag som dessutom kortslöts så att strömmen gick med en rejäl smäll.

Sedan är det typ samma som ovan, träna dem och håll koll. Barnen lyssnar på dina varningar och kommer sedan testa själva minst en till två gånger... 3st utbytta aludomer vittnar om det, fast 3:e gången var det nog ett kalas (barn). Även vrida upp volymen är också nåt som skall testas....nu är mina stora och delar aktivt intresset, fast med sin lite speciella smak.

Brorsans minsta är däremot en plåga, målstyrd och så ett finger i konerna...ödeläggaren kallad. Han är uppvuxen med vägghängda småhögtalare i ett kompaktbiosystem.

- Det finns inget problem som är större än lösningen..

- Hemma hos...http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=54225
Go to Top of Page

huzze
RödaTråden-vinnare, 200.000 klubben

10180 Posts

Posted - 2010/10/29 :  19:23:09  Show Profile Send huzze a Private Message  Reply
Att röra eller inte röra, det är transistorn det...

Har du gjort dig av med tvillingarna?
Go to Top of Page

Magils
Member

7061 Posts

Posted - 2010/10/29 :  19:37:53  Show Profile  Visit Magils's Homepage Send Magils a Private Message  Reply
Touché huzze...

Nä, dom är kvar, fast som är inte så små längre...

- Det finns inget problem som är större än lösningen..

- Hemma hos...http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=54225
Go to Top of Page

sopwith
Member

595 Posts

Posted - 2010/10/29 :  20:41:44  Show Profile Send sopwith a Private Message  Reply
Alltid haft stereon långt ner, så även under småbarnstiden utan problem.
En gång så "pillades" volymen upp på max innan power trycktes på av ett litet finger...sen rörde han aldrig den hemska apparaten mera, en gång så rundades en högtalare i överljudsfart (stora höga QLN på 40kg, varav den ena står helt optimalt placerad precis brevid en dörröppning) varav den gungade otäckt innan jag hann ta tag i den.
Tycker att det har gått sönder alldeles för lite, svepskälen för att köpa nytt får bli mera avancerade med hela maskiner..
Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7709 Posts

Posted - 2010/10/29 :  20:43:08  Show Profile Send Micke Y a Private Message  Reply
Min yngsta testade volymkontrollen som väldigt liten men gjorde aldrig om det . Han höll på att göra i blöjan av skräck.

Micke


When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page

Gubben i Kalmar
200.000 klubben

2446 Posts

Posted - 2010/10/29 :  20:55:14  Show Profile Send Gubben i Kalmar a Private Message  Reply
quote:
.....sonen hade försökt få in en hård smörgås i cd-spelaren.


Vad får dom allt ifrån?


Tommy Björklund

fam_bjorklund@msn.com
Go to Top of Page

BosseBula
Klubbmästare eoJeud, 100.000-klubben

3057 Posts

Posted - 2010/10/29 :  21:00:48  Show Profile Send BosseBula a Private Message  Reply
Bara element är väldigt lockande i tidig ålder. Dottern är närmare 2år nu och har lite tappat intresset för elementen iaf. Hon skadade aldrig dom iofs.

Duevel Planets i vardagsrummet var lite intressanta i början, men efter lite tid och en hel del "Pappas" och "Försiktig" så har det gått bra. Kloten är ju himla intressanta att röra på och det får hon oxå, men som sagt med uppmaningen att vara försiktig.

Det roliga nu är att alla högtalare överallt är "Pappas". (dock utan s i slutet...)

Hon klarar rätt ofta att ladda cd'n oxå.

Klubbmästare eoJeud - Kontakta mig eller Anton om ni vill bli medlemmar
Min medlemstråd

Edited by - BosseBula on 2010/10/29 21:01:50
Go to Top of Page

Nagra
Member

764 Posts

Posted - 2010/10/29 :  21:10:34  Show Profile Send Nagra a Private Message  Reply
Checklista för småbarn
#1 Kontrollera volympottens position

Har mina grejer ståendes på golvet just nu med en 1#189; årig tjej.
Cd spelaren knappar hon på hela tiden, försteget har ingångsväljare och volympott som hon gärna vrider på.
Slutsteget använder hon som pall/fotpall. Hon brukar även gilla att sitta där med ett kex i handen o äta...

Har en förgreningsdosa med on/off switch annars skulle nog cdsläden inte överleva länge. Dock så har hon inte gett sig på högtalarna än.

ACCUrate PHASE
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.19 sekunder. Snitz Forums 2000