HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Kalibrering av D.I.Y. mätmick
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Buggsson
Medlem i AÖ

1657 Posts

Posted - 2010/10/25 :  23:43:02  Show Profile Send Buggsson a Private Message  Reply
Var kan man kalibrera sin tilltänkta D.I.Y. mätmick någonstans i detta avlånga land? Som det är nu är tyskland det närmaste jag känner till.

J. Ullberg

DahlbergAudio
Mästar-Harry 2005

1025 Posts

Posted - 2010/11/02 :  23:51:23  Show Profile  Visit DahlbergAudio's Homepage Send DahlbergAudio a Private Message  Reply
Kolla med "Golden age music" dom har haft tjänsten tidigare.
Go to Top of Page

esl
Upptäckare! Mästar-Harry 2007, 200.000-klubben

2578 Posts

Posted - 2010/11/03 :  11:40:22  Show Profile Send esl a Private Message  Reply
Du placerar en redan kalibrerad mikrofon på ett stativ en bit från en högtalare gör ett svep.
Placera sedan din DIY mikrofon på exakt samma position och gör ett svep till.
Skillnaden från den kalibrerade mikrofonens signal samt dess uppmätta frekvenskurva är din DIY mikrofons kurva.
Observera att det skall vara samma riktningskarakteristik på båda mikrofonerna.

/esl

Innovare necesse est.
Det är ännu häftigare utan baffel.
Go to Top of Page

Buggsson
Medlem i AÖ

1657 Posts

Posted - 2010/11/03 :  13:20:52  Show Profile Send Buggsson a Private Message  Reply
esl, tack för instruktionen. Den verkar ju även relativt problemfri att utföra i praktiken. Problemet är den kalibrerade mikrofonen. Har ingen mikrofon alls ännu, och känner ingen med samma intresse som har en. Kanske det dyker upp någon.....

Bägge kapslar jag ev. funderar på i dagsläget är individuellt kalibrerade. Frågan uppstod när jag funderade på Panasonic kapseln vilket jag inte längre gör.

J. Ullberg
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.11 sekunder. Snitz Forums 2000